Nya Solaris till Malmö [Bilder]

Startat av Anders.o93, 17 april 2025, 22:07:58 PM

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Buss_Lund

Citat från: Anders.o93 skrivet 05 november 2025, 21:13:32 PMOch som förare är de väldigt bekväma att köra. Aldrig några problem, de bara rullar och rullar. Tyvärr kan man inte säga detsamma om våra nya Solaris😢
Ojdå har ni haft mycket problem med era nya Solaris ? Är de obekvämt att köra den ?

Anders.o93

Det har varit mycket problem, men det har blivit lite bättre med tiden.
Mycket felmeddelanden, där det egentligen inte är något fel alls.
Bussar där värmen inte fungerar, varken hos förare eller för passagerare.
Sen är det varningssystemet som ska varna för oskyddade trafikanter, men som mest är ett störande moment när det tjuter något extremt högt. Detta påverkar även resenärerna, för det hörs genom hela bussen. Egentligen är det inte till någon hjälp alls, för det varnar mest för personer som befinner sig vid bakändan av bussen.
Sen är de tungstyrda, till skillnad från våra andra elbussar, och lite ryckiga i ratten.

Buss_Lund

Säkert det är systemets problem eller tekniska fel. Jag tror Nobina kommer fixar dem nog. Så era Volvo elbussar är bättre ? Hur är era MAN elbussar annars?

Buss_Lund

Citat från: Anders.o93 skrivet 06 november 2025, 10:09:51 AMSen är det varningssystemet som ska varna för oskyddade trafikanter, men som mest är ett störande moment när det tjuter något extremt högt. Detta påverkar även resenärerna, för det hörs genom hela bussen. Egentligen är det inte till någon hjälp alls, för det varnar mest för personer som befinner sig vid bakändan av bussen.

Samma exakt som keolis Lund MAN elbussar har såna varningssystemet det tjuter och låter nästan hela bussen kan håller med dig det är så jobbigt också såna jag gillar inte tyvärr det är så Skånetrafikens krav tror jag

Peter L

Citat från: Buss_Lund skrivet 06 november 2025, 16:34:34 PMSamma exakt som keolis Lund MAN elbussar har såna varningssystemet det tjuter och låter nästan hela bussen kan håller med dig det är så jobbigt också såna jag gillar inte tyvärr det är så Skånetrafikens krav tror jag

Nej, det är inte Skånetrafikens krav, men väl ett EU-krav. Alla nya bussar måste förses med ett avancerat förarstödssystem (ADAS) som bland annat inkluderar varning för fotgängare och cyklister. Det finns ju dock andra system än det som installerats på dessa bussar.

Buss_Lund

Citat från: Peter L skrivet 06 november 2025, 17:07:58 PMNej, det är inte Skånetrafikens krav, men väl ett EU-krav. Alla nya bussar måste förses med ett avancerat förarstödssystem (ADAS) som bland annat inkluderar varning för fotgängare och cyklister. Det finns ju dock andra system än det som installerats på dessa bussar.
Aha okej tack för du rättat mig:) jag trodde att det var Skånetrafikens krav men visste inte det var EUs krav

Gano

Citat från: Peter L skrivet 06 november 2025, 17:07:58 PMNej, det är inte Skånetrafikens krav, men väl ett EU-krav. Alla nya bussar måste förses med ett avancerat förarstödssystem (ADAS) som bland annat inkluderar varning för fotgängare och cyklister. Det finns ju dock andra system än det som installerats på dessa bussar.

Det går dock att sänka ljudvolymen rejält. I Stockholm har man på Nobinas Solaris sänkt volymen efter klagomål från förarna.

ChaffisJakob

Citat från: Anders.o93 skrivet 05 november 2025, 20:58:06 PMHelt klart att Mercedes har flera år kvar, eftersom vi fortfarande kör med de äldsta diesel Mercedes och dessa är det inga som helst problem med.
Ja, jag hoppas några av dem blir kvar. Mycket goa vagnar. Desvärre inte så mycket Mercedes C2 kvar i Sverige. Kronoberg har i princip avskaffat alla sina och bytt ut mot nya el. Stockholm har bara fem kvar som rullar på Ekerö. Vet dock inte hur det ser ut i Blekinge och Jönköping.
Studerande bussförare på gymnasiet, Stockholm. Favoritbuss: Mercedes Citaro C1 Facelift.

Peter L

Citat från: ChaffisJakob skrivet 07 november 2025, 15:24:04 PMJa, jag hoppas några av dem blir kvar. Mycket goa vagnar. Desvärre inte så mycket Mercedes C2 kvar i Sverige. Kronoberg har i princip avskaffat alla sina och bytt ut mot nya el. Stockholm har bara fem kvar som rullar på Ekerö. Vet dock inte hur det ser ut i Blekinge och Jönköping.

Malmös förare och resenärer får njuta av 4026-4035 även i det nya avtalet 2027. ;D

Buss_Lund

Citat från: Peter L skrivet 07 november 2025, 15:43:22 PMMalmös förare och resenärer får njuta av 4026-4035 även i det nya avtalet 2027. ;D
Jag hoppas även några av 36xx vagnar kommer kvar vid nya avtalet egentligen det är inga fel på dem och det rulla så fint och bra. Jag tycker att mercedes bussar i Malmö säten är så skönare och mer mjukare än andra busstillverkare säten

Anders.o93

Citat från: Buss_Lund skrivet 06 november 2025, 16:30:36 PMSäkert det är systemets problem eller tekniska fel. Jag tror Nobina kommer fixar dem nog. Så era Volvo elbussar är bättre ? Hur är era MAN elbussar annars?
Jag brukar se personal från Solaris på depån, så småningom kommer det säkert bli ordning på bussarna.
Tyvärr har jag aldrig kört MAN, jag kör bara Vinkeln. Men Volvo-bussarna fungerar mycket bra, precis som Mercedes så är där heller aldrig några problem med de.

Buss_Lund

Citat från: Anders.o93 skrivet 07 november 2025, 23:13:13 PMJag brukar se personal från Solaris på depån, så småningom kommer det säkert bli ordning på bussarna.
Tyvärr har jag aldrig kört MAN, jag kör bara Vinkeln. Men Volvo-bussarna fungerar mycket bra, precis som Mercedes så är där heller aldrig några problem med de.

Det kommer att lösa sig, men det kommer att ta tid innan allt blir bättre. Men även Solaris regionbussar har haft liknande problem som Solaris stadsbussar har ?

Buss_Lund

Brukar Nobina 26xx vagnar hamna på Vinkeln depå ? Jag brukar se dem på Arlöv linjer 2 och 10an även andra Arlöv linjerna

AL

Göteborg har C2 i form av Capacitybussar... fortfarande de enda i Skandinavien om inget förändrats under senare år...