Kommentarer till aktuella upphandlingar 2007-08

Startat av Jan, 27 maj 2007, 10:36:44 AM

0 Medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.

Robert Montgomery

Enligt några av mina gamla kollegor i Bollnäs så ställer X-Trafik inga  krav på nyanskaffning av fordon för de två åren. Kanske både  Jämtland och Uppland får dra sitt strå till Hälsingestacken. År 2011 skall hela Hälsingland upphandlas.

Robban

nimbra

Går det att lägga till vem som haft trafiken före upphandlingen?

(inlägget flyttad från info tråden om pågående/avslutade upphandlingar)

homer

Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 februari 2008, 16:51:01 PM
därför är man även motståndare till liftar utan det ska vara lågentre då man inte vill vara beroende av andras hjälp.

//Lars

även lågentre kräver ju hjälp då rampen inte går att manövrera från förarplatsen utan någon måste kliva in i bussen och lägga ut den, även om de är lågentre är de inte bara att rulla in en rullstol, även om de givetvis finns dem som klarar de

S Svensson

Jag vet inte om någon kan sända in ett foto från en Volvo eller Man buss. Alltså på mittutrymmet där en rullstol skall kunna ställas upp.
Rullstolar får alltså inte heller köras in utan det måste finnas en "platta" och rullstolen skall vila på denna vid färd. Dessutom bindas fast.
Nu undrar någon vad man skall ha liften till då ?

Bussmicke

Denna särbehandling ogillas dock å det bestämdaste av bla DHR, det ska vara lika tillgänglighet för alla, därför är man även motståndare till liftar utan det ska vara lågentre då man inte vill vara beroende av andras hjälp.

//Lars

DHR?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredde

Jan

Denna särbehandling ogillas dock å det bestämdaste av bla DHR, det ska vara lika tillgänglighet för alla, därför är man även motståndare till liftar utan det ska vara lågentre då man inte vill vara beroende av andras hjälp.

//Lars

Frågan är hur många av de som åker med låggolvsbussar idag skulle ha problem att ta sig upp i en normalgolvad? Troligtvis mindre än 1 % på bussarna utanför stan.
I branschen i 40 år

Fredde

X-trafik (Hälsingland)

KR Trafik var bra mycket billigare än 2:an

Utfallet av upphandlingen

Trafikområde                        Trafikutövare          Pris/år                 Närmaste bud          Differens

Nordanstig/Hudiksvall          KR-Trafik AB           81,2 MSEK           Swebus AB                +18 %
och Söderhamn

Ska bli roligt å se sedan när det är dax för Gästrikland & året senare Citytrafiken i Gävle..

Ska även bli roligt med å se alla kraven som kommer då med för jag tror det kommer ställas krav på bälten, alkolås, AC.. Det blir ju i princip byte av hela bussflottan även om Swebus blir kvar i så fall..

S Svensson

Citat från: S Svensson skrivet 21 december 2007, 22:34:50 PM
Förarna på Marks skolskjutsar får byta skjortor inför ht 2008. Det blir röda i fortsättningen.SSn

Det har vait lite förhandlingar att använda underentreprenörer. Det lär bli valfri färg och kanske en annan jacka. Ev blir inte jackan orangefärgad. Besked om färg på jackan kommer något senare.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 13 februari 2008, 18:39:41 PM
Det har vait lite förhandlingar att använda underentreprenörer. Det lär bli valfri färg och kanske en annan jacka. Ev blir inte jackan orangefärgad. Besked om färg på jackan kommer något senare.

Enligt Borås Tidning i dag tog Orusttrafiken hem skoltrafiken i Marks kommun, men i går blev det klart att Marks Limousine får köra som underentreprenör på minst de turer har i dag.
http://www.bt.se/nyheter/mark/skolskjutsfragan-lost-i-mark(477974).gm
Vilken uniform Marks Limousines skolbussförare skall ha kanske man inte har hunnit ägna så mycket uppmärksamhet ännu. Men de lär väl fortsätta att köra i sin nuvarande uniform.
VL-Buss, vars förare har orange jackor, verkar inte hoppas på någon fortsatt trafik för sju bussar i Sätila. Så där blir det väl byte av jacka och avsändare på lönespecen.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter Öden

Hej !

Nästa upphandling i X-län är regionaltrafiken i Gästrikland samt tärortstrafiken i Sandviken,
anbudsunderlag ska ut i vår och framåt höstkanten avgörs vem som får trafiken med start
juni 2009.

Tätortstrafiken i Gävle ska ut på upphandling våren 2009 och även här kommer beslut om vem
som får trafiken hösten 2009, trafikstart juni 2010.

KR´s kontrakt för Söderhamn/Hudiksvall löper bara på två år och våren 2010 ska det upphandlas
igen.  Man har delat upp Hälsingland på två paket s.a.s.
Paket 1: Söderhamn/Bollnäs/Edsbyn
Paket 2: Hudiksvall/Ljusdal.
Beslut om vem/vilka som får denna trafik med start juni 2011 avgörs ju hösten 2010.

Mvh Peter Ö

Bussmicke

Jag hoppas de upphandlar ny färgchema  bussarna också..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Stefan P

Hej

När blir nästa större upphandling i Halland och Skåne.
När blir det upphandling i Örebro Län. Norrtälje får upphandling när?

mvh Stefan P

S Svensson

I dagarna har det varit möte emellan olika  intressenter angående upphandlingen ca 2010 i Göteborg,Borås och landsbygdstrafiken.
Vad är realistiska krav vad gäller bränsle,bussutformning etc.

Kanske en del här har synpunkter.

Fredde

Innebär detta att det blir en ny upphandling? Eller kan man bara skriva om avtalet?

http://www.busslink.se/default.aspx?id=4234&refid=1609

Hur vanligt är det att man inte förlänger trafikavtalen på detta sätt?