Uppländsk upphandling avbryts – UL medger läcka

Startat av Knallhatt, 16 augusti 2010, 14:12:08 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

RoggaBoy

Citat från: KG skrivet 25 september 2010, 13:18:40 PM
Det ska tydligen innehålla 14 paket. Någon som kan luska ut hur uppdelningen ser ut?

Hur många paket är det idag, när Nobina och KR kör?



Ersa

Det är svårt att tänka sig att en enda operatör tar hem alla 14 paket, och dessutom klarar av att köra dem alla. Ingen köper väl in en massa bussar till några helt nyvunna korta avtal.
Det skulle även se rätt kul ut om alla skulle vinna linjer de inte kör idag. Tänk er KR Trafik på 801 och 821, Nobina på 804 och 811, Kristian Larsson i på 806 och 809 i Knutby och Bergshamra Busstrafik på alla 888:or. ;D

Jan

Det blir nog ingen större skillnad mot idag. Om KR har några bussar över från Jämtland kanske de tar något extra paket.
I branschen i 40 år

KG

Vad händer om ingen lämnar anbud? KR vill ju ha all trafik från 2011, likaså Busslink. Nobina avvecklar och har så pass dåligt med folk att det snart blir ställda turer. Personalens arbetsvilja är körd i botten pga ledningen och många vägrar att någonsin köra buss igen.
Om ingen av dessa lägger bud, vem kör då?

RoggaBoy

Citat från: KG skrivet 28 september 2010, 20:19:15 PM
Vad händer om ingen lämnar anbud? KR vill ju ha all trafik från 2011, likaså Busslink. Nobina avvecklar och har så pass dåligt med folk att det snart blir ställda turer. Personalens arbetsvilja är körd i botten pga ledningen och många vägrar att någonsin köra buss igen.
Om ingen av dessa lägger bud, vem kör då?

UL:s VD får ta å hyra in en buss och sätta sig bakom ratten.  ;D

Peter L

Citat från: KG skrivet 28 september 2010, 20:19:15 PM
Vad händer om ingen lämnar anbud? KR vill ju ha all trafik från 2011, likaså Busslink. Nobina avvecklar och har så pass dåligt med folk att det snart blir ställda turer. Personalens arbetsvilja är körd i botten pga ledningen och många vägrar att någonsin köra buss igen.
Om ingen av dessa lägger bud, vem kör då?

Lugn, det är alltid någon som vill köra, så anbud kommer det garanterat.  8)

vesslan30

Innan v44 vet vi vilka som kör vad . Då ska även domsluten vara klara .. Ha en bra natt

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 september 2010, 23:06:52 PM
Ja om du har tur kanske förvaltningsrätten har kommit till något beslut då, om det inte blir en ny omgång mellan parterna, beroende på utgången , d.vs om Busslink mot alla odds skulle "förlora" så stannar det inte med detta utan då blir det en ny omgång i Kammarrätten, en dom därifrån ser vi nog inte före jul :-)

Sedan kan ju alltid 1 årsupphandlingen blir föremål för överprövning.

Kan någon av dagens rättsliga mål (eller nästa 1-årsupphandling) hamna ända uppe i Regeringsrätten?

AO

Vad är det för krav på vagnarna i den korta upphandlingen? Finns det krav på ålder, lackering, lågentré eller finns andra krav? I annat fall är det ju bara för ett bussbolag att samla ihop allt gammalt skrot man har och köra på.

Björn Ax

Var det ett krav från UL att det skulle vara dubbeldäckare på 1 linje eller var det bara nåt ul förhandlat fram?


RoggaBoy

Ännu mer:

http://www.busstidningen.se/2010/09/29/ul-skandalen-kr-trafik-anklagar-ul-for-att-ha-agerat-i-panik-ul-medger-att-upphandlingen-kan-ha-varit-manipulerad/

Citat ur artikeln:
CitatBåde UL och KR-Trafik pressar nu på domstolen för att få fram ett snabbt beslut. UL pekar på att meningen var att det omstridda kontraktet skulle börja gälla den 12 juni 2011 och att tidsplanen redan har spruckit. Därför vill UL att man snarast får göra om upphandlingen "på ett korrekt sätt så att kontrakt kan ingås som planerat".

Samtidigt har dock UL gått ut i en ny upphandling där man vill upphandla regionbusstrafiken på ungefär ett år. Upphandlingen är uppdelad i ett antal relativt små paket.

Enligt vad busstidningen.se erfar är en sådan upphandling helt laglig. Däremot riskerar UL mycket stora skadeståndskrav. Det kan ju uppstå en situation där domstolen ger trafiken till exempelvis Busslink eller KR-Trafik enligt de ursprungliga upph

Stop

All lagstiftning i Lou och luf har som mål att en offentlig upphandlare inte godtyckligt skall kunna välja anbudsvinnare.
I rond 1 måste det vara fel av UL att inleda rond 2 p.g.a "fördubblings beslutet" då detta var eller borde varit känt av UL vid öppnandet av anbuden. Busslink borde vunnit punkt. Tyvärr stoppade Busslink inte rond 2 vilket enligt lagen gör att Busslink för denna skada endast skall kunna få skadestånd, i detta fall för skadan att gå misste om flera årsvinster med mera. Detta tycks även UL insett nu då UL själva försöker påstå att deras egna underlag troligtvis var ogiltiga från början och detta skulle göra att till och med rond 1 skulle vara ogiltig. Det ingen av anbudgivararna opponerat mot påstår UL själva att är oriktigt gjort. Busslink själva verka också inse att man gjorde en miss som inte stoppade rond 2. Därför har Busslink ett andra mål där Busslink hävdar att både Nobina och KR har brutit mot reglerna (KR:s styrelseledamot). Om KR och Nobina haft info då först har Busslink lidit skada och bör tilldelas trafik som den riktiga vinnaren i rond 2, då både KR och Nobinas bud i rond 2 är ogiltiga.

Förr eller senare bör domarna i de nu till antalet 3 målen bli

1) Ja Busslink borde vunnit rond 1, men LOF ger ingen rätt att utse vinnare i tidigare ronder då det finns en vinnare i rond 2. Busslink har dock rätt att begära ett stort skadestånd av UL, då UL med största sannolikhet gjort fel, men mål 1 läggs ner och övergår eventuellt i mål 4 Skadestånd.

2) Busslink mot UL:s vinnare i Rond 2 och UL:s avbryta, göra om upphandlingen. Om KR fått info bör både KR:s och Nobinas anbud ogiltigförklaras i rond 2 och Busslinks anbud antas. I så fall blir det lite rättvisa, tyvärr klarar UL sig från ett skadestånd då. Annars ogillas.

3) KR mot UL:s avbryta, göra om upphandlingsbeslutet. UL hävdar att man har rätt att gå mot domstolbeslutet att inte avsluta upphandling då man bara avbutit upphandlingen inte avslutat den( :o). UL säger då Nobina fått tagit del av Busslinks anbud är skäl för avbrytning. Om att en anbudgivare vet om en annans anbud gör upphandlingen omöjlig, borde det inte gå att göra en ny upphandling då alla vet om anbudet. Här bör KR få rätt om inte Busslink vinner mål 2, för då har inte KR lidit någon skada och mål 3 läggs ner.

Om Busslink inte vinner mål 2) bör Busslink vinna ett stort skadestånd i mål 4 för UL:s felaktiga skäl att förkasta rond 1. I så fall hoppas jag på 400 miljoner i skadestånd för UL, så små påvar slutar vara små påvar och blir tjänstemän i allmänhetens tjänst för tid och evighet.