Nya Solaris till Malmö [Bilder]

Startat av Anders.o93, 17 april 2025, 22:07:58 PM

0 Medlemmar och 14 gäster tittar på detta ämne.

Buss_Lund

Citat från: Erobran skrivet 07 december 2025, 19:22:53 PMMen man skal huske at Skånetrafiken har så stramme krav til design, at udbyderen reelt set kun kan vælge en enkelt model, og ikke vælge hvad de selv har lyst til.
Jo precis det kan ha göra med Skånetrafikens krav tex Skånetrafiken har förbjudit kinesiska bussar BYD, Youtang sen 2021 tror jag

Anders.o93

Citat från: AdamL skrivet 07 december 2025, 18:51:13 PMDe som bor längs med linje 4 blir väl glada när Volvo bussarna återvänder till linjen då de i allmänhet verkar ha en högre standard och kvalitet.
Däremot blir säkert inte resenärerna med linje 12 så glada när Solaris kommer gå mest på denna linje.

Anders.o93

Citat från: Buss_Lund skrivet 08 december 2025, 15:19:54 PMJo precis det kan ha göra med Skånetrafikens krav tex Skånetrafiken har förbjudit kinesiska bussar BYD, Youtang sen 2021 tror jag
Eftersom Volvo även tillverkas utanför Europa, så faller de också bort. Däremot vet jag inte hur det ser ut med MAN och Mercedes? Men de bör väl ha europeisk tillverkning?

Buss_Lund

Jag skulle gissa att MAN bussar vissa tillverkas i Polen och Turkiet. Jag vet att Mercedes tillverkas i Tyskland, i staden Mannheim, där Mercedes bussar tillverkas.

AO

De elbussar från Solaris som rullar i Gävle är riktigt trevliga att åka med. Dock finns endast 12-metersbussar som elbussar där. Ledbussarna drivs på gas men är även de riktigt trevliga att åka. Kanske är det lite barnsjukdomar på bussarna i Malmö som kan komma att trimmas in om de upplevs som dåliga.