Nya Solaris till Malmö [Bilder]

Startat av Anders.o93, 17 april 2025, 22:07:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders.o93

12m bussar behövs främst på linje 13, 16, 37, 55.
Linje 1 sägs det vara svårt med ledbussar i Oxie så där kommer det kanske fortsätta rulla 12m.
Linje 3 som nu uteslutande körs med 12m vet jag inte hur det ser ut om det behövs större bussar.
Linje 7 däremot behövs det större bussar och en del turer körs numera med ledbussar, främst på helgerna.
Linje 11 körs uteslutande med 12m idag men där skulle led behövas i rusningstid, någon enstaka tur körs idag med led.
Sen går idag vissa turer på linje 2, 9, 10 med 12m som det hade behövts led istället.

Anders.o93

Peter L

12-meters bussen ska till Eslövs stadstrafik där den ska rulla tillsammans med Transdevs nuvarande BYD 3244-3247 som tas över i nya avtalet december 2026. Det gör däremot inte 1232 som då tjänat klart i Skåne.

Buss_Lund

Aha okej så det bli en Solaris 12 meter till Eslöv stadsbusstrafiken? Trodde att den skulle gå till Malmö. Hur bli Hörby Expressen? Ske 1 och 2an hörde att de ska bli biogas.

AO

Om det behövs några 12 m elektriska stadsbussar till Malmökontraktet så kan det ju vara så att dessa är beställda av en annan tillverkare än Solaris.

AdamL

Jag har hört det talas om att linje 7 skulle få ledbussar är det då Volvo 7900e som går på linjen nu som ska börja trafikera andra linjer? De räcker väl inte jämfört med de Citaro kortbussarna som finns nu

Anders.o93

En del turer går med ledbussar på linje 7, speciellt på helgerna då det övervägande är led. Men det hade behövts led på alla turer.
Problemet blir då vilka linjer 12m Volvo ska placeras eftersom det finns bara laddmöjligheter för dessa på Svågertorp och Ön (förutom på depå såklart).

Buss_Lund

Ska Volvo 7900E ska kvar eller ska bort om 1 år och 10 månader?

Anders.o93

De är från 2018 så de bör ha några år kvar.

AdamL

Citat från: Anders.o93 skrivet Idag kl. 10:47:17 AMEn del turer går med ledbussar på linje 7, speciellt på helgerna då det övervägande är led. Men det hade behövts led på alla turer.
Problemet blir då vilka linjer 12m Volvo ska placeras eftersom det finns bara laddmöjligheter för dessa på Svågertorp och Ön (förutom på depå såklart).
Jag antar att de inte har batterikapacitet för att klara ett helt omlopp utan snabbladdning?