Nya Solaris till Malmö [Bilder]

Startat av Anders.o93, 17 april 2025, 22:07:58 PM

0 Medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.

intro298

Citat från: ChaffisJakob skrivet 07 november 2025, 15:24:04 PMJa, jag hoppas några av dem blir kvar. Mycket goa vagnar. Desvärre inte så mycket Mercedes C2 kvar i Sverige. Kronoberg har i princip avskaffat alla sina och bytt ut mot nya el. Stockholm har bara fem kvar som rullar på Ekerö. Vet dock inte hur det ser ut i Blekinge och Jönköping.
I Skåne kommer det fortfarande att finnas många Mercedes C2. Det finns många i stadstrafiken i Helsingborg, och Bergkvarabuss Ystad har också några.

Ulf Berlin

Gano

Citat från: intro298 skrivet 09 november 2025, 12:23:54 PMI Skåne kommer det fortfarande att finnas många Mercedes C2. Det finns många i stadstrafiken i Helsingborg, och Bergkvarabuss Ystad har också några.

eCitaro finns förutom i Ystad även i Trelleborg och Ängelholm.
Exilskåning i skärgården

ChaffisJakob

Ja, eCitaro var på frammarschen i början av elektrifieringen. Utöver Skåne finns det bl.a även i Motala, Östersund och Nyköping. Ingen aning vart de tog vägen, för dyra möjligtvis?
Studerande bussförare på gymnasiet. Favoritbuss: Mercedes Citaro C1 Facelift.
Jag finns på TikTok.
📍Stockholms kommun

Gano

De är fortfarande på frammarsch. Nya har även levererats till Kungälv, Uddevalla och Alingsås. Mitt föregående inlägg gällde eCitaro i Skåne. Vill även minnas att Västervik fått ett gäng, men kan ha blandat ihop det.
Exilskåning i skärgården

Anders.o93

Ja, det är synd att det inte har satsats på eCitaro i Malmö istället. Men det är helt klart att de är dyrare än Solaris. Men man måste ju också se på hela livscykelkostnaden. Det kostar att ha fordonen stående på verkstaden också istället för att vara ute och rulla och dra in biljettintäkter. Nu är jag ingen mekaniker, men kan inte tänka mig att våra nuvarande Citaro i Malmö har många verkstadstimmar jämfört med Solaris och även VanHool som det också har varit och är mycket problem med. Där hjälper det ju inte precis till heller att bolaget har gått i konkurs så verkstadspersonalen får hitta på hemmagjorda lösningar för att de ska kunna fortsätta rulla.

AdamL

Solaris bussarna verkar ha problem med skyltarna också har sett flera i linjetrafik som är skytade antigen med Skånetrafiken eller inget alls.

Anders.o93

Ja, den senaste veckan har nästan alla Solaris rullat utan yttre skyltning av någon anledning. Men inga andra bussar har haft detta problem, så precis som att det har varit någon uppdatering på Solaris som har slagit ut skyltningen?

ChaffisJakob

Citat från: Gano skrivet 10 november 2025, 22:33:03 PMDe är fortfarande på frammarsch. Nya har även levererats till Kungälv, Uddevalla och Alingsås. Mitt föregående inlägg gällde eCitaro i Skåne. Vill även minnas att Västervik fått ett gäng, men kan ha blandat ihop det.
Tack, jag visste om Kungälv men inte de andra.
Studerande bussförare på gymnasiet. Favoritbuss: Mercedes Citaro C1 Facelift.
Jag finns på TikTok.
📍Stockholms kommun

Buss_Lund

Jag tror att bergkvarabuss kommer köpa in massa mercedes ecitaro till Kalmar län men jag hoppas att det ska komma fler ecitaro till skånska städer tex Helsingborg och Malmö, Lund.

Gano

Vi får se om det blir fler eCitaro till Skåne i närtid. Snart har ju enbart Helsingborg kvar gasbussar som kan ersättas med el, men de ska rulla några år till. Däremot tycks det inte bli VDL till HelsingborgsExpressen 2 iheller, först var ju Ebusco beställt. Kanske blir det Solaris där med, vilket det antytts i lokalblaskan.
Exilskåning i skärgården