Uppländsk upphandling avbryts – UL medger läcka

Startat av Knallhatt, 16 augusti 2010, 14:12:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

GDG

Citat från: Jan skrivet 17 september 2010, 17:24:49 PM
Absolut Staffan, alla som deltager har möjlighet att vinna.

Men bara om det är en hederlig upphandling utan "fusk", annars blir det väl som vanligt... med samma vinnare.

Jan

Citat från: GDG skrivet 17 september 2010, 17:32:11 PM
Men bara om det är en hederlig upphandling utan "fusk", annars blir det väl som vanligt... med samma vinnare.

räkna med att kommande upphandling blir med både livrem och hängseln.
I branschen i 40 år

GDG

Hängslen och livrem får gärna vara inblandad i en eventuellt kommande upphandling. Dock är det väl olämpligt att någon "Fixar-Malte" och gänget kring den verkställande ledningen är inblandad.

Staffan Sävenfjord

Citat från: GDG skrivet 17 september 2010, 17:39:13 PM
Hängslen och livrem får gärna vara inblandad i en eventuellt kommande upphandling. Dock är det väl olämpligt att någon "Fixar-Malte" och gänget kring den verkställande ledningen är inblandad.

Om det blir en ny upphandling skulle det förvåna mig storligen om någon ur det nuvarande gänget kommer att vara kvar vid UL. Så en sådan upphandling lär nog gå helt efter regelverket. Att ett bolag gör en lagstridig upphandling en gång må vara, men att det gör det två gånger i rad är helt oacceptabelt.


Ersa

#94
Pga detta börjar man ju undra: Är dagens länshuvudmän för små för att bedriva sina egna upphandlingar? Finns kompetensen verkligen i alla små län? Just när det gäller upphandlad busstrafik på landstingsnivå kan man ju verkligen hoppas att dagens län och landsting försvinner inom kort, och ersätts med stora regioner. Kanske även alla större upphandlingar i dessa storregioner ska skötas på ett mer centralt plan, med liknande krav över hela landet? Idag har ju varje huvudman helt olika krav.

Personligen skulle jag bara bli glad om man kunde sudda ut de kraftigt markerade länsgränserna på vår Sverigekarta, få ett gemensamt resekort över hela Sverige och även avskaffa alla länsfärger på de mest lantliga landsbygdslinjerna.

Peter L

Citat från: Ersa skrivet 17 september 2010, 19:33:07 PM
Pga detta börjar man ju undra: Är dagens länshuvudmän för små för att bedriva sina egna upphandlingar? Finns kompetensen verkligen i alla små län? Just när det gäller upphandlad busstrafik på landstingsnivå kan man ju verkligen hoppas att dagens län och landsting försvinner inom kort, och ersätts med stora regioner. Kanske även alla större upphandlingar i dessa storregioner ska skötas på ett mer centralt plan, med liknande krav över hela landet? Idag är ju varje huvudman helt olika krav.

Personligen skulle jag bara bli glad om man kunde sudda ut de kraftigt markerade länsgränserna på vår Sverigekarta, få ett gemensamt resekort över hela Sverige och även avskaffa alla länsfärger på de mest lantliga landsbygdslinjerna.

Håller med dig!

För det första så kan man undra varför UL väljer att upphandla hela regiontrafiken på ett bräde? Dels blir det en väldigt stor (och kanske ohanterlig upphandling) och dels kunde man då nästan lika gärna själv bedriva trafiken.

För det andra kanske vi ska börja med att avskaffa regionerna och "nöja" oss med kommuner (i samarbete) samt stat.

Omnilasse

Citat från: Ersa skrivet 17 september 2010, 19:33:07 PM
Pga detta börjar man ju undra: Är dagens länshuvudmän för små för att bedriva sina egna upphandlingar? Finns kompetensen verkligen i alla små län? Just när det gäller upphandlad busstrafik på landstingsnivå kan man ju verkligen hoppas att dagens län och landsting försvinner inom kort, och ersätts med stora regioner. Kanske även alla större upphandlingar i dessa storregioner ska skötas på ett mer centralt plan, med liknande krav över hela landet? Idag är ju varje huvudman helt olika krav.

Personligen skulle jag bara bli glad om man kunde sudda ut de kraftigt markerade länsgränserna på vår Sverigekarta, få ett gemensamt resekort över hela Sverige och även avskaffa alla länsfärger på de mest lantliga landsbygdslinjerna.
Det är nog sant att man inte på länstrafikbolagen har så mycket expertkunskap vad gäller just upphandling (och på UL beviserligen inte ens det). Det är ju dock rätt lätt kunskap att köpa in från konsulter etc, eller det tillhörande landstingets juridiska expertis. Problemet är ju oftast inte bristerna i själva kunskapen om trafiken (den bör ju finns hos länstrafikbolaget (förhoppningsvis), utan att göra ett förfrågningsunderlag, utvärdering av inkomna anbud, samt avtal som håller. Tyvärr är det ju just på dessa tre delar som det ständigt tycks bli problem. Det är ju också här som det kan uppstå problem om man inte anlitar konsulter som är kunniga i branschen. Här verkar man ju enligt artikeln dock haft en konsult inkopplad-men som var avkopplad då han väl hade behövts som mest...

Jonas Strömblad

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 september 2010, 17:58:27 PM
Att ett bolag gör en lagstridig upphandling en gång må vara, men att det gör det två gånger i rad är helt oacceptabelt.

???
Spännande... Finns det fler lagar du tycker man kan bryta mot en gång, men inte två?  :D
/J

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 17 september 2010, 22:49:47 PM
???
Spännande... Finns det fler lagar du tycker man kan bryta mot en gång, men inte två?  :D
/J

Man får naturligtvis ta sitt straff redan första gången man bryter mot lagen. I det här fallet avsked och vad nu en domstol kan komma fram till. Något annat skrev jag inte och menade inte. Vad jag ville ha sagt är alltså att ingen skall ges tillfälle att bryta mot samma lag två gånger.



Staffan Sävenfjord


Peter L

Citat från: Lars Ödlund skrivet 18 september 2010, 09:56:24 AM
Nu var ju problemet inte på trafiksidan, inte i förfrågningsunderlaget och egentligen inte heller i utvärderingen utan att den person som verkligen borde varit "vaccinerad" mot att göra en sekretess "miss" gjorde detta.

Jag antar att personen i fråga kom just från den expertis hos Landstinget som efterfrågas ovan :-)

Fågan är om det är så enkelt att den bara är just en person som läckt information? Nu är det förvisso lätt att bli påverkad av medias vinklingar, men nog känns det som att det funnits ett kompakt motstånd hos ledningen mot det i första omgångens vinnande bud och även en vilja att revidera resultatet i den fortsatta upphandlingen? Om det sedan har något att "göra" med sekretessmissen är en intressant undran, ren spekulation så länge det inte finns några bevis...

Peter L

Citat från: Lars Ödlund skrivet 18 september 2010, 10:23:07 AM
Med tanke på att upphandlingen i sig var "tillrättalagd" för att enbart tilltala någon av de allra största operatörerna i Europa har du den biten redan där, jag tror nog att vi var många som förvånades att KR lade bud på detta med tanke på att det innebär en extremt stor skuldsättning och risktagande men man har ju Norskt kapital i bakgrunden om det skulle behövas.

Liknande upphandlingar som enbart är lagda för att locka några av de tre-fyra största är SL:s kommande kombinerade jättepaket.

För att anknyta till UL återigen så var det ju "tyvärr" så att miljö och effektivitetstanken fick upphandlingen att spåra ur, Nobinas trafikupplägg och viljan att införa alternativa driftsätt var givetvis väldigt lockande för UL, Busslinks anbud var jmf med detta betydligt mer "ineffektivt" om man ser till antalet bussar och även KR:s anbud med tanke på att man borde kunnat räkna hem samordningsfördelar med de andra kontrakten åt UL speglar detta sig inte i antalet fordon.

Nu får man dock komma ihåg att Nobina har en långt gången kunskap om fordonsoptimering och för att säga ett slutligt bu eller bä måste man också ta hänsyn till antalet tom timmar och tomkm i anbuden men antalet dim bussar i Busslinks anbud känns ändå väl högt och här beror det sannolikt på att man använt sig av en mängd olika små underentreprenörer vilkas bussar i många fall inte kommer att användas effektivt, man har prioriterat liten o ingen tomkörning i upplägget istf minskad fordonsåtgång, antagligen innehåller Nobinas anbud fler tomkm men med avsevärt mycket färre fordon, KR:s upplägg är ju mer svåranalyserat.

Känns lite som en "klassiker", d.v.s. att när det väl kommer till kritan är posten "pengar" för högt viktad i utvärderingen med tanke på just  önskningar om miljö och effektivitet... ;-)

GDG

Citat från: Lars Ödlund skrivet 18 september 2010, 10:23:07 AM
Med tanke på att upphandlingen i sig var "tillrättalagd" för att enbart tilltala någon av de allra största operatörerna i Europa har du den biten redan där, jag tror nog att vi var många som förvånades att KR lade bud på detta med tanke på att det innebär en extremt stor skuldsättning och risktagande men man har ju Norskt kapital i bakgrunden om det skulle behövas.

Det säger väl allt om hur det gick till, norskt kapital i bakgrunden, en informerad styrelseledamot i KR. Resonemanget stämmer, KR hade själva aldrig klarat detta, det norska kapitalstarka bolaget var säkert med i anbudsräkningen, det har diskuterats tidigare i forumet hur mycket resurser det går åt att klarställa ett anbud, enligt KR själva har endast en VD och hennes pappa varit inblandad. Det faller väl på sin egen orimlighet att dessa två,  om än så duktiga själva klarat av att räkna ett bra anbud.

Nej, så var det inte, de räknade fel trots resurserna som fanns i bakgrunden, men det rättades till genom en lämplig läcka hos den verkställande ledningen.

Ersa

Citat från: GDG skrivet 18 september 2010, 17:00:31 PM
Det säger väl allt om hur det gick till, norskt kapital i bakgrunden, en informerad styrelseledamot i KR. Resonemanget stämmer, KR hade själva aldrig klarat detta, det norska kapitalstarka bolaget var säkert med i anbudsräkningen, det har diskuterats tidigare i forumet hur mycket resurser det går åt att klarställa ett anbud, enligt KR själva har endast en VD och hennes pappa varit inblandad. Det faller väl på sin egen orimlighet att dessa två,  om än så duktiga själva klarat av att räkna ett bra anbud.

Nej, så var det inte, de räknade fel trots resurserna som fanns i bakgrunden, men det rättades till genom en lämplig läcka hos den verkställande ledningen.

Jag säger varken bu eller bä om påståendet, men flikar in att företaget i fråga tydligen inte alls använder Hastus.

Peter L

Det har stått mycket mellan raderna i denna tråd om att UL föredragit KR-Trafik och försökt gynna dem under upphandlingens gång. Å andra sidan har det också varit tydligt att upphandlingens omfattning i princip inneburit att enbart riktigt stora koncerner varit aktuella som anbudsgivare. Till dessa räknas väl knappt KR-Trafik och egentligen borde inte ens UL väntat sig ett anbud från detta företag? På det sättet känns det inte riktigt trovärdigt att UL hela tiden velat ha KR-Trafik och därmed "kört över" Busslink efter första omgången. Eller...?