Göteborg: Bussar i lyxförpackning

Startat av Calle, 03 januari 2011, 21:16:31 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Calle

Citat från: danneh skrivet 23 februari 2011, 22:21:58 PM
Ja, kan hålla med om tyst och ganska mjuk gång... Växellådan har eget liv ibland bara, men det som jag tänkt på en del, är att bromsarna på många Solaris här gnisslar något otroligt

Som alltid så är det från buss till buss, men jag måste säga att man lyckats väldigt bra med Solaris.

danneh

Lyckats med vad? Att få bromsarna att gnissla eller vad? Bromsarna, den slöa motorn och de fruktansvärda stolarna är det jag stör mig på absolut mest, kan bara önska Västtrafik lycka till med att öka antalet passagerare med den synen som man har på komfort med säten

Calle

Citat från: danneh skrivet 27 februari 2011, 22:14:47 PM
Lyckats med vad? Att få bromsarna att gnissla eller vad? Bromsarna, den slöa motorn och de fruktansvärda stolarna är det jag stör mig på absolut mest, kan bara önska Västtrafik lycka till med att öka antalet passagerare med den synen som man har på komfort med säten

Ju intensivare en Solaris låter dessto bättre är det  ;D

Bussgubben

Hmm att ni kan gilla Solaris är ju helt knäppt ju. Har nu börjat köra på Veolia efter månader av avbrott och har kört Solaris, herregud vilka j***a bussar det är asså. Retarden ansätts direkt så fort du börjar bromsa och den går inte att koppla ur med en knapp ens = ABSOLUT DÅLIGT >:( >:( Dessutom så kan man inte göra så man bara kan öppna halva framdörren som på Volvo och Scania utan man måste låsa den med trekantiga nyckeln, också mycket dåligt. Och till sist, förargrinden kan öppnas utifrån som på en bil och det är också mycket dåligt, ligister kan lätt ta ens saker man lämnar kvar i förarplatsen!! Otroligt svårstartade är de dessutom och ibland vill de inte starta överhuvudtaget, trafikledningen brukar uppmana oss att inte stänga av motorn vid ändhållplatserna.

Med andra ord så kan man bara hoppas att Veolia byter ut de mot Volvo, kör hellre Mölndals Scaniabussar än dessa Solaris.

Till "Forthemoment" här på forumet som kör på Veolia i Göteborg: Är det så att man fortsätter att skita i att tanka AD-Blue i Volvobussarna? Körde 3880 förra helgen och den var otroligt slö, ingen radio som funkade heller men vilken skillnad det var att köra denna iallafall jämfört med Solaris. Har du upplevt detta på fler Volvobussar? Men efter minst 5 månader så körde man ledbuss igen.

Även arbetsledningen är helt kass men så är det när man rekryterar chefer från Spårvägen.

mushkot

Citat från: Bussgubben skrivet 28 februari 2011, 18:10:08 PM
Hmm att ni kan gilla Solaris är ju helt knäppt ju. Har nu börjat köra på Veolia efter månader av avbrott och har kört Solaris, herregud vilka j***a bussar det är asså. Retarden ansätts direkt så fort du börjar bromsa och den går inte att koppla ur med en knapp ens = ABSOLUT DÅLIGT >:( >:( Dessutom så kan man inte göra så man bara kan öppna halva framdörren som på Volvo och Scania utan man måste låsa den med trekantiga nyckeln, också mycket dåligt. Och till sist, förargrinden kan öppnas utifrån som på en bil och det är också mycket dåligt, ligister kan lätt ta ens saker man lämnar kvar i förarplatsen!! Otroligt Isvårstartade är de dessutom och ibland vill de inte starta överhuvudtaget, trafikledningen brukar uppmana oss att inte stänga av motorn vid ändhållplatserna.

Med andra ord så kan man bara hoppas att Veolia byter ut de mot Volvo, kör hellre Mölndals Scaniabussar än dessa Solaris.

Till "Forthemoment" här på forumet som kör på Veolia i Göteborg: Är det så att man fortsätter att skita i att tanka AD-Blue i Volvobussarna? Körde 3880 förra helgen och den var otroligt slö, ingen radio som funkade heller men vilken skillnad det var att köra denna iallafall jämfört med Solaris. Har du upplevt detta på fler Volvobussar? Men efter minst 5 månader så körde man ledbuss igen.

Även arbetsledningen är helt kass men så är det när man rekryterar chefer från Spårvägen.

På vilket sätt är jag knäpp menar du då? Kom hit och testa våra solaris! Det enda som jag håller med om är dumt, är att det bara går att öppna båda framdörrarna samtidigt. Retarden ska man ändå inte stänga av, den finns där av en anledning! Det går att bromsa mjukt med den också, bara att öva lite... ;)

Bussfanatikern

Det där med framdörrarna borde man väl kunna lösa på något sätt.

forthemoment

Jag skulle personligen gärna prova Solaris som Veolia har på andra ställen. Våra YKB utbildare som kör dom i Linköping är helt lyriska över dom. Det finns ju väldigt olika åsikter om Solaris och jag respekterar dom som tycker om dom också.

Nu kör jag som tur är Solaris väldigt sällan, nån gång varannan vecka när vi har tjänst med både 16 och andra linjer. Jag tycker dom är fruktansvärda. Jag får ont i axlar utav den tröga servon, och ont i benen av att gaspedalen är så långt fram. Nu har dom börjat bygga nån liten stöd grej en liten box framför pedalerna men det klagade folk på de med.... Kan man låsa den ena dörren med trekantsnyckeln? Bra att  veta inför nästa vinter. Dom ropar ut att inte stänga av motorn vid ändhållplats för då dör batterierna. Dom klarar inte kylan. Jag vägrar stå på tomgång i 20 min. Har åtskilliga gånger haft Solaris som dött när man stänger av motorn och skall starta igen. Sen att dom skenar ibland, gasar av sig själv tycker jag är äckligt. Det är också fel av Veolia att inte trycka på Solaris, vissa saker som inte funkar som skall funka som går på garantin, och vissa saker som Solaris lovat att fixa för att vi förare skall slippa vara irriterade. Det skiter Veolia i. Så det finns vissa små saker att göra så vi alla förare skulle bli nöjdare. Det är allt för många som har ont i olika kroppsdelar efter att ha kört Solaris. Men att dom jobbar på det är bra tycker jag, stolarna är ju också en stor del i att man inte kan hitta rätt arbetsställning. Skall tyligen vara en dyr svensk stol men mycket problem. Det jobbar dom också på.

Men jag körde en för ett par veckor sen den hade dom jobbat lite på så då var den OK att köra.

@mushkot: Hur lyckas du bromsa mjukt? Jag undrar för jag vill väldigt gärna lära mig. Jag har försökt på alla sätt men lyckas väldigt väldigt sällan få den mjukt. Har aldrig kunnat bromsa mjukt.  Sen tycker jag det är dåligt med retardern att den inte går att stänga av. Jag har glidit många gånger i vintern när den gått in med full kraft. Men dom har justerat ner kraften på hur hårt retardern går in.

@Bussgubben. 3880, det är väl en utav de "gamla" Partille ledbussarna. Dom flesta av dom har haft systemfel på AD-Blue systemet i månader. Radion har vart uf. på den länge. Jag kör ju bara ledbussar och dubbelled till 99% eftersom jag e i den gruppen som nästan bara kör 16 och det är bara på de gamla med systemfel och nån enstaka 24 metare. Annars är dom väldigt duktiga på att fylla på AD-Blue. Väldigt sällan det är tomt på de nya. Men många diesel boggie har också systemfel på AD-Blue ingen lagar.

mushkot

Citat från: forthemoment skrivet 01 mars 2011, 01:45:25 AM
@mushkot: Hur lyckas du bromsa mjukt? Jag undrar för jag vill väldigt gärna lära mig. Jag har försökt på alla sätt men lyckas väldigt väldigt sällan få den mjukt. Har aldrig kunnat bromsa mjukt.  Sen tycker jag det är dåligt med retardern att den inte går att stänga av. Jag har glidit många gånger i vintern när den gått in med full kraft. Men dom har justerat ner kraften på hur hårt retardern går in. 
Ägg under bromspedalen! Eller i detta fall, en hel korg med ägg... Det första läget kan tyckas väl kort, handlar i stort sett om att endast nudda pedalen så visst skulle en mjukare övergån vara bättre. Sen så verkar det skilja i drivlina mellan "våra" bussar också, de som rullar här är inte slöa trots att de är växlade för att gå i 90. Vad jag har läst mig till verkar det vara andra motorer på våra?
Detta problem är heller inte unikt för solaris, de nyare volvoleder som rullar i Kristianstad lider av samma symptom.

Det är klart, när vinterväglag råder är det ju vist att koppla ur retarden. Problemet med en knapp är att denna används alltför frekvent även på sommaren, vilket var fallet på de volvoleder jag nämde ovan. Varje gång jag fick en sådan buss, var retarden urkopplad. Resultatet? Bromsarna slets på rekordtid!

yngrot

Solaris är uppenbarligen enhet potatis vissa älskar dem vissa hatar dem. Pedalplacering kan man väl även på Solaris speca hur de skall vara??  Sitter gaspedalen långt fram blir dte väldigt jobbigt att köra. 

Ang. retarder så har vi fått direktiv på att inte stänga av den Volvo håller på att bygga om så den ej skall gå att stänga av . Kan tänka mig det blir lika på era Solaris minns när vi fick MaxCi i Borås där var retarde för hård men efter ett tag så gjordes en ändring så den vart bättre..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: yngrot skrivet 01 mars 2011, 14:46:46 PM
Solaris är uppenbarligen enhet potatis vissa älskar dem vissa hatar dem. Pedalplacering kan man väl även på Solaris speca hur de skall vara??  Sitter gaspedalen långt fram blir dte väldigt jobbigt att köra. 

Att åsikterna är som natt och dag kan bro på att bussarna runtom landet är olika som natt och dag. I Umeå, Luleå, Skellefteå, Stockholm och Linköping hörs inte ett ljud om att deras busar skulle vara tungstyrda. I Umeå lyckades man även beställa "rätt" pedalställ från första början (hängande), samt "rätt" motorer, dvs rejält starka dieselmotorer.

Calle

Ju intensivare en Solaris är vad gäller buller och andra ljud, dessto bättre!  ;D

SimonB

Citat från: Bussgubben skrivet 28 februari 2011, 18:10:08 PM
Hmm att ni kan gilla Solaris är ju helt knäppt ju. Har nu börjat köra på Veolia efter månader av avbrott och har kört Solaris, herregud vilka j***a bussar det är asså. Retarden ansätts direkt så fort du börjar bromsa och den går inte att koppla ur med en knapp ens = ABSOLUT DÅLIGT >:( >:( Dessutom så kan man inte göra så man bara kan öppna halva framdörren som på Volvo och Scania utan man måste låsa den med trekantiga nyckeln, också mycket dåligt. Och till sist, förargrinden kan öppnas utifrån som på en bil och det är också mycket dåligt, ligister kan lätt ta ens saker man lämnar kvar i förarplatsen!! Otroligt svårstartade är de dessutom och ibland vill de inte starta överhuvudtaget, trafikledningen brukar uppmana oss att inte stänga av motorn vid ändhållplatserna.

Det är verkligen jättebra att man inte kan ställa in så att enbart halva framdörren öppnas. Äntligen har de börjat begripa det!
Den är dubbelbladig av en anledning, och öppnar man bara halva så blir det väldigt trångt för oss resenärer - Betydligt trängre än en vanlig enkelbladig dörr. Jag pendlade på Skånetrafikens linje 130 ett tag, och tyvärr hade många chaufförer där ovanan att enbart öppna halva dörren på MAN-bussarna. Inte särskilt skoj när man kommer med en stor väska, eller bara sig själv för den delen (då är jag rätt smal av mig).

Bussgubben

Citat från: SimonB skrivet 01 mars 2011, 17:40:58 PM
Det är verkligen jättebra att man inte kan ställa in så att enbart halva framdörren öppnas. Äntligen har de börjat begripa det!
Den är dubbelbladig av en anledning, och öppnar man bara halva så blir det väldigt trångt för oss resenärer - Betydligt trängre än en vanlig enkelbladig dörr. Jag pendlade på Skånetrafikens linje 130 ett tag, och tyvärr hade många chaufförer där ovanan att enbart öppna halva dörren på MAN-bussarna. Inte särskilt skoj när man kommer med en stor väska, eller bara sig själv för den delen (då är jag rätt smal av mig).

Jag kör för det mesta alltid med bara halva framdörren, i nattrafik speciellt då många fulla kan komma in med öl och mat i bussen vilket försvåras för de lite! Men självklart så öppnar jag hela framdörren om det finns te.x handikappade passagerare med rullator, kryckor eller väskor som e stora samt om det är massa folk på dagen!

Bussgubben

Citat från: forthemoment skrivet 01 mars 2011, 01:45:25 AM
Jag skulle personligen gärna prova Solaris som Veolia har på andra ställen. Våra YKB utbildare som kör dom i Linköping är helt lyriska över dom. Det finns ju väldigt olika åsikter om Solaris och jag respekterar dom som tycker om dom också.

Nu kör jag som tur är Solaris väldigt sällan, nån gång varannan vecka när vi har tjänst med både 16 och andra linjer. Jag tycker dom är fruktansvärda. Jag får ont i axlar utav den tröga servon, och ont i benen av att gaspedalen är så långt fram. Nu har dom börjat bygga nån liten stöd grej en liten box framför pedalerna men det klagade folk på de med.... Kan man låsa den ena dörren med trekantsnyckeln? Bra att  veta inför nästa vinter. Dom ropar ut att inte stänga av motorn vid ändhållplats för då dör batterierna. Dom klarar inte kylan. Jag vägrar stå på tomgång i 20 min. Har åtskilliga gånger haft Solaris som dött när man stänger av motorn och skall starta igen. Sen att dom skenar ibland, gasar av sig själv tycker jag är äckligt. Det är också fel av Veolia att inte trycka på Solaris, vissa saker som inte funkar som skall funka som går på garantin, och vissa saker som Solaris lovat att fixa för att vi förare skall slippa vara irriterade. Det skiter Veolia i. Så det finns vissa små saker att göra så vi alla förare skulle bli nöjdare. Det är allt för många som har ont i olika kroppsdelar efter att ha kört Solaris. Men att dom jobbar på det är bra tycker jag, stolarna är ju också en stor del i att man inte kan hitta rätt arbetsställning. Skall tyligen vara en dyr svensk stol men mycket problem. Det jobbar dom också på.

Men jag körde en för ett par veckor sen den hade dom jobbat lite på så då var den OK att köra.

@mushkot: Hur lyckas du bromsa mjukt? Jag undrar för jag vill väldigt gärna lära mig. Jag har försökt på alla sätt men lyckas väldigt väldigt sällan få den mjukt. Har aldrig kunnat bromsa mjukt.  Sen tycker jag det är dåligt med retardern att den inte går att stänga av. Jag har glidit många gånger i vintern när den gått in med full kraft. Men dom har justerat ner kraften på hur hårt retardern går in.

@Bussgubben. 3880, det är väl en utav de "gamla" Partille ledbussarna. Dom flesta av dom har haft systemfel på AD-Blue systemet i månader. Radion har vart uf. på den länge. Jag kör ju bara ledbussar och dubbelled till 99% eftersom jag e i den gruppen som nästan bara kör 16 och det är bara på de gamla med systemfel och nån enstaka 24 metare. Annars är dom väldigt duktiga på att fylla på AD-Blue. Väldigt sällan det är tomt på de nya. Men många diesel boggie har också systemfel på AD-Blue ingen lagar.

Vi börjar med 3880: Den har varit utan radio även när den har gått i Partilletrafiken och ofta körts utan AD-Blue, om du säger att de fyller på den ofta så verkar de ha skärpt sig med detta då iallafall. Då hade man inte heller nån j***a i-Tid som spionerar som fan. Körde de gamla Partillebussarna på linje 513 och 24. Men dieselboggiebussarna gick underbart ändå, inte hänt mig en enda gång att de har AD-Blue fel iallafall, vi kör dessa på Busslink också men dessa har dock bara en vanlig förargrind utan glaskiva som dock är bara plast. Busslink har cirka 40 stycken Volvoboggiebussar som dock går på RME.

Nu till Solaris: Japp man kan låsa ena dörren med trekatiga nyckeln ute, tittade på detta då jag fick köra de för första gången. Som tur behövde jag aldrig köra dessa i linjetrafik :O Och hur kan man bromsa mjukt med dessa som de flesta tror att man kan?! Jag trycker jättelätt på bromspedalen och de griper in för hårt med retardern! Den nitar ju till liksom

Johan B

Citat från: Calle skrivet 01 mars 2011, 17:16:51 PM
Ju intensivare en Solaris är vad gäller buller och andra ljud, dessto bättre!  ;D

Men när en Volvo låter så är den bullrig och hemsk?! :o