Nya Solaris till Malmö [Bilder]

Startat av Anders.o93, 17 april 2025, 22:07:58 PM

0 Medlemmar och 7 gäster tittar på detta ämne.

Bussgöteborg

Jag såg en solaris när jag var i malmö på linje 2 som avgick ur trafik vid malmö c och körde tillbaka till depån
Bor i göteborg och gillar, nej älskar bussar!
gillar även spårvagnar och tåg, medlem i Ringlinjen

intro298

Citat från: Anders.o93 skrivet 05 november 2025, 08:00:51 AMEftersom Solaris inte går exklusivt på linje 4 nu, så bör det bli övriga linjer som redan nu körs med Solaris och utgår från Vinkeln. Alltså linje 2,6,9,10 samt även 12 som ju Vinkeln tar över från december.

Tack så mycket. :)

Kör Solaris redan på linje 6? Jag har bara sett dem på linje 2, 4, 9, 10 och 11.

Buss_Lund

Är det klart nu med beställningen kortabussar till Malmö ? Det skulle komma nya 300 elbussar till nya avtalet. Förresten jag har hört att vinkeln depån ska kvar ska användas till regionbussar efter alla stadsbussar flytta till nya depån. Jag hörde att transdev Arlöv depån ska avvecklas och lägg ner efter Nobina har tagit över Malmö Lund paket även skåneexpressen linje 1 Malmö-Kristanstad.

Anders.o93

Det har väl inte skrivits om någon beställning av nya korta bussar till Malmö? Den beställningen det stod om tidigare i höstas gällde bara led och dubbelled till Malmö. 

Anders.o93

Citat från: intro298 skrivet 05 november 2025, 12:19:38 PMTack så mycket. :)

Kör Solaris redan på linje 6? Jag har bara sett dem på linje 2, 4, 9, 10 och 11.
Det förekommer Solaris på linje 6, men det är inte så vanligt.

Peter L

Citat från: Anders.o93 skrivet 05 november 2025, 14:28:17 PMDet har väl inte skrivits om någon beställning av nya korta bussar till Malmö? Den beställningen det stod om tidigare i höstas gällde bara led och dubbelled till Malmö. 

Korrekt. Inga korta bussar till Malmö, 12-metersbussen ska till Eslöv. Det nya avtalet omfattar ca 300 bussar totalt, placerade på nya depåer i Lockarp och på Sturkögatan.

AdamL

Någon slags kortbussar måste man väl ändå ha? Ledbussar funkar väl inte på all linjer och behövs väl inte heller på vissa.

Anders.o93

Det finns ju redan Volvo och MAN 12m, dessa kommer ju förmodligen fortsätta rulla efter det nya avtalet träder i kraft. Planen är att alla bussar ska drivas på el senast 2031, så det finns fortsatt några år kvar då Mercedes CNG kan rulla.
Har dålig koll på exakt hur många stadsbussar det rullar i Malmö för tillfället?
Men tanken är säkert att det ska gå mer och mer ledbussar på fler linjer.

Det nämns att de två nya depåerna kommer ha plats för sammanlagt omkring 675 bussar, dock innebär det ju såklart inte att de kommer att ha max kapacitet till en början utan byggs väl för att kunna expandera flottan under många år framåt.

AdamL

Jag tänkte bara att Volvo kortbussarna går ju inte att använda på andra linjer

Buss_Lund

Jag tror att mercedesen citaro NGT G årsmodell 2019 kommer kvar ett tag till kanske några av 2017 vem vet

Walter

Det som sagts innan och i kombination med de beställningar som gjorts av nya ledbussar och nya Malmöexpressen bussar är att när alla nya är levererade ska Citaro led 40xx vara kvar samt de elbussar som redan finns oavsett typ. Det blir väsentligen färre 12m framöver då man vill höja kapaciteten.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Anders.o93

Helt klart att Mercedes har flera år kvar, eftersom vi fortfarande kör med de äldsta diesel Mercedes och dessa är det inga som helst problem med.

Anders.o93

Citat från: AdamL skrivet 05 november 2025, 19:31:26 PMJag tänkte bara att Volvo kortbussarna går ju inte att använda på andra linjer
Nä, det är ju det som är nackdelen när de har valt att låsa in sig med laddning "ute på stan". Där har de ju numera tänkt om och kör nu helt och hållet med depåladdning. Dock har jag dålig koll på hur långt de egentligen klarar sig med laddning från depå. Sen en tid tillbaka är snabbladdaren på Ön ur funktion så laddning sker endast på Svågertorp och det klarar de ju utan problem.

Buss_Lund

Citat från: Anders.o93 skrivet 05 november 2025, 20:58:06 PMHelt klart att Mercedes har flera år kvar, eftersom vi fortfarande kör med de äldsta diesel Mercedes och dessa är det inga som helst problem med.
Håller med dig om det. Jag själv tycker att dem mercedes bussar fungerar jättebra och sköna att åka med den.

Anders.o93

Och som förare är de väldigt bekväma att köra. Aldrig några problem, de bara rullar och rullar. Tyvärr kan man inte säga detsamma om våra nya Solaris😢