Uppländsk upphandling avbryts – UL medger läcka

Startat av Knallhatt, 16 augusti 2010, 14:12:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

GDG

Kan ju va intressant att veta om de olika bolagens styrelseledamöter mailkonverserat om anbudet med UL t.ex, man behöver ju inte veta vad det står i mallen ens.

GDG

Precis, därför vore det mycket ovanligt och intressant om så skett..

Omnilasse

Citat från: Lars Ödlund skrivet 21 september 2010, 09:15:41 AM
Det ger ju i a f fortsatt publicitet vilket jag antar är avsikten....

Jag ser ett problem med tidningens begäran, ett problem för alla inblandade företag och även för UL, i det material som begärs ut kan det mycket väl finnas uppgifter om trafiklösningar och annat som resp budgivare/intressenter har belagt med sekretess, här gäller inte offentlighetsprincipen, dock måste UL redovisa vad man inte kan lämna ut med hänsyn till detta och varför, detta kan sedan överprövas av tidningen, men att få ut sekretessbelagda (av företagen) uppgifter för att publicera dem är dömt att misslyckas.
Nåja, anmälan till JO rör ju inte sekretssfrågan i sig. JO gör ju aldrig en sekretessbedömning (det sker ju i förvaltningsdomstolen) utan rör just att UL inte lämnar ut handlingarna utan att ge ett formellt besked (beslut på att inte få del av dem). Detta ska man göra oavsett - man kan inte låta bli att svara och här tycker jag busstidningen därför gör helt rätt i att anmäla dem. Vad de sedan kan få ut efter en eventuell prövning i förvaltningsdomstolen är en helt annan sak och det är ju givet att de inte lär få ut uppgifter som är känsliga och som anbudsgivarna i anbudet begärt sekretess på.

Thomas

Hur kommer denna soppa att sluta är en fråga man kan fundera mycket på, jag sitter här och funderar på hur man ska lösa trafiken?

Om jag har förstått saken rätt har man sagt upp avtalen med ett slutdatum som är i juni 2011 någon gång?

Man har även använt upp nästan alla förlängningsklausuler för att kunna göra ett stort anbud?

Officiellt menar man att man fortfarande kommer att ha allting ordnat med den stoppade upphandlingen och den slutgiltiga vinnaren kommer utan problem att kunna starta trafiken i juni 2011?

Om den planen spricker har man inte tid så det räcker till att göra en laglig direktupphandling?

Kan någon reda ut lite åt mig?

Jan

Citat från: Thomas skrivet 24 september 2010, 11:41:58 AM
Hur kommer denna soppa att sluta är en fråga man kan fundera mycket på, jag sitter här och funderar på hur man ska lösa trafiken?

Om jag har förstått saken rätt har man sagt upp avtalen med ett slutdatum som är i juni 2011 någon gång?

Man har även använt upp nästan alla förlängningsklausuler för att kunna göra ett stort anbud?

Officiellt menar man att man fortfarande kommer att ha allting ordnat med den stoppade upphandlingen och den slutgiltiga vinnaren kommer utan problem att kunna starta trafiken i juni 2011?

Om den planen spricker har man inte tid så det räcker till att göra en laglig direktupphandling?

UL har gått ut med en interimsupphandling på all regiontrafik med start den 12 juni 2011 och med slut datum den 9 juni 2012. Anbud ska vara inne senast den 14 oktober 2010 kl 16,30. Bud kan lämnas på delar eller hela trafiken.
I branschen i 40 år

Walter

Inte för att jag har svar på dina frågor men lagliga direktupphandlingar finns knappt längre. För att överhuvudtaget få direktupphandla och inte använda LOU måste det vara fråga om livsfara (nästan) och inte minst måste den upphandlande parten (i detta fall UL) inte ha kunnat förutse eller kunnat råda över de skäl som föranleder direktupphandlingen. LOU skärptes 1 juli och numera finns det straff om man inte upphandlar rätt.
Jag har svårt att se att UL har skäl anligt ovan att kunna motivera en direktupphandling.

Edit, ser i inlägget ovan som skrevs samtidgt att man gör en ny upphandling för att slippa direktupphandla. Ska bli kul att se vem som lämnar anbud på trafiken. Det kan ju knappas vara störe krav på fordonen som ska användas.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Jan

Det som är mest intressant just nu när en upphandling är på gång igen, är hur kommer KR och Busslink agera? De anser sig var vinnare av trafik som börjar i juni 2011.
I branschen i 40 år

Ersa

Den officiella linjen verkar lite märklig. Ett bussföretag bör ju ha 12 månader på sig från ett definitivt tilldelningsbeslut (dvs efter att alla överklaganden är avslutade) till trafikstarten för att kunna beställa alla bussar och planera allt i tid. Det tidsutrymmet sprack ju direkt redan när Busslink lämnade in sitt första överklagande.

Hur trafiken ska skötas efter juni 2011 är högst osäkert. Både Nobina och smååkarna vill väl veta detta i tid för att kunna planera för bussar, förare och lokaler om de ska kunna köra vidare ett tag till. Kan UL komma och tillfråga dem om en direktupphandlad förlängning så sent som 2-3 månader innan juni 2011, när de redan sagt upp hyreskontrakt och gjort upp att försäljning/export av bussarna ska ske under juli 2011?

Thomas

Skönt, nu vart jag lite mer förvirrad men det är alltså en officiell upphandling ute? Som är giltig ett år som alla får vara med och räkna så mycket dom vill på?

Ersa lagom med OT men är det inte dags för en kopp kaffe snart i stället bara för att vinka varje gång vi möts?

Ersa

Citat från: Jan skrivet 24 september 2010, 13:04:39 PM
UL har gått ut med en upphandling på all regiontrafik med start den 12 juni 2011 och med slut datum den 9 juni 2012. Anbud ska vara inne senast den 14 oktober 2010 kl 16,30. Bud kan lämnas på delar eller hela trafiken.

Även jag missade detta ovanstående, som ju förklarar en hel del.

Jan

För er som kan och vill veta mer rekommenderas http://system.allego.se/?ffu=i1202N11EvnzrEtt
I branschen i 40 år

RoggaBoy

Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 september 2010, 14:02:56 PM
Anbudsansökningar, inte anbuden ska vara inlämnade nämnt datum.
Denna upphandling kan dock komma att ogiltigförklaras beroende på utgången i först förvaltningsrätten.

När ska anbuden vara inne då?

KG

Citat från: Jan skrivet 24 september 2010, 13:04:39 PM
UL har gått ut med en interimsupphandling på all regiontrafik med start den 12 juni 2011 och med slut datum den 9 juni 2012. Anbud ska vara inne senast den 14 oktober 2010 kl 16,30. Bud kan lämnas på delar eller hela trafiken.

Det ska tydligen innehålla 14 paket. Någon som kan luska ut hur uppdelningen ser ut?