Vilka förändringar sker i SL-trafiken i december?

Startat av P.Ek, 19 september 2012, 18:07:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

P.Ek

Citat från: krister.ekberg skrivet 08 november 2012, 21:11:43 PM
754X kommer bara gå på morgonrusningen. Den kommer gå från Klockarvägen till Södertälje Centrum. Linjen kommer inte köra genom Ronna.

Enligt tidtabellen kommer 754X gå nästan samma sträcka som 754, enda hållplatsen den inte ska trafikera är Köpmangatan.

http://sl.se/ficktid/vinter/H754.pdf

Sen tycker jag det är en bra lösning att man kortar av många turer på 754 till Klockarvägen istället för Scaniarinken. Det är ett väldigt långt avstånd mellan Scaniarinken och Klockarvägen och inte många som åker ända till ändhållplats. De få som åker den sträckan kan ändå ta linje 752 (fd 762) till/från Ronna. Men 752 går ju å andra sidan inte till Astra-området, så då måste det ju bli ett byte någonstans mellan Klockarvägen och Ronna skola för att komma dit.

Delfinen76

Blåbuss 177 som vänder vid skärvik med 20 minuterstrafik. 307 skulle gå samma sträck på gemensam sträcka. Då är det bätre att man förlänger några turer på 303 och 342! 303 har haft turer till Träkvista en gång i tiden.
Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

P.Ek

301 går redan samma sträcka som 177 på sträckan Brommaplan-Skärvik och omvänt. Förändringen skulle bli att man bytte nummer från 301 till 307 och förlänga den till Jungfrusund och Gällstaö.

Joakim Wahlberg

Citat från: P.Ek skrivet 09 november 2012, 20:19:58 PM
Enligt tidtabellen kommer 754X gå nästan samma sträcka som 754, enda hållplatsen den inte ska trafikera är Köpmangatan.

http://sl.se/ficktid/vinter/H754.pdf

Sen tycker jag det är en bra lösning att man kortar av många turer på 754 till Klockarvägen istället för Scaniarinken. Det är ett väldigt långt avstånd mellan Scaniarinken och Klockarvägen och inte många som åker ända till ändhållplats. De få som åker den sträckan kan ändå ta linje 752 (fd 762) till/från Ronna. Men 752 går ju å andra sidan inte till Astra-området, så då måste det ju bli ett byte någonstans mellan Klockarvägen och Ronna skola för att komma dit.

Tidigare har det varit så (vet ej hur det är nu) att en inkommande 754a (eller 755 när den fanns) övergick till 760 vid Scaniarinken, och tvärt om i för 760. Men visst åker folk till Scaniarinken, där ligger två av Södertäljes största matbutiker, samt fotbolls- och ishockeyplan. Och så himla långt är det väl inte mellan Klockarvägen och Scaniarinken? Men jag blir lite fundersam över 754X... För att ta sig till Södertälje C, från Centrifugen, måste man ju åka via köpmangatan.. Tror det blivit något fel, för när jag sökte i Reseplaneraren så fanns det inga hållplatser mellan Ronna Skola och Södertälje C.

EDIT: Vad ersätter nuvarande 755C? För att behöva åka den långsamma vägen via Södertälje Hamn känns inte särskilt lyckat...
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

P.Ek

Citat från: Joakim W skrivet 09 november 2012, 20:58:01 PM
Tidigare har det varit så (vet ej hur det är nu) att en inkommande 754a (eller 755 när den fanns) övergick till 760 vid Scaniarinken, och tvärt om i för 760. Men visst åker folk till Scaniarinken, där ligger två av Södertäljes största matbutiker, samt fotbolls- och ishockeyplan. Och så himla långt är det väl inte mellan Klockarvägen och Scaniarinken? Men jag blir lite fundersam över 754X... För att ta sig till Södertälje C, från Centrifugen, måste man ju åka via köpmangatan.. Tror det blivit något fel, för när jag sökte i Reseplaneraren så fanns det inga hållplatser mellan Ronna Skola och Södertälje C.

Under pendeltågsavstängningen har jag sett vid Scaniarinken att 754Ö oftast fortsätter som 754Ö och 760Ö oftast fortsätter som 760Ö, men jag vet inte hur det gick till innan avstängningen och det är ju ungefär den trafiken som bussarna återgår till i december. 2-3 passagerare per tur på linje 754 till/från Scaniarinken (vad jag sett), de kan ju istället ta 752 och så sparar man nästan 2 km (Klockarvägen-Scaniarinken-Klockarvägen) per tur och retur på 754. Sedan, som du skrev, måste det ha blivit fel i 754X tidtabell. Det skulle snarare ta längre tid att försöka hitta en körväg mellan Centrifugen och Södertälje centrum utan att passera Köpmangatan (om man inte kör via hpl Köpmangatan utan att stanna). ;)

Citat från: Joakim W skrivet 09 november 2012, 20:58:01 PM

EDIT: Vad ersätter nuvarande 755C? För att behöva åka den långsamma vägen via Södertälje Hamn känns inte särskilt lyckat...
De som bor i Pershagen verkar få åka via Södertälje hamn. Det är möjligt att ta 755 till Södertälje syd och byta till 754 men det blir ju en standardsänkning hursomhelst för de som bor i Pershagen. :-\

strömming

Citat från: krister.ekberg skrivet 09 november 2012, 20:03:26 PM
Att förlänga 303 och 342 till Träkvista skulle underlätta för skolungarna som bor på Gälstaö och ta sig till Skolan vid Träkvista skola vid Lundhagen. I dag måste de åka ner till Ekerö Centrum för sen gå under vägen till Tappström och ta 177 till skolan.

Istället för att förlänga de, vilket är rätt opraktiskt eftersom trafik mellan Skärvik och Gällstaö endast krävs vid rusningstid och skoltid är att lägga ned 301 och återuppta 307 igen som ersätter befintliga turer på 301 som får gå som den gjorde förr: Brommaplan-Gällstaö via Träkvista-Skärvik, eventuellt utöka den sena kvällstrafiken.

the0fiskis

synd att det inga förändringar på 465... inga fler turer och vad jag sett mindre luftigt tidtabell vilket kommer leda till mer förseningar än idag....
och troligen kommer man få stå en hel del på 7:56 avgångarna som redan idag är fula (brukar lämna kvar folk ibland pga fullastad) kan bara hoppas att det är en led numera inte en kort (boggi) så det blir fler stå platser...

P.Ek

I Södertälje får fler linjer turer till Torekällberget:

Linje 751 får en ny tur från Södertälje C till Torekällberget.
Linje 754 får en ny tur från Gillestigen (Ronna) till Torekällberget (ej via Södertälje C).
Linje 784 får en ny tur från Järna station till Torekällberget (ej via Södertälje C) och Södertälje stadshus.
Linje 787 får en ny tur från Ekeby till Torekällberget (ej via Södertälje C).

Turerna ankommer Torekällberget runt 8:00 och går måndag-fredag.

Joakim Wahlberg

Citat från: P.Ek skrivet 17 november 2012, 12:13:24 PM

Linje 754 får en ny tur från Gillestigen (Ronna) till Torekällberget (ej via Södertälje C).
Linje 784 får en ny tur från Järna station till Torekällberget (ej via Södertälje C) och Södertälje stadshus.

Det är inget nytt direkt, det är bara det att nu är dem annonserade i tidtabellen.
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

P.Ek

Citat från: Joakim W skrivet 17 november 2012, 17:31:39 PM
Det är inget nytt direkt, det är bara det att nu är dem annonserade i tidtabellen.

Ok, vet du hur länge dessa turer funnits oannonserade?

Bussmicke

Citat från: krister.ekberg skrivet 09 november 2012, 20:29:47 PM
303 har haft turer till Träkvista en gång i tiden.

Jasså när då??

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Citat från: P.Ek skrivet 17 november 2012, 12:13:24 PM

Finns motsvarande på eftermiddagen? När i så fall.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

P.Ek

Citat från: Bussmicke skrivet 17 november 2012, 19:20:17 PM
Finns motsvarande på eftermiddagen? När i så fall.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Står inget om det i tidtabellen, och om de har annonserat morgonturerna borde ju de eventuella eftermiddagsturerna också varit annonserade.

Nico

Citat från: Bussmicke skrivet 17 november 2012, 19:14:04 PM
Citat från: krister.ekberg skrivet 09 november 2012, 20:29:47 PM
303 har haft turer till Träkvista en gång i tiden.

Jasså när då??

Nu är inte Mälaröarna direkt mitt område, men på den tiden som 303 även hade turer på färjan och vände vid färjeläget i Slagsta (eller gick de även upp till Fittja C?) så körde man väl inte via Bryggavägen och den kanten?

Fanns det ens en direkt förbindelse då innan man byggde ut efter centrumet i Tappström? Vill minnas (vilket givetvis kan vara fel) att man då körde via Jungfrusundsvägen. I samband med det så kan ju säkert vissa turer ha vänt vid Träkvista.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman