Göteborg: Bussar i lyxförpackning

Startat av Calle, 03 januari 2011, 21:16:31 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

mushkot

Citat från: Bussgubben skrivet 01 mars 2011, 18:11:49 PM
Nu till Solaris: Japp man kan låsa ena dörren med trekatiga nyckeln ute, tittade på detta då jag fick köra de för första gången. Som tur behövde jag aldrig köra dessa i linjetrafik :O Och hur kan man bromsa mjukt med dessa som de flesta tror att man kan?! Jag trycker jättelätt på bromspedalen och de griper in för hårt med retardern! Den nitar ju till liksom
Jag tror som sagt att det är skillnad på de bussar som rullar därborta och här. Med dessa går det att bromsa mjukt, men det krävs en del träning. Det är ju svårare om man kör trögbromsade bussar vid sidan om också... Kommer ihåg en dag då jag kört en av de gamla gaslederna i götet, och sedan satte mig i en 8700. Detta var på hjalmar, jag började rulla mot avgångshållplatsen (tom lyckligtvis!). Det kommer gående och ska korsa övergångsstället, så jag dammar i bromsen ordentligt med samma kraft som det krävs för att ledbussen skulle bromsa mjukt. Fick ratten i näsan...  ;D

Calle

Citat från: Johan B skrivet 01 mars 2011, 18:57:49 PM
Men när en Volvo låter så är den bullrig och hemsk?! :o

Ja, det stämmer enligt min mening. Se t.ex. på GS och Veolias 8500 där smäller det till ordentligt i växlingen.

danneh

Åker 8500, och 7500 ganska ofta, hör ingenting av växellådan, och dessutom går den väldigt mjukt. Inte som Solaris där man ibland börjar undra om man kommer sitta kvar i sätet eller ej. Däremot kan jag hålla med om att Volvo låter mer på utsidan, det är de enda isf.

Calle

Danne, då ska du åka GS 239-241, där låter det!  ;D

danneh

Calle

Och tack och lov inte jag heller...

Znorkas

Den Oudsten! Det är det de heter! Undrat i ett halvår över vad det är för märkliga bussar som står där vid Gullbergsvass, och en dag kom det en körandes på linje 16. Trodde den var amerikansk, såg sån ut, och det är något konstigt med fronten (varför har den "öron" under vindrutan?). Väl inuti fann jag att det var ganska angenämnt, jättetyst, bekväma säten, mycket krom (också det kändes amerikanskt). Irriterande var att golvet verkade vara gjort för att spola av, sidorna är inte rätvinkliga utan böjda så foten hittar inget bra läge.

Så det är gamla bussar alltså? Tänkte det var någon resterna av någon misslyckad försöksverksamhet. Jag gissar att de på sin tid var ganska dyra, inget som skallrar, tyst gång, bekväma säten, alla de saker Västtrafik inte bryr sig om längre.

danneh

Spårvägens gamla härliga den Oudsten :) tyvärr ställde man av dessa när Veolia och Busslink/Keolis tog över.

mushkot

Citat från: Znorkas skrivet 08 mars 2011, 00:01:16 AM
Den Oudsten! Det är det de heter! Undrat i ett halvår över vad det är för märkliga bussar som står där vid Gullbergsvass, och en dag kom det en körandes på linje 16. Trodde den var amerikansk, såg sån ut, och det är något konstigt med fronten (varför har den "öron" under vindrutan?). Väl inuti fann jag att det var ganska angenämnt, jättetyst, bekväma säten, mycket krom (också det kändes amerikanskt). Irriterande var att golvet verkade vara gjort för att spola av, sidorna är inte rätvinkliga utan böjda så foten hittar inget bra läge.

Så det är gamla bussar alltså? Tänkte det var någon resterna av någon misslyckad försöksverksamhet. Jag gissar att de på sin tid var ganska dyra, inget som skallrar, tyst gång, bekväma säten, alla de saker Västtrafik inte bryr sig om längre.
Nej fy, dessa är vrak! Iaf gasvarianten. Orkar absolut ingenting, 5 km/h i uppfösrbackar, lutar hit och dit (lite som en inverterad korglutning!), dörreglagen är dumma, tjuter så man får tinnitus när de ska startas, katten bränner hål på luftkuddar osv osv. Fick en sådan på L42 en gång, gick inte att köra snabbare än 65 på motorvägen och redan då kändes det som att köra en bajsnödig ål!

Calle

Håller med om att dessa är riktiga vrak, och det var med glädje som dessa ställdes av, med några få undantag.

Calle

Får dom Den Oudsten som är kvar bl.a. hos Terminal G vara i trafik länge till?

mushkot

Glömde fö det faktum att de hade så kass vändradie att de tog upp mycket större yta vid skarpa svängar. Jag blev varnad, men en kollega som gick intro på gs samtidigt som mig höll på att dra ned ett stängsel på hjalmar första gången han körde en ost...

Znorkas

Hade redan glömt av namnet så jag var tvungen att leta upp tråden igen, Den Oudsten var det. Ska komma ihåg att tänka på mejeriprodukter nästa gång jag ser den så kanske namnet sätter sig. :) Imorse var en ost återigen instoppad på linje 16 och även om jag hör era invändningar förstår jag dom inte, åkte CNG-varianten och vi höll jämna steg med spårvagnen hela vägen uppför backen som kallas Aschbergsgatan i nära tyst såväl som bekväm färd. Väldigt imponerad av hur tyst motorn är. Att de inte fungerar på motorvägen förstår jag, det är ju en stadsbuss. Dörrmekanismen är dock synnerligen märkligt utformad och det finns både rost och lacksläpp men det enda som stör resenären är det runda golvet.

Citat från: Calle skrivet 09 mars 2011, 19:22:40 PM
Får dom Den Oudsten som är kvar bl.a. hos Terminal G vara i trafik länge till?
Terminal G skall väl inte användas i framtiden på grund av möjligheten till jävighet, även om sådan inte funnits hittils.

Calle

Den Oudsten CNG levererades till GS 2001 om jag inte minns fel, är utrustad med en ZF-låda och motor från MAN.

Cugel

Citat från: Bussgubben skrivet 28 februari 2011, 18:10:08 PM
Hmm att ni kan gilla Solaris är ju helt knäppt ju. Har nu börjat köra på Veolia efter månader av avbrott och har kört Solaris, herregud vilka j***a bussar det är asså. Retarden ansätts direkt så fort du börjar bromsa och den går inte att koppla ur med en knapp ens = ABSOLUT DÅLIGT >:( >:( Dessutom så kan man inte göra så man bara kan öppna halva framdörren som på Volvo och Scania utan man måste låsa den med trekantiga nyckeln, också mycket dåligt. Och till sist, förargrinden kan öppnas utifrån som på en bil och det är också mycket dåligt, ligister kan lätt ta ens saker man lämnar kvar i förarplatsen!! Otroligt svårstartade är de dessutom och ibland vill de inte starta överhuvudtaget, trafikledningen brukar uppmana oss att inte stänga av motorn vid ändhållplatserna.

Med andra ord så kan man bara hoppas att Veolia byter ut de mot Volvo, kör hellre Mölndals Scaniabussar än dessa Solaris.

Till "Forthemoment" här på forumet som kör på Veolia i Göteborg: Är det så att man fortsätter att skita i att tanka AD-Blue i Volvobussarna? Körde 3880 förra helgen och den var otroligt slö, ingen radio som funkade heller men vilken skillnad det var att köra denna iallafall jämfört med Solaris. Har du upplevt detta på fler Volvobussar? Men efter minst 5 månader så körde man ledbuss igen.

Även arbetsledningen är helt kass men så är det när man rekryterar chefer från Spårvägen.

Bussgubben du verkar ju vara en sådan person som har fastnat i gnälläget för gott, ska alla andra runt omkring dig inklusive arbetsledningen bara ge dig saker eller har du ett eget ansvar för att trafiken och ditt arbetslag fungerar?.. läser man dina inlägg som i princip bara är negativa om allt du beskriver och att "alla andra" är kassa..
Du borde nog byta bransch, kanske skulle du flippa burgare på McDonalds? möjligen passar dig detta jobb bättre eller varför inte sopa grus 27.000 ton skall upp nu i Gbg, om du får jobba lite på allvar så kanske du blir en glad Bussgubbe så småningom  >:(