Kommentarer till aktuella upphandlingar 2007-08

Startat av Jan, 27 maj 2007, 10:36:44 AM

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Oweborka skrivet 11 februari 2008, 17:40:22 PM
Hej! Vill bara meddela att KR-Trafik Tog hem anbudet Både i Söderhamn Och I Hudiksvall
För Åren Juni 2009-2011.. Så BÅde swbus Och veolia fick på taffsen..

Jag fick redapå detta av min Chef idag Kl 1500 på Swebus..

Lite mer kommentarer till detta finns här:
http://www.busstidningen.se/dagens.2.html
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussmicke

Undrar hur pass många nya bussar man törs köpa med tanke på den korta anbudstiden.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 11 februari 2008, 19:15:21 PM
Undrar hur pass många nya bussar man törs köpa med tanke på den korta anbudstiden.

På den länkade sidan står att KR Trafik skall satsa 80 miljoner på nya fordon till den nyvunna trafiken. Vad blir det omräknat i nya bussar: 30 - 35? Men det är ju också möjligt att man planerar att köpa begagnade bussar från dem som i dag har trafiken. Veolias bussar i Söderhamn är t ex från 2001 så de kan möjligen användas ett par år till.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussmicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 februari 2008, 19:24:08 PM
På den länkade sidan står att KR Trafik skall satsa 80 miljoner på nya fordon till den nyvunna trafiken. Vad blir det omräknat i nya bussar: 30 - 35? Men det är ju också möjligt att man planerar att köpa begagnade bussar från dem som i dag har trafiken. Veolias bussar i Söderhamn är t ex från 2001 så de kan möjligen användas ett par år till.

Tänk om man sen torskar trafiken, då står man där med gäng vagnar utan trafik.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jan

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 februari 2008, 19:24:08 PM

Veolia har ingen trafik där bussarna passar. Swebus kan ta sina till andra områden. Detta innebär att Godsbussarna 5296-98 blir övertagliga troligtvis då det inte finns något att ersätta. Kanske kan Umeås 4043 försvinna nu. Möjligtvis även 4063 i Dalarna.
I branschen i 40 år

Ersa

Om Swebus Umeå får ersätta några 45xx-Helmarkare med Carrus-godsare lär nog ingen på företagets Umeåkontor bli speciellt ledsna.

Veolia har många motgångar nu. Ytterligare ett anbudsområde som förloras. Har de vunnit något anbud sedan man började köra stadstrafiken i Umeå sommaren 2006?  :(

Jag antar att X-trafik knappast kan kräva nya bussar med tanke på den korta anbudsperioden. Kanske KR kan flytta ner några gamla Jämtlandsvagnar som man gjorde med nr 16. Vad är orsaken till att anbudet ligger på bara tre år?

Jan

Citat från: Verspieder skrivet 11 februari 2008, 20:09:33 PM
Om Swebus Umeå får ersätta några 45xx-Helmarkare med Carrus-godsare lär nog ingen på företagets Umeåkontor bli speciellt ledsna.

Veolia har många motgångar nu. Ytterligare ett anbudsområde som förloras. Har de vunnit något anbud sedan man började köra stadstrafiken i Umeå sommaren 2006?  :(

Jag antar att X-trafik knappast kan kräva nya bussar med tanke på den korta anbudsperioden. Kanske KR kan flytta ner några gamla Jämtlandsvagnar som man gjorde med nr 16. Vad är orsaken till att anbudet ligger på bara tre år?

Verspeider det är nog inte troligt att Helmarkare ersdätts med Carrus. Helmarken har låggolv och allergiutrymme, detta saknar Carrusen. Men det är sant att helmarkaren är jobbig att ha både ekonomiskt och hel.
I branschen i 40 år

Ersa

Jan: Det har du tyvärr rätt i. Men i framtida upphandlingar i Västerbottens landsbygd kommer det antagligen finnas ytterst få krav på lågentré och allergiutrymmen. Alla sådana krav försvann ju på förortstrafiken till Sävar och Holmsund sommaren 2006, så den rena landsbygdtrafiken till t.ex Lycksele lär ju knappast få fler krav framöver.

En sak till angående KR Trafik. Två lämpliga vagnar att flytta ner från Jämtland vore ju 105 & 106 som ju redan har X-trafiklack.  :)

Jo

Han måste väl planera för att få fortsatt förlängt när det är dags för nästa upphandling. Har Kr förlorat några stora upphandlingar där de redan haft trafiken innan? I många fall har väl KR varit en svårslagen konkurrent när man väl har etablerat sig. Kan det kanske även vara så att de nuvarande operatörerna trodde att ingen annan skulle lämna ett konkurrenskraftigt bud och därför tog i lite i överkant?

Ersa

Citat från: Jo skrivet 11 februari 2008, 22:13:04 PM
Har Kr förlorat några stora upphandlingar där de redan haft trafiken innan?

Inte vad jag känner till. Varken stora eller små.

Jan

Citat från: Verspieder skrivet 11 februari 2008, 20:38:06 PM
Jan: Det har du tyvärr rätt i. Men i framtida upphandlingar i Västerbottens landsbygd kommer det antagligen finnas ytterst få krav på lågentré och allergiutrymmen. Alla sådana krav försvann ju på förortstrafiken till Sävar och Holmsund sommaren 2006, så den rena landsbygdtrafiken till t.ex Lycksele lär ju knappast få fler krav framöver.

En sak till angående KR Trafik. Två lämpliga vagnar att flytta ner från Jämtland vore ju 105 & 106 som ju redan har X-trafiklack.  :)

Verspeider, krav finns ju fortfarande på handikappvänligt. Väljer man bort låggolv, så måste det vara lift istället. Detta har Sävarbussarna.
I branschen i 40 år

S Svensson

Citat från: Jan skrivet 12 februari 2008, 14:27:27 PM
Verspeider, krav finns ju fortfarande på handikappvänligt. Väljer man bort låggolv, så måste det vara lift istället. Detta har Sävarbussarna.
Som kostar mycket pengar men som nästan ingen vet hur man använder.Men bra motivering att neka färdtjänst.

Jan

Citat från: S Svensson skrivet 12 februari 2008, 14:58:58 PM
Som kostar mycket pengar men som nästan ingen vet hur man använder.Men bra motivering att neka färdtjänst.

De bussar vi har som har lift är från 2001 och framåt. Endast en gång har jag nyttjat denna lyx!!
I branschen i 40 år

bjalle

Citat från: Jan skrivet 12 februari 2008, 15:53:28 PM
De bussar vi har som har lift är från 2001 och framåt. Endast en gång har jag nyttjat denna lyx!!

Så vad ska vi då med Lågentre överallt

Ersa

I Västerbotten finns det en så kallad "framkomstgaranti". På de flesta landsbygdslinjer åker det så få rullstolsburna passagerare att det blir mycket billigare för både huvudmannen och trafikoperatören om man vid dessa enstaka tillfällen lejer in färdtjänsten. Då slipper huvudmannen skyhöga anbud pga att trafikoperatörerna måste beställa ett litet antal dyra "specialbussar" från t.ex Helmark.
Lyftarna på de nya Sävar- och Holmsundsbussarna lär mest stå oanvända, och frågan är om de ens fungerar när bussens första rullstolsburna passagerare dyker upp i Holmsund 12-18 månader efter bussens leverans.