(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/H19Hh1968b.jpg)
Några av det tiotal Metropol som mötte sitt öde på Högdalsskroten 1968. Ungefär 100 gjorde det i Afrika men några finns lyckligtvis kvar i fint trafikdugligt skick!
Mvh Gunnar
Fortfarande undrar vi var det större antal Metropoler som slaktades på hydrauliksystemet (reservdelar till Pakistan-Capitoler) skrotades. Demonteringar skrotade som skrivet bara ett tiotal på Högdalen.
En mycket bra fråga av Björn! Ett 50-tal Metropoler är puts väck.
(134 st till Silverdalen varav 98 st till Nigeria, 60 st reservdelar till Pakistan varav cirka 10 st
skrot i Högdalen) och resterande museivagnar och utställningsbussar etc. Kanske man också kan undra var de 36 st vagnarna som kom till Siilverdalen men ej hamnade i Nigeria tog vägen? Många av dem skrotades förstås som reservdelar till Nigeria (som jag själv sett i Silverdalen) men kanske inte alla?) Men de mest mystiska är de 50-tal saknade reservdelsbussarna för Pakistancapitolerna.
60 st låter ju också väldigt många för att plocka reservdelar till Pakistanbussarna.
Mr H
Tydligen var det så att komponenter i hydrauliksystemet inte gick att få tag på längre, och man slaktade då ett 60-tal av de nyaste Metropolerna, som hade samma hydrauliksystem som Capitol. Att så många som 60 slaktades tyder nog på att det fanns komponenter i hydrauliken som gick sönder. Vet inte hur många Capitol av de 181 som SS hade, som gick iväg, men det bör ha varit långt över 100 om vi räknar bort några som såldes här hemma och någon/några krockade som skrotades.
Bör ha varit 178 vagnar som gick iväg väl? Två stycken skrotade och en såld (Irland-Englandsdemon kom väl tillbaka till Sverige?).
Mr H
Men så har vi ju ryktet om att Capitoler ska ha sålts till försvaret...
Skulle vara intressant att se om Tullen har handlingar kvar, där man ev skulle kunna se vad som gått iväg till Pakistan. Det måste väl finnas förtecknat någonstans?
Javisst ja försvarsbussarna glömde jag. I de papper jag sett står det export på alla SS H21 alltså även den sålda och de skrotade! Men det var Bilregistrets papper, Tullen kanske har någon annan info som kan vara spännande!
Många hälsn
Mr H
Citat från: Björn Forslund skrivet 08 februari 2010, 20:49:31 PM
Fortfarande undrar vi var det större antal Metropoler som slaktades på hydrauliksystemet (reservdelar till Pakistan-Capitoler) skrotades. Demonteringar skrotade som skrivet bara ett tiotal på Högdalen.
Detta vore angeläget att få utrett en gång för alla.
Är det klarlagt vart de Metropoler som stod i Sörentorp hösten -67 tog vägen? De stod på polisens/militärens inhägnade område väl synligt från E4:an.
75188 sågs i Östersund jan -70.
Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 09 februari 2010, 19:06:43 PM
Detta vore angeläget att få utrett en gång för alla.
Är det klarlagt vart de Metropoler som stod i Sörentorp hösten -67 tog vägen? De stod på polisens/militärens inhägnade område väl synligt från E4:an.
75188 sågs i Östersund jan -70.
Gunnar
Har nu funnit gamla diabilder längst inne i garderoben. Bilderna från Sörentorp 3 dec -67 visar att det var mest Capitoler, H21, som stod vid Sörentorp. En Metropol, 75202, kunde jag identifiera.
Jag beklagar detta villospår mycket. Problemet kvarstår vart c:a 50 Metropoler tog vägen.
Mvh Gunnar
Hej!
Metropol i England, länk:
http://www.flickr.com/photos/iainrobbie9/4300407526/
mvh K R
Citat från: Mr H skrivet 09 februari 2010, 11:15:04 AM
En mycket bra fråga av Björn! Ett 50-tal Metropoler är puts väck.
(134 st till Silverdalen varav 98 st till Nigeria, 60 st reservdelar till Pakistan varav cirka 10 st
skrot i Högdalen) och resterande museivagnar och utställningsbussar etc. Kanske man också kan undra var de 36 st vagnarna som kom till Siilverdalen men ej hamnade i Nigeria tog vägen? Många av dem skrotades förstås som reservdelar till Nigeria (som jag själv sett i Silverdalen) men kanske inte alla?) Men de mest mystiska är de 50-tal saknade reservdelsbussarna för Pakistancapitolerna.
60 st låter ju också väldigt många för att plocka reservdelar till Pakistanbussarna.
Mr H
Skulle det kunna finnas möjlighet att någon av de försvunna Metropolerna kan finnas kvar som något vrak ute i skogen någonstans? Kanske plockad på delar medan karossen kanske står i skogen?
Det här går att läsa på länken som anges i K R:s inlägg. Inget jag har hört talats om tidigare. Någon som vet mer?
In fact, I think a couple of 1953-54 C50 Metropols were brought to Australia by a dealer hoping to sell them for further use - they were only 13-14 years old, so had a few years of potential service left in them. But they attracted little interest, for various reasons.
Kan vara så att FFV faktiskt försökte sälja bussarna "ärligt" innan de såldes till Silverdalen. Någon anledning fanns det ju till att de lagrades i Rissne och inte kördes på skroten direkt.
Men om de verkligen lät skeppa över några varuprover ända till Australien, det vore ju kul att få bekräftat...
Metropoler som bara "försvann".
Någon skrev att ett 50 tal Metropolbussar försvann.
Någon annan skrev att A 75188 varit synlig uppe i Österund. HELT RÄTT.
Såg den själv med egna ögon strax före jul, parkerad och övergiven på en stor plan intill Scania handlaren, Berners.
Hur hamnade 75188 i Östersund?
I lokaltidningen stod det att bussen hade transporterat "julfirare" från Stockholm till Östersund.
Kan tyckas märkligt att man använde en gammal Metropol till detta mitt i vintern.
Upprinnelsen till det hela var att någon lycksökare sålde bussbiljetter inför julhelgen för "Östersundare" som skulle hem och fira jul.
Alla tog för givet att resan skulle ske i en "vanlig" buss och det var också en sådan som väntade på Norra Bantorget.
Man hade bara kommit någon mil utanför stan´ när bussen man åkte i lägligt fick haveri av den graden att det var omöjligt att åtgärda inom rimlig tid.
Arrangören lovade att skaffa fram en ersättningsbuss men detta visade sig vara helt omöjligt inför en storhelg som denna.
Efter flera timmars väntan i en utkyld buss dök då plötsligt en vänstertrafikbuss upp, en Metropol med reg nr A 75188.
Dom som ville erbjöds att förtsätta resan med Metropolen eller stanna hemma. Så gott som alla tackade ja till erbjudandet men man visste inte vad som väntade.
Resan till Östersund tog flera dagar, minns ej hur många men som var så var jag ej med som passagerare.
Bussen drabbades hela hela tiden av olika driftsstörningar, framförallt elfel. Dessutom räckte ej värmen till för den norrlänska vintern så passagerarna var minst sagt genomkälade vid framkomsten.
Vad hände sedan med Metropolen? Ingen vet riktigt men enligt ett envist rykte ska den fortfarande finnas kvar i Östersundstrakten, ombtggd till sommarstuga!!!
Vem är jag som skriver om detta? Ny medlem dessutom! Bussintresserad sedan många år men egtligen är det Metropol och Capitol som som hägrar. Har faktiskt ägt två Metropolbussar!!!
Vad hände med det 50 tal Metropoler som "försvann"?
Inte vet jag men en kompis till mig, boende och uppväxt på söder i Stockholm, bilmekaniker i alla år och inte helt "rudis" på bilar men ingen bussexpert.
Han säger med på gränsen till en dåres envishet att han har åkt med gamla stockholsbussar i Gambia någon gång i miten på 70-talet!!!
Han är begsäker på sin sak, det var gamla stockholmsussar Sådana bussar som såg ut som Amerikanska Greyhoundbussar, enligt hans sett att se på det, med små fönster, röda och vita med "den där" vita kilen fram, skyltar på svenska inne i bussen vid föraren.
Det kan i alla fall inte ha varit Nigeriametropoler. Om det var Metropol eller Capitol har jag inte lyckats reda ut. Har visat honom bilder på bägge modellerna och han säger bara att, ja så såg dom ut...
Frågan är alltså fortfarande öppen men vad var det för bussar som hamnade i Gambia?
Nu ska jag se om jag lyckas infoga ett par bilder på 75188 i Österund, om inte kanske någon vänlig själ kan tala om för mig hur man gör.
Kanske har jag också skrivit för mycket, vet ej om hela texten kommit med...
Mvh Anders,(//)
Citat från: Anders S. skrivet 05 juli 2010, 23:03:48 PM
Nu ska jag se om jag lyckas infoga ett par bilder på 75188 i Österund, om inte kanske någon vänlig själ kan tala om för mig hur man gör.
Kanske har jag också skrivit för mycket, vet ej om hela texten kommit med...
Mvh Anders.
****
Intressant läsning.
Du måste ladda upp bilderna på ett webhotel (tror jag det heter). Det finns flera. Jag brukar anväda denna, som jag tycker är ganska enkel http://tinypic.com/ Öppna i ett annat - paralellt - Internet.
Bläddra fram din bild => öppna => öveför nu => fyll i säkerhetskoden som visas => Markera och kopiera "IMG-kod för forum och diskussionsforum" => Klistra in i ditt Buss Snack-inlägg.
Förhandsgranska inlägget och se om du lyckats. Det gör du säkert!
Ser fram emot dina bilder :)
HJP
Citat från: Anders S. skrivet 05 juli 2010, 23:03:48 PM
Metropoler som bara "försvann".
Någon skrev att ett 50 tal Metropolbussar försvann.
Någon annan skrev att A 75188 varit synlig uppe i Österund. HELT RÄTT.
Hej Anders!
Det var jag (som du köpte det bakre Metropolmärket av) som skrev om 75188 i Östersund! Jag använde mig helt enkelt av dina uppgifter!
Kul att även du nu är med på detta forum!
Mvh Gunnar
Citat från: Björn Forslund skrivet 09 februari 2010, 13:46:37 PM
Men så har vi ju ryktet om att Capitoler ska ha sålts till försvaret...
Skulle vara intressant att se om Tullen har handlingar kvar, där man ev skulle kunna se vad som gått iväg till Pakistan. Det måste väl finnas förtecknat någonstans?
Gick inte vänsterbussar som bistånd till olika länder?
Kan det finnas något i SIDA eller deras förgångares arkiv?
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/75179Okt71.jpg)
Här står Metropolen 75179 (Brännkyrkabroder till ovan nämnda 75188) och inväntar sitt öde på Högdalsskroten oktober 1971.
Mvh Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 07 juli 2010, 11:56:46 AM
Här står Metropolen 75179 (Brännkyrkabroder till ovan nämnda 75188) och inväntar sitt öde på Högdalsskroten oktober 1971.
Mvh Gunnar
****
Ojojoj! Den har man nog åkt med på linje 70 några gånger.
Var det Bränkyrkahallen som körde linje 70?
HJP
(http://i523.photobucket.com/albums/w354/LYR_album/MetropolScaniamuseun1985_LYR.jpg)
Detta är också slutet -för just denna Metropol.
Här står den renoverad, glänsande och åter i hemmiljön där den föddes och om det sipprar ut lite lite olja,
skall den samlas upp i lådorna med "kattsand". Må den leva länge.
/LYR
Citat från: HJP skrivet 07 juli 2010, 14:39:49 PM
****
Ojojoj! Den har man nog åkt med på linje 70 några gånger.
Var det Bränkyrkahallen som körde linje 70?
HJP
Det var Hammarby som körde merparten.
Mvh Gunnar
Citat från: LYR skrivet 07 juli 2010, 17:03:43 PM
(http://i523.photobucket.com/albums/w354/LYR_album/MetropolScaniamuseun1985_LYR.jpg)
Detta är också slutet -för just denna Metropol.
Här står den renoverad, glänsande och åter i hemmiljön där den föddes och om det sipprar ut lite lite olja,
skall den samlas upp i lådorna med "kattsand". Må den leva länge.
/LYR
Observera att renoveringen inte är helt konsekvent genomförd. Fixlight-blinkerserna är borttagna, men originalblinkpilarna är inte återmonterade. Antydan till var de en gång satt syns i den blanka listen rakt ovanför strålkastarna.
Citat från: Gunnar D skrivet 07 juli 2010, 11:56:46 AM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/75179Okt71.jpg)
Här står Metropolen 75179 (Brännkyrkabroder till ovan nämnda 75188) och inväntar sitt öde på Högdalsskroten oktober 1971.
Mvh Gunnar
Oj, tänk att den var så pass fysisk flera år efter dagen H. Fanns väl en Metropol som levde kvar länge på skroten och användes som bod? Var det denna?
Tror det var just 5179 som i flera år användes som förråd.
/Peter
Citat från: LYR skrivet 07 juli 2010, 17:03:43 PM
Detta är också slutet -för just denna Metropol.
Här står den renoverad, glänsande och åter i hemmiljön där den föddes och om det sipprar ut lite lite olja,
skall den samlas upp i lådorna med "kattsand". Må den leva länge.
/LYR
****
Vilken H19 är detta?
HJP
Citat från: HJP skrivet 07 juli 2010, 22:57:33 PM
****
Vilken H19 är detta?
HJP
H19 5135 (A75135) enligt SBH (http://www.svenskbusshistoria.se/asp/search/dosearch.asp?svalue=fsg042) :)
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/H19End.jpg)
Några bakre linjenummerskyltar från den sista Metropoltiden.
Mvh Gunnar
Citat från: Ersa skrivet 07 juli 2010, 22:59:48 PM
H19 5135 (A75135) enligt SBH (http://www.svenskbusshistoria.se/asp/search/dosearch.asp?svalue=fsg042) :)
TACK!
Känner du till vilken H19, den engelska bussen har varit?
HJP
Citat från: HJP skrivet 08 juli 2010, 18:01:30 PM
TACK!
Känner du till vilken H19, den engelska bussen har varit?
HJP
Det ska ha varit 75185, senare dock skrotad då den nye ägaren inte betalade uppställningsplatsen.
Citat från: Björn Forslund skrivet 08 juli 2010, 18:24:03 PM
Det ska ha varit 75185, senare dock skrotad då den nye ägaren inte betalade uppställningsplatsen.
****
Tack igen :)
HJP
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/H19nr75188stersundJan70Anders.jpg)
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/H19nr75188sundJan70Anders.jpg)
Citat från: Anders S. skrivet 05 juli 2010, 23:03:48 PM
Nu ska jag se om jag lyckas infoga ett par bilder på 75188 i Östersund, om inte kanske någon vänlig själ kan tala om för mig hur man gör.
Mvh Anders,(//)
Bilder ovan infogade på uppdrag av Anders S.
Mvh Gunnar
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/75071Invskylt.jpg)
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/75118Invskylt.jpg)
Citat från: Anders S. skrivet 05 juli 2010, 23:03:48 PM
Vad hände med det 50 tal Metropoler som "försvann"?
Jakten på de försvunna Metropolerna går vidare. Hittade invnrskyltarna ovan. Var har jag fått de ifrån? Kanske från en kompis som var på Högdalsskroten hösten -67 när de stod ett antal Metropoler där. Men dessa vagnar ska ju inte ha varit bland de som skrotades där. Kan jag själv med förares tillstånd ha lagt beslag på dem på trafikvagnar de sista vänstertrafikdagarna? Tror knappast det.
Jag lutar åt Högdalen (kompisen vet inte heller). Kan fler än de kända tiotal ha skrotats där?
Mvh Gunnar
Det plockades ju en del från bussarna som stod i Rissne också.
Citat från: Björn Forslund skrivet 13 juli 2010, 12:48:33 PM
Det plockades ju en del från bussarna som stod i Rissne också.
Det har du säkert rätt i men där var vi aldrig eftersom vi bodde söder om Stockholm.
/Gunnar
FÖRSVUNNA METROPOLER...........
Det måste finnas en väg att finna ut vad som verkligen hände med de ca 50 Metropolerna som ingen tycks veta vart dom tagit vägen.
I mitten på -80 talet besökte jag Länsstyrelsen/Bilregistret på Hantverkargatan i Stockholm och gick igenom samtliga kvarvarande original Besikningsinstrument, som det hette på den tiden, tillhörande Stockholmsmetropolerna.
Letade efter handlingen tillhörande A 75182 och hittade den också.
Eftersom intresset för busstypen är och var mycket stort gick jag givetvis igenom samtliga kvarvarande Besiktningsinsrument för att se om någon okänd köpare skulle dyka upp men icke.
Dom flesta hade som vi redan vet registrerats på AB Silverdalens Mekaniska Verkstad.
Ett antal, tror inte att det var speciellt många hade registrerats på AB Demonteringar.
Några andra som vi redan känner till fanns där också men inget uppseendeväckande.
Det som däremot var uppseendeväckande var det att ett antal Besiktningsinstrument saknades.
Minns inte hur många det var men jag reagerade på att ett ganska stort antal Besikningsinstrument helt enkelt saknades.
Frågade ansvarig personal var dessa kunde finnas men man hade ingen som helst förklaring till hur dessa Instrument kunde saknas.
Alla handlingar sparas och arkiveras var svaret jag fick och man ställde sig helt frågande till var dessa hade tagit vägen.
Är det dessa Besiknigsinstrument som tillhör "De försvunna Metropolerna?
I så fall? Vad har hänt med ett 50-tal Metropolbussar och deras handlingar?
Frågan kvarstår fortfarande och låt nu inte ämnet dö ut. Kan vi med gemensamma ansträngningar och intresse få klarhet i saken?
Hoppas det. Någon därute måste veta något intressant.
Anders S.
Ja det här känns knepigt! Många bussar är det ju också som vi pratar om!
Jag kan i alla fall meddela att jag skrev till fabrikören i Silverdalen i början av 80-talet alltså han som stog för Afrikaexporten. Det var ett vänligt brev men jag fick aldrig något svar. Jag hade inte förväntat mig det heller med tanke på vilken skumraskaffär det här egentligen var. Fabrikören hade givetvis all anledning att hålla locket på. Tänkte bl.a att han skulle ha kunnat ha koll på vart de övriga Metropolerna också tog vägen. Huvudsyftet med brevet var f.ö att undersöka hur många bussar han sålt vidare inom Sverige och vart. Men som sagt inget svar.
Kanske någon på AB Demonteringar kommer ihåg det här? De är ju lättsammare att ha att göra med. De köpte ju i alla fall några Metropoler till skrot och kanske kommer ihåg de försvunna bussarna. Verkligen mystiskt om instrumenten saknades för vissa bussar!
Det här är det jag kan tillföra på rak arm. Alltså att lyssna med Demonteringar om de kommer ihåg.
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 09 augusti 2010, 08:24:52 AM
Ja det här känns knepigt! Många bussar är det ju också som vi pratar om!
Jag kan i alla fall meddela att jag skrev till fabrikören i Silverdalen i början av 80-talet alltså han som stog för Afrikaexporten. Det var ett vänligt brev men jag fick aldrig något svar. Jag hade inte förväntat mig det heller med tanke på vilken skumraskaffär det här egentligen var. Fabrikören hade givetvis all anledning att hålla locket på. Tänkte bl.a att han skulle ha kunnat ha koll på vart de övriga Metropolerna också tog vägen. Huvudsyftet med brevet var f.ö att undersöka hur många bussar han sålt vidare inom Sverige och vart. Men som sagt inget svar.
Kanske någon på AB Demonteringar kommer ihåg det här? De är ju lättsammare att ha att göra med. De köpte ju i alla fall några Metropoler till skrot och kanske kommer ihåg de försvunna bussarna. Verkligen mystiskt om instrumenten saknades för vissa bussar!
Det här är det jag kan tillföra på rak arm. Alltså att lyssna med Demonteringar om de kommer ihåg.
Mr H
Tyvärr har "Long John" gått ur tiden, han visste säkert vart de övriga tog vägen. Möjligen kan sonen Leffe veta något. Ska prova o mejla min namne på Hölö.
Ja jag tänkte mest på Björn och Leif. (Apropå John ja, han har ju skrivit sina memoarer en gång och vad jag förstår så är de ute på marknaden. Det låter ju som något väldigt läsvärt! Är det någon som har koll på var man kan köpa de någonstans?). Ska bli spännande att höra vad du får för svar angående Metropolerna!
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 09 augusti 2010, 10:30:08 AM
Ja jag tänkte mest på Björn och Leif. (Apropå John ja, han har ju skrivit sina memoarer en gång och vad jag förstår så är de ute på marknaden. Det låter ju som något väldigt läsvärt! Är det någon som har koll på var man kan köpa de någonstans?). Ska bli spännande att höra vad du får för svar angående Metropolerna!
Mr H
"Long Johns" memoarer gav han själv ut i fyra delar. Har läst dessa för länge sedan, men det stod inget specifikt om Metropolerna. Däremot mycket annat intressant om skrotning av stora pansarskepp, gamla järnvägsbron till Riddarholmen och teletornet på Malmskillnadsgatan....
Citat från: Anders S. skrivet 08 augusti 2010, 19:25:28 PM
FÖRSVUNNA METROPOLER...........
Det måste finnas en väg att finna ut vad som verkligen hände med de ca 50 Metropolerna som ingen tycks veta vart dom tagit vägen.
I så fall? Vad har hänt med ett 50-tal Metropolbussar och deras handlingar?
Frågan kvarstår fortfarande och låt nu inte ämnet dö ut. Kan vi med gemensamma ansträngningar och intresse få klarhet i saken?
Hoppas det. Någon därute måste veta något intressant.
Anders S.
Håller med om att vi måste låta frågan leva!
Hur var det med deponeringen av H19 hösten-67? Var det alla som kom till Rissne som sedan kom till Silverdalen? Var det endast de c:a 10 som kom till Högdalen (+ senare 75015) som sedan skrotades där? Eller kom det fler dit som sedan sändes vidare? Vart, i så fall?
75071 o 75118 (se invskyltar ovan) kom förmodligen till Högdalen hösten-67 men i SBH hamnade de slutligen i Silverdalen. Var det så?
Skrotades fler H19 i Högdalen än vad som antagits?
Ja, frågorna är många men svaren?
Mvh Gunnar
De cirka 50 försvunna bör ha rätt höga nummer, då det var de senare Metropolerna som hade samma dubbla hydrauliksystem som Capitol. Tidiga Metropoler hade enkelt system, och det var främst de som gick till Silverdalen.
De som hamnade på Högdalen kan ha varit sådana som hade drabbats av skador och haverier, och skrotades på ett tidigt stadium.
Innan "Högdalenbussarna" kom till Högdalen stog de uppställda i Hornsberg längs med Lindhagensgatan vilket ju kan tyda på att de plockades i verkstaden i Hornsberg före skrot. Men det var enbart de bussarna som sedan hamnade i Högdalen som stog uppställda i Hornsberg vad jag kunde se och inga andra. Kanske ytterligare ett litet fragment av ledtråd i denna märkliga fråga!
(http://i33.tinypic.com/2enwyv5.jpg)
Vagn 5121 uppställd i Hornsbergshallen förvintern 1967. Kom sedan till Högdalen.
Mr H
(http://i36.tinypic.com/1239ifm.jpg)
De s.k Högdalenmetropolerna har precis kommit ut till Högdalen och ställts upp före Demonteringars område. Nej många var de inte även om det kanske återstår några ytterligare som ännu inte kommit ut! Beklagar Instamatickvalitén på fotot!
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 09 augusti 2010, 14:56:33 PM
De s.k Högdalenmetropolerna har precis kommit ut till Högdalen och ställts upp före Demonteringars område. Nej många var de inte även om det kanske återstår några ytterligare som ännu inte kommit ut! Beklagar Instamatickvalitén på fotot!
Mr H
Mycket intressanta bilder! November -67 fanns det antal H19 som var uppställda mer söderut på området åt Högdalstippen till, vända åt andra hållet. Var det samma bussar som denna bild visar?
Mvh Gunnar
Tänker du på brännplatsen då bredvid "snöspåret" alltså här?
Mr H
(http://i37.tinypic.com/2nqs5dv.jpg)
Ännu en bild från uppställningen av "Högdalenmetropolerna" i Hornsberg. Vagn 5143 närmast i bild.
Mr H
(http://i38.tinypic.com/23kt5js.jpg)
Citat från: Mr H skrivet 09 augusti 2010, 16:35:51 PM
Tänker du på brännplatsen då bredvid "snöspåret" alltså här?
Mr H
Inte på själva brännplatsen utan söder om den. Invid eller mellan t-banespår (minns ej just nu hur det såg ut exakt).
Citat från: Mr H skrivet 09 augusti 2010, 16:42:33 PM
Ännu en bild från uppställningen av "Högdalenmetropolerna" i Hornsberg. Vagn 5143 närmast i bild.
Mr H
När är Hornsbergsbilderna ifrån? I början av -67 eller slutet av -67?
75143 var i trafik sommaren -67.
Mvh Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 09 augusti 2010, 16:55:13 PM
Inte på själva brännplatsen utan söder om den. Invid eller mellan t-banespår (minns ej just nu hur det såg ut exakt).
Sorry för mig är söder om en skogsbeklädd bergknalle och väster om denna löper "snöspåret" som slutar mot t-banespårens slinga mot skötselhallens bangård. Menar du att det skulle stått fordon mellan "snöspåret" och skötselhallens bangård eller kanske öster om nämnda bergknalle mot uppställningshallens södra bangård?
Citat från: Gunnar D skrivet 09 augusti 2010, 16:55:13 PM
När är Hornsbergsbilderna ifrån? I början av -67 eller slutet av -67?
75143 var i trafik sommaren -67.
Mvh Gunnar
Hornsbergsbilderna är från oktober eller november 1967. Alla SS/SL Metropoler gick väl i trafik till dagen H?
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 09 augusti 2010, 17:27:29 PM
Sorry för mig är söder om en skogsbeklädd bergknalle och väster om denna löper "snöspåret" som slutar mot t-banespårens slinga mot skötselhallens bangård. Menar du att det skulle stått fordon mellan "snöspåret" och skötselhallens bangård eller kanske öster om nämnda bergknalle mot uppställningshallens södra bangård?
Hornsbergsbilderna är från oktober eller november 1967. Alla SS/SL Metropoler gick väl i trafik till dagen H?
Mr H
Jag menar söder om spårvagnsskrotspåret. Men minns inte hur långt söder om (dvs hur nära stängslet mot Högdalstoppen). Ledsen att jag just nu inte kan förklara bättre.
Jag trodde också på hösten-67 men ville vara säker!
Mvh Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 09 augusti 2010, 17:37:25 PM
Jag menar söder om spårvagnsskrotspåret. Men minns inte hur långt söder om (dvs hur nära stängslet mot Högdalstoppen). Ledsen att jag just nu inte kan förklara bättre.
Jag trodde också på hösten-67 men ville vara säker!
Mvh Gunnar
Så här stog i alla fall de här Metropolerna uppställda vintern 1967-68, med nosen mot t-banans uppställningshall, (visat här av ännu en hemsk Instamaticbild, men ändå en bild!!!) Undrar om inte just "snöspåret" avgränsade Demonteringars område västerut?). Har för mig att de båda H20 som gick till skrot stog här också. Som orientering, Högdalstoppen syns i bakgrunden
(http://i33.tinypic.com/2uxtu2p.jpg)
Vi kanske egentligen inte behöver fördjupa oss så mycket mer i detta för frågan kvarstår i alla fall vart tog 50 Metropoler egentligen vägen?
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 09 augusti 2010, 17:57:46 PM
Så här stog i alla fall de här Metropolerna uppställda vintern 1967-68, med nosen mot t-banans uppställningshall, (visat här av ännu en hemsk Instamaticbild, men ändå en bild!!!)
Mr H
****
En underbar Instamatic-bild!
Vilken skön känsla :)
HJP
Citat från: Mr H skrivet 09 augusti 2010, 17:57:46 PM
Så här stog i alla fall de här Metropolerna uppställda vintern 1967-68, med nosen mot t-banans uppställningshall, (visat här av ännu en hemsk Instamaticbild, men ändå en bild!!!) Undrar om inte just "snöspåret" avgränsade Demonteringars område västerut?). Har för mig att de båda H20 som gick till skrot stog här också. Som orientering, Högdalstoppen syns i bakgrunden
Vi kanske egentligen inte behöver fördjupa oss så mycket mer i detta för frågan kvarstår i alla fall vart tog 50 Metropoler egentligen vägen?
Mr H
Bra bild som bekräftar min minnesbild! Har tyvärr inga egna bilder från just denna plats.
Mvh Gunnar
De där Metropolerna från Hornsberg hamnade alltså på skroten relativt tidigt, bara månader efter Dagen H. Frågan är om Pakistan-gåvan, och därmed reservdelsbehovet, ens var på tapeten på detta stadium? Kan det inte vara så att dessa bussar var sådana som hade drabbats av större fel under sin sista tid i trafik, och därför skrotades nästan direkt?
Jag måste göra en rättelse här efter att ha granskat omständigheterna runt hur bilderna som jag nu visat har tagits. Bilderna på bussarna i Hornsberg är mycket riktigt tagna på förvintern 1967-68 MEN bilden på Metropolerna när de precis kommit ut till Högdalen är tagen på SENvintern 1968. Bilden på 5121 när den står inför förgängelsen är tagen i juni 1968 och bilden på Metropolen som är täckt av snö måste då vara tagen under vintern 1968-69. Det är lite förvirrande eftersom några av Metropolerna brändes hyfsat omgående medan några dröjde sig kvar.
Har också funderat på när Pakistangåvan egentligen kom på tapeten. Den första leveransen med båt var väl dessutom "standardiserad" med SS-Capitoler och jag vill minnas att det var 100 st bussar.
Av det kan man ju dra slutsatsen att man tidigt då Pakistangåvan klubbats måste ha bestämt sig för SS H21 (och reservdelar till dessa!). Var väl den typ som man bäst kunde "standardisera" men måste väl samtidigt ironiskt nog vara den sämst lämpade busstypen för ett u-land med sin för dåtiden avancerade teknik typ automatväxel, dörrsystem, styrservo etc, etc. H21 5384 hade ju ex.vis tidigare blivit underkänd av London Transport som varande för modern för Londons förhållanden! Istället så lämpar man över alla bussar till Pakistan! Så det kan bli!
Härmed en (översikts-)bild från skroten i Högdalen senvintern 1968 tagen vid samma tillfälle som de nyanlända Metropolerna plåtades. Metropolerna syns längst bort i översiktsbilden. (Längst fram på snöspåret står A27 490 som SSS bett Demonteringar att avvakta skrot av för att kunna plocka reservdelar till sin A27 500). Den initierade ser då också att H15-högen har försvunnit.
(http://i35.tinypic.com/244uwyw.jpg)
Mr H
På den här tidigare visade bilden ser vi f.ö en skillnad i utrustningsdetaljer. Den (otroligt häckiga!) Metropolen invid husväggen har riktigt kylargaller medan vagn 5143 närmast fått sitt galler utbytt mot nät. Bussen bakom den risiga Metropolen är f.ö den första H21, vagn 5231, vilken alltså också slapp att följa med till Pakistan!
Mr H
(http://i38.tinypic.com/23kt5js.jpg)
Citat från: Mr H skrivet 09 augusti 2010, 21:18:45 PM
Jag måste göra en rättelse här efter att ha granskat omständigheterna runt hur bilderna som jag nu visat har tagits. Bilderna på bussarna i Hornsberg är mycket riktigt tagna på förvintern 1967-68 MEN bilden på Metropolerna när de precis kommit ut till Högdalen är tagen på SENvintern 1968. Bilden på 5121 när den står inför förgängelsen är tagen i juni 1968 och bilden på Metropolen som är täckt av snö måste då vara tagen under vintern 1968-69. Det är lite förvirrande eftersom några av Metropolerna brändes hyfsat omgående medan några dröjde sig kvar.
Har också funderat på när Pakistangåvan egentligen kom på tapeten. Den första leveransen med båt var väl dessutom "standardiserad" med SS-Capitoler och jag vill minnas att det var 100 st bussar.
Av det kan man ju dra slutsatsen att man tidigt då Pakistangåvan klubbats måste ha bestämt sig för SS H21 (och reservdelar till dessa!). Var väl den typ som man bäst kunde "standardisera" men måste väl samtidigt ironiskt nog vara den sämst lämpade busstypen för ett u-land med sin för dåtiden avancerade teknik typ automatväxel, dörrsystem, styrservo etc, etc. H21 5384 hade ju ex.vis tidigare blivit underkänd av London Transport som varande för modern för Londons förhållanden! Istället så lämpar man över alla bussar till Pakistan! Så det kan bli!
Härmed en (översikts-)bild från skroten i Högdalen senvintern 1968 tagen vid samma tillfälle som de nyanlända Metropolerna plåtades. Metropolerna syns längst bort i översiktsbilden. (Längst fram på snöspåret står A27 490 som SSS bett Demonteringar att avvakta skrot av för att kunna plocka reservdelar till sin A27 500). Den initierade ser då också att H15-högen har försvunnit.
Mr H
Tackar för den fina översiktsbilden!
Först bara åsikten att "spårvagnskrotspåret" är en mer träffande beteckning än "snöspåret" och som underlättar kommunikationen i en lite vidare krets! Visste inte vad "snöspåret" var men ville inte framstå som okunnig.
November -67 stod något tiotal Metropoler någonstans till vänster mitt i bilden (ev utanför bilden). Bland dessa vet jag att 75191 fanns och en hypotes är att även 75071 och 75118 fanns där. 75191 är väl bland de som ansetts skrotats i Högdalen. Bilden på de utbrända Metropolerna först i denna tråd är från augusti 1968. Uppgiften att det kommit Metropoler till Högdalen även senvintern/våren 1968 är intressant. De Metropoler jag såg nov-67 kanske hade skrotats/bortforslats då (exkl 75191)?
Våra sammanlagda uppgifter kan tyda på att fler än de hittills antagna 10-11 H19 kan ha skrotats i Högdalen.
Mvh Gunnar
De jag har minne av är de som stod uppe i skogsbacken strax till höger utanför bilden. De var då utan axlar och drivlina. Det var max 10 st. Sedan stod det en bredvid skrotspåret, den som hade sålts med aldrig avhämtades.
Någon hade tidigare listat numren på ett gäng Metropoler på skroten. Kanske kan man jämföra o se om det är samma nummer som Hornsbergsvagnarna, som bör vara de som hamnade på skroten först.
Citat från: Gunnar D skrivet 10 augusti 2010, 11:23:10 AM
Tackar för den fina översiktsbilden!
Först bara åsikten att "spårvagnskrotspåret" är en mer träffande beteckning än "snöspåret" och som underlättar kommunikationen i en lite vidare krets! Visste inte vad "snöspåret" var men ville inte framstå som okunnig.
Mvh Gunnar
Snöspåret heter faktiskt officiellt Snöspåret på SL-språk då det anlades för detta ändamål. Snön tippades vid spårets slut. Det används väl för det nu igen om det finns kvar? Jag tycker att det skulle vara missvisande att kalla det för "Spårvagnsskrotspåret" då det ju var en funktion som det ju bara hade i ca 5 år och till råga på 40 år sedan dess.Dessutom heter det som sagt var Snöspåret. Men strunt i det, vi har viktigare saker att bena ut! :D :D :D
Söder ställde ju upp sina v-vagnar på den yta som jag tror att ni menar d.v.s i princip på nuvarande fotbollsplan. Bland dessa fanns givetvis också de Metropoler som Söder hade på slutet. Det är möjligt att andra Metropoler också stått uppställda där periodvis men det är ingenting som jag har observerat i alla fall (förutom 5032 och 5122 förstås!).
Följande Metropoler ingick i "Hornsbergsligan" som landade på skroten i Högdalen:
5092, 5095, 5121, 5143, 5145, 5163, 5191, 5197 och 5202 (samt H21 5231). Summa 9 st Metropoler. Senare tillkom även 5015 från Handen samt 5179 (som någon privatperson senare köpte av Demonteringar för att använda som överbyggnad på en båt. Han uppgav aldrig namnet men betalade för bussen men hämtade den aldrig vilket medförde att den fick ett långt liv på skrotplatsen som förråd! Johansson kunde ju inte gärna skrota en försåld buss!)
Mr H
Björn skrev:CitatDe jag har minne av är de som stod uppe i skogsbacken strax till höger utanför bilden. De var då utan axlar och drivlina. Det var max 10 st. Sedan stod det en bredvid skrotspåret, den som hade sålts med aldrig avhämtades.
Känner du då också igen den här vyn Björn? Metropolen längst till höger bredvid Mustangen är 5121 som jag plåtade senare.
http://www2.sl.se/Upload/sparvagsmuseet//Sparmus/bildmapp/2108/stor/2108-1409.jpg
Mr H
http://www2.sl.se/Upload/sparvagsmuseet//Sparmus/bildmapp/2108/stor/2108-1408.jpg
Lustigt!
Bilden ovan från Spårvägsmuseum kan inte vara speciellt många dagar äldre än min visade bild nedan. Det som slår en är ju att H15-högen finns på Spårvägsmuseums bild men inte på min!
F.ö så tror jag inte att vi kommer att hitta de saknade 50 Metropolerna genom att fundera över hur de kända Metropolerna i Högdalen stog uppställda där. Vi måste nog byta fokus! Björn, har du fått något uppslag från Demonteringar?
Jag tror också att det är så att de officiellt demonterade 60 bussarna för SIDA i själva verket är 10 stycken inklusive H21 5231 som demonterades i Hornsberg. De hamnade sedan som skrot i Högdalen. De 50 andra Metropolerna är och förblir försvunna (än så länge!) ??? men har inte med Pakistanbussarna att göra! Jag har också ett minne från tidningsskriverierna kring detta att reservdelar först inte ingick i gåvan utan tillkom senare då affären gjordes upp!
Mr H
(http://i35.tinypic.com/244uwyw.jpg)
Citat från: Mr H skrivet 10 augusti 2010, 15:10:01 PM
Snöspåret heter faktiskt officiellt Snöspåret på SL-språk då det anlades för detta ändamål. Snön tippades vid spårets slut. Det används väl för det nu igen om det finns kvar? Jag tycker att det skulle vara missvisande att kalla det för "Spårvagnsskrotspåret" då det ju var en funktion som det ju bara hade i ca 5 år och till råga på 40 år sedan dess.Dessutom heter det som sagt var Snöspåret. Men strunt i det, vi har viktigare saker att bena ut! :D :D :D
Följande Metropoler ingick i "Hornsbergsligan" som landade på skroten i Högdalen:
5092, 5095, 5121, 5143, 5145, 5163, 5191, 5197 och 5202 (samt H21 5231). Summa 9 st Metropoler. Senare tillkom även 5015 från Handen samt 5179 (som någon privatperson senare köpte av Demonteringar för att använda som överbyggnad på en båt. Han uppgav aldrig namnet men betalade för bussen men hämtade den aldrig vilket medförde att den fick ett långt liv på skrotplatsen som förråd! Johansson kunde ju inte gärna skrota en försåld buss!)
Mr H
OK, då vet jag spårets namn på SL-språk! :)
Just nu har jag bara en liten invändning ang "Hornsbergsligan":
75145 fanns i Bromma i okt-67 se denna länk:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=36485.0
samt att 75202 fanns i Sörentorp i början av dec-67 bland massa Capitoler.
Samt att åter understryka att 75191 fanns i Högdalen redan i nov-67.
Mvh Gunnar
"FÖRSVUNNA METROPOLER"
Någon skrev och frågade om det var de nyaste Metropolerna som skrotades för reservdelar?
Vid mitt besök på Länsstyrelsen var det ingen serie av Besiktningsinstrument som saknades. Det var i grupper från några enstaka instrument till en handfull eller kanske några fler än så.
Om de försvunna instrumenten har något samband med dom "Försvunna" vet jag inte.
Är det någon som vet exkat hur många Metropoler som verkligen skrotades i Högdalen och är det någon som kan ange inv nr på dom som är "försvunna"
Är det någon som har koll på om det efter hand trots allt "droppade in" in vagnar under kommande år till Högdalen för skrot.
Fanns det fysikskt kvarvarande Metropoler in på 70-talet?
Var stod de i så fall uppställda?
Hösten -69 hade SMV i alla fall massor med Metropoler uppställda i Silverdalen.
De bussar som SMV slaktade på reservdelar slutskrotades på Kisa Skrot och där finns inget kvar.
Besökte personligen SMV på 80-talet och köpte deras resterande reservdelslager av Metropoldelar.
Samtidigt besökte jag även förre ägaren till SMV, Bengt Sundberg, i dennes bostad för höra med honom om det sålts Metropoler till andra köpare.
Han blev först lite reserverad när Metropolfrågan dök upp men sade att de enda som köpt bussar var en person som skulle använda den som skolbuss samt om de var en eller två till Nordarmatur.
Några andra bussar hade man inte sålt.
Nordarmatur hade haft stora problem med bussarna varför SMV till slut tog tillbaka dom och senare hamnade dom som övningsobjekt på flyget i Linköping.
Har någon förutom jag noterat att 75121 redan i Hornsberg saknar vindrutetorkare, inte bara torkare och torkararmar utan även hela axeln som kommer inifrån hydraulmotorn som driver torkarna?
Samma sak tycks gälla övriga Metropoler uppställda i Högdalen.
Varför har dessa komponenter demonterats på detta tidiga skede? Hårdvaluta?
Och, som sagt låt inte ämnet dö ut. Vi är säkert många som vill veta vad som verkligen hände med dom "Försvunna".
Anders S.
Enligt tidigare korrespondens mellan Mr H och mig så har vi benat ut rätt mycket. Drygt 130 Metropoler såldes till SMV, varav 99 gick till Nigeria, några såldes i Sverige (de som nämns ovan), samt resten blev troligen plockade på delar och skrotade.
En såldes till England, två bevarades (Scania och SSS) samt ytterligare två hamnade hos VTI
Ca 10 vet vi skrotades på Högdalen. Intressant att torkarmotorerna var plockade, det kan tyda på att de skulle utgöra reservdelar till Capitolerna. Någon annan anledning att spara dem fanns ju inte.
Kan det vara så att verkstaden på Hornsberg lät demontera detaljer från 10 bussar, kanske undervisade man annan personal, som sedan fick slakta de övriga "försvunna" bussarna?
Apropå Anders S inlägg så kan vi ju alltid pigga upp oss lite med en tidningsartikel om Bengt Sundberg och hans "nyförvärv". Artikeln är faktiskt så sen som 1969!
Mr H
Expressen 23/8 1969:
(http://i34.tinypic.com/5pfkea.jpg)
Ni har givetvis kollat Svensk Busshistoria? Iof stämmer inte verkligheten alltid överens med papperet men enligt SBH så hamnade samtliga hos Silverdalen förutom:
5015 > FFV, Eskilstuna > Statens Väginstitut, Stockholm
5022 > E4722 > H282 > L862 > DNR352. FFV, Esilstuna > AB Be-su, Virserum > Osby Pannan AB, Osby
5032 > FFV, Eskilstuna > Statens Väginstitut, Stockholm. Senare EFH043 (Spårvägsmuseét).
5089 > AB Demonteringar
5092 > Okänt öde
5095 > Okänt öde
5104 > AB Demonteringar
5112 > AB Demonteringar
5121 > Okänt öde
5122 > D122 > FOM292 Svenska Spårvägssällskapet, Malmköping
5129 > AB Demonteringar
5131 > AB Demonteringar
5132 > AB Demonteringar
5133 > AB Demonteringar
5134 > AB Demonteringar
5135 > FSG042. Scania Bussar, Katrineholm
5137 > AB Demonteringar
5138 > Okänt öde
5139-5142 > AB Demonteringar
5143 > Okänt öde
5144 > AB Demonteringar
5145 > Okänt öde
5146-5155 > AB Demonteringar
5157-5162 > AB Demonteringar
5163 > Okänt öde
5164-5170 > AB Demonteringar
5172-5175 > AB Demonteringar
5179 > Okänt öde
5182 > R392 > HKW471. FFV > Silverdalen > Lennart Johnsson, Mölltorp (Tibro Buss)
5183 > AB Demonteringar
5190 > AB Demonteringar
5191 > Okänt öde
5193 > AB Demonteringar
5195-5203 > AB Demonteringar
-------------------------------
5033 hade först reg-nr B956, tillhörde Scania ca tre månader innan den levererades till SS.
5060+5061 utlånade till Göteborgs Spårvägar 540331 - 550228
Det där är ett drygt 50-tal vagnar som står överskrivna på Demonteringar.
Jodå vi har sett det där förut men den mängden kan aldrig ha skrotats i Högdalen.
Då kan vi iofs uppta en annan teori som vi har haft, att Demonteringar skrotade Metropoler
också på en annan plats än Högdalen. Hölö redan då?
Det där borde ju Björn och Leif på Demonteringar komma ihåg i så fall.
Observera en speciell märklighet i Fredriks lista! 7 av de 9 Metropoler som vi tillsammans konstaterat verkligen skrotades i Högdalen står angivna som "okänt öde". Endast 5197 och 5202 står faktiskt som övertagna av Demonteringar! Samma gäller för 5179 som ju stog i åratal i Högdalen! Apropå 5179 förresten när kom den till Högdalen? Kanske den också tillhörde Hornsbergsgänget?
Mr H
Frågan är ju var de skrotades. Det är ju inget att förvånas över att Demonteringar skrotat även de "försvunna" bussarna, men var skedde detta? En så stor mängd Metropol har inte funnits vid Högdalen, så troligen skars de ner på samma plats där man plockade reservdelarna.
Hölö var nog inte på tapeten redan då. Flytten dit skedde ju pga "bussbrasan" som ledde till stoppet i skrotningen vid Höh.
bussbrasan?
Citat från: Bussmicke skrivet 12 augusti 2010, 13:24:14 PM
bussbrasan?
Ja, bussbrasan bokstavligt talat. "Long John" tände på en stor hög med skrotbussar, röken drev in över Högdalens C, sedan var det sluteldat!
Om ryktet är sant så första gången han anmäldes och fälldes fick han ett vite på 250 000 kr om han fortsatte med bränningen. John betalade då in 250 000 kr och satte fyr på skrothögen igen! Men det här var ju naturligtvis inte hållbart i längden. Framförallt så var det väl bussdäcken som var det största problemet och jag har för mig att det var mest Fagersjöborna som klagade. (Kan tänka mig att han inte ville tutta på när röken låg mot Högdalen!)
Mr H
Det var så att "Long John" hade tuttat på när vinden låg i en riktning där det inte fanns så mycket bebyggelse. Men när det tagit fart ordentligt (det var nog skumgummi i stolar och liknande som rykte värst, hjulen plockades nog bort innan) vände vinden och det stinkande rökmolnet vällde in i Högdalens C....
Vilket år upphörde skrotningen av fordon i Högdalen?
Mvh Gunnar
Har för mig att skrotning av bussar i Högdalen upphörde omkring åren 1980/81. Finns förresten en del intressanta tidningsklipp på Spårvägsmuseet om just bussbränning i Högdalen. Boende i både Fagersjö som redan nämnts, samt Rågsved, Bandhagen, och i vissa fall även delar av Stureby som klagade på brandrök.
/Peter
Var det så tidigt? Men vraken och högen måste ha legat kvar ett par år innan det försvann, 1983-84?
Har det inte visats H32:or här som skrotades i Hölö, tagna 1983? Men det måste ha varit bland de första att skrotas där?
Jag tror man skrotade parallellt på Hölö ett bra tag innan man fått bort jättehögen på Högdalen.
Jag har också den uppfattningen att det inte hände något synbart med skrotet på Högdalen under ett par år.
Citat från: Mr H skrivet 10 augusti 2010, 15:10:01 PM
Snöspåret heter faktiskt officiellt Snöspåret på SL-språk då det anlades för detta ändamål. Snön tippades vid spårets slut. Det används väl för det nu igen om det finns kvar?
Det diagonala spåret (spår 15) är numera anslutet till spårsystemet utanför verkstaden och fungerar därmed som vändslinga, och kallas väl oftast "slingan". Det här spåret har förstås inte något slut att tippa snö vid, så "snöspåret" skulle vara en ganska konstig benämning men sådana förekommer ju här och var. Jag har dock aldrig hört den.
Om man egentligen tippar snö någonstans alls vet jag inte, först måste man ju ploga och det har jag aldrig sett att man gör. Oftast blir den nog kvar där den ursprungligen nedföll, tills töväder inträder! 8)
Jag ser på Eniro att det skett vissa förändringar ja på området! ;D
Man kanske skulle ta och gräva där lite! ;D ;D ;D
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 13 augusti 2010, 00:01:23 AM
Jag ser på Eniro att det skett vissa förändringar ja på området! ;D
Man kanske skulle ta och gräva där lite! ;D ;D ;D
Mr H
Hehe, här får du två något modernare bilder som inspiration:
http://i34.photobucket.com/albums/d105/lilldanil/2678_ho.jpg
http://i34.photobucket.com/albums/d105/lilldanil/898_ho.jpg
Katarr.katarr! ;D
Var det inte prat om någon gång att det skulle bli bussuppställning på den gamla skrotplatsytan, alltså funktionella bussar?
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 13 augusti 2010, 09:24:59 AM
Katarr.katarr! ;D
Var det inte prat om någon gång att det skulle bli bussuppställning på den gamla skrotplatsytan, alltså funktionella bussar?
Mr H
Var det inte Fotbollsplanen och det område som en gång i tiden trafikerades av HÖJ som det handlade om?
Mvh AGR
Skrotningen i Högdalen pågick fortfarande hösten 1979. Efter "bussbrasan" trycktes dock bussarna ihop före de las på "högen". Jag tog en mängd bilder vid detta besök och några visade Fredrik Klint här på forumet för några år sedan. Det fanns en stor mängd H32,H34 och H65 som väntade på skrot, men även två H33 dubbeldäckare(4285 och 4292), en H35 (4550), den ovan nämnda Metropolen och ett Höghus H15 som användes som lager. Skrotningen av bussar på Högdalen fortsatte till slutet av 1980, men många av de uppställda bussarna flyttades till Hölö för skrot. Så sent som våren 1983 användes Högdalen som mellanstation för bussar som skulle skrotas i Hölö. I mitten av 80-talet flyttades hela den enorma högen av ihoppressade och halvt utbrända bussar till Hölö för skrot (eller skars de ned i Högdalen?). Vid denna tid började SL skrota bussar i Arboga istället (hur länge pågick detta?)
Hälsningar
Christian B
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/75015Feb73AutoJust.jpg)
Tack för uppgifterna om avvecklingen av skrotningen i Högdalen!
Här ovan ses H19 75015 i Högdalen feb 1973. Notera även andra färgglada bussar!
Spännande att se om mysteriet med "de försvunna" Metropolerna löses nångång!
Mvh Gunnar
Den blå i bakgrunden, är det nån f.d. plattformsbuss från Arlanda månntro?
Ja kanske det, fanns det inte några ombyggda SJ-bussar som övertogs av SL och gick på Arlanda med beteckningen H83 elller något sådant och nummer i 69-serien?
Hälsar
Christian B
Citat från: christian berg skrivet 15 augusti 2010, 11:04:20 AM
Ja kanske det, fanns det inte några ombyggda SJ-bussar som övertogs av SL och gick på Arlanda med beteckningen H83 elller något sådant och nummer i 69-serien?
Hälsar
Christian B
I så fall torde det vara H83 och någon av 6965, 6966, 6968 el 6987 enl spvmuseets vagnförteckning.
Mvh Gunnar
Metropol The End 1968.................
Dog ämnet kanske ut redan 1968?
Ingen tråd här inte att börja nysta i för att försöka bringa någon form av klarhet i vad som hände med dom "försvunna" Metroplerna!!!
I ett tidigare inlägg i frågan, om jag nu minns rätt, var det "någon" som kände "någon" som arbetade på AB Demonteringar och som var med på den tiden då Metropolerna skrotades.
Har denne "någon" kontaktat denne "någon" på ABD för att om möjligt få veta vad som hände ute i Högdalen i slutet av -60 och början av 70-talet.
Åren drar iväg, minnen bleknar och många av dom som var med kanske har vandrat vidare in i busshimlen.
Tyvärr kan jag själv inte bidraga med så mycket mer men det finns kanske andra läsare som kan vaska fram något intressant.
Så, än en gång, låt inte dette ämne försvinna i glömska.
Anders S.
Citat från: Anders S. skrivet 16 december 2010, 14:06:36 PM
Så, än en gång, låt inte dette ämne försvinna i glömska.
Anders S.
Kan bara instämma!
Få se om jag hittar någon mer Metropolbild i arkivet.
/Gunnar
Citat från: Fredrik Klint skrivet 10 augusti 2010, 22:22:07 PM
Ni har givetvis kollat Svensk Busshistoria? Iof stämmer inte verkligheten alltid överens med papperet men enligt SBH så hamnade samtliga hos Silverdalen förutom:
5015 > FFV, Eskilstuna > Statens Väginstitut, Stockholm
5022 > E4722 > H282 > L862 > DNR352. FFV, Esilstuna > AB Be-su, Virserum > Osby Pannan AB, Osby
5032 > FFV, Eskilstuna > Statens Väginstitut, Stockholm. Senare EFH043 (Spårvägsmuseét).
5089 > AB Demonteringar
5092 > Okänt öde
5095 > Okänt öde
5104 > AB Demonteringar
5112 > AB Demonteringar
5121 > Okänt öde
5122 > D122 > FOM292 Svenska Spårvägssällskapet, Malmköping
5129 > AB Demonteringar
5131 > AB Demonteringar
5132 > AB Demonteringar
5133 > AB Demonteringar
5134 > AB Demonteringar
5135 > FSG042. Scania Bussar, Katrineholm
5137 > AB Demonteringar
5138 > Okänt öde
5139-5142 > AB Demonteringar
5143 > Okänt öde
5144 > AB Demonteringar
5145 > Okänt öde
5146-5155 > AB Demonteringar
5157-5162 > AB Demonteringar
5163 > Okänt öde
5164-5170 > AB Demonteringar
5172-5175 > AB Demonteringar
5179 > Okänt öde
5182 > R392 > HKW471. FFV > Silverdalen > Lennart Johnsson, Mölltorp (Tibro Buss)
5183 > AB Demonteringar
5190 > AB Demonteringar
5191 > Okänt öde
5193 > AB Demonteringar
5195-5203 > AB Demonteringar
-------------------------------
5033 hade först reg-nr B956, tillhörde Scania ca tre månader innan den levererades till SS.
5060+5061 utlånade till Göteborgs Spårvägar 540331 - 550228
Lennart Johansson i Tibro köpte (ca 1971) ytterligare en Metropol, utöver 5182, som han hade som reservdelsförråd. Den skrotades sedemera.
Frågan är som förut, var skrotades huvuddelen av de Metropoler som ej såldes till Silverdalen eller andra köpare? Även om det i slutändan var AB Demonteringar som som skötte skrotningen av de bussar som plockades på reservdelar till Pakistan-Capitolerna (hydrauliksystemet) så skedde detta inte på skrotplatsen Högdalen, där endast ett mindre antal Metropol skrotades.
En så stor ansamling Metropoler borde ha fastnat i någons minne...
Japp,,,
,,,precis vad jag menar.
Ett så stort antal Metropolbussar borde som sagt "någon" komma ihåg.
Metropolerna var ju stora bussar och dessutom såg dom speciella ut så "någon" borde ha sett dom var än dom nu stod uppställda / slaktades på reservdelar.
Helt klart är att Silverdalen slaktade inga Metropoler på reservdelar till Pakistan, detta vet jag med bestämdhet efter att jag själv vid flera tillfällen personligen talat med Bengt Sundberg på SMV.
Om det nu var ABD som slaktade bussarna kvarstår frågan, var höll man till med denna verksamhet?
Inte ute i Hödalen och inte nere i Hölö...
Att skrota bussar är en ganska omfattande och utrymmeskrävande hanteringen vilket jag vet av egen erfarenhet och det är inget som sker i det fördolda.
/// Är det "någon" på detta forum som kan bringa klarhet i frågan vad det var för Stockholmsbussar, Metropol eller Capitol är okänt, som fanns i trafik i Gambia på -70 och kanske in på 80-talet.
En kompis till mig har med bestämdhet åkt med sådana bussar i Gambia vid denna tidpunkt, gamla Stockholmsbussar, röda med vit kil framtill, med skyltar på svenska vid förarplatsen ///
Anders S.
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/H19Srentorp3dec67Trim3.jpg)
...eller skrotades fler H19 i Högdalen än de 11 st som sagts?
Det jag "vet" och kan "bevisa" om specifika H19-individers placering hösten-67 är endast detta:
Okt-67: 75145 i Brommahallen.
Nov-67: 75191 i Högdalshallen (tillsammans med ett antal okända H19)
Dec-67: 75202 i Sörentorp (tillsammans med en mängd H21 o några andra udda bussar)
Ovan ses 75202 i Sörentorp 3 dec 1967 (delförstoring).
Mvh Gunnar
Sörentorp var ju militärt område på den tiden, så en spekulation är ju att bussarna slaktades på delarna på någon Miloverkstad (eller vad det hette på den tiden) innan Demonteringar skar ner resterna. Kanske fann man det enklare att göra det på plats?
Vad gäller Gambia så vet jag att en del gamla SJ-bussar hamnade där, men det var inte så tidigt som på 70-talet. Snarare 90-tal. Metropolerna såldes av Silverdalen till Nigeria, ca 100 st, men om sedan nigerianerna sålde dem vidare har jag ingen aning om. Vad gäller Capitol är det ju inte omöjligt att SIDA skickade några till Gambia också, allt kanske inte gick till Pakistan? Fast det verkar långsökt att man isåfall skulle skicka relativt komplicerade bussar som Capitol till Gambia, bättre hade det väl varit med BF:ar isåfall.
Citat från: Björn Forslund skrivet 17 december 2010, 17:20:50 PM
Sörentorp var ju militärt område på den tiden, så en spekulation är ju att bussarna slaktades på delarna på någon Miloverkstad (eller vad det hette på den tiden) innan Demonteringar skar ner resterna. Kanske fann man det enklare att göra det på plats?
Det där är en tanke som jag också har och förutom fördelarna som du nämner så kunde man ju lasta in reservdelarna direkt i några H21:or! Egentligen så är det ju nästan dumt om man skulle gjort på något annat sätt och då ställde man väl upp skrotmetropolerna bland Capitolerna förstås! Frågade du Leffe någon gång på Demonteringar om han kommer ihåg det här?
Mr H
Hej! Samma år som högertrafiken infördes jobbade jag på ett svenskt linjerederi som räknade på frakten av gamla vänsterbussar till Pakistan från Stockholms Frihamn. Ett norskt rederi knep till slut transporten och satte in ett kombinerat malm/tankfartyg, troligen det största lastfartyg som anlöpt Stockholm genom tiderna. Lastluckorna var små, så bussarna fick surras på däck (ett stuveris dröm eller mardröm!). Säkert var fraktraten förmånlig både för avlastare och rederi, alternativet för rederiet var en kostsam ballastresa. Skulle man kunna tänka sig att det fanns ett antal Metropoler på däck, i boken ALLA VÅRA BUSSAR finns ett flygfoto av fartyget med många som det ser ut riktigt långa bussar? Hälsn. BengaB40
Citat från: BengaB40 skrivet 17 december 2010, 19:24:32 PM
Hej! Samma år som högertrafiken infördes jobbade jag på ett svenskt linjerederi som räknade på frakten av gamla vänsterbussar till Pakistan från Stockholms Frihamn. Ett norskt rederi knep till slut transporten och satte in ett kombinerat malm/tankfartyg, troligen det största lastfartyg som anlöpt Stockholm genom tiderna. Lastluckorna var små, så bussarna fick surras på däck (ett stuveris dröm eller mardröm!). Säkert var fraktraten förmånlig både för avlastare och rederi, alternativet för rederiet var en kostsam ballastresa. Skulle man kunna tänka sig att det fanns ett antal Metropoler på däck, i boken ALLA VÅRA BUSSAR finns ett flygfoto av fartyget med många som det ser ut riktigt långa bussar? Hälsn. BengaB40
Hoegh Ray eller något liknande hette väl fartyget? Men nix Metropolerna skeppades ut från Oskarshamn till Nigeria.
Mr H
Hej! Stämmer att fartyget hette Hoegh Ray. Rederiet Hoegh hade linjetrafik med "normala" lastfartyg från Oskarshamn på Västafrikanska hamnar dessutom. Hälsn. BengaB40
http://www.lardex.net/oslo/huag/skipstekst/1967hoeghray.htm (http://www.lardex.net/oslo/huag/skipstekst/1967hoeghray.htm)
M.v.h.
Ola
Hej! Tack Ola för bilden av Hoegh Ray! Såg henne live passera Oxdjupet inbound Stockholm för lastning av bussarna till Pakistan! Hälsn. BengaB40
Läste en DN artikel (1/10-68) på spårvägsmuseets arkiv för något år sedan, där stuvarbasen Boris Söderström i Stockholms frihamn berättar att ett arbetslag på 23 man arbetade med lastning av 210 av sidas gåvobussar till Pakistan på fartyget Höegh Ray. Han berättar att arbetet med att lasta alla dessa 210 fordon tog fyra dagar, med hjälp av pontonkranen Lodbrook. Dessförinnan hade cirka 100 bussar redan skeppats i väg till Karachi.
/Peter
Citat från: Mr H skrivet 17 december 2010, 18:07:40 PM
Det där är en tanke som jag också har och förutom fördelarna som du nämner så kunde man ju lasta in reservdelarna direkt i några H21:or! Egentligen så är det ju nästan dumt om man skulle gjort på något annat sätt och då ställde man väl upp skrotmetropolerna bland Capitolerna förstås! Frågade du Leffe någon gång på Demonteringar om han kommer ihåg det här?
Mr H
Vad gäller Sörentorp tror jag knappast att alla Capitolerna fanns samlade här och den enda Metropol jag kunde se var nämnda 75202. Fast jag vet ju inte hur stort området var. Bilden är tagen från den södra sidan av det inhängnade området.
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 18 december 2010, 08:45:02 AM
Vad gäller Sörentorp tror jag knappast att alla Capitolerna fanns samlade här och den enda Metropol jag kunde se var nämnda 75202. Fast jag vet ju inte hur stort området var. Bilden är tagen från den södra sidan av det inhängnade området.
/Gunnar
Det kan ju vara så enkelt som att Metropolen råkade komma fel när bilkåristerna körde bort bussarna från SL:s garage.
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 18 december 2010, 12:30:15 PM
Det kan ju vara så enkelt som att Metropolen råkade komma fel när bilkåristerna körde bort bussarna från SL:s garage.
Mr H
Så kan det förstås vara.
Jag vill minnas att det var en artikel med bild i någon dags/kvällstidning ett antal dagar tidigare som fick mig att åka ut till Sörentorp den 3 dec -67. Om den artikeln hittas kan kanske vidare bildanalys ge något.
/Gunnar
(http://i56.tinypic.com/359eszl.jpg)
Kanske det var den här (översta) artikeln du såg då ur Expressen. Nu andas den ju inte sådär mycket höst och vinter och det anges som Ing 1 förstås...
Mr H
(http://i51.tinypic.com/28bsozo.jpg)
Några urklipp till från Capitolemigreringen!
Som framgår så renodlade man först och skickade iväg 100 st f.d
SS-Capitoler och sedan skickade man resten av bussarna senare.
Den främre H21:an i nedre klippet är skyltad "132".
Kanske skyltningen är autentisk och då kanske den sista
H21-resenären mötte den sista H19-resenären den sista v-natten d.v.s
Gunnar! Har du några minnen av att det var en H21 ute på 132:an Gunnar?
:D :D :D
Mr H
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/H21Srentorp3Dec67Trim.jpg)
Citat från: Mr H skrivet 18 december 2010, 15:50:13 PM
Kanske det var den här (översta) artikeln du såg då ur Expressen. Nu andas den ju inte sådär mycket höst och vinter och det anges som Ing 1 förstås...
Mr H
Jag tror jag måste ha blivit uppmärksammad senare än i mitten av oktober i och med jag dröjde till början av december med att åka dit. Dessutom måste det framgått att det var militärens anläggning i Sörentorp. Men kanske E4 och järnvägen skymtar i bakgrunden på bilden i artikeln så det kanske är Sörentorp.
Ovan en översikt av Sörentorp (notera även ett par godsvagnar t.v.) 3 dec-67.
Citat från: Mr H skrivet 18 december 2010, 15:57:00 PM
Den främre H21:an i nedre klippet är skyltad "132".
Kanske skyltningen är autentisk och då kanske den sista
H21-resenären mötte den sista H19-resenären den sista v-natten d.v.s
Gunnar! Har du några minnen av att det var en H21 ute på 132:an Gunnar?
:D :D :D
Mr H
Tyvärr inget minne av H21 på 132:an den natten!
Jag har ju tidigare här yrat om ett antal Metropoler som stod uppställda i Högdalen nov-67 (kanske något dussin, enda säkra 75191) utan att riktigt kunna precisera platsen. Det har här antytts att det kunde vara en del av Söderhallens Metropoler som stod uppställda där efter Dagen H. Nu tror jag iaf att jag kan identifiera platsen till att vara ytan mellan SSS-område och hallbyggnaden längst t.v. i bildlänken:
http://www2.sl.se/Templates/FMS/FMS_photo_result.aspx?id=3742&recid=165082
75191 blev ju kvar i Högdalen e.u. men vart tog de övriga vägen? De kan ju inte ha varit "Hornsbergsmetropolerna" som ju kom dit våren-68 e.u.
Mycket detta,
Gunnar
Hej! Mycket intressanta inlägg om utskeppningarna av vänsterbussar till Pakistan! M/S Hoegh Orchid verkar vara det första fartyget som lastade dessa gamla vänster-bussar i Stockholms Frihamn. Hon var nybyggd på Wärtsilä-varvet och ett fartyg avsett för den här typen av last i motsats till rederiets M/S Hoegh Ray. Men definitvt inte ett roro-fartyg som ju numera är standard på världshaven! Hälsn. BengaB40
Jag har ju tidigare här yrat om ett antal Metropoler som stod uppställda i Högdalen nov-67 (kanske något dussin, enda säkra 75191) utan att riktigt kunna precisera platsen. Det har här antytts att det kunde vara en del av Söderhallens Metropoler som stod uppställda där efter Dagen H. Nu tror jag iaf att jag kan identifiera platsen till att vara ytan mellan SSS-område och hallbyggnaden längst t.v. i bildlänken:
http://www2.sl.se/Templates/FMS/FMS_photo_result.aspx?id=3742&recid=165082
75191 blev ju kvar i Högdalen e.u. men vart tog de övriga vägen? De kan ju inte ha varit "Hornsbergsmetropolerna" som ju kom dit våren-68 e.u.
Mycket detta,
Gunnar
Ja du menar fotbollsplan mellan SSS område och tunnelvagnsverkstaden då. Där ställde mycket riktigt Söder upp sina vänstervagnar dagen H, stog bl.a H20 där vilket ju kan sägas vara Söders signum! Bussarna kördes ju bort undan för undan under hösten. Nyboda ställde upp i Nyboda vid tennisplanerna, Hammarby vid Hammarby, Bromma i Spånga men var ställde Hornsberg upp sina övertaliga vänstervagnar?
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 18 december 2010, 18:45:09 PM
Ja du menar fotbollsplan mellan SSS område och tunnelvagnsverkstaden då. Där ställde mycket riktigt Söder upp sina vänstervagnar dagen H, stog bl.a H20 där vilket ju kan sägas vara Söders signum! Bussarna kördes ju bort undan för undan under hösten. Nyboda ställde upp i Nyboda vid tennisplanerna, Hammarby vid Hammarby, Bromma i Spånga men var ställde Hornsberg upp sina övertaliga vänstervagnar?
Mr H
OK tack, då har jag fått klarhet i att dessa bussar i Höh nov-67 kom från Söh.
Hbh hade väl inga H19 sep-67 (eller?) och H21 kördes väl iväg till bl.a. Sörentorp fvb Pakistan. H25-H29, H31? Jag vet inte.
/Gunnar
Citat från: Mr H skrivet 18 december 2010, 15:57:00 PM
Några urklipp till från Capitolemigreringen!
Som framgår så renodlade man först och skickade iväg 100 st f.d
SS-Capitoler och sedan skickade man resten av bussarna senare.
Mr H
Bra urklipp!
Jag var ute i Frihamnen den 8 jan-68 som jag minns var en riktigt smällkall dag och bevittnade bl.a. 75411 som lastades ombord. Enligt anteckningar.
/Gunnar
Jag var o kikade på den stora bussuppställningen nära infarten på HÖH, bredvid SSS- området. Så vitt jag såg var det bara Capitoler och H20 som stod där. Senare kördes allt bort, utom en vagn som var hårt smälld baktill, denna fick göra den korta resan till Demonteringars domäner.
Undrar om inte uppsortering skedde redan från början, och Metropol koncentrerades till Rissne. Anledningen kan vara att Capitol och H20 ansågs ha ett visst värde och skulle stå skyddade på bevakat inhägnat område, till skillnad från Metropolerna som mer eller mindre betraktades som skrot.
Citat från: Gunnar D skrivet 19 december 2010, 09:53:12 AM
Jag var ute i Frihamnen den 8 jan-68 som jag minns var en riktigt smällkall dag och bevittnade bl.a. 75411 som lastades ombord.
/Gunnar
Hej!
75411, Capitolen som i a f nummermässigt varande den 181:a C70 Capitolen
utgjorde kompensation för den uteblivna 200:e Metropolen till SS.
Jag har i samlingarna en bild på 75411, när den formellt överlämnas till SS' tekniske direktör Olof Kekonius
av Scania-Vabis representant (Nyström?). Herrarna skakar hand framför den flaggprydda bussen,
som är skyltad "181" med hemmagjord pappersskylt utanpå skyltskåpet.
mvh K R
Finns det några som helst bildbevis för att alla dessa bussar faktiskt kom till användning i de länder dit de skickade? Med tanke på hur förbrukat material tas om hand i många länder där miljömedvetenhet och kanske ekonomisk kapacitet inte är i topp borde det kanske till och med finnas rester kvar i någon sophög i Afrika eller Asien.
Citat från: Björn Forslund skrivet 19 december 2010, 12:11:47 PM
Jag var o kikade på den stora bussuppställningen nära infarten på HÖH, bredvid SSS- området. Så vitt jag såg var det bara Capitoler och H20 som stod där. Senare kördes allt bort, utom en vagn som var hårt smälld baktill, denna fick göra den korta resan till Demonteringars domäner.
Undrar om inte uppsortering skedde redan från början, och Metropol koncentrerades till Rissne. Anledningen kan vara att Capitol och H20 ansågs ha ett visst värde och skulle stå skyddade på bevakat inhägnat område, till skillnad från Metropolerna som mer eller mindre betraktades som skrot.
Jag hävdar ("vet") att nov-67 fanns det (även) Metropoler på denna plats i Höh (bl.a. 75191).
Citat från: K R skrivet 19 december 2010, 12:37:49 PM
Hej!
75411, Capitolen som i a f nummermässigt varande den 181:a C70 Capitolen
utgjorde kompensation för den uteblivna 200:e Metropolen till SS.
Jag har i samlingarna en bild på 75411, när den formellt överlämnas till SS' tekniske direktör Olof Kekonius
av Scania-Vabis representant (Nyström?). Herrarna skakar hand framför den flaggprydda bussen,
som är skyltad "181" med hemmagjord pappersskylt utanpå skyltskåpet.
mvh K R
Vore mycket intressant att få se den bilden! Kan du lägga ut den här?
Mvh Gunnar
Hej o hå,
Blir imponerad av alla bilder och alla kunniga inlägg i frågan om Metropol- Capitolbussarnas öden.
Att det är så många som på ett så tidigt skede i samband med högertrafikomläggningen intresserade sig för vad som skulle hända och senare hände med våra gamla vänstertrafikbussar och att det fortfarande efter så många år fortfarande finns så många sparade bilder och artiklar är mycket glädjande.
I min enfald trodde jag, innan jag hittade detta forum, att jag var nästintill ensam om att intressera mig för detta ämne men tydligen lever minnet fortfarande starkt hos många när Capitol och Metropol nämns.
Med tanke vilket samlat materilal och kunnande som finns i frågan Capitol/Metropol,
hur många vi tydligen var/är som då sent 60-och tidigt 70-tal intresserade oss i ämnet är det förvånande att ingen av oss verkar ha den minsta susning om vad som hände med dom "försvunna" Metropolbussarna...
Är inte detta minst sagt konstigt?
Ett 50-tal Metropolbussar parkeras inte var som helst utan att en enda bussintresserad själ noterar och kommer ihåg detta.
Kommer vi någonsin att få svar på denna fråga? Själv tror jag att håller vi bara ämnet vid liv så kommer vi att finna ett svar som verkar troligt och som vi kan acceptera.
Anders S.
Citat från: Gunnar D skrivet 19 december 2010, 14:04:03 PM
Vore mycket intressant att få se den bilden! Kan du lägga ut den här?
Mvh Gunnar
Hej!
Nej, jag kan tyvärr inte av olika skäl (bl a är det inte min bild) lägga ut den här...
Men en tanke som dyker upp är att det kanske skulle kunna ordnas ett "Metropol/Capitol-seminarium" vid lämpligt tillfälle,
t ex på Spårvägsmuseet, d v s att de som är intresserade av dessa bussar kunde träffas där "på riktigt" och diskutera
detta outtömliga ämne. Kan det vara nåt?
mvh K R
Citat från: K R skrivet 19 december 2010, 17:12:12 PM
Men en tanke som dyker upp är att det kanske skulle kunna ordnas ett "Metropol/Capitol-seminarium" vid lämpligt tillfälle,
t ex på Spårvägsmuseet, d v s att de som är intresserade av dessa bussar kunde träffas där "på riktigt" och diskutera
detta outtömliga ämne. Kan det vara nåt?
mvh K R
Låter mycket angeläget!
/Gunnar
Träff / Seminarium i frågan Metropol - Capitol kanske inte vore helt fel.
Vem vet, kanske är det lättare att klargöra vissa frågor "live".
I några tidigare inlägg frågade någon om det var känt vad som hände exportbussarna efter framkomst till sina nya hemländer.
Hur det gick i Nigeria har jag ingen aning om.
Ser det som osannolikt att några av "Nigeriametropolerna" skulle ha exporterats vidare till Gambia. De Stockholmsbussar som ska ha varit i trafik i Gambia hade vit kil i fronten och om jag har uppfattat det hela rätt så hade ingen av Metropolerna som exporterades till Nigera någon fronkil efter omlackering.
Capitolerna i Pakistan rönte nog i stort sett samma öde som dom övriga "svenskbussarna" däröver.
Det var ytterst få av dessa bussar som överhuvudtaget alls kom i trafik och av dom som gjorde det togs de flesta ur trafik ganska omgående.
Orsaken var främst att bussarna hela tiden drabbades av olika haverier.
När bussarna först anlände till Karachi fanns ingen plats att ställa upp dom vare sig i hamnområdet eller hos det lokala transportföretaget varför bussarna direkt efter lossning kördes eller bogserades ut till en jättelik uppställningsplats i ett ökenliknande område.
Redan i detta skede förstördes automatlådorna i många av de Capitoler som måste bogseras.
Väl i trafik överhettades motorerna pga värmen, bromsarna fungerade ibland dåligt då bussarna konstant överlastades samtidigt som dom kördes förhålladevis hårt då chaufförerna var ovana vid hästkraftstarka motorer och utnyttjade dessa till fullo. Flera olyckor inträffade just av dessa anledningar.
Merparten av bussarna lämnade aldrig uppställningsplatsen.
Pakistan har gamla traditioner av skrothantering av bl a fartyg så några hundra bussar var inte något stort problem.
Tydligen slutade hela biståndsgåvan med att det var mer eller mindre fritt fram för vem som helst att bege sig ut i öknen och hämta en buss men de flesta slukades säkert av någon skrothandlare med resurser att forsla bort alla bussarna, dom var ju trots allt gratis.
Dock har tydligen några överlevt, inte som bussar men som förråd, bostäder och liknande. För bara några år sedan var det en bekant till mig som hade sett en gammal Capitol invid en gård ute på "vischan". Det såg ut som att den användes som bostad med gardiner för fönstren.
Den hade tydligen sett förvånansvärt intakt ut om än väldigt solblekt.
Vid samma tillfälle hade han även sett en en gammal Scania-Vabis, det stod så på stötfångaren fram sade han och vad jag har förstått av hans beskrivning med Hägglundskaross. Den hade haft stora kromade lister på tvären i fronten och ett emblem med ett "H". Den var ljusgul eller beige till färgen och på den högra sidan som fortfarande var orörd fanns något gammalt bussbolagsmärke där det hade stått Timråbussarna eller något sådant, han mindes inte exakt. Den bussen stod intill en bilverkstad och användes som förråd och raststuga.
Men, ett 50-tal Metropolbussar är fortfarande en gåta.
Anders S
Citat från: K R skrivet 19 december 2010, 17:12:12 PM
Hej!
Nej, jag kan tyvärr inte av olika skäl (bl a är det inte min bild) lägga ut den här...
Men en tanke som dyker upp är att det kanske skulle kunna ordnas ett "Metropol/Capitol-seminarium" vid lämpligt tillfälle,
t ex på Spårvägsmuseet, d v s att de som är intresserade av dessa bussar kunde träffas där "på riktigt" och diskutera
detta outtömliga ämne. Kan det vara nåt?
mvh K R
Kul initiativ! Hoppas att iden går hem.
/Peter
Citat från: Peter Rost skrivet 20 december 2010, 08:49:01 AM
Kul initiativ! Hoppas att iden går hem.
/Peter
Jo, det vore väl kul. Men då behövs det några som verkligen vet något mera i frågan också. Vi verkar ju ha "kört fast", och spekulationer ger inget konkret. Kanske någon med militär bakgrund vet mera, eftersom Sörentorp var militärt område på den tiden.
Jag mailade min namne på Hölö, men han verkar inte veta något. "Long John" kunde nog berättat mer om detta, men han har tyvärr passerat yttersta ändhållplatsen.
Hej!
Om vi som är intresserade skulle träffas på Spårvägsmuseet för att snacka Metropol & Capitol kommer här ett preliminärt förslag:
Söndagen den 16 januari kl. 11.00 på Spårvägsmuseet, Tegelviksgatan 22.
Vi tittar igenom museets utställningar när vi ändå är där, fikar i museets café
och för våra djupare diskussioner i ämnet M & C finns nog möjlighet att samlas i avskildhet.
Synpunkter och kommentarer mottages tacksamt.
Om vi sedan bestämmer oss för att göra detta kommer samlad info att finnas i en ny tråd.
mvh K R
Hej!
Mitt första inlägg här och då dessutom i ett väldigt intressant ämne.
1983 arbetade jag i dåvarande Miloverkstaden Kungsängen och där fanns det tre personer som hade arbetat i Försvarets verkstäder sedan 1960 talets början och en av dessa främst med renovering, demontering av komponenter såsom växellådor mm. Detta utfördes under 70-talet främst i Ursvik. Vill minnas att det vid ett par tillfällen pratades om att det demonterades ett antal för tiden väldigt moderna automatlådor ur tyngre fordon.
Men alla visste om mitt intresse för bussar så om det nu var ur Metropoler det togs reservdelar hade jag nog fått det berättat för mig.
Tyvärr är ingen av dessa personer, som arbetat som civila mekaniker i Försvaret ända till pensionen, kvar i livet.
Jag sak roa mig med att kolla i krigsarkivet om det finns något om detta, delar av verkstäderna har varit intäktsfinansierade sedan 1960 talet så mycket kan i så fall rymmas i tråkig bokföring om man vet vad man ska leta.
Annat envist rykte var att någon militär skodde sig på skrotförsäljning och för det nyttjade miltära anläggningar också denna aktuella tid, också värt att kolla upp.
/Peter W
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/H19SpngaStn8jan67TrimWeb.jpg)
Här är en av de ca 50 st Metropoler som rönt ett okänt öde. Kanske vill den i dessa tider sända en särskild hälsning till de som nu försöker komma fram till vad som egentligen hände dem för över 40 år sedan.
H19 75134 vid Spånga stn 8 jan 1967.
Mvh Gunnar
****
En härlig vinterbild på en Metropol. Det tar jag som en julklapp :)
Tackar&Bockar!
HJP
Fin bild och jag undrar vilken hälsning som den vill sända till oss. ???
Noterar att 10-talsrullen ser relativt oanvänd ut, inte solkad av tiden som grannen på entalet. Har vagnen gått i Bromma en längre tid borde inte elvan vara så där vit tänker jag. En tvåa borde annars ha solkats ner mest i Hammarby tycker jag, där fanns både 182 och 192 att skylta med. I övrigt har inte entalstvåan använts mycket alls på SS-nätet, förutom 112 då. 82, 132 och 142 kan inte ha haft så många turer att de hunnit skita ned rullen. Så jag funderar om A75134 kan ha varit en Hammarbyvagn tidigare. Ett annat alternativ är förstås att 10-talsrullen kan ha bytts ut nyligen, och en oanvänd rulle plockats fram från reservdelsförrådet.
Citat från: Mr G skrivet 21 december 2010, 15:37:17 PM
Fin bild och jag undrar vilken hälsning som den vill sända till oss. ???
Noterar att 10-talsrullen ser relativt oanvänd ut, inte solkad av tiden som grannen på entalet. Har vagnen gått i Bromma en längre tid borde inte elvan vara så där vit tänker jag. En tvåa borde annars ha solkats ner mest i Hammarby tycker jag, där fanns både 182 och 192 att skylta med. I övrigt har inte entalstvåan använts mycket alls på SS-nätet, förutom 112 då. 82, 132 och 142 kan inte ha haft så många turer att de hunnit skita ned rullen. Så jag funderar om A75134 kan ha varit en Hammarbyvagn tidigare. Ett annat alternativ är förstås att 10-talsrullen kan ha bytts ut nyligen, och en oanvänd rulle plockats fram från reservdelsförrådet.
Genom mina övernaturliga gåvor har jag uppfattat hälsningen som: "Ge inte upp era efterforskningar i vårt öde. God Jul & Gott Nytt År!"
Mr G är skarpögd. Men utan att ha gått igenom alla turlistor för linjerna 112, 182 och 192 år 1954-66 är min hypotes att summan av vagntimmarna för linje 112/112E överstiger desamma för linjerna 182 och 192 under denna tidsperiod. Märk att Metropolemblemet saknas vilket kan tyda på en krockskada i fronten då även 10-talsrullen kan ha skadats och bytts ut. Före 1967 var det väl mest krockskador som gjorde att emblemet försvann. Enl mina uppgifter tillhörde 75134 Bmh 1963 iaf.
Spännande diskussion iaf!
Mvh Gunnar
GLÖM OSS INTE...
Så kan väl den fina vinterbilden på Metropolen som Gunnar sänt till oss kanske tolkas.
Kom precis hem och läste de senaste inläggen. Roligt att det börjar hända lite i ämnet och att engagemanget har tagit ny fart.
Det skulle vara intressant att än en gång gå igenom kvarvarande Registreringsbevis över Metropoler och se vilka som verkligen saknas men det är inte lika lätt som tidigare och dessutom förhållandevis dyrt att beställa dessa uppgifter.
Spekulera kan man ju alltid men tänk tanken att någon driftig person tillförskansade sig ett antal Metropoler och helt enkelt lät dom försvinna för att sedan på ett eller annat sätt omsätta dessa.
Detta är en inte helt omöjlig tanke, har själv sedan tidigare hört något som kan liknas vid detta men trodde då att det gällde Capitol.
Vem höll egentligen koll på alla bussar under denna period. Plockade man dessutom bort Besiktningsinstrumenten fanns sedan inte mycket att gå efter.
Som sagt, spekulera går ju alltid men skam den som ger sig.
Anders S.
På Svensk busshistoria står det ju faktiskt att bussarna såldes till AB Demonteringar! Kanske man kan börja med att fundera på var den uppgiften kommer ifrån? Det är väl inte otroligt att AB Demonteringar plockade reservdelarna på vagnarna och skrotade de på någon annan plats än Högdalen?
En märklighet i detta är ju som vi tidigare konstaterat att de bussar som vi vet faktiskt skrotades i Högdalen av AB Demonteringar anges i Svensk Busshistoria som öde okänt! (Kan dessa bussar ha skrotats av Demonteringar åt någon annan ägare utan att Demonteringar köpte bussarna? Är det möjligt?) Nej, jag tror att nyckeln till allt detta finns hos AB Demonteringar! Man skulle ju kunna fråga Leffe också, tyvärr så känner jag inte honom speciellt bra, men det är klart att chansen är liten om inte Björn vet något.
Vagn 5179 skrotades f.ö definitivt av Demonteringar utan att de ägde den. Den var såld men köparen uppenbarade sig aldrig för att hämta bussen. Den skulle användas som överbyggnad på en båt! Därför dröjde vagnen kvar som förråd så länge ända tills avvecklingen av Högdalen! En Metropolbåt hade ju varit ganska så kul att få se förstås! ;D ;D ;D Förresten det kanske på sätt och vis också fanns, några av de äldre sightseeingbåtarna i Stockholm sägs ha fått begagnade Metropolmotorer inmonterade! Någon som kan bekräfta det?
Mr H
Citat från: Gunnar D skrivet 21 december 2010, 16:41:16 PM
Mr G är skarpögd. Men utan att ha gått igenom alla turlistor för linjerna 112, 182 och 192 år 1954-66 är min hypotes att summan av vagntimmarna för linje 112/112E överstiger desamma för linjerna 182 och 192 under denna tidsperiod. Märk att Metropolemblemet saknas vilket kan tyda på en krockskada i fronten då även 10-talsrullen kan ha skadats och bytts ut. Före 1967 var det väl mest krockskador som gjorde att emblemet försvann. Enl mina uppgifter tillhörde 75134 Bmh 1963 iaf.
Mvh Gunnar
Gunnar!
När jag studerar linjerullen i det mindre skyltskåpet på vänstersidan ser det faktiskt ut som att det är samma skillnad i solkighetsgrad där som i framskåpet. Men, det är svårt att se tydligt så jag kan ha fel. Kanske kan du kolla originalet om det går att se bättre där. Visar det sig att 11-an är mycket vitare än 2:an på sidoskylten också, kan jag nästan ta gift på att den vagnen gått sin mesta tid i Hammarby. En Brommametropol 1967 hade inte en så vit 11:a utan anledning.
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/H19Alv63Del2.jpg)
Citat från: Mr G skrivet 21 december 2010, 23:08:06 PM
Gunnar!
När jag studerar linjerullen i det mindre skyltskåpet på vänstersidan ser det faktiskt ut som att det är samma skillnad i solkighetsgrad där som i framskåpet. Men, det är svårt att se tydligt så jag kan ha fel. Kanske kan du kolla originalet om det går att se bättre där. Visar det sig att 11-an är mycket vitare än 2:an på sidoskylten också, kan jag nästan ta gift på att den vagnen gått sin mesta tid i Hammarby. En Brommametropol 1967 hade inte en så vit 11:a utan anledning.
Svårt att se även på originalet då det är en reflex i glaset på sidoskylten. Men det kan vara så att 11:an är vitare än 2:an.
MEN...jag kollade de fåtal bilder på Brommametropoler jag har och på flera av dessa förekommer samma skillnad, även på Brommas "Ur-Metropoler" (7500x-7504x)! Se delförstoringen ovan på 75012 år 1963 där denna skillnad kan skönjas! 75012 kan knappast misstänkas att ha tillhört Hammarby! Då är hypotesen att 11:an i regel blivit så solkad att tiotalsrullen har bytts exvis vid revision. Men det hindrar ju inte att 75134 kan ha tillhört Hammarby under någon period.
Mvh Gunnar
Oj,
blir mer och mer imponerad av vilket kunnande som gömmer sig bakom alla inlägg i bara den här frågan gällande Metropoler.
Tänk vilket kunnande som måste gömma sig sammantaget, hoppas att inte allt detta kunnande och allt bildmaterial försvinner till ingen nytta.
Metropolerna då?
Med tanke på det stora intresset, inte bara i dag utan även från tiden då det begav sig, då Metropolerna var fysiskt närvarande och i full drift så skulle det vara högst märkligt om inte en enda av alla dessa kunniga själar skulle sitta inne med vetskapen om de "försvunna" Meropolernas öden.
Rimligen borde någon intresserad ha snappat upp något redan då för 40 år sedan om något ovanligt hade förekommit.
Kan det vara så att dom "försvunna 50" trots allt har skrotats en eller ett par åt gången vartefter dom anlänt till Högdalen från någon annan uppställningsplats utan att någon utomstående har reagerat på att lagret fyllts på?
Som någon skrev, svaret finns kanske hos ABD.
Finns det någon här med rätt kontakt hos ABD så kanske vi finner lösningen.
Anders S.
Om vi hade kunnat förutse dagens intresse för "de försvunna 50" så hade många av oss varit mer observanta efter Dagen H!
/Gunnar
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/H19Rissne2feb69TrimWeb.jpg)
Jag har ju levt i tron att jag aldrig såg Metropoluppställningen i Rissne "live". Men så dök denna bild upp tagen i samband med en bilresa till Västerås med en Opel Rekord 1958! Alla(?) dessa bussar hamnade senare i Småland och en större del vidare till Nigeria.
Foto från Enköpingsvägen/E18 den 2 feb 1969.
Mvh Gunnar
Det är luckor bland bussarna, troligen saknas väl åtminstone de bussar som valts ut som organdonatorer. En bit över 100 st bör det iaf vara som syns på bilden.
Med hjälp av bilden i tidningen Se, ett flygfoto, bör det gå att uppskatta antalet ganska hyfsat, eftersom det inte verkar ha hänt så mycket jämfört med din bild.
/Björn
Intressant läsning! Och tack för utförlig info hur man gör med bilderna!