Vilka förändringar sker i SL-trafiken i december?

Startat av P.Ek, 19 september 2012, 18:07:49 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Andreas91

Bäste Krister.

Utifrån ditt senaste inlägg, så får jag uppfattningen att du drar ett samband mellan Lindhagens köpcentrum, kollektivtrafik som är anpassad för funktionshindrade och sedan slänger in busslinjerna 49 o 56 turtäthet? Förlåt mig, detta kanske bara är jag, men var finns sambandet mellan ex. de två sista punkterna? Går man bra mycket djupare in i ämnet, så kanske man hittar någon form av koppling.

Jag skulle kunna tänka mig att kanske flytta till Lindhagen en vacker dag. Jag har själv besökt Ica Maxi Lindhagen ett antal gånger och sist jag var där, så visst - det finns några garageplan med direktanslutning till köpcentret, men jag har också klara minnen av att alla våningsplan är sammanbundna med såväl hissar som rullband, så jag tycker nog att byggnaden är rätt så anpassad för funktionshindrade.. Om inget mycket märkligt har skett, så är sannolikt alla bussar på 49 och 56 anpassade för funktionshindrade sedan flera år tillbaka i tiden. Se bara på innerstans övriga busslinjer, i stort sett alla förortslinjer - ja, till och med en del busslinjer som, ibland mycket och ibland inte fullt så mycket, rullar fram och tillbaka på motorväg - vilka korttidshem har anlagts där...? Skämt åsido - jag menar bara på att jag upplever kollektivtrafiken i Sthlm som mer eller mindre tillgänglighetsanpassad, även på linjer där det kanske rent av inte finns något behov av det.

Det är kanske inte lika kul för funktionshindrade i detta fall, men om busslinjerna har lite smårisig turtäthet i området, så gör som bl.a. jag: använd "apostlahästarna!" Vad kan det ta? Max 10 min till Stadshagen resp. Kristineberg? Gå lite längre och du når snart även Thorildsplan. Turtätheten kanske behöver höjas lite ändå, men där har du kanske en liten lösning. Man får skäl till att spatsera lite och det mår kroppen bra av! :)

fors13

Citat från: krister.ekberg skrivet 31 oktober 2012, 07:52:50 AM
Det finns en tydlig skildnad som skiljer Hammarby Sjöstad och Lindhagen! I Hammarby Sköstad satsar man på kollektivtrafiken från burgan! Medan i Lindhagen är det tvärt om. Mycket nya bostäder med usla komunickationer! Jag ha vänner som bor i Lindhagen. Det är förlånga avstånd för att tunnelbanan skulle vara ett alternativ. Det gör att fler väljer bilen före kollektivtrafiken. Buss 49 och 56 går för sällan. Det är svårt att komma till Lindhagen från olika stadsdelar!  Dom bygger Lindhagensgallerian med Ica Maxi Stormarknad! Är man funktionshindrad så är det svårt att ta sig till Lindhagen.

Precis vad jag var inne på också! Ska flytta från Birkastan ner till Lindhagen och är bekymrad kring kollektivtrafiken.

strömming

Jag skulle gärna se att man återupptog trafiken mellan Skärvik och Gällstaö på Jungfrusundsvägen. Mitt förslag är att man lägger ned linje 301 och ersätter den med linje 307 som förr gick till Gällstaö via Träkvista-Skärvik. Sen att man med linje 309 hade samtrafik med 311/312 i Nyckelby och bussbyte där så de som ska till Helgö slipper åka ner till Sandudden och Ekerö sommarstad. De som ska till Sandudden och Ekerö sommarstad blir det då ingen skillnad för men ska man till Helgö medföljer man 311/312 först för byte vid Nyckelby, samma modell i motsatt riktning. (kanske lite övertydligt, hehe).

Delfinen76

Förläng 303 och 342 till Träkvista i stället tycker jag är bettre
Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

Joakim Wahlberg

760C byter nummer till 758, och börjar gå varje kvart på sträckan Geneta (Scaniarinken)-Södertälje C-Moraberg-Fornhöjden-Österstälje.
Nobina ska få/har köpt nya bussar, och har läst att dem ska till Södertälje, Scania Citywide, och gå på "Sydexpressen".
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

Ronald M. Jannesson

Nya tidtabeller gäller fr.o.m. söndagen den 9 december i hela landet och på samtliga kollektiva transportmedel. Helårstabeller byts numera i december månad enligt EU-regler. Dock finns tabellbyten kvar i juni för sommarindragningar m.m.

Delfinen76

754X kommer bara gå på morgonrusningen. Den kommer gå från Klockarvägen till Södertälje Centrum. Linjen kommer inte köra genom Ronna.
Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

rengmark

Nu är den nya trafiken sökbar i SLs reseplanerare.

P.Ek

...och man kan även se de nya tidtabellerna på SL:s hemsida :)

P.Ek

Det blir bl.a 5-minuterstrafik på linje 71 sträckan Slussen-Båtbyggargatan eftermiddagar och så får linje 77 trafik dagtid med 24-minuterstrafik.

Karsten

Citat från: P.Ek skrivet 09 november 2012, 17:59:44 PM
Det blir bl.a 5-minuterstrafik på linje 71 sträckan Slussen-Båtbyggargatan eftermiddagar och så får linje 77 trafik dagtid med 24-minuterstrafik.

24-minuterstrafik? Verkar ju rätt snurrigt, kan man inte välja ett intervall som gemene man kan komma ihåg?

Delfinen76

Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

Karsten

421 går var 30:e minut lördag och söndag hela trafikdygnet, men bara var 60:e minut måndag-fredag. Hur gick det där till?

Olle

För bussarna i Danderyd/Täby sker dock förändringarna först från 7 januari 2013, i samband med bytet till Arriva, bl.a. får 610 20-minuters trafik då.

Mikey

Har kollat igenom tidtabellerna nu, och det är tydligt att SL inte har samarbetat med SJ eller vice versa. Alla bussar i Arlanda/Märsta/Sigtuna-regionen ankommer Märsta station två minuter senare, samtidigt som SJ flyttat sina tågavgångar mot Uppsala med en minut tidigare. Det hela ger alltså totalt en minuts bytestid mellan buss/tåg för mig och alla andra som bor i kommunen och pendlar till Uppsala (Vilket är många!). Det kan ju bara sluta på ett sätt... ::)

I Övrigt verkar det inte finnas några ändringar alls här.