Vilka förändringar sker i SL-trafiken i december?

Startat av P.Ek, 19 september 2012, 18:07:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Karsten

Citat från: Olle skrivet 09 november 2012, 18:41:28 PM
För bussarna i Danderyd/Täby sker dock förändringarna först från 7 januari 2013, i samband med bytet till Arriva, bl.a. får 610 20-minuters trafik då.

Helt rätt! Det blir utökningar på alla linjer i Norrort utom 606, 608, 612, 623, 635, 681, 682, 688, 691, 694, 695 och 698.

Utförligare beskrivning kommer inom kort!

strömming

Citat från: krister.ekberg skrivet 08 november 2012, 18:03:24 PM
Förläng 303 och 342 till Träkvista i stället tycker jag är bettre

Nej, eftersom tanken är att trafikanter som vill med slagstafärjan och kommer västerifrån med 309-312 ska kunna få ett smidigt byte, dels så vill ingen åka med 303 eller 342 ifall man ska till Skärvik och Träkvista, för då föredrar man såklart 177, det blir en osmidig förlängning.

Ersa

Citat från: Karsten skrivet 09 november 2012, 18:11:16 PM
24-minuterstrafik? Verkar ju rätt snurrigt, kan man inte välja ett intervall som gemene man kan komma ihåg?

Det verkar bli allt vanligare med udda/ojämna intervaller och avgångstider... vilket ofta blir lite jobbigt för resenärerna.

Ted Selander

Citat från: Karsten skrivet 09 november 2012, 18:11:16 PM
24-minuterstrafik? Verkar ju rätt snurrigt, kan man inte välja ett intervall som gemene man kan komma ihåg?
Elementär planering:
1) Hur många vagnar ryms i budgeten?
2) Vad är körtiden på varvet + rimlig regleringstid?
3) Dividera och få turtätheten!

Ett autentiskt exempel från 70-talet. Linje 52 på kvällar hade just 24 min trafik med 2 vagnar. När vi förare klagat några år på dessa racervarv, utökades varvtiden till 52 min, vips hade vi 26 min trafik, och kunde ta det lugnt om kvällarna.

Karsten

Citat från: Ted S skrivet 09 november 2012, 19:06:52 PM
Elementär planering:
1) Hur många vagnar ryms i budgeten?
2) Vad är körtiden på varvet + rimlig regleringstid?
3) Dividera och få turtätheten!

Ett autentiskt exempel från 70-talet. Linje 52 på kvällar hade just 24 min trafik med 2 vagnar. När vi förare klagat några år på dessa racervarv, utökades varvtiden till 52 min, vips hade vi 26 min trafik, och kunde ta det lugnt om kvällarna.

Haha, jodå jag förstår precis principen. Jag levde bara i tron att nya trafikutökningar skapas i någon mer kundvänlig anda...

P.Ek

Citat från: Mikey skrivet 09 november 2012, 18:47:30 PM
Har kollat igenom tidtabellerna nu, och det är tydligt att SL inte har samarbetat med SJ eller vice versa. Alla bussar i Arlanda/Märsta/Sigtuna-regionen ankommer Märsta station två minuter senare, samtidigt som SJ flyttat sina tågavgångar mot Uppsala med en minut tidigare. Det hela ger alltså totalt en minuts bytestid mellan buss/tåg för mig och alla andra som bor i kommunen och pendlar till Uppsala (Vilket är många!). Det kan ju bara sluta på ett sätt... ::)

I Övrigt verkar det inte finnas några ändringar alls här.

Vad jag har sett har det blivit högre turtäthet på de flesta linjerna i Märsta, är det pga det som man får svårt att passa till tågen?

Mikey

Citat från: P.Ek skrivet 09 november 2012, 19:19:46 PM
Vad jag har sett har det blivit högre turtäthet på de flesta linjerna i Märsta, är det pga det som man får svårt att passa till tågen?

Nej, anledningen till att skjutit upp bussarnas ankomsttider med två minuter är troligtvis för att SL-pendelns avgångstid skjutits upp med två minuter och man vill behålla bytestiden till de tågen som de är idag. Jag har inte hittat utökad turtäthet på någon linje i trakten, i alla fall inte vardagar. Har du något exempel som du sett?

Karsten

Citat från: Mikey skrivet 09 november 2012, 19:25:53 PM
Nej, anledningen till att skjutit upp bussarnas ankomsttider med två minuter är troligtvis för att SL-pendelns avgångstid skjutits upp med två minuter och man vill behålla bytestiden till de tågen som de är idag. Jag har inte hittat utökad turtäthet på någon linje i trakten, i alla fall inte vardagar. Har du något exempel som du sett?

580 sena vardagskvällar t ex.

P.Ek

Citat från: Mikey skrivet 09 november 2012, 19:25:53 PM

Själv har jag inte sett nåt men enligt SL:s dokument med förändringar skulle 570, 571, 571X, 572, 575, 579, 580, 582 och 583 få fler turer/utökad turtäthet, fast det kan ju iofs handlat om enstaka nya turer.

Mikey

Jasså, på det sättet, då är jag med. När jag tänkte "utökad turtäthet" så tänkte jag typ kvartstrafik istället för halvtimmestrafik osv. Men jo, på kvällar ser det ut att ha blivit någon eller några fler turer på en del linjer. Dagtid och i rusningstrafik är allt detsamma dock. :)

P.Ek

Citat från: Mikey skrivet 09 november 2012, 19:38:08 PM
Jasså, på det sättet, då är jag med. När jag tänkte "utökad turtäthet" så tänkte jag typ kvartstrafik istället för halvtimmestrafik osv. Men jo, på kvällar ser det ut att ha blivit någon eller några fler turer på en del linjer. Dagtid och i rusningstrafik är allt detsamma dock. :)

Ja, så måste det ha varit :) Upptäckte nu att mina två tidigare kommentarer säger emot varann... Inte meningen, på den första av dom skulle det nog varit lämpligare att jag hade skrivit "läst" istället för "sett".

Delfinen76

Att förlänga 303 och 342 till Träkvista skulle underlätta för skolungarna som bor på Gälstaö och ta sig till Skolan vid Träkvista skola vid Lundhagen. I dag måste de åka ner till Ekerö Centrum för sen gå under vägen till Tappström och ta 177 till skolan.
Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

P.Ek

Citat från: krister.ekberg skrivet 09 november 2012, 20:03:26 PM
Att förlänga 303 och 342 till Träkvista skulle underlätta för skolungarna som bor på Gälstaö och ta sig till Skolan vid Träkvista skola vid Lundhagen. I dag måste de åka ner till Ekerö Centrum för sen gå under vägen till Tappström och ta 177 till skolan.

Dom skulle kunna ta 307 lika gärna, ingen skillnad förutom linjenumret. Då blir det smidigare för både skoleleverna och färjeresenärerna.

Delfinen76

Tar man tillbaka 307 skulle 177 spela ut sin roll.
Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

Karsten

Citat från: Mikey skrivet 09 november 2012, 19:38:08 PM
Dagtid och i rusningstrafik är allt detsamma dock. :)

575 dubblerad turtäthet dagtid m-f...