Nya Solaris till Malmö [Bilder]

Startat av Anders.o93, 17 april 2025, 22:07:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders.o93

Nya Solaris ledvagnar siktades på depån i Malmö idag.  Dessa ska användas på linje 4 från tidtabellsskiftet i juni.

Nummer på dessa vagnar var:
4910
4916
4917
4918

homer

Solaris är snygga på utsidan, men insidan ser ut som 80-tal

Ted Selander

Ingen 'Malmöexpressen' på linje 4 i år alltså? Blir det Solaris dubbelled i framtiden, finns det något beslut?

Anders.o93

Tanken från början var att köpa fler Van Hool men det gick ju inte när de nu gick i konkurs. Nya dubelledade bussar till linje 4 kommer att dröja, enligt Sydsvenskan till 2027 samtidigt som nya bussar kommer till linje 5. Vilket märke det blir är inte bestämt.
Vad jag har förstått är det bara Solaris som har dubbelledbussar som är 24 meter. Andra tillverkare av dessa bussar är längre och de är inte tillåtna i Sverige. Skånetrafiken/Nobina vill få till dispens för att kunna ha ett större urval av märken att köpa in och få ner priserna.

Om linje 4 kommer att marknadsföras som MEX redan vid tidtabellsskiftet i juni verkar vara lite oklart. Står lite olika info på olika sidor och inget som verkar ha kommunicerats internt heller.

- MAN -

Citat från: homer skrivet 18 april 2025, 08:38:52 AMSolaris är snygga på utsidan, men insidan ser ut som 80-tal

Kan inte se en enda likhet mellan dessa och t.ex. Volvo B10M (H22/H25/H26) eller Scania CR112 (H10, H11, H12 m.fl.). Har åkt mycket Solaris-bussar och förstår inte alls vad du ser för likheter.

Jörgen

Citat från: Anders.o93 skrivet 18 april 2025, 12:15:13 PMVad jag har förstått är det bara Solaris som har dubbelledbussar som är 24 meter. Andra tillverkare av dessa bussar är längre och de är inte tillåtna i Sverige. Skånetrafiken/Nobina vill få till dispens för att kunna ha ett större urval av märken att köpa in och få ner priserna.

Att Sverige (inkl. Finland) som har så generösa längder för lastbilar som är upp till 34,5 meter inte får ha längre bussar än 24 meter verkar lite konstigt.

Men det är mest BRT-bussar som är längre, men dem har vi ju inte här i landet.
Mvh: Jörgen

Frippe Fribas

Jag håller med, det känns märkligt att Transportstyrelsen inte heller godkänner 21m Mercedes CapaCity som ju uppenbarligen går att använda i Göteborg, men tydligen inte i Stockholm där Keolis om jag förstått det rätt fick nej att köra denna modell i reguljär trafik på linje fyra.
En buss får enligt Transporstyrelsen max vara 18,75m innan man behöver söka dispens, samtidigt är det helt i sin ordning att köra ett lastbilsekipage på 25,25m utan dispens.

Lars-Håkan_E

Det är väl Stockholms stad som inte önskade så långa fordon inte någon annan.
Du får ju heller inte köra 25,25 ekipage inom staden utan dispens

Erling.L

Om jag förstått det rätt 21m på dispens i Göteborg
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

AO

De ser riktigt snygga ut. Ser att den högra framdörren är större än den vänstra. Förekom ju på Scania Maxci och de tidiga Omnicity/Omnilink men är ju i övrigt rätt ovanligt? Smart iaf eftersom många förare endast öppnar den högra framdörren.

- MAN -

Ja det är ett j***a otyg att så många förare bara öppnar en framdörr. Vad tror de att folk ska rusa in i bussen?  :P

Så skönt när man kan gå på genom alla dörrar så man slipper stå och köa vud en dörr. Det känns inte direkt logiskt.

AdamL

Är det bestämt att de bara ska gå på linje 4? Jag förstod det som att det var allmän förstärkning till flottan i samband med det nya linjenätet

Anders.o93

Till en början var det så det var sagt. Men nu verkar det inte riktigt så längre.

Anders.o93

Idag syntes även 4911, 4912 och 4921. Totalt är det 18 stycken som ska levereras.

Camilla

Citat från: homer skrivet 18 april 2025, 08:38:52 AMSolaris är snygga på utsidan, men insidan ser ut som 80-tal
Jag tycker att dom är rätt så fula på både på både utsidan och insidan