Uppländsk upphandling avbryts – UL medger läcka

Startat av Knallhatt, 16 augusti 2010, 14:12:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 18 september 2010, 20:04:59 PM
Jag är nog övertygad att detta anbud liksom anbudet i X-län är optimerat både fordons o tjänstemässigt av Orusttrafiken/Netbuss Hastusspecialister :-)

Men i så fall är ju fler än bara två personer insatta i anbudsräkningarna. 8)

Omnilasse

Citat från: Lars Ödlund skrivet 18 september 2010, 09:56:24 AM
Nu var ju problemet inte på trafiksidan, inte i förfrågningsunderlaget och egentligen inte heller i utvärderingen utan att den person som verkligen borde varit "vaccinerad" mot att göra en sekretess "miss" gjorde detta.

Jag antar att personen i fråga kom just från den expertis hos Landstinget som efterfrågas ovan :-)
Det förstås, nu svarade jag främst på frågan om trafikbolagens förmåga att göra upphandlingar och just turerna kring sekretessfrågan är förstås en annan. Men problemet var ju att man fick en vinnare man inte ville ha. Detta menar jag (utan att ha läst förfrågningsunderlaget), kunde ha tydliggjorts innan. Jo, du har tidigare skrivit att man borde förstå det med ett upplägg på ett kontrakt för en sådan stor trafikvolym, men tydligen har ju en av anubdsgivarna inte förstått det. Busslink skulle ju inte ha chansat på detta om man uppfattade det som att UL inte skulle acceptera lösningen och förhandlingarna tyder ju på att UL inte heller hade formell möjlighet att därmed diskvalificera anbudsgivaren. Det är förstås svårt att förbjuda underleverantörer, men däremot är det ju ganska lätt att kräva sådant som skulle göra en sådan lösning ointressant, utan att det kan intresseras (krav på kontakt med endast en operatör, enhetlig uniform och färg på samtliga fordon etc.) Det är ju för att se på dessa saker man behöver egen eller inhyrd upphandlingskompetens. Däremot den vändning det tog med sekretessbrottet är förstås en helt annan sak och vill någon bryta mot lagen spelar det ju ingen roll hur stor en organisation är så länge man har anställda som inte respekterar gällande lag.

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 18 september 2010, 20:08:52 PM
Inte nödvändigtvis, jag är t.ex ytterst sällan inblandad i prissättningen i mina sysslor utan trafiklösningarna i sig.

Aha. Då förstår jag lite bättre. :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter L skrivet 18 september 2010, 19:31:24 PM
Det har stått mycket mellan raderna i denna tråd om att UL föredragit KR-Trafik och försökt gynna dem under upphandlingens gång. Å andra sidan har det också varit tydligt att upphandlingens omfattning i princip inneburit att enbart riktigt stora koncerner varit aktuella som anbudsgivare. Till dessa räknas väl knappt KR-Trafik och egentligen borde inte ens UL väntat sig ett anbud från detta företag? På det sättet känns det inte riktigt trovärdigt att UL hela tiden velat ha KR-Trafik och därmed "kört över" Busslink efter första omgången. Eller...?

Har inte UL närmast medgett att de ville ha Nobina? KR Trafik råkade lägga det bästa budet efter det att de tre bolagen gavs tillfälle att komma in med nytt bud. Jag antar att detta var en missräkning för UL. Jag har inte heller sett att det framkommit något om att UL spelat under täcket med KR Trafik. Det är lösa antaganden att så skulle ha skett.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter L

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 september 2010, 21:39:10 PM
Har inte UL närmast medgett att de ville ha Nobina? KR Trafik råkade lägga det bästa budet efter det att de tre bolagen gavs tillfälle att komma in med nytt bud. Jag antar att detta var en missräkning för UL. Jag har inte heller sett att det framkommit något om att UL spelat under täcket med KR Trafik. Det är lösa antaganden att så skulle ha skett.


Instämmer med dig Staffan, noterade bara att flera skribenter antyder att just KR-Trafik skulle vara favoriserade av UL sedan tidigare.

vesslan30

En domstol kan väl inte ta ett beslut på ett hörsägen. Vad jag menar med dett är ju att Busslinks bevis om läckan var ett tidnings utklipp..Som de har sänt till Domstolen , sen att det kommer fram att det stämmer kan inte kan inte domstolen ta i biaktning . Så för mig så vinner KR-trafik upphandlingen.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter L skrivet 18 september 2010, 21:47:10 PM
Instämmer med dig Staffan, noterade bara att flera skribenter antyder att just KR-Trafik skulle vara favoriserade av UL sedan tidigare.


Ja, vi var helt överens redan förut. Borde naturligtvis tydligare ha framhållit att jag bara ville komplettera det du skrev.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

vesslan30

Citat från: Lars Ödlund skrivet 18 september 2010, 21:56:16 PM
Nobinas vVD har redan erkänt att man tagit emot uppgifter och en person i UL:s ledning att han lämnat över sådana uppgifter, om jag minns rätt så finns det mailväxlingar sparade också.

Att tro att Förvaltningsrätten skulle anse att upphandlingen inte ska rättas/göras om kan jämföras med att jorden är platt i detta fall, tråkigt för KR om man spelat med justa kort men det går ju inte att bortse från att sekretessen har brutits och att Busslink lidit skada av detta.

Jo men man kan ju inte skicka ett tidnings utklipp som bevis på att sekretessen har brutits och sen hoppas på att den stämmer . Tror mer på att Busslink är ute efter skadeståndet nu . Så att man slipper köra och kan få in gratis pengar i kassan.

Staffan Sävenfjord

Citat från: vesslan30 skrivet 18 september 2010, 22:10:48 PM
Jo men man kan ju inte skicka ett tidnings utklipp som bevis på att sekretessen har brutits och sen hoppas på att den stämmer . Tror mer på att Busslink är ute efter skadeståndet nu . Så att man slipper köra och kan få in gratis pengar i kassan.

Det finns fler bevis än ett tidningsurklipp. Varifrån har du fått att det skulle var det enda? Det skadestånd Busslink kan påräkna motsvarar deras direkta kostnader för upphandlingen. Så spar du dina elakheter mot dem.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

vesslan30

#114
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 september 2010, 22:54:18 PM
Det finns fler bevis än ett tidningsurklipp. Varifrån har du fått att det skulle var det enda? Det skadestånd Busslink kan påräkna motsvarar deras direkta kostnader för upphandlingen. Så spar du dina elakheter mot dem.

Jag behöver inte berätta var info kommer i från.

Ska jag spara mina elakheter .. Jag tycker då att flera ska spara på elakheter mot KR-trafik .Det spys ju galla över detta företag på detta forumet. Tror aldrigt det ståt nått positivt om KR-trafik .

.

Staffan Sävenfjord

Citat från: vesslan30 skrivet 18 september 2010, 23:07:18 PM
Jag behöver inte berätta var info kommer i från.

Ska jag spara mina elakheter .. Jag tycker då att flera ska spara på elakheter mot KR-trafik .Det spys ju galla över detta företag på detta forumet. Tror aldrigt det ståt nått positivt om KR-trafik .

.

Nej, du behöver inte berätta var info kommer från. Men när du skriver att det kommer från ett tidningsurklipp har du redan berättat.

Jag har flera gånger skrivit positivt om KR Trafik. Tyvärr verkar de lite för långt från mig för att jag skall ha så mycket att säga om dem.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Muk

Vad som än händer i den här soppan lär väl i varje fall Malte sitta säker på sin position, då han verkar ha förtroende från både höger och vänster.

Omnilasse

Citat från: Muk skrivet 19 september 2010, 12:53:10 PM
Vad som än händer i den här soppan lär väl i varje fall Malte sitta säker på sin position, då han verkar ha förtroende från både höger och vänster.
Det fungerar ju så att så länge det inte finns ett krav på avgång från styrelsen - kommer självklart styrelsen säga att man har hans fulla förtroende. Efter ett val är det inte ovanligt att man byter VD (särskilt om det blir skifte i den politiska ledningen). Alla avvaktar nog utslaget i ärendet och framförallt revisorernas rapport. Stannar det vid att det endast är den omtalade tjänstemannen som har felat lär han väl klara sig, blir kritiken större, jag då drabbas förstås även Malte...

SMR

flera av er som skriver om detta ämne borde tänka sig för vad man skriver och kolla upp fakta och inte bara gissa/ spekulera

Staffan Sävenfjord

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)