Vilka förändringar sker i SL-trafiken i december?

Startat av P.Ek, 19 september 2012, 18:07:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Omnilasse

Citat från: virtual1 skrivet 29 oktober 2012, 22:41:51 PM
Tror (tyvärr) inte att den resplustabellen stämmer för pendeln till Uppsala, det var sagt att avgångarna i motrusningen inte skulle stanna i Stuvsta, men här är alla avgångar med i Stuvsta...

Det är ju SL som skickar in uppgifterna till Resplus, så då är det väl korrekturfel i sådana fall. Men att inte Arlandapendeln skulle stanna i Stuvsta var väl innan man planerade för 7-8 minuter mellan Arlanda och Märstatågen. Nu behövs ju inte den begränsningen. Notra dock att tågen från Jakobsberg till Tumba inte stannar i Stuvsta.

Andreas91

Noterade en annan punkt i nya Uppsala-tabellen. I ResPlus-tabellen står det att vissa nattavgångar skall komma att köras av... just precis... UL! Tänkte framförallt på avgången 0:28 från Södertälje C med ankomst kl. 1:45 i Uppl. Väsby. Kan detta också tänkas vara felaktigt eller kan Upptåg komma att bli möjligt att se i centrala Stockholm fr.o.m. december? Minns jag inte fel, så
fortsätter sedan detta tåg vidare upp till Uppsala och Tierp. Liknande variant verkar även gälla med nattavgångar söderut, men där minns jag att tågen endast skulle gå till Uppl. Väsby. Tolkade det som att även dessa (eller åtminstone ett av dem) kom just ifrån Tierp. Det verkar inte vara några tåg från/mot Sala som fortsätter ner i SL-län. Kan tycka att det är lite spännande, såvida den infon nu stämmer.

Andy

Citat från: Andreas91 skrivet 30 oktober 2012, 00:24:56 AM
Noterade en annan punkt i nya Uppsala-tabellen. I ResPlus-tabellen står det att vissa nattavgångar skall komma att köras av... just precis... UL! Tänkte framförallt på avgången 0:28 från Södertälje C med ankomst kl. 1:45 i Uppl. Väsby. Kan detta också tänkas vara felaktigt eller kan Upptåg komma att bli möjligt att se i centrala Stockholm fr.o.m. december?
Om du tittar i Södertälje-Märsta-tabellen http://tidtabell.resplus.se/tidtabell/110_sto110v.pdf ser du att tågnumret på samma avgång här är 2782 vilket jag tror är det riktiga. Och det tågläget är SLs. Vore ju konstigt annars om UL skulle tomköra ett tåg till Södertälje mitt i natten för att köra en förlängd natt-tur på Upptåget.

Andreas91

Citat från: Andy skrivet 30 oktober 2012, 00:45:41 AM
Om du tittar i Södertälje-Märsta-tabellen http://tidtabell.resplus.se/tidtabell/110_sto110v.pdf ser du att tågnumret på samma avgång här är 2782 vilket jag tror är det riktiga. Och det tågläget är SLs. Vore ju konstigt annars om UL skulle tomköra ett tåg till Södertälje mitt i natten för att köra en förlängd natt-tur på Upptåget.

Ja, jag tyckte också att tabellen såg lite halvskum ut och när jag nu har tagit en till titt i http://tidtabell.resplus.se/tidtabell/114_sto114.pdf, så märker jag en anmärkning på den skumma UL-avgången från Södertälje (8404), nämligen att anslutning vid Uppl. Väsby kl. 01:50 skall ske till tåg 8408, medan den avgången står markerad i tabell 114 som tåg 8404, alltså samma som vårt mystiska Södertäljetåg.. Jag misstänker mer och mer att det har uppstått ett fel i tabellen och att 110 är den man mer skall kolla efter för rätt info. (Edit: I tabell 114 står för övrigt nr 8408 för avgången 4:50 från Arlanda! Hur ResPlus menar att anslutning till detta tåg helt plötsligt skall ske 3 timmar tidigare vid Uppl. Väsby hänger jag inte riktigt med på.. Som sagt - något måste ha blivit väldigt fel i tabellen.)

Jag kan däremot tänka mig att UL-turen t./fr. Uppl. Väsby resp. Arlanda och norrut kan stämma - helt enkelt pga att de tycks täcka upp luckor nattetid då SL inte trafikerar sträckan. Men visst - det kan ju vara felaktigheter där med... Det visar sig helt enkelt!  ;D

Karsten

De avgångar som UL kör söder om Uppsala går endast natt mot lördag och söndag. Dels en vändning i Upv 01:40-01:50 med anslutning till SL-pendel, dels en vändning på Arlanda 04:44-04;50.

fors13

Citat från: Omnilasse skrivet 29 oktober 2012, 23:44:07 PM
Jag tycker du är lite motsägelsefull, du vil lha högre turtäthet än vara 15:e minut på linje 56 trots att turerna går i princip tomma, men tycker att andra "tunga linjer" som har mycket resande och ibland stående på förmiddagsturerna, skall ha kvartstrafik? Givetvis kan man ha det om underlag saknas, men då har man knappast någon lunchrusning heller - så stor skillnad brukar inte resandet vara - Är det lugnt på förmiddagen, brukar det vanligtvis vara först från och med 14.00-tiden som resandet ökar (något beroende på eventuella skoltider). Vitsen med 10-minuterstrafik är ju att resenärer skall slippa tänka på att använda tidtabell och att det kostnadsmässigt är en liten utgift.  Skall man skapa ett attraktivt resande så är hög turtäthet en ganska viktig aspekt.

Självklart kan man inte både äta kakan och behålla den. Optimalt vore enligt mig att erbjuda en till busslinje från Västra Kungsholmen mot Fridhemsplan och söderhållet och kanske inte utöka turtätheten på 56an. Jag håller inte med om att lågt resande på fm innebär högt resande först kl 14. I många områden ökar resande markant strax innan lunch i och med att service och handel öppnat. Hög turtähet är givetvis en grundläggande aspekt för attraktiv kollektivtrafik.

Delfinen76

Hej, det är vissa tåg från Jakobsberg, Upplands Väsby och Ullriksdal i motrusning som inte kommer stanna i Stuvsta. Alla tåg i Rusningtafik som burgar eller slutar i Uppsala kommer stanna i Stuvsta.
Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

Omnilasse

Citat från: fors13 skrivet 30 oktober 2012, 05:35:32 AM
Självklart kan man inte både äta kakan och behålla den. Optimalt vore enligt mig att erbjuda en till busslinje från Västra Kungsholmen mot Fridhemsplan och söderhållet och kanske inte utöka turtätheten på 56an. Jag håller inte med om att lågt resande på fm innebär högt resande först kl 14. I många områden ökar resande markant strax innan lunch i och med att service och handel öppnat. Hög turtähet är givetvis en grundläggande aspekt för attraktiv kollektivtrafik.
Givetvis kan det på sikt vara värt att förlänga annan linje till Nordvästra Kungsholmen. Helst skulle det förstås gå spårväg - det är ju det enda som kan konkurrera med tunnelbanan.

Visst finns det variationer där det är något ökat resande vid lunchtid på en del linjer. Min poäng är väl att under mellantrafiktid (särskilt på vardagar), bör det finnas viss överkapacitet för att klara en förskoleklass och att se till att funktionshindrade får sittplats (som exempel). Utbudet bör vara sådant att man klarar att dra ner från högtrafiktid vid 9-tiden och kan ha samma turtäthet tilll minst 15-tiden. Givetvis innebär det viss överkapacitet under del av tiden - men jag tycker det har en viktig funktion dagtid och kostnaden för en sådan åtgärd är rätt liten. Den ekonomiska besparingen står väl helt enkelt inte helt i proportion till den minskade nyttan av längre väntetid, sämre service och otydligare tidtabell. Vi vill ju gärna också att de som kan reser under denna tid, framför att man väljer att åka i högtrafiken för dess högre turtäthet.   

Delfinen76

Varför innte förlänga buss 74 från Mariatorget till Solna Centrum via Hornstull, Västerbron, Lindhagensgatan, Ekenlundsbron, Pampas.
Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

fors13

Citat från: krister.ekberg skrivet 30 oktober 2012, 14:09:55 PM
Varför innte förlänga buss 74 från Mariatorget till Solna Centrum via Hornstull, Västerbron, Lindhagensgatan, Ekenlundsbron, Pampas.

Tycker att det är ett utmärkt förslag! Är det något du delat med dig av till SL? Det skulle väl isådanafall bli den första linjen som genomkorsar innerstaden med ändhållplatser som inte ligger precis utanför tullarna? Annars finns ju linje 77 tänker jag..

Omnilasse

Citat från: fors13 skrivet 30 oktober 2012, 21:25:44 PM
Tycker att det är ett utmärkt förslag! Är det något du delat med dig av till SL? Det skulle väl isådanafall bli den första linjen som genomkorsar innerstaden med ändhållplatser som inte ligger precis utanför tullarna? Annars finns ju linje 77 tänker jag..

SL har ju föreslagit för flera år sedan att förlänga 74 till Nordvästra Kungsholmen och det är väl inte heller helt avskrivet. Hela vägen till Solna finns ju dock inte mycket motiv till att förlänga busslinjen och knappast något underlag - det tar ju bara 3-minuter med tunnelbanan mellan Stadshagen och Solna. Gångavståndet är ändå för kort från stationen för att tro att man skulle få något större resande, särskilt som det kan vara lite köer på vägen...

JDS

Citat från: fors13 skrivet 30 oktober 2012, 21:25:44 PM

Nja, 62:an är väl en sådan linje redan idag. Egentligen är det lite dumt att tala om "innerstaden" och "tullarna" i samma mening - på den tiden "innanför tullarna" var ett meningsfullt begrepp så utgjordes väl "innerstaden" av Gamla stan och på sin höjd delar av Norrmalm.

Ett exempel mer i din smak är kanske 515 för några år sedan, två ändhållplatser i var sin grannkommun och den genomkorsade ju i alla fall Vasastaden  ;D

Delfinen76

Det finns en tydlig skildnad som skiljer Hammarby Sjöstad och Lindhagen! I Hammarby Sköstad satsar man på kollektivtrafiken från burgan! Medan i Lindhagen är det tvärt om. Mycket nya bostäder med usla komunickationer! Jag ha vänner som bor i Lindhagen. Det är förlånga avstånd för att tunnelbanan skulle vara ett alternativ. Det gör att fler väljer bilen före kollektivtrafiken. Buss 49 och 56 går för sällan. Det är svårt att komma till Lindhagen från olika stadsdelar!  Dom bygger Lindhagensgallerian med Ica Maxi Stormarknad! Är man funktionshindrad så är det svårt att ta sig till Lindhagen.
Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

Omnilasse

Citat från: krister.ekberg skrivet 31 oktober 2012, 07:52:50 AM
Det finns en tydlig skildnad som skiljer Hammarby Sjöstad och Lindhagen! I Hammarby Sköstad satsar man på kollektivtrafiken från burgan! Medan i Lindhagen är det tvärt om. Mycket nya bostäder med usla komunickationer! Jag ha vänner som bor i Lindhagen. Det är förlånga avstånd för att tunnelbanan skulle vara ett alternativ. Det gör att fler väljer bilen före kollektivtrafiken. Buss 49 och 56 går för sällan. Det är svårt att komma till Lindhagen från olika stadsdelar!  Dom bygger Lindhagensgallerian med Ica Maxi Stormarknad! Är man funktionshindrad så är det svårt att ta sig till Lindhagen.

En väsentlig skillnad är ju dock att i Hammarby sjöstad fanns ingen tunnelbana. Egentligen är ju inte avståndet längre till tunnelbanan från Nordvästra Kungsholmen än vad som är acceptabel standard i de flesta tunnelbaneförorter. Det är väl som mest ungefär 800 meter, motsvarande cirka 10 minuters promenad. Det är normalt det avstånd man brukar räkna med som "gångavstånd" till spårtrafik.

56 går ändå varje kvart dagtid. Däremot håller jag med om att det är lite för sällan. I stadstrafik skall man alltid försöka se till att linjer inte har sämre turtäthet dagtid än vad som kräver att man använder tidtabell. Målet bör vara för linjer att ha 10-minuterstrafik som minst och 12-minuterstrafik i undantagsfall. Tyvärr har ju SL frångått detta under senare år av effektivitetsskäl. Medan alla andra städer snarare går i den riktningen för att öka resandet.

Tror nog att många skyller på att kollektivtrafiken är dålig för att rättfärdiga bilanvändandet. Men samtidigt ställer det förstås en mycket intressant frågeställning som kommer att bli mer aktuell; vill vi att en större andel skall åka kollektivt, så kommer vi antagligen också tvingas till relativt dyra lösningar i form av parallellgående busstrafik till spårsystemen.

Delfinen76

Jag skulle aldrig klara av att bo i Lindhagen. Dessutom går 56an 20 minuterstrafik och 49an 24 minuterstrafik. Desutom så går 49 så kringelkrokit. Det är mycket uppförsbacar i Linhagen och svårt att ta sig till tunnelbanan om man har funktionshinder. Dom måste tänka på dom också! I området finns det flera gruppbostäder för funktionshindrade. År 2010 så kom en lag att kollektivtrafiken ska va tillgänglighet för alla. Jag förstår inte varför man har en stormarknad med så dåliga kominickationer! Lindhagen är bygd för bilen. Det märks. Lindhagensgallerians tre fursta våningar är garage för bilar. Sen två våningar ica maxi. De översta planet finns det ett systembolag, en sportafär, en sängafär och en restaurang.
Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com