Just nu får stora delar av Kallebäck och Frölunda njuta av fina, nya Solaris-bussar, medans de som åker 58:an får åka med gamla bussar då och då. Varför ska allt nytt gå i Frölundatrafiken?
Jag har sett Solaris på 58:an senast idag.
Det skall ju enligt upphandlingen vara ledbuss på 58an... Men sällan jag ser de, om jag skall vara ärlig. Senast idag åkte jag en gammal Volvo-kortvagn på 58an.
Innan jag gick på semester så såg jag nästan bara Solaris på 58:an. Det skall väl egentligen gå ledbuss, men vinterväglaget var ju så dåligt så det blev ännu jobbigare med ledbuss, fastnade hela tiden mm. Dessutom så var det då problem med 24 metarna och det får ju egentligen bara gå minst ledbuss på 16, även om jag sett solaris några ggr. Dom har helt enkelt för lite ledbussar. Det skall tydligen bli bättre till sommaren då kommer ju dom nya 24 dubbelledbussarna och så några andra nya bussar så då skulle tydligen några av de gamla bussarna rensas ut. Sägs det iaf.
Jag skulle då hellre åka med en gammal volvo än en solaris :D
Citat från: forthemoment skrivet 03 januari 2011, 21:58:20 PM
Det skall tydligen bli bättre till sommaren då kommer ju dom nya 24 dubbelledbussarna och så några andra nya bussar så då skulle tydligen några av de gamla bussarna rensas ut. Sägs det iaf.
Bortsett från de nya 24meters bussarna, så undrar ja var de andra nya skall komma ifrån... finns ju just nu bara en order på 2 Urbino 15LE till
Ingen aning det kanske e nygamla bussar jag vet inte men det va va min högsta chef sa
Man får ju hoppas på att det är sant isf! Visserligen så har Veolias äldre bussar som rullar på 24an (bla) väldigt sköna stolar, men n hoppas ändå på att det äldsta ska bort...
Citat från: jocke skrivet 03 januari 2011, 22:24:42 PM
Jag skulle då hellre åka med en gammal volvo än en solaris :D
Nää, fy för... åker mycket hellre Solaris... ;D
Och till min glädje är det mycket mer 8500 på 80 numera. Ni får gärna ta så många Solaris ni vill till linje 50.
Idag gick samtliga omlopp på 58:an med Solaris! ;D
Citat från: Calle skrivet 06 januari 2011, 16:33:14 PM
Idag gick samtliga omlopp på 58:an med Solaris! ;D
Yesssss
Citat från: jocke skrivet 03 januari 2011, 22:24:42 PM
Jag skulle då hellre åka med en gammal volvo än en solaris :D
Vad är det för fel på solaris? De vi har här i Hässleholm är då iaf mycket trevliga att köra (efter några få barnsjukdomar såsom blås i framdörren blev åtgärdade), rymlig förarplats där man kan snurra stolen 180° utan problem, mjuka och tysta, rejäl fläkt (fullt flås på en citelis motsvarar kanske 1/4 i urbinon), helt ok acceleration och framförallt mindre plastig!
Citat från: mushkot skrivet 08 januari 2011, 14:35:06 PM
Vad är det för fel på solaris? De vi har här i Hässleholm är då iaf mycket trevliga att köra (efter några få barnsjukdomar såsom blås i framdörren blev åtgärdade), rymlig förarplats där man kan snurra stolen 180° utan problem, mjuka och tysta, rejäl fläkt (fullt flås på en citelis motsvarar kanske 1/4 i urbinon), helt ok acceleration och framförallt mindre plastig!
I just Göteborgstrakten och Stockholms innerstad verkar man ha fått stora problem med sina Urbino. Mest verkar det bero på att de specificerats fel från första början, och det skyller många här i forumet tråkigt nog på tillverkaren hellre än bussföretaget. Jag känner mera igen det du skriver då jag tyckte att det var en fröjd att köra Solaris Urbino i Umeå, både som kort- och ledvagn. Speciellt vintertid. Alltid bra värme, bra servo, trevliga små hängande pedaler och underbar framkomlighet med stark motor och bra antispinnfunktion som alltid fungerade. Aldrig frös man eller slog sönder ryggen som i en OmniCity, eller fick ont i ryggen pga en för stor ratt som i B9S.
Får väl förtydliga lite, 58an har under denna vintern haft en salig blandning på bussar. Den skall ju enligt upphandlingen köras med ledbuss. Men nu under halkan vill man inte köra med 24m bussarna, så de normala ledbussarna går på 16 (de flesta). Så L50, L99, L80 osv körs ju som normalt med mest Solaris. Och nu när ledbussarna mestadels körs på L16, så får 58an ta det som finns över, får den känslan iaf.
Citat från: Ersa skrivet 08 januari 2011, 15:35:52 PM
I just Göteborgstrakten och Stockholms innerstad verkar man ha fått stora problem med sina Urbino. Mest verkar det bero på att de specificerats fel från första början, och det skyller många här i forumet tråkigt nog på tillverkaren hellre än bussföretaget. Jag känner mera igen det du skriver då jag tyckte att det var en fröjd att köra Solaris Urbino i Umeå, både som kort- och ledvagn. Speciellt vintertid. Alltid bra värme, bra servo, trevliga små hängande pedaler och underbar framkomlighet med stark motor och bra antispinnfunktion som alltid fungerade. Aldrig frös man eller slog sönder ryggen som i en OmniCity, eller fick ont i ryggen pga en för stor ratt som i B9S.
Det som vållade störst problem för oss var i allra högsta grad tillverkningsfel. Inte alltid Solaris, men saker som satts dit av Solaris.
Citat från: Ersa skrivet 08 januari 2011, 15:35:52 PM
I just Göteborgstrakten och Stockholms innerstad verkar man ha fått stora problem med sina Urbino. Mest verkar det bero på att de specificerats fel från första början, och det skyller många här i forumet tråkigt nog på tillverkaren hellre än bussföretaget. Jag känner mera igen det du skriver då jag tyckte att det var en fröjd att köra Solaris Urbino i Umeå, både som kort- och ledvagn. Speciellt vintertid. Alltid bra värme, bra servo, trevliga små hängande pedaler och underbar framkomlighet med stark motor och bra antispinnfunktion som alltid fungerade. Aldrig frös man eller slog sönder ryggen som i en OmniCity, eller fick ont i ryggen pga en för stor ratt som i B9S.
Att påstå att problemen kommer av att bussarna specats fel tycker jag är fel. Det är möjligt att mycket av problemen kommer av hur bussarna har specats (vad vet jag) men det är fortfarande Solaris som har sagt att man kan leverara en fungerande buss
enligt dessa specar. Om man inte kunde leverara den buss som efterfrågades borde man inte leverat någon buss alls. Man kan ju även notera att de biogasdrivna MAN vagnarna har fungerat rätt bra i Stockholm och jag tror inte specarna skiljer sig så mycket. De första av dessa (boggivagnarna) är ju dessutom äldre än Solarisarna så där har man inte heller kunnat lära sig något av misstagen med Solarisarna.
F.ö. skulle det vara intressant att veta vad det är man specat annorlunda i Stockholm och Göteborg jämfört med bl.a Umeå?
/Måns
Citat från: Måns Johannesson skrivet 09 januari 2011, 10:51:24 AM
Att påstå att problemen kommer av att bussarna specats fel tycker jag är fel. Det är möjligt att mycket av problemen kommer av hur bussarna har specats (vad vet jag) men det är fortfarande Solaris som har sagt att man kan leverara en fungerande buss enligt dessa specar. Om man inte kunde leverara den buss som efterfrågades borde man inte leverat någon buss alls.
Det kan jag hålla med om. Att vara alltför flexibel och tillmötesgående som tillverkare är ju bevisligen inte heller bra.
Varför alla så upprörda över Solaris? Det är en underbar buss att åka i, går tyst och mjukt...
Idag kördes fö L58 enbart med boggie; Solaris och Volvo. ;D
Citat från: Calle skrivet 09 januari 2011, 20:24:55 PM
Varför alla så upprörda över Solaris? Det är en underbar buss att åka i, går tyst och mjukt...
Idag kördes fö L58 enbart med boggie; Solaris och Volvo. ;D
Jo det är din åsikt vilket vi respekterar. Själv tycker jag att just Göteborgs Solarisbussar är obekväma att åka i som passagerare men det är ju Veolias fel som valt för enkel modell av stol och inte bussens fel. I övrigt är de, bortsett från glasrutorna vid dörrarna som skallrar, ganska väl ihopskruvade. Bättre än mycket som kommer från Säffle... Gången är mjuk och fin, påminner lite om Den Oudsten fast med mer spänst i högre fart. Går fint i motorvägsfart. Lite snålt med ljudisolering, AC-fläktar och motor låter lite för mycket om man måste sitta länge. Numera verkar man också ha uppdaterat mjukvara i växellådorna, de går mycket jämnare och mjukare nu än vid leverans.
Idag körde en gammal boggie nr 2691 på L58. Får Veolia verkligen lov för Västrafik att använda äldre fordon?
2691 är ingen boggiebuss.
Kortbuss då om jag inte minns fel, beklagar misstaget... :-[
Om de inte får, har man "brutit mot avtalet" med två sett: kortbuss på en ledbuss-linje, och en gammal buss.
Jag har ofta kört kortbuss på linje 80 när jag körde den, nu har jag sett kortbuss på 58:an dom senaste dagarna och även på 50:an. Man tager vad man haver verkar det som.... Jag skall köra 58:an imorgon jag hoppas verkligen inte jag får en kortbuss, och helst inte en Solaris åtminstonde vill jag köra en Volvo boggi! Men ledbuss helst då det är så jobbigt att köra överfull och köra ifrån folk när man inte får plats med fler.
Citat från: Calle skrivet 19 januari 2011, 17:52:39 PM
Idag körde en gammal boggie nr 2691 på L58. Får Veolia verkligen lov för Västrafik att använda äldre fordon?
Tror mer det e avtalat en snitt ålder samt högsta ålder så ligger den inom ramen för maxåldern klarar den sig
Idag kördes L58 nästan uteslutande med 8500 och Solaris. Att det inte går så mycket ledbussar på L58 kan ha sin förklaring i vädret, med svår framkomlighet längs linjen.
De roligaste är att det (efter vad jag har sett och konstaterat) körs mycket många kortbussar på L58, L80, L50 bla. Ist för att köra dem på rutter från Frölunda (t.ex. L89)
Vilka rutter kör med respektive fordon då?
Jag körde en gammal linje 100 buss idag på 194 197 och 50an. Det går ett par sådana nu, med högt golv. Inte så populärt men det är väl bättre det än att ställa in turen. Gick även på 58:an idag. Så det är en salig blandning utav busstyper. Men man blir lite sur om man får kort buss på 50/58 t.ex. och så får man en ledbuss på 93/97/89 etc.
Att linje 58 körs med Solaris och boggie har till min gissning att göra med vädret. Och tack för det; bättre än bullriga B9S på 58:an...
Citat från: forthemoment skrivet 28 januari 2011, 01:58:29 AM
Jag körde en gammal linje 100 buss idag på 194 197 och 50an. Det går ett par sådana nu, med högt golv. Inte så populärt men det är väl bättre det än att ställa in turen. Gick även på 58:an idag. Så det är en salig blandning utav busstyper. Men man blir lite sur om man får kort buss på 50/58 t.ex. och så får man en ledbuss på 93/97/89 etc.
Jag tycker mig se lite märkliga fordon på många linjer i Göteborg just nu. I morse kom en den Oudsten (om jag såg rätt) på linje 16 och i fredags åkte jag den gamla ökända RWD730 på linje 604, alltså en gammal Vega som gick på linje 100 i många långa år och skapade ångest och förtvivlan hos oss arma pendlare. ;) En snabb amatörmässig inspektion visade att läckaget från taket höger bak är kvar och sätena bakom bakdörren är fortfarande lösa och många fotstöd fattas eller är trasiga. Några kronor verkar däremot lagts på att reparera och justera bälten. Alltid något.
Visst är det naturligtvis bättre att plocka fram vad man har än att ställa in en tur, men särskilt roligt är det inte i längden med gamla nedslitna bussar, helt klart.
Det kör fortfarande runt en salig blandning av bussar, bl.a. på 58:an kan du se Volvo-boggie, Solaris och B9S på en och samma dag...
L58 körs just nu med allt möjligt. Gamla boggis, gamla kort-vagnar, ledbussar, nyare kortvagnar (Solaris) och nya boggis (Volvo o Solaris)
Sen kan jag säga att, varför jag inte gillar Solaris är för att sätena är fruktansvärda, den går väldigt ryckigt, och är grymt slö (boggi-bussarna).
Visserligen tyst som du säger, men på insidan kompenseras detta av ACn som låter så in i h*l***e. Den är tyst när ACn lägger av, och det är väldigt sällan.
Citat från: danneh skrivet 02 februari 2011, 20:29:36 PM
L58 körs just nu med allt möjligt. Gamla boggis, gamla kort-vagnar, ledbussar, nyare kortvagnar (Solaris) och nya boggis (Volvo o Solaris)
Sen kan jag säga att, varför jag inte gillar Solaris är för att sätena är fruktansvärda, den går väldigt ryckigt, och är grymt slö (boggi-bussarna).
Visserligen tyst som du säger, men på insidan kompenseras detta av ACn som låter så in i h*l***e. Den är tyst när ACn lägger av, och det är väldigt sällan.
Med andra ord så går allt i "fina" Frölunda, medans vi som åker 58:an får ta det som blir över... Detta är precis så som det var när GS körde trafiken; då valde man att lägga sina finaste bussar på de linjer som utgick från Frölunda, medans 58:ans resenärer fick åka DOB titt som tätt. >:(
Är snarare glad för att de går till Frölunda... Får gärna vara mer Volvo på L80.
Men hursomhelst, åkte 58an väldigt ofta innan Veolia tog över (för då gick den mer till Skintebo). Och då gick den i stort sett alltid med MAN-ledar. Har varit med om Dob på den enstaka gånger, och likaså med äldre Volvo-ledar, fast båda typerna va väldigt ovanliga i slutet iaf.
Roligt va det dagen innan Veolia tog över... Alla gamla bullriga Volvo-boggis som gick på L80 gick på L58, och näst intill alla ledbussar som gick på L58 gick på L80 ;D
Citat från: danneh skrivet 02 februari 2011, 22:13:48 PM
Är snarare glad för att de går till Frölunda... Får gärna vara mer Volvo på L80.
Men hursomhelst, åkte 58an väldigt ofta innan Veolia tog över (för då gick den mer till Skintebo). Och då gick den i stort sett alltid med MAN-ledar. Har varit med om Dob på den enstaka gånger, och likaså med äldre Volvo-ledar, fast båda typerna va väldigt ovanliga i slutet iaf.
Roligt va det dagen innan Veolia tog över... Alla gamla bullriga Volvo-boggis som gick på L80 gick på L58, och näst intill alla ledbussar som gick på L58 gick på L80 ;D
Jag åkte på linje 58 två dagar innan Veolia skulle ta över trafiken och då var det med kortbussen 48.
Citat från: Bussfanatikern skrivet 03 februari 2011, 01:33:45 AM
Jag åkte på linje 58 två dagar innan Veolia skulle ta över trafiken och då var det med kortbussen 48.
Dom sista dagarna GS körde L58 fick inte ledbussar rulla där för att det fanns ett apr ställen som slet sönder ledbälgarna så då rullade mest boggies o en o anna kort
Åkte med en Solaris idag... hastigheten var runt 30 km/h och bussen ryckte hela tiden. Det tjöt från AC:n som en hårfön, och när man väl var framme så mådde man duktigt illa...
Citat från: Calle skrivet 06 februari 2011, 22:05:45 PM
Åkte med en Solaris idag... hastigheten var runt 30 km/h och bussen ryckte hela tiden. Det tjöt från AC:n som en hårfön, och när man väl var framme så mådde man duktigt illa...
Märkligt... De solaris vi har här i Hässleholm beter sig inte alls på detta viset.
Citat från: mushkot skrivet 06 februari 2011, 22:47:33 PM
Märkligt... De solaris vi har här i Hässleholm beter sig inte alls på detta viset.
Och då är ju frågan om det är bristande underhåll som gör att Veolias Solaris beter sig som vissa av dem gör...
Att de går illa kan ju bero på gasens kvalitet och att det ännu inte lyckats justera motor efter gasen kvalitet
Jag körde 58:an igår kväll, körde en Solaris som var den bästa jag kört utav alla. Dock märker man att man får ont i axel och rygg/ben på annat sätt än vad man får på Volvo som jag mest kör (får inget ont alls i Volvo). Men man har jobbat på Solaris det märktes i förarmiljön iaf. Mycket lättare styrning mm. Värmen i Solaris är helt underbar på vintern nu. Mycket bättre än Volvo.
Jag fick den utbytt iaf sen pga att Spolarvätskan inte funka och då fick jag 9008. Den bästa bussen jag kört på Veolia förutom 24 metarna. Riktigt njöt när jag satt och körde!!
Men det gick Solaris boggie, Volvo ledbuss och Volvo boggie på 58:an igår. På 80:an mötte jag Solaris kortbuss.
Citat från: forthemoment skrivet 07 februari 2011, 22:46:35 PM
Jag körde 58:an igår kväll, körde en Solaris som var den bästa jag kört utav alla. Dock märker man att man får ont i axel och rygg/ben på annat sätt än vad man får på Volvo som jag mest kör (får inget ont alls i Volvo). Men man har jobbat på Solaris det märktes i förarmiljön iaf. Mycket lättare styrning mm. Värmen i Solaris är helt underbar på vintern nu. Mycket bättre än Volvo.
Jag fick den utbytt iaf sen pga att Spolarvätskan inte funka och då fick jag 9008. Den bästa bussen jag kört på Veolia förutom 24 metarna. Riktigt njöt när jag satt och körde!!
Men det gick Solaris boggie, Volvo ledbuss och Volvo boggie på 58:an igår. På 80:an mötte jag Solaris kortbuss.
Ja vissa Solaris är helt OK, jag gillar att åka i dem, kul också att få höra det ur förarperspektiv :)
Jag minns första gången jag åkte en Solaris i Stockholm och då var jag inte nådig mot dessa bussar, framförallt inte som en långbent passagerare - visst, relativt trångt är det väl i de flesta bussar för personer som ex. mig dvs. 1,90 m, men Solaris egna stolar som satt i bussarna kändes som om de tog en hel del extra benutrymme från stolsraden bakom, så jag upplevde de som trängre än någon annan buss som jag rest i. Förvisso blev jag rätt glad över att de lämnade innerstan, men väl under en resa på Lidingö, så märkte jag att man hade bytt ut stolarna i Solarisarna till stolar som man finner i rätt många av moderna stadsbussar, åtminstone i Sthlmsregionen. Då vart det helt klart en mer komfortabel resa. :) Hur fordonen är att köra har jag förstås ingen som helst erfarenhet av, men känslan som passagerare i dessa har jag fått uppleva ett antal gånger.
Solaris egna säten? De sätena som Busslink har i sina Solaris i Stockholm är ju något säten från Voglelsitz? Samma som vi har på Busslink-bussarna i Göteborg. Solaris egna säten är rent plast med en smal rygg och sittdyna (och felformad för ryggen också)
Citat från: danneh skrivet 09 februari 2011, 19:18:16 PM
Solaris egna säten? De sätena som Busslink har i sina Solaris i Stockholm är ju något säten från Voglelsitz? Samma som vi har på Busslink-bussarna i Göteborg. Solaris egna säten är rent plast med en smal rygg och sittdyna (och felformad för ryggen också)
Jo det är Vogel som sitter i Busslinks Solarisar. Solaris-stolarna i Göteborgarna tillverkas av polska Ster.
Jag tycker Solarisstolarna vi har i Gbg är hur sköna som helst att sitta på. Gillar Solaris inredning, med tydliga stoppknappar och en väl fungerande AC.
Citat från: Calle skrivet 09 februari 2011, 20:51:12 PM
Jag tycker Solarisstolarna vi har i Gbg är hur sköna som helst att sitta på. Gillar Solaris inredning, med tydliga stoppknappar och en väl fungerande AC.
Smaken är ju som baken. Antar att du pendlar relativt ofta? Min följdfråga blir då; Hur många minuter brukar du sitta i normala fall? Min resväg är 40 minuter (enkel väg) och det klarar iaf inte min bak av att tillbringa i de där kyrkbänkarna utan att träsmaken infinner sig. Däremot är det inga problem att göra en 15-minutersresa i centrum. Det är relativt sällan man hör sina medpassagerare prata om bussen de åker i. Denna veckan har det dock hänt hela två gånger :o. Ämnet var just hur obekväma Solarisstolarna var... Men jag håller med dig om att inredningen är snygg och det är dessutom väldigt lite skrammel om bara glasrutorna vid dörrarna är ordentligt fastskruvade.
Citat från: danneh skrivet 09 februari 2011, 19:18:16 PM
Solaris egna säten? De sätena som Busslink har i sina Solaris i Stockholm är ju något säten från Voglelsitz? Samma som vi har på Busslink-bussarna i Göteborg. Solaris egna säten är rent plast med en smal rygg och sittdyna (och felformad för ryggen också)
Ja, jag kan möjligtvis minnas fel, men den bild jag har av första gången jag klev in i en Solaris, var stolar med böjda utbuktande ryggstöd och med ett inristat Solaris-emblem på ryggen till varje stol. Som sagt, jag kan ha fel, men det är så jag minns dem.
Citat från: Johan B skrivet 10 februari 2011, 08:54:17 AM
Smaken är ju som baken. Antar att du pendlar relativt ofta? Min följdfråga blir då; Hur många minuter brukar du sitta i normala fall? Min resväg är 40 minuter (enkel väg) och det klarar iaf inte min bak av att tillbringa i de där kyrkbänkarna utan att träsmaken infinner sig. Däremot är det inga problem att göra en 15-minutersresa i centrum. Det är relativt sällan man hör sina medpassagerare prata om bussen de åker i. Denna veckan har det dock hänt hela två gånger :o. Ämnet var just hur obekväma Solarisstolarna var... Men jag håller med dig om att inredningen är snygg och det är dessutom väldigt lite skrammel om bara glasrutorna vid dörrarna är ordentligt fastskruvade.
Jag brukar sitta i cirka 50 minuter enkel väg, och känner ingen träsmak, men det är ju oerhört individuellt.
Tror inte att du har fel om Solaris emblem på sätena, kan säkert sitta där, även om sätet inte är Solaris egna.
För sätena i GBG är smala, och ser ut såhär: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Solaris_Urbino_12_interior.jpg
Just nu igen får stora delar av Kallebäck och Frölunda njuta av fina nya bussar, medans resenärerna på 58:an får åka Veolias gamla B9S...
Citat från: Calle skrivet 16 februari 2011, 18:06:43 PM
Just nu igen får stora delar av Kallebäck och Frölunda njuta av fina nya bussar, medans resenärerna på 58:an får åka Veolias gamla B9S...
"Gamla" B9S? Allt är ju relativt... ::)
Hur många år gamla är de?
Citat från: Ersa skrivet 16 februari 2011, 18:16:40 PM
"Gamla" B9S? Allt är ju relativt... ::)
Hur många år gamla är de?
Ja, nu talar nog Calle i nattmössan. 3874-3882 är från 2008 (Ersa körde väl dem i Umeå om jag inte minns galet?), och 3883-3901, alltså flertalet, är levererade
samtidigt som de "nya, fina bussarna" från Solaris... :)
//Jonas G
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 16 februari 2011, 20:49:51 PM
Ja, nu talar nog Calle i nattmössan. 3874-3882 är från 2008 (Ersa körde väl dem i Umeå om jag inte minns galet?), och 3883-3901, alltså flertalet, är levererade samtidigt som de "nya, fina bussarna" från Solaris... :)
//Jonas G
3874-3882 är bullriga, märks att det är en äldre årgång...
Är det likadant i resten av landet där B9S rullar, att det är problem med buller? ???
Volvo Säffle bullrar lite ja... Är ett ganska känd grej med Säfflebussar, mig veterligen iaf.
Men för att ta min personliga åsikt, tycker jag inte detta är något problem (kanske för att jag är van vid de gamla väldigt bullriga GS-bussarna som gick på L80, till i somras), Solaris är tystare på utsidan, men ACn låter som jag vet inte vad. Solaris är väldigt ryckig under körning, och dessutom är stolarna inte är närheten så sköna som Volvos. Annars har jag absolut inte något emot Solaris, fina är dem framförallt. Men mina egna tankar är inte av "betydelse" just nu.
Citat från: danneh skrivet 21 februari 2011, 21:03:30 PM
Volvo Säffle bullrar lite ja... Är ett ganska känd grej med Säfflebussar, mig veterligen iaf.
Men för att ta min personliga åsikt, tycker jag inte detta är något problem (kanske för att jag är van vid de gamla väldigt bullriga GS-bussarna som gick på L80, till i somras), Solaris är tystare på utsidan, men ACn låter som jag vet inte vad. Solaris är väldigt ryckig under körning, och dessutom är stolarna inte är närheten så sköna som Volvos. Annars har jag absolut inte något emot Solaris, fina är dem framförallt. Men mina egna tankar är inte av "betydelse" just nu.
Vilka bussar/busstyp gick på L80 i somras? Hur var dessa?
Citat från: Calle skrivet 21 februari 2011, 21:22:45 PM
Vilka bussar/busstyp gick på L80 i somras? Hur var dessa?
I somras gick det Solaris... Fram till operatörsbytet i juni var det dock GS saliga blandning av B10BLE Säffleboggi och B12BLE 6x2 8500 av varierande årsmodeller. Bortsett från att de var lite sunkiga det sista och saknade AC så tycker jag att de gamla Säfflevagnarna från 2000 var skönare att åka i än Solaris. Mest saknar jag dock GS 169, 211, 212, 214, 215 samt Bovorna. Det var roligare förr med lite blandning.
Menade självklart innan operatörs-bytet. Ber om ursäkt för att ja inte sa det.
De flesta av bussarna som gick på L80 va byggda runt 2000... Och va boggis. Fruktansvärt sunkiga, att de ens fanns några säten i dem va nästan otroligt. Och klo**ersanering existerade nästintill inte, man satte enbart tillbaks säten som va lösa.
Vill man åka med dom fd. Blå Express-bussarna 169, och 247 så återfinns dom på exempelvis linje 40.
211:n som också rullade på Blå Express tidigare betjänar numera en del av linjerna på Hissingen.
Citat från: danneh skrivet 21 februari 2011, 22:05:56 PM
Menade självklart innan operatörs-bytet. Ber om ursäkt för att ja inte sa det.
De flesta av bussarna som gick på L80 va byggda runt 2000... Och va boggis. Fruktansvärt sunkiga, att de ens fanns några säten i dem va nästan otroligt. Och klo**ersanering existerade nästintill inte, man satte enbart tillbaks säten som va lösa.
Ang klo**ret så var det svårt att få styr på det... bussar var inne för klo**ersanering på kruthusgatan... en serviceman ägnade en hel dag på en buss... dvs tog väck allt klo**er på all sortes inredning, bytte ut alla trasiga delar på inredning... den var fräsh och fin till nästa dagsutsättning... då på L80... när den kom in igen efter omloppets slut på kvällen så såg den lika dan ut... ut skruvade skruvar, sönderskurna säten, klo**er lite var stans... så det är enl min åsikt dom som åker som borde skärpa till sig.
Citat från: Bussfanatikern skrivet 22 februari 2011, 01:55:01 AM
Vill man åka med dom fd. Blå Express-bussarna 169, och 247 så återfinns dom på exempelvis linje 40.
211:n som också rullade på Blå Express tidigare betjänar numera en del av linjerna på Hissingen.
Är inte 169 en av de f.d. bullriga Kungsbackabussarna?
Citat från: Calle skrivet 22 februari 2011, 16:41:09 PM
Är inte 169 en av de f.d. bullriga Kungsbackabussarna?
Nej men det är en liten udda fågel som ligger sist i just Kungsbackaserien. 169 köpte man in 2005, det är alltså en 8500 boggi. Den började en extremt kort sväng på Kruthus för att sedan hamna i Mölndal. Där gick den rätt länge innan den hittade tillbaka till Kruthus och användes på 80-omloppen. När Blå flyttade från Kruthus till Kville hängde 169 med och blev Blå Express. Tror aldrig den varit stationerad i Kungsbacka.
Men 170 var väl sist i kungsbackaserien?
(http://iloapp.olasand.se/data/_gallery//public/0/1218659391_resized.jpg?width=540&height=405)
Åh! Härliga 169 var min absoluta favorit bland GS bussar. Tror jag körde den samanlagt 3-4 gånger. Saknar den men ser den ganska ofta i Angered. (Och så är den ju min "avatar"!)
Bussen kunde som synes på bilden även dyka upp på linje 43... (Bild från 6:e juli 2008)
Citat från: olasand skrivet 23 februari 2011, 14:10:12 PM
(http://iloapp.olasand.se/data/_gallery//public/0/1218659391_resized.jpg?width=540&height=405)
Åh! Härliga 169 var min absoluta favorit bland GS bussar. Tror jag körde den samanlagt 3-4 gånger. Saknar den men ser den ganska ofta i Angered. (Och så är den ju min "avatar"!)
Bussen kunde som synes på bilden även dyka upp på linje 43... (Bild från 6:e juli 2008)
Denna bussen är mycket bullrig...
Citat från: Bussfanatikern skrivet 23 februari 2011, 01:11:29 AM
Men 170 var väl sist i kungsbackaserien?
nej 168 va sista i kungsbacka serien både 169,170 köptes in begagnade tror båda va demovagnar innan
Fast Calle, du kommer ju inte få åka mer Solaris på L58 när vintern är över... Eftersom enligt avtalet skall L58 va ledbuss så blir det nog inte några fler Solaris på L58, om inte Veolia skulle lägga order på Urbino 18 vs.
Citat från: Tomas J Fransson skrivet 22 februari 2011, 02:31:19 AM
Ang klo**ret så var det svårt att få styr på det... bussar var inne för klo**ersanering på kruthusgatan... en serviceman ägnade en hel dag på en buss... dvs tog väck allt klo**er på all sortes inredning, bytte ut alla trasiga delar på inredning... den var fräsh och fin till nästa dagsutsättning... då på L80... när den kom in igen efter omloppets slut på kvällen så såg den lika dan ut... ut skruvade skruvar, sönderskurna säten, klo**er lite var stans... så det är enl min åsikt dom som åker som borde skärpa till sig.
Tyvärr inte ovanligt otacksamt jobb att göra fint och så är det likadant igen.. s***ns slödder på ren svenska
Citat från: danneh skrivet 23 februari 2011, 18:45:16 PM
Fast Calle, du kommer ju inte få åka mer Solaris på L58 när vintern är över... Eftersom enligt avtalet skall L58 va ledbuss så blir det nog inte några fler Solaris på L58, om inte Veolia skulle lägga order på Urbino 18 vs.
Ja, du Danne - om det inte är så att du får turen att åka med GS gamla B12:or 239-241 ;D
Har jag sagt att jag ville det? ;) Nej, men personligen har jag inte jätte mycket emot Solaris som buss, ser bra ut! Men den slöa motorn, de sämre sätena (jämfört med Volvos) och stången som sitter böjd och irriterar sikten om man sitter längst fram drar ner betyget (Fast stången är nog inte Solaris fel, utan specen). Och tro´t eller ej, hade faktiskt gärna sett Solaris ledbussar här i stan, gillar framförallt utseendet på dem.
Solaris är helt underbara bussar, går tyst och fint, mjuk gång... Sen respekterar jag självklart att det finns de som inte gillar dessa bussar fullt ut.
Ja, kan hålla med om tyst och ganska mjuk gång... Växellådan har eget liv ibland bara, men det som jag tänkt på en del, är att bromsarna på många Solaris här gnisslar något otroligt
Citat från: danneh skrivet 23 februari 2011, 22:21:58 PM
Ja, kan hålla med om tyst och ganska mjuk gång... Växellådan har eget liv ibland bara, men det som jag tänkt på en del, är att bromsarna på många Solaris här gnisslar något otroligt
Som alltid så är det från buss till buss, men jag måste säga att man lyckats väldigt bra med Solaris.
Lyckats med vad? Att få bromsarna att gnissla eller vad? Bromsarna, den slöa motorn och de fruktansvärda stolarna är det jag stör mig på absolut mest, kan bara önska Västtrafik lycka till med att öka antalet passagerare med den synen som man har på komfort med säten
Citat från: danneh skrivet 27 februari 2011, 22:14:47 PM
Lyckats med vad? Att få bromsarna att gnissla eller vad? Bromsarna, den slöa motorn och de fruktansvärda stolarna är det jag stör mig på absolut mest, kan bara önska Västtrafik lycka till med att öka antalet passagerare med den synen som man har på komfort med säten
Ju intensivare en Solaris låter dessto bättre är det ;D
Hmm att ni kan gilla Solaris är ju helt knäppt ju. Har nu börjat köra på Veolia efter månader av avbrott och har kört Solaris, herregud vilka j***a bussar det är asså. Retarden ansätts direkt så fort du börjar bromsa och den går inte att koppla ur med en knapp ens = ABSOLUT DÅLIGT >:( >:( Dessutom så kan man inte göra så man bara kan öppna halva framdörren som på Volvo och Scania utan man måste låsa den med trekantiga nyckeln, också mycket dåligt. Och till sist, förargrinden kan öppnas utifrån som på en bil och det är också mycket dåligt, ligister kan lätt ta ens saker man lämnar kvar i förarplatsen!! Otroligt svårstartade är de dessutom och ibland vill de inte starta överhuvudtaget, trafikledningen brukar uppmana oss att inte stänga av motorn vid ändhållplatserna.
Med andra ord så kan man bara hoppas att Veolia byter ut de mot Volvo, kör hellre Mölndals Scaniabussar än dessa Solaris.
Till "Forthemoment" här på forumet som kör på Veolia i Göteborg: Är det så att man fortsätter att skita i att tanka AD-Blue i Volvobussarna? Körde 3880 förra helgen och den var otroligt slö, ingen radio som funkade heller men vilken skillnad det var att köra denna iallafall jämfört med Solaris. Har du upplevt detta på fler Volvobussar? Men efter minst 5 månader så körde man ledbuss igen.
Även arbetsledningen är helt kass men så är det när man rekryterar chefer från Spårvägen.
Citat från: Bussgubben skrivet 28 februari 2011, 18:10:08 PM
Hmm att ni kan gilla Solaris är ju helt knäppt ju. Har nu börjat köra på Veolia efter månader av avbrott och har kört Solaris, herregud vilka j***a bussar det är asså. Retarden ansätts direkt så fort du börjar bromsa och den går inte att koppla ur med en knapp ens = ABSOLUT DÅLIGT >:( >:( Dessutom så kan man inte göra så man bara kan öppna halva framdörren som på Volvo och Scania utan man måste låsa den med trekantiga nyckeln, också mycket dåligt. Och till sist, förargrinden kan öppnas utifrån som på en bil och det är också mycket dåligt, ligister kan lätt ta ens saker man lämnar kvar i förarplatsen!! Otroligt Isvårstartade är de dessutom och ibland vill de inte starta överhuvudtaget, trafikledningen brukar uppmana oss att inte stänga av motorn vid ändhållplatserna.
Med andra ord så kan man bara hoppas att Veolia byter ut de mot Volvo, kör hellre Mölndals Scaniabussar än dessa Solaris.
Till "Forthemoment" här på forumet som kör på Veolia i Göteborg: Är det så att man fortsätter att skita i att tanka AD-Blue i Volvobussarna? Körde 3880 förra helgen och den var otroligt slö, ingen radio som funkade heller men vilken skillnad det var att köra denna iallafall jämfört med Solaris. Har du upplevt detta på fler Volvobussar? Men efter minst 5 månader så körde man ledbuss igen.
Även arbetsledningen är helt kass men så är det när man rekryterar chefer från Spårvägen.
På vilket sätt är jag knäpp menar du då? Kom hit och testa våra solaris! Det enda som jag håller med om är dumt, är att det bara går att öppna båda framdörrarna samtidigt. Retarden ska man ändå inte stänga av, den finns där av en anledning! Det går att bromsa mjukt med den också, bara att öva lite... ;)
Det där med framdörrarna borde man väl kunna lösa på något sätt.
Jag skulle personligen gärna prova Solaris som Veolia har på andra ställen. Våra YKB utbildare som kör dom i Linköping är helt lyriska över dom. Det finns ju väldigt olika åsikter om Solaris och jag respekterar dom som tycker om dom också.
Nu kör jag som tur är Solaris väldigt sällan, nån gång varannan vecka när vi har tjänst med både 16 och andra linjer. Jag tycker dom är fruktansvärda. Jag får ont i axlar utav den tröga servon, och ont i benen av att gaspedalen är så långt fram. Nu har dom börjat bygga nån liten stöd grej en liten box framför pedalerna men det klagade folk på de med.... Kan man låsa den ena dörren med trekantsnyckeln? Bra att veta inför nästa vinter. Dom ropar ut att inte stänga av motorn vid ändhållplats för då dör batterierna. Dom klarar inte kylan. Jag vägrar stå på tomgång i 20 min. Har åtskilliga gånger haft Solaris som dött när man stänger av motorn och skall starta igen. Sen att dom skenar ibland, gasar av sig själv tycker jag är äckligt. Det är också fel av Veolia att inte trycka på Solaris, vissa saker som inte funkar som skall funka som går på garantin, och vissa saker som Solaris lovat att fixa för att vi förare skall slippa vara irriterade. Det skiter Veolia i. Så det finns vissa små saker att göra så vi alla förare skulle bli nöjdare. Det är allt för många som har ont i olika kroppsdelar efter att ha kört Solaris. Men att dom jobbar på det är bra tycker jag, stolarna är ju också en stor del i att man inte kan hitta rätt arbetsställning. Skall tyligen vara en dyr svensk stol men mycket problem. Det jobbar dom också på.
Men jag körde en för ett par veckor sen den hade dom jobbat lite på så då var den OK att köra.
@mushkot: Hur lyckas du bromsa mjukt? Jag undrar för jag vill väldigt gärna lära mig. Jag har försökt på alla sätt men lyckas väldigt väldigt sällan få den mjukt. Har aldrig kunnat bromsa mjukt. Sen tycker jag det är dåligt med retardern att den inte går att stänga av. Jag har glidit många gånger i vintern när den gått in med full kraft. Men dom har justerat ner kraften på hur hårt retardern går in.
@Bussgubben. 3880, det är väl en utav de "gamla" Partille ledbussarna. Dom flesta av dom har haft systemfel på AD-Blue systemet i månader. Radion har vart uf. på den länge. Jag kör ju bara ledbussar och dubbelled till 99% eftersom jag e i den gruppen som nästan bara kör 16 och det är bara på de gamla med systemfel och nån enstaka 24 metare. Annars är dom väldigt duktiga på att fylla på AD-Blue. Väldigt sällan det är tomt på de nya. Men många diesel boggie har också systemfel på AD-Blue ingen lagar.
Citat från: forthemoment skrivet 01 mars 2011, 01:45:25 AM
@mushkot: Hur lyckas du bromsa mjukt? Jag undrar för jag vill väldigt gärna lära mig. Jag har försökt på alla sätt men lyckas väldigt väldigt sällan få den mjukt. Har aldrig kunnat bromsa mjukt. Sen tycker jag det är dåligt med retardern att den inte går att stänga av. Jag har glidit många gånger i vintern när den gått in med full kraft. Men dom har justerat ner kraften på hur hårt retardern går in.
Ägg under bromspedalen! Eller i detta fall, en hel korg med ägg... Det första läget kan tyckas väl kort, handlar i stort sett om att endast nudda pedalen så visst skulle en mjukare övergån vara bättre. Sen så verkar det skilja i drivlina mellan "våra" bussar också, de som rullar här är inte slöa trots att de är växlade för att gå i 90. Vad jag har läst mig till verkar det vara andra motorer på våra?
Detta problem är heller inte unikt för solaris, de nyare volvoleder som rullar i Kristianstad lider av samma symptom.
Det är klart, när vinterväglag råder är det ju vist att koppla ur retarden. Problemet med en knapp är att denna används alltför frekvent även på sommaren, vilket var fallet på de volvoleder jag nämde ovan. Varje gång jag fick en sådan buss, var retarden urkopplad. Resultatet? Bromsarna slets på rekordtid!
Solaris är uppenbarligen enhet potatis vissa älskar dem vissa hatar dem. Pedalplacering kan man väl även på Solaris speca hur de skall vara?? Sitter gaspedalen långt fram blir dte väldigt jobbigt att köra.
Ang. retarder så har vi fått direktiv på att inte stänga av den Volvo håller på att bygga om så den ej skall gå att stänga av . Kan tänka mig det blir lika på era Solaris minns när vi fick MaxCi i Borås där var retarde för hård men efter ett tag så gjordes en ändring så den vart bättre..
Citat från: yngrot skrivet 01 mars 2011, 14:46:46 PM
Solaris är uppenbarligen enhet potatis vissa älskar dem vissa hatar dem. Pedalplacering kan man väl även på Solaris speca hur de skall vara?? Sitter gaspedalen långt fram blir dte väldigt jobbigt att köra.
Att åsikterna är som natt och dag kan bro på att bussarna runtom landet är olika som natt och dag. I Umeå, Luleå, Skellefteå, Stockholm och Linköping hörs inte ett ljud om att deras busar skulle vara tungstyrda. I Umeå lyckades man även beställa "rätt" pedalställ från första början (hängande), samt "rätt" motorer, dvs rejält starka dieselmotorer.
Ju intensivare en Solaris är vad gäller buller och andra ljud, dessto bättre! ;D
Citat från: Bussgubben skrivet 28 februari 2011, 18:10:08 PM
Hmm att ni kan gilla Solaris är ju helt knäppt ju. Har nu börjat köra på Veolia efter månader av avbrott och har kört Solaris, herregud vilka j***a bussar det är asså. Retarden ansätts direkt så fort du börjar bromsa och den går inte att koppla ur med en knapp ens = ABSOLUT DÅLIGT >:( >:( Dessutom så kan man inte göra så man bara kan öppna halva framdörren som på Volvo och Scania utan man måste låsa den med trekantiga nyckeln, också mycket dåligt. Och till sist, förargrinden kan öppnas utifrån som på en bil och det är också mycket dåligt, ligister kan lätt ta ens saker man lämnar kvar i förarplatsen!! Otroligt svårstartade är de dessutom och ibland vill de inte starta överhuvudtaget, trafikledningen brukar uppmana oss att inte stänga av motorn vid ändhållplatserna.
Med andra ord så kan man bara hoppas att Veolia byter ut de mot Volvo, kör hellre Mölndals Scaniabussar än dessa Solaris.
Till "Forthemoment" här på forumet som kör på Veolia i Göteborg: Är det så att man fortsätter att skita i att tanka AD-Blue i Volvobussarna? Körde 3880 förra helgen och den var otroligt slö, ingen radio som funkade heller men vilken skillnad det var att köra denna iallafall jämfört med Solaris. Har du upplevt detta på fler Volvobussar? Men efter minst 5 månader så körde man ledbuss igen.
Även arbetsledningen är helt kass men så är det när man rekryterar chefer från Spårvägen.
Det är verkligen jättebra att man inte kan ställa in så att enbart halva framdörren öppnas. Äntligen har de börjat begripa det!
Den är dubbelbladig av en anledning, och öppnar man bara halva så blir det väldigt trångt för oss resenärer - Betydligt trängre än en vanlig enkelbladig dörr. Jag pendlade på Skånetrafikens linje 130 ett tag, och tyvärr hade många chaufförer där ovanan att enbart öppna halva dörren på MAN-bussarna. Inte särskilt skoj när man kommer med en stor väska, eller bara sig själv för den delen (då är jag rätt smal av mig).
Citat från: SimonB skrivet 01 mars 2011, 17:40:58 PM
Det är verkligen jättebra att man inte kan ställa in så att enbart halva framdörren öppnas. Äntligen har de börjat begripa det!
Den är dubbelbladig av en anledning, och öppnar man bara halva så blir det väldigt trångt för oss resenärer - Betydligt trängre än en vanlig enkelbladig dörr. Jag pendlade på Skånetrafikens linje 130 ett tag, och tyvärr hade många chaufförer där ovanan att enbart öppna halva dörren på MAN-bussarna. Inte särskilt skoj när man kommer med en stor väska, eller bara sig själv för den delen (då är jag rätt smal av mig).
Jag kör för det mesta alltid med bara halva framdörren, i nattrafik speciellt då många fulla kan komma in med öl och mat i bussen vilket försvåras för de lite! Men självklart så öppnar jag hela framdörren om det finns te.x handikappade passagerare med rullator, kryckor eller väskor som e stora samt om det är massa folk på dagen!
Citat från: forthemoment skrivet 01 mars 2011, 01:45:25 AM
Jag skulle personligen gärna prova Solaris som Veolia har på andra ställen. Våra YKB utbildare som kör dom i Linköping är helt lyriska över dom. Det finns ju väldigt olika åsikter om Solaris och jag respekterar dom som tycker om dom också.
Nu kör jag som tur är Solaris väldigt sällan, nån gång varannan vecka när vi har tjänst med både 16 och andra linjer. Jag tycker dom är fruktansvärda. Jag får ont i axlar utav den tröga servon, och ont i benen av att gaspedalen är så långt fram. Nu har dom börjat bygga nån liten stöd grej en liten box framför pedalerna men det klagade folk på de med.... Kan man låsa den ena dörren med trekantsnyckeln? Bra att veta inför nästa vinter. Dom ropar ut att inte stänga av motorn vid ändhållplats för då dör batterierna. Dom klarar inte kylan. Jag vägrar stå på tomgång i 20 min. Har åtskilliga gånger haft Solaris som dött när man stänger av motorn och skall starta igen. Sen att dom skenar ibland, gasar av sig själv tycker jag är äckligt. Det är också fel av Veolia att inte trycka på Solaris, vissa saker som inte funkar som skall funka som går på garantin, och vissa saker som Solaris lovat att fixa för att vi förare skall slippa vara irriterade. Det skiter Veolia i. Så det finns vissa små saker att göra så vi alla förare skulle bli nöjdare. Det är allt för många som har ont i olika kroppsdelar efter att ha kört Solaris. Men att dom jobbar på det är bra tycker jag, stolarna är ju också en stor del i att man inte kan hitta rätt arbetsställning. Skall tyligen vara en dyr svensk stol men mycket problem. Det jobbar dom också på.
Men jag körde en för ett par veckor sen den hade dom jobbat lite på så då var den OK att köra.
@mushkot: Hur lyckas du bromsa mjukt? Jag undrar för jag vill väldigt gärna lära mig. Jag har försökt på alla sätt men lyckas väldigt väldigt sällan få den mjukt. Har aldrig kunnat bromsa mjukt. Sen tycker jag det är dåligt med retardern att den inte går att stänga av. Jag har glidit många gånger i vintern när den gått in med full kraft. Men dom har justerat ner kraften på hur hårt retardern går in.
@Bussgubben. 3880, det är väl en utav de "gamla" Partille ledbussarna. Dom flesta av dom har haft systemfel på AD-Blue systemet i månader. Radion har vart uf. på den länge. Jag kör ju bara ledbussar och dubbelled till 99% eftersom jag e i den gruppen som nästan bara kör 16 och det är bara på de gamla med systemfel och nån enstaka 24 metare. Annars är dom väldigt duktiga på att fylla på AD-Blue. Väldigt sällan det är tomt på de nya. Men många diesel boggie har också systemfel på AD-Blue ingen lagar.
Vi börjar med 3880: Den har varit utan radio även när den har gått i Partilletrafiken och ofta körts utan AD-Blue, om du säger att de fyller på den ofta så verkar de ha skärpt sig med detta då iallafall. Då hade man inte heller nån j***a i-Tid som spionerar som fan. Körde de gamla Partillebussarna på linje 513 och 24. Men dieselboggiebussarna gick underbart ändå, inte hänt mig en enda gång att de har AD-Blue fel iallafall, vi kör dessa på Busslink också men dessa har dock bara en vanlig förargrind utan glaskiva som dock är bara plast. Busslink har cirka 40 stycken Volvoboggiebussar som dock går på RME.
Nu till Solaris: Japp man kan låsa ena dörren med trekatiga nyckeln ute, tittade på detta då jag fick köra de för första gången. Som tur behövde jag aldrig köra dessa i linjetrafik :O Och hur kan man bromsa mjukt med dessa som de flesta tror att man kan?! Jag trycker jättelätt på bromspedalen och de griper in för hårt med retardern! Den nitar ju till liksom
Citat från: Calle skrivet 01 mars 2011, 17:16:51 PM
Ju intensivare en Solaris är vad gäller buller och andra ljud, dessto bättre! ;D
Men när en Volvo låter så är den bullrig och hemsk?! :o
Citat från: Bussgubben skrivet 01 mars 2011, 18:11:49 PM
Nu till Solaris: Japp man kan låsa ena dörren med trekatiga nyckeln ute, tittade på detta då jag fick köra de för första gången. Som tur behövde jag aldrig köra dessa i linjetrafik :O Och hur kan man bromsa mjukt med dessa som de flesta tror att man kan?! Jag trycker jättelätt på bromspedalen och de griper in för hårt med retardern! Den nitar ju till liksom
Jag tror som sagt att det är skillnad på de bussar som rullar därborta och här. Med dessa går det att bromsa mjukt, men det krävs en del träning. Det är ju svårare om man kör trögbromsade bussar vid sidan om också... Kommer ihåg en dag då jag kört en av de gamla gaslederna i götet, och sedan satte mig i en 8700. Detta var på hjalmar, jag började rulla mot avgångshållplatsen (tom lyckligtvis!). Det kommer gående och ska korsa övergångsstället, så jag dammar i bromsen ordentligt med samma kraft som det krävs för att ledbussen skulle bromsa mjukt. Fick ratten i näsan... ;D
Citat från: Johan B skrivet 01 mars 2011, 18:57:49 PM
Men när en Volvo låter så är den bullrig och hemsk?! :o
Ja, det stämmer enligt min mening. Se t.ex. på GS och Veolias 8500 där smäller det till ordentligt i växlingen.
Åker 8500, och 7500 ganska ofta, hör ingenting av växellådan, och dessutom går den väldigt mjukt. Inte som Solaris där man ibland börjar undra om man kommer sitta kvar i sätet eller ej. Däremot kan jag hålla med om att Volvo låter mer på utsidan, det är de enda isf.
Danne, då ska du åka GS 239-241, där låter det! ;D
Som tur va behöver jag inte det
Och tack och lov inte jag heller...
Den Oudsten! Det är det de heter! Undrat i ett halvår över vad det är för märkliga bussar som står där vid Gullbergsvass, och en dag kom det en körandes på linje 16. Trodde den var amerikansk, såg sån ut, och det är något konstigt med fronten (varför har den "öron" under vindrutan?). Väl inuti fann jag att det var ganska angenämnt, jättetyst, bekväma säten, mycket krom (också det kändes amerikanskt). Irriterande var att golvet verkade vara gjort för att spola av, sidorna är inte rätvinkliga utan böjda så foten hittar inget bra läge.
Så det är gamla bussar alltså? Tänkte det var någon resterna av någon misslyckad försöksverksamhet. Jag gissar att de på sin tid var ganska dyra, inget som skallrar, tyst gång, bekväma säten, alla de saker Västtrafik inte bryr sig om längre.
Spårvägens gamla härliga den Oudsten :) tyvärr ställde man av dessa när Veolia och Busslink/Keolis tog över.
Citat från: Znorkas skrivet 08 mars 2011, 00:01:16 AM
Den Oudsten! Det är det de heter! Undrat i ett halvår över vad det är för märkliga bussar som står där vid Gullbergsvass, och en dag kom det en körandes på linje 16. Trodde den var amerikansk, såg sån ut, och det är något konstigt med fronten (varför har den "öron" under vindrutan?). Väl inuti fann jag att det var ganska angenämnt, jättetyst, bekväma säten, mycket krom (också det kändes amerikanskt). Irriterande var att golvet verkade vara gjort för att spola av, sidorna är inte rätvinkliga utan böjda så foten hittar inget bra läge.
Så det är gamla bussar alltså? Tänkte det var någon resterna av någon misslyckad försöksverksamhet. Jag gissar att de på sin tid var ganska dyra, inget som skallrar, tyst gång, bekväma säten, alla de saker Västtrafik inte bryr sig om längre.
Nej fy, dessa är vrak! Iaf gasvarianten. Orkar absolut ingenting, 5 km/h i uppfösrbackar, lutar hit och dit (lite som en inverterad korglutning!), dörreglagen är dumma, tjuter så man får tinnitus när de ska startas, katten bränner hål på luftkuddar osv osv. Fick en sådan på L42 en gång, gick inte att köra snabbare än 65 på motorvägen och redan då kändes det som att köra en bajsnödig ål!
Håller med om att dessa är riktiga vrak, och det var med glädje som dessa ställdes av, med några få undantag.
Får dom Den Oudsten som är kvar bl.a. hos Terminal G vara i trafik länge till?
Glömde fö det faktum att de hade så kass vändradie att de tog upp mycket större yta vid skarpa svängar. Jag blev varnad, men en kollega som gick intro på gs samtidigt som mig höll på att dra ned ett stängsel på hjalmar första gången han körde en ost...
Hade redan glömt av namnet så jag var tvungen att leta upp tråden igen, Den Oudsten var det. Ska komma ihåg att tänka på mejeriprodukter nästa gång jag ser den så kanske namnet sätter sig. :) Imorse var en ost återigen instoppad på linje 16 och även om jag hör era invändningar förstår jag dom inte, åkte CNG-varianten och vi höll jämna steg med spårvagnen hela vägen uppför backen som kallas Aschbergsgatan i nära tyst såväl som bekväm färd. Väldigt imponerad av hur tyst motorn är. Att de inte fungerar på motorvägen förstår jag, det är ju en stadsbuss. Dörrmekanismen är dock synnerligen märkligt utformad och det finns både rost och lacksläpp men det enda som stör resenären är det runda golvet.
Citat från: Calle skrivet 09 mars 2011, 19:22:40 PM
Får dom Den Oudsten som är kvar bl.a. hos Terminal G vara i trafik länge till?
Terminal G skall väl inte användas i framtiden på grund av möjligheten till jävighet, även om sådan inte funnits hittils.
Den Oudsten CNG levererades till GS 2001 om jag inte minns fel, är utrustad med en ZF-låda och motor från MAN.
Citat från: Bussgubben skrivet 28 februari 2011, 18:10:08 PM
Hmm att ni kan gilla Solaris är ju helt knäppt ju. Har nu börjat köra på Veolia efter månader av avbrott och har kört Solaris, herregud vilka j***a bussar det är asså. Retarden ansätts direkt så fort du börjar bromsa och den går inte att koppla ur med en knapp ens = ABSOLUT DÅLIGT >:( >:( Dessutom så kan man inte göra så man bara kan öppna halva framdörren som på Volvo och Scania utan man måste låsa den med trekantiga nyckeln, också mycket dåligt. Och till sist, förargrinden kan öppnas utifrån som på en bil och det är också mycket dåligt, ligister kan lätt ta ens saker man lämnar kvar i förarplatsen!! Otroligt svårstartade är de dessutom och ibland vill de inte starta överhuvudtaget, trafikledningen brukar uppmana oss att inte stänga av motorn vid ändhållplatserna.
Med andra ord så kan man bara hoppas att Veolia byter ut de mot Volvo, kör hellre Mölndals Scaniabussar än dessa Solaris.
Till "Forthemoment" här på forumet som kör på Veolia i Göteborg: Är det så att man fortsätter att skita i att tanka AD-Blue i Volvobussarna? Körde 3880 förra helgen och den var otroligt slö, ingen radio som funkade heller men vilken skillnad det var att köra denna iallafall jämfört med Solaris. Har du upplevt detta på fler Volvobussar? Men efter minst 5 månader så körde man ledbuss igen.
Även arbetsledningen är helt kass men så är det när man rekryterar chefer från Spårvägen.
Bussgubben du verkar ju vara en sådan person som har fastnat i gnälläget för gott, ska alla andra runt omkring dig inklusive arbetsledningen bara ge dig saker eller har du ett eget ansvar för att trafiken och ditt arbetslag fungerar?.. läser man dina inlägg som i princip bara är negativa om allt du beskriver och att "alla andra" är kassa..
Du borde nog byta bransch, kanske skulle du flippa burgare på McDonalds? möjligen passar dig detta jobb bättre eller varför inte sopa grus 27.000 ton skall upp nu i Gbg, om du får jobba lite på allvar så kanske du blir en glad Bussgubbe så småningom >:(
Just nu får stora delar av Kallebäck och Frölunda njuta av lyxiga Solaris och nya Volvo boggie, medans de som åker 58:an får åka gamla B10BLE titt som tätt. Varför skall allt nytt gå i Frölundatrafiken?
Citat från: Calle skrivet 29 mars 2011, 16:02:20 PM
Just nu får stora delar av Kallebäck och Frölunda njuta av lyxiga Solaris och nya Volvo boggie, medans de som åker 58:an får åka gamla B10BLE titt som tätt. Varför skall allt nytt gå i Frölundatrafiken?
För att inte tala om resenärerna på 182, 184, 185 och 189. De får åka turistbuss...
Jesper
Citat från: JesperO skrivet 29 mars 2011, 18:11:35 PM
För att inte tala om resenärerna på 182, 184, 185 och 189. De får åka turistbuss...
Jesper
Ja, men det är ju hur som helst bättre än dom sunkiga, gamla B10BLE frrån 2001.
Sett till komfort och inte skicket på bussarna åker jag hellre Veolias B10BLE än Solaris..
Men hursomhelst, tills de blir fler ledbussar från L16 över så kommer du nog få fortsätta åka B10BLE på L58.
Citat från: danneh skrivet 29 mars 2011, 19:45:59 PM
Sett till komfort och inte skicket på bussarna åker jag hellre Veolias B10BLE än Solaris..
Men hursomhelst, tills de blir fler ledbussar från L16 över så kommer du nog få fortsätta åka B10BLE på L58.
Veolias B10BLE från 2001 har ju nått 10-årsgränsen - borde inte dessa vara borta?
Tror dessa kommer vara kvar ännu längre, GS har ju bussar från 2000... Dessutom har ju Veolia, som de flesta här vet, bussbrist här i stan, framförallt nu när man fått en varning av Västtrafik och måste hyra in när deras egna bussar står på reparation.
Max ålder ligger väl på 12 eller 13 år har jag för mig..
Citat från: Calle skrivet 29 mars 2011, 19:25:36 PM
Ja, men det är ju hur som helst bättre än dom sunkiga, gamla B10BLE frrån 2001.
Men det går mycket gammalt i Frölunda trafiken. Mest där egentligen. 58:an har inte så ofta gamla bussar.
När de nya 24 meters bussarna kommer, och man får ordning på de gamla så kommer det bara gå ledbussar på 58:an så som det skall vara egentligen.
Jag kör hellre B10BLE än Solaris man sitter högre i dom det gillar jag, och inte så mycket data problem. De få gånger jag åkt som passagerare tycker jag de har skönare säten än alla våra nya bussar.
Men till sommaren blir det som sagt bara ledbussar igen på 58:an och vi får köra med 24 metare mer på 16
Citat från: Calle skrivet 29 mars 2011, 19:54:50 PM
Veolias B10BLE från 2001 har ju nått 10-årsgränsen - borde inte dessa vara borta?
Om jag bara får gissa lite så kanske dessa försvinner till sommaren och ersätts av 2678-2681 samt 3732 och 3733.
Vad jag vet så är GS äldsta buss från 2002 och det är 950. Har för mej att det från och med 2004 års avtal är max 10 år som gäller för stadsbussarna i Göteborg.
Citat från: Bussfanatikern skrivet 29 mars 2011, 23:54:03 PM
Vad jag vet så är GS äldsta buss från 2002 och det är 950.
Nej, Volvo B10BLE / Säffle - bussarna 236-241 är äldre. De är från 2001.
//Jonas G
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 29 mars 2011, 23:58:17 PM
Nej, Volvo B10BLE / Säffle - bussarna 236-241 är äldre. De är från 2001.
//Jonas G
Enligt Svensk busshistoria så är bussarna 235-241 av årsmodell 2002 även om dom kom i trafik den 10:e Oktober 2001. 235:an är ju i och för sej inte i trafik längre.
236-241 är alla av 2002 år modell, men tagna i trafik 2001-10-xx. De är de äldsta i trafik hos GS idag.
Fast de e inte bara 58an som har gamla bussar, många av linjerna i Frölunda får också se en helbdel gamla bussar. Är det någon linje som får njuta av nya bussar är de linje 80, åker den varje dag och har bara åkt en av de gamla Borås bussarna
I dag kördes L58 enbart av Solaris och Volvo boggie ;D
Man fortsätter att blanda friskt på L58, är det någon som vet hur statusen är för Veolias reparationer?
Citat från: Calle skrivet 07 april 2011, 18:35:19 PM
Man fortsätter att blanda friskt på L58, är det någon som vet hur statusen är för Veolias reparationer?
Rubriken på den här tråden är ju att när jag körde på GS så var det ju en fördel med gamla vagnar på 58. Är ju inte så kul att få de nyaste uppeldade eller vandaliserade.
Det var väl snarare Den Oudsten som blev uppeldade då dessa brann 8)
Citat från: Calle skrivet 10 april 2011, 13:55:27 PM
Det var väl snarare Den Oudsten som blev uppeldade då dessa brann 8)
Inte ner än något annat
Se det positivt, Veolias äldre bussar är ju de med absolut bäst säten.
Jag delar inte uppfattningen om sätena i Veolias bussar. Min favorit är och förblir Solaris, där har man lyckats mycket bra med den inre designen.
Då är det synd att vi inte kunde byta lite :P Så L58 kan ta L80s Solarisar, och L80 ta L58s ledbussar ;)
Citat från: danneh skrivet 11 april 2011, 18:52:28 PM
Då är det synd att vi inte kunde byta lite :P Så L58 kan ta L80s Solarisar, och L80 ta L58s ledbussar ;)
Så skulle det vara... men på L80 ser jag nästan bara Solaris...
Ja, exakt därför kunde vi byta ;D
Citat från: danneh skrivet 11 april 2011, 20:45:43 PM
Ja, exakt därför kunde vi byta ;D
Om det vore så enkelt... ::)
Nää, du Danne; då ska du få åka GS gamla B10:or 239-241, dom passar bra in på L80 ;D
Vem har sagt det? ;) Sätter mig hellre i en Solaris isf, mer pga att de inte är lika vandaliserade
Varför gillar du inte Solaris, Danne?
Tror ja sagt de innan, säten som är under all j**l* kritik. Hackar något otroligt många gånger när den växlar. ACn låter högt, och ger inte mycket (vad jag märkt) kyla. Dessutom känns inredningen ganska tråkigt, däremot gillar jag det välvda taket. Men mest är det sätena.
Citat från: danneh skrivet 14 april 2011, 18:25:51 PM
Tror ja sagt de innan, säten som är under all j**l* kritik. Hackar något otroligt många gånger när den växlar. ACn låter högt, och ger inte mycket (vad jag märkt) kyla. Dessutom känns inredningen ganska tråkigt, däremot gillar jag det välvda taket. Men mest är det sätena.
Stolarna ska du nog skylla västtrafik för, de vi har här i skåne är riktigt sköna, tror det är en av de skönaste jag suttit i vad det gäller buss. AC låter inte mer än i någon annan buss, och jag tycker skrammelfaktorn är lägre än bla volvo eller man...
Att Västtrafik e skyldiga till stolarna vet ja, men stolarna sitter ju i en Solaris vilket gör att jag inte är något fan av att åka den. Sen hur en Solaris i Skåne är kan jag inte uttala mig om, åker inte direkt ner till Skåne bara för och testa Solaris. Här bullrar ACn mer i Solaris än tex Volvo vad jag märkt iaf. Sen får man inte glömma att de sätena som Solaris i Gbg levererades med är de säten som en Solaris normalt har om man inte beställer andra, och de sätena som Volvo har i sina bussar (om man inte beställer andra) är hästlängder skönare än de i Solaris. Sätter mig mycket hellre i Veolias nyaste Volvo än deras Solaris.
Var i Frölunda för ett tag sen, och då såg man nästa bara Solaris där...
Vad väntade du dig? Veolia har något liknande med 57 Solaris och ca 15 Volvo boggi, utöver de äldre bussarna som används på bla L58. Och av de ledbussar man har går de flesta på L16 just nu, och för att kompensera så tar man de äldre bussarna man har för att kunna hålla uppe trafiken. Skulle Solaris-bussarna vara på något annat ställe är det på verkstad, det är ju inte måttligt med problem hos de bussarna. Tror dessutom inte ja hört någon chaufför som tycker den är bra, alla säger att den är skit.
Och den enda förändring som skulle kunna ske inom L58 är att ledbussarna går tillbaka dit igen. Vilket du nog inte gillar heller?
Citat från: danneh skrivet 17 april 2011, 18:58:50 PM
Vad väntade du dig? Veolia har något liknande med 57 Solaris och ca 15 Volvo boggi, utöver de äldre bussarna som används på bla L58. Och av de ledbussar man har går de flesta på L16 just nu, och för att kompensera så tar man de äldre bussarna man har för att kunna hålla uppe trafiken. Skulle Solaris-bussarna vara på något annat ställe är det på verkstad, det är ju inte måttligt med problem hos de bussarna. Tror dessutom inte ja hört någon chaufför som tycker den är bra, alla säger att den är skit.
Och den enda förändring som skulle kunna ske inom L58 är att ledbussarna går tillbaka dit igen. Vilket du nog inte gillar heller?
Veolia sätter ut de finaste bussarna i de finaste områdena, och då tänker jag på Solaris. Allt medan de som åker 58:an får åka bullriga B9S titt som tätt...
Det börjar bli lite för mycket av rundgång i den här tråden och den går sedan länge på tomgång. Tråden låses därför.
/admin