Kommentarer till aktuella upphandlingar 2007-08

Startat av Jan, 27 maj 2007, 10:36:44 AM

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Jan

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 13 januari 2008, 20:06:17 PM
Ska inte en del av Veolias Regionbusslinjer i Kristianstad ut under året?

Jo det känns som så. Även Svedala och stadstrafiken i Trelleborg.

Just nu finns småbussar för Skånetrafiken ute på anbud i Simrishamn, Höganäs samt Lund.
I branschen i 40 år

Bussmicke

Jag är bara glad om det är nå´t anbudsfritt år..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 januari 2008, 20:05:11 PM
Närmast väntar vi på Umeå

Nu börjas det talas om vilka krav det blir på bussarna i juni. Som det låter på de lite mer insatta verkar miljö- och AC-kraven denna gång sättas högre än vid trafikstarten juni 2006. Dvs att de allra flesta av Veolias "importerade" utsocknesvagnar (08xx/27xx/48xx) kommer inte att få fortsätta här i stan även om Veolia vinner ännu den nya upphandlingen. Så det hela verkar bli på lika villkor för alla operatörer, då ingen kan använda sig av någon reservpark av avställda begagnade fordon från förlorade anbudsområden. Frågan är hur man ska hinna beställa nya bussar i februari, och hinna få dem i trafik den 16:e juni...  ::)

Jacob med C

Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link

Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Ersa

Citat från: Jacob med C skrivet 17 januari 2008, 17:37:44 PM
Blir det Etanolkrav i Ume???

Nej, däremot krav på en av de nyaste miljöklasserna på dieselfordon vilket nog utesluter begagnat. Etanolkravet övergavs av kommunen redan när man inköpte Solaris, men alla 10xx-etanolvagnar med lågentré kommer att överföras till en ev ny operatör och ska få fortsätta gå här på stan. Biogas a'la Skellefte får vi nog vänta på till tidigast nästa upphandling om många år.

Donny Lindberg

Läste på Arrivas Hemsida Hemsida att Veolia överklagat upphandlingen av Märsta och Ekerö, Upphandlingen är nu stoppad i  väntan  på besked från länsrätten/DL

Bussmicke

Suck. Nu igen.. Det är ju fan snarare regel än undantag att göra så..
//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Cero

Citat från: Bussmicke skrivet 18 januari 2008, 17:39:22 PM
Suck. Nu igen.. Det är ju fan snarare regel än undantag att göra så..

Ja, det börjar kännas larvigt. Som små barn som inte tål att förlora. Och om man mot förmodan skulle få rätt och få till en ny upphandling och dessutom vinna den - vilken kul kundrelation. Ha, ha, vad var det vi sa. Vi är bäst, ni (kunden) gjorde fel förra gången!

Det borde ingå ett underlag för överklagande i anbudsmaterialet och den ska lämnas in ifylld redan tillsammans med anbudshandlingarna. På så sätt spar man tid och kan gå direkt via Länsstyrelsen innan vinnaren offentliggörs.8) Jag känner inte till någon bransch där man satt överklaganden i system på detta sätt utan normalt så gillar man läget och fokuserar på bra leverans till de kunder man har och sätter fart mot nästa upphandlingsmöjlighet. Det kostar för mycket tid och pengar och ger för lite att hålla på och granska varje skruv och mutter i upphandlingsunderlag, anbud och förfarande. Det jobbet gånger kanske fem anbudsgivare, plus överklagandearbete, det är många sköna mandagar det (för kvinnor ägnar sig väl inte åt aktiviteter på sandlådenivå?).

Jan

Citat från: Cero skrivet 18 januari 2008, 20:35:05 PM
Ja, det börjar kännas larvigt. Som små barn som inte tål att förlora. Och om man mot förmodan skulle få rätt och få till en ny upphandling och dessutom vinna den - vilken kul kundrelation. Ha, ha, vad var det vi sa. Vi är bäst, ni (kunden) gjorde fel förra gången!

Det borde ingå ett underlag för överklagande i anbudsmaterialet och den ska lämnas in ifylld redan tillsammans med anbudshandlingarna. På så sätt spar man tid och kan gå direkt via Länsstyrelsen innan vinnaren offentliggörs.8) Jag känner inte till någon bransch där man satt överklaganden i system på detta sätt utan normalt så gillar man läget och fokuserar på bra leverans till de kunder man har och sätter fart mot nästa upphandlingsmöjlighet. Det kostar för mycket tid och pengar och ger för lite att hålla på och granska varje skruv och mutter i upphandlingsunderlag, anbud och förfarande. Det jobbet gånger kanske fem anbudsgivare, plus överklagandearbete, det är många sköna mandagar det (för kvinnor ägnar sig väl inte åt aktiviteter på sandlådenivå?).

Men anledningen till alla överklaganden, är att de blir mer luddiga för varje år.
I branschen i 40 år

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 januari 2008, 10:10:35 AM
I det nu aktuella fallet finns det ett procedurfel (eller vad vi ska kalla det) som gör att det var väntat att någon skulle begära en överprövning, om det nu är det man anmärkt på, det vet jag inte ännu eftersom jag inte hunnit se inlagan till Länsrätten.

//Lars

Tänker du på att SL råkade avslöja i förväg vika de andra anbudsgivarna var?

Cero

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 januari 2008, 19:42:07 PM
Det är en av de möjliga orsakerna ja, men det finns flera.

//Lars

Man kan ändå ifrågasätta den långsiktiga nyttan i att hålla på med överklaganden. Jag har själv långtgående erfarenhet från liknande anbudsförfaranden i konsultbranschen och där aktar man sig väldigt noga för denna typ av aktiviteter. Det främjar inte den långsiktiga kundrelationen att överklaga även om det kan vara så att något formellt fel har begåtts och det är väldigt sällan någon drar det hela vidare till formellt överklagande.

Bussmicke

Kalix tätort juni 2008, 5 år.

Borde den inte vara klar vid det här laget?
//Bussmicke.

Jan

Citat från: Bussmicke skrivet 20 januari 2008, 22:04:50 PM
Kalix tätort juni 2008, 5 år.

Borde den inte vara klar vid det här laget?

Det har inte kommit besked via TED. Vet inte hur många fordon som avses, men det är mindre än 5 tror jag och det blir inga beskymme att ordna dessa om en ny opratör kommer.
I branschen i 40 år

Bussmicke

//Bussmicke.

Bussmicke

Vad är ändrat i Upphandlingstråden, såg att Lars gjort något där.
//Bussmicke.