Vilka förändringar sker i SL-trafiken i december?

Startat av P.Ek, 19 september 2012, 18:07:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

P.Ek

Försökte sammanställa alla förändringar i länet, kanske blir lite otydligt:

Följande linjer får utökad turtäthet/fler turer: 1, 40, 53, 55, 71, 74, 76, 77, 112, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 135, 157, 161, 172, 173, 176, 177, 179, 184, 188, 198, 201, 233, 311, 312, 401, 421, 430X, 433, 435, 436, 440, 471, 474, 496, 497, 502, 506, 509, 514, 515, 520X, 526, 527, 529, 534, 536, 537, 540, 541, 542, 544, 547, 552, 553, 560, 570, 571, 571X, 572, 575, 579, 580, 582, 583, 593, 622/622X, 641, 651E, 676, 714, 729, 731, 743, 744, 745, 748, 753, 754, 763, 810, 815C, 823, 837, 839, 840, 846, 848, 865

Följande linjer får minskad turtäthet/färre turer: 160, 182, 418, 442X, 446C, 516, 543, 546, 551, 764

Övriga förändringar:

Linje 56 förlängs till Moa Martinssons torg
Linje 71 kortas av och går inte längre till Kungsträdgården, utökad trafik till/från Båtbyggargatan
Linje 152 delas vid Liljeholmen, nya linje 154 kör sträckan Liljeholmen-Älvsjö
Linje 422 går alltid via Munkmora
Linje 441 är nytt linjenummer för gamla 448
Linje 447 är en ny linje, en snabbare variant av 442X, går via Lännerstavägen
Linje 448C är en ny linje från Gustavsvik till Stockholm C
Linje 502 är nytt linjenummer för gamla 505X, går via Friends arena
Linje 504 förlängs längre in i Stora Ursvik
Linje 505 går via Friends arena
Linje 507 får förändrad körväg via Tomtebodavägen
Linje 518 går ej via Backlura
Linje 533 får förändrad linjesträckning via Grimstavägen
Linje 534 kortas av, var?
Linje 538 får förändrad linjesträckning vid Apoteksskogen, Rosersberg och Broby
Linje 545 är en ny linje på sträckan Upplands Väsby-Carlslund-Bollstanäs, ersätter 545H och 545V
Linje 554: Alla turer stannar vid Kungsängens station
Linje 557: Alla turer som slutar vid Killinge fortsätter till Håtuna kyrka
Linje 560 får ändrad linjesträckning via Dragonvägen
Linje 620X förlängs till Gregersboda
Linje 651 förlängs till Färsna
Linje 665 och 666: Alla turer som slutar vid Stora Karby förlängs till Brottby
Linje 706 kortas av och går endast till Källbrinks idrottsplats
Linje 714 förlängs till Gustav Adolfsvägen och Flottsbro
Linje 738 dras om och går via Solhöjden
Linje 748 vänder vid Kungens kurva varannan tur i rusningen
Linje 748X byter nummer till 749
Linje 751, 751E, 754, 762, 780, 780X, 784, 785, 787, 787X, 789 återgår till sin ordinarie linjesträckning
Linje 751Ö, 754C, 754Ö, 755C, 756, 757Ö, 760C, 760Ö läggs ner
Linje 753 kortas av och går endast sträckan Hovsjö-Östertälje
Linje 754X är en ny snabblinje från Klockarvägen till Södertälje C
Linje 755 trafikerar sträckan Astrabacken-Södertälje syd nu som "Sydexpressen"
Linje 760 byter nummer till 758, förlängs från Moraberg till Östertälje
Linje 762 byter nummer till 752, får förändrad linjesträckning genom Hovsjö industriområde
Linje 763 byter nummer till 759, går sträckan Astrabacken-Fornhöjden-Glasberga
Linje 764 byter nummer till 756, kortas av och går sträckan Köpmangatan-Gärtuna
Linje 770 byter nummer till 761, varannan tur förlängs till Gärtuna

Varför ska man hålla på att byta nummer på alla linjer i Södertälje? Skapar inte det totalförvirring?

Omnilasse

Citat från: Karsten skrivet 21 oktober 2012, 13:49:27 PM
Det är säkert rätt tänkt. Sedan linjen förkortades till Karl XII torg tappades lite av funktionen eftersom många vill till Norrmalmstorg. Jag skulle vilja se en sammanslagning av 71 och 76E (kortturerna till/från Frihamnen), främst eftersom treminuterstrafik på 76 södra del känns som en överkapacitet.

Frågan är väl om det är så väldans mycket överkapacitet på 76?. I riktning mot Ljuserögatan så anges linjens maxsträcka vara mellan Slussen och Glasbruksgatan. Tänk på att man bara har 3:an att åka med och måste göra ett byte för att komma till "Downtown". Tror nog den har rätt bra belastning även före Slussen. Men det bygger ju på att den går så ofta; i annat fall åker man ju till Slussen och byter där.

Sedan är förstås sträckan till Kungsträdgården relativt dyr och kräver särskilda fordon (vilket ju inte krävs till Slussen) 

Citat från: Karsten skrivet 21 oktober 2012, 13:49:27 PM
Dessa förändringar känns också rätt, något beroende på hur de 38 turerna på 474 fördelas. Man behöver inte alls köra femminuterstrafik på sträckan Hemmesta-Mölnvik, men Mölnvik-Slussen kan det absolut behövas.

Men även här skulle det nog delvis vara en bättre lösning att förlänga "rusningstiden" för direktbussarna. Den tid man anger här är ju mestadels när dessa börjar gå sällan, eller inte går alls. Tycker en bra jämförelse är hur man gjort för stråket till Trollbäcken/Brandbergen. Där går ju direktbussarna fram till 21.00 på kvällen och också längre i morgonrusningen! Viss förstärkning skulle nog behövas ändå på 474 förstås (går ju redan idag närmare 20 extraturer per dag). Risken här är väl att man på tider där det annars skulle räcka med annan turtäthet, av enkelhetsskäl inför 5-minuterstrafik. Vinsten att spara 10-15 minuters restid för direktbussresenärerna känns kanske mer angeläget i sådana fall och mer motiverat samhällsekonomiskt. Särskilt som den delen inte avser dimensionerande tid.


Andy

Citat från: Omnilasse skrivet 21 oktober 2012, 10:35:41 AM
Nä, så värst många som fortsätter/ sitter på bussen bortom Hemmesta vägskäl är det ju inte. Brukar väl som mest vara ett femtontal. För SL och Keolis är det väl så att kostnaden blir rätt marginell om man har fler turer på 435, eller på de andra linjerna - sträckan är ändå för lång för att det skall göra någon skillnad i antal fordon.
Hur menar du nu? Att köra Hemmesta-Saltarö t.o.r. tar minst 25-30 minuter och Hemmesta-Bullandö t.o.r. minst 35-40 minuter. Gör inte den tiden skillnad i rusningen?

Karsten

Citat från: Andy skrivet 21 oktober 2012, 15:28:26 PM
Hur menar du nu? Att köra Hemmesta-Saltarö t.o.r. tar minst 25-30 minuter och Hemmesta-Bullandö t.o.r. minst 35-40 minuter. Gör inte den tiden skillnad i rusningen?

Jo, om bussen hinner tillbaka till Slussen för att köra en avgång till innan rusningen är slut. Så är inte alltid fallet på dessa längre linjer, och då kan den lika gärna gå hela vägen ut.

Omnilasse

Citat från: Karsten skrivet 21 oktober 2012, 15:31:40 PM
Jo, om bussen hinner tillbaka till Slussen för att köra en avgång till innan rusningen är slut. Så är inte alltid fallet på dessa längre linjer, och då kan den lika gärna gå hela vägen ut.

Det var så jag menade och man förbättrar ju också kollektivtrafiken rejält för de boende i Saltarö. Keolis får ju ändå betala för 3-timmars förartjänst oavsett och med det enorma utbud man har i högtrafik, mot det faktiskt rätt dåliga (i jämförelse) utbudet under mellantrafiktid så är den risken rätt stor i N/V-distriktet.

Men sedan vill man av någon anledning inte att 435 skall gå från Slussen på eftermiddagarna. Denna orsak är väl lite mer svår att förstå - men finns säkert någon sl-strategi bakom det! Man kan ju säga att det ändå blir något bättre fördelning mellan avgångarna (lättare att ha en styv tabell) utan en massa avgångar på 435 som ställer till det (med ojämn belastning som följd).

Ted Selander

Citat från: Omnilasse skrivet 21 oktober 2012, 14:18:50 PM
klipp---
Sedan är förstås sträckan till Kungsträdgården relativt dyr och kräver särskilda fordon (vilket ju inte krävs till Slussen) 
--- klipp

Det är ju fortfarande Slussen (Katarinavägen) som gäller, så boggibussarna (13,7 m) som köptes till linjen behövs även i fortsättningen.

Delfinen76

Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

Karsten

Citat från: Ted S skrivet 21 oktober 2012, 20:23:39 PM
Det är ju fortfarande Slussen (Katarinavägen) som gäller, så boggibussarna (13,7 m) som köptes till linjen behövs även i fortsättningen.

Ja, om man inte väljer att köra ledvagn.

Camilla

422 kör alla turer via Munkmora, hur ska SL ha det först drar man in trafiken på 422 via munkmora sen beslutar man att varannan tur ska gå via Munkmora och nu ska alla turer gå via Munkmora igen

Karsten

Citat från: Camilla skrivet 21 oktober 2012, 23:02:36 PM
422 kör alla turer via Munkmora, hur ska SL ha det först drar man in trafiken på 422 via munkmora sen beslutar man att varannan tur ska gå via Munkmora och nu ska alla turer gå via Munkmora igen

Det var inte SL som drog in trafiken till Munkmora, det skedde efter att boende klagat på att bussarna bullrar.

Delfinen76

Ledbussar på vissa turer på linje 204 och 212 på Lidingö införs
Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

Carl Eric

Citat från: Karsten skrivet 22 oktober 2012, 07:02:26 AM
Det var inte SL som drog in trafiken till Munkmora, det skedde efter att boende klagat på att bussarna bullrar.

Var det inte så att de boende klagade först på att bussarna bullrade, och sedan på att turerna drogs in?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Delfinen76

Dom som protosterar är väl dom som alldrig åker kollektift! Det är bra att dom går via Munkmora.
Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

Max W

Citat från: P.Ek skrivet 21 oktober 2012, 14:17:52 PM
Övriga förändringar:
Linje 56 förlängs till Moa Martinssons torg
Linje 770 byter nummer till 761, varannan tur förlängs till Gärtuna

Varför ska man hålla på att byta nummer på alla linjer i Södertälje? Skapar inte det totalförvirring?
Intressant att se förändringen i Hornsbergsområdet. Redan innan jag gick i pension för 6 år sedan talade man om Moa Martinssons torg. Får ta en sväng dit och titta nån gång.

När det gäller linjenummerbytena är det nog bara bytet av nummer 770 till 761 som jag tror mig förstå.
Alla X7X-nummer (således även 770) är egentligen sedan mitten av förra decenniet i alla fall  avsedda för "blåbusslinjer" och det tar många år att reglera sådant inom SL-området. Jag har väl inte följt detta så noga sedan pensioneringen, men konstaterade ifjol att 579 inte längre är en lokal busslinje i Upplands Väsby utan en länsgränsöverskridande linje med Bålsta som målpunkt i grannlänet.
Jag var själv med om att skriva fram förslagen till linjenummerändringar en gång. De skulle genomföras i sex etapper men bara den första etappen han genomföras innan jag gick i pension 
Max

homer

Citat från: Carl Eric skrivet 21 oktober 2012, 13:16:08 PM
Förutom förändringarna kring Orminge kommer det en del andra förändringar i Nacka-Värmdö.


Linje 474:

38 (!) nya avgångar under rusningstiderna.



Det här känns som om det är en väldigt stor utökning!, kommer man klara det med befintliga bussar eller blir de utökningar? isåfall hur många bussar? och då kommer givetvis nästa fråga, var ska dem garageras? iom att nya påfarten till Skurubron vill ju Trafikverket och Nacka kommun ta de östligaste delarna av Björknäsgaraget och då försvinner ju säkert några platser där också...

-sedan några månader/veckor tilbaka har de tillkommit nån form av uppställningsplats för gamla keolisvagnar vid gamla oljehamnen i Svindersvik, platsen har t o m fått rampplatser ser de ut som från Kvarnholmsbron, kan de möjligen vara ett framtida "garage"/depå för Nacka/Värmdöbussar?

någon som har svar eller spekulationer??