Kommentarer till aktuella upphandlingar 2007-08

Startat av Jan, 27 maj 2007, 10:36:44 AM

0 Medlemmar och 6 gäster tittar på detta ämne.

Fredde

Intressant uppdatering. När kan resultat av Tynningö och Österskär komma?

Vem kör idag på först nämnda ö?

homer

känns ganska troligt att dem kommer få fortsätta köra, men man vet ju aldrig

är de wåab eller sl som är huvudman för 689? de finns ju inget krav på röd buss eller låggolv idag iallafall

Ersa

Citat från: homer skrivet 29 januari 2008, 11:58:24 AM
är de wåab eller sl som är huvudman för 689? de finns ju inget krav på röd buss eller låggolv idag iallafall

Länk med fakta från 2004 finns i en separat tråd  :)

Fredde

Någon som har bild på bussen/bussarna man använer på Tynningö?

CitatLänk med fakta från 2004 finns i en separat tråd 

Vilken tråd?

Nu såg jag tråden... 8)

Ingemar

Citat från: Bussmicke skrivet 05 december 2007, 07:10:40 AM
Så det blir Söne Trafik denna gång eller ska man skapa ännu ett Söne Bussbolag?
Det blir Söne Trafik AB som kör, enligt www.sonebuss.se
MVH Ingemar
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

Bussmicke

Citat från: Ingemar skrivet 31 januari 2008, 08:35:00 AM
Det blir Söne Trafik AB som kör, enligt www.sonebuss.se
MVH Ingemar

Tack och lov. Då slipper man skapa ytterligare en sida till hemsidan..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Oskar A

Citat från: Donny Lindberg skrivet 18 januari 2008, 17:36:41 PM
Läste på Arrivas Hemsida Hemsida att Veolia överklagat upphandlingen av Märsta och Ekerö, Upphandlingen är nu stoppad i  väntan  på besked från länsrätten/DL

Hur går det med denna upphandling? När är det tänkt att länsrätten ska lämna besked?
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

nimbra

Hur är det med prisjusteringar i de avlagda buden, blir det nån indexuppräkning eller liknande för skatte och andra prishöjningar som kommer under tiden anbudet gäller?

S Svensson

Du nämner ett av de problem som finns med upphandlingar. Naturligtvis måste företagen kompensera sig för prisstegringar. Och i så fall skall det vara index efter rimlighet. Skatter och bränsle efter ett lämpligt index. Jag minns mycklet väl när ett antal avtal skulle uppjusteras med konsumentprisindes (KPI). Så gick regeringen och sänkte momsen på mat. Mjölken blev billigare och med detta KPI. Sedan fick bl a Swebus lägre ersättning medan vissa andra var mera förspända och fick lite pengar för att dieselskatten gick upp.

Om man tittar på avtal och avtalsperioder så tenderar det som om långa avtal alltid ger för lite pengar på slutet. Svårt att kompensera för prisstegringar.

nimbra

Ulrik Berggren

Citat från: S Svensson skrivet 05 februari 2008, 17:20:23 PM
Du nämner ett av de problem som finns med upphandlingar. Naturligtvis måste företagen kompensera sig för prisstegringar. Och i så fall skall det vara index efter rimlighet. Skatter och bränsle efter ett lämpligt index. Jag minns mycklet väl när ett antal avtal skulle uppjusteras med konsumentprisindes (KPI). Så gick regeringen och sänkte momsen på mat. Mjölken blev billigare och med detta KPI. Sedan fick bl a Swebus lägre ersättning medan vissa andra var mera förspända och fick lite pengar för att dieselskatten gick upp.

Om man tittar på avtal och avtalsperioder så tenderar det som om långa avtal alltid ger för lite pengar på slutet. Svårt att kompensera för prisstegringar.

Men det är väl ändå kostnaden för personalen som är den största posten? Att då uppindexera med KPI är ju rena snurren...

/UB

markuz85

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 februari 2008, 21:30:15 PM
Det lär nog dröja det, av döma av inlagorna i ärendet.

Var kan man ta del av dokumentation för det här ärendet?

homer

jag får för mig att de finns mycket ang skatter och annats om kan göras för lokaltrafiken

man skulle kunna minimera skatten för bussar och dessutom ta bort skatten på diesel då de ändå är skattebetalarna som får betala. på detta sätt skulle man väl kunna utöka trafiken rejält då de blir billigare att bedriva kollektivtrafik, alla skulle tjäna på de!

Stefan P

Hej

Hur gamla får bussarna vara hos X - Trafik.

mvh StefanP

Oweborka

Hej! Vill bara meddela att KR-Trafik Tog hem anbudet Både i Söderhamn Och I Hudiksvall
För Åren Juni 2009-2011.. Så BÅde swbus Och veolia fick på taffsen..

Jag fick redapå detta av min Chef idag Kl 1500 på Swebus..