Metropol: The End 1968

Startat av Gunnar D, 08 februari 2010, 18:25:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BengaB40

Hej! Mycket intressanta inlägg om utskeppningarna av vänsterbussar till Pakistan! M/S Hoegh Orchid verkar vara det första fartyget som lastade dessa gamla vänster-bussar i Stockholms Frihamn. Hon var nybyggd på Wärtsilä-varvet och ett fartyg avsett för den här typen av last i motsats till rederiets M/S Hoegh Ray. Men definitvt inte ett roro-fartyg som ju numera är standard på världshaven! Hälsn. BengaB40

Mr H

Jag har ju tidigare här yrat om ett antal Metropoler som stod uppställda i Högdalen nov-67 (kanske något dussin, enda säkra 75191) utan att riktigt kunna precisera platsen. Det har här antytts att det kunde vara en del av Söderhallens Metropoler som stod uppställda där efter Dagen H. Nu tror jag iaf att jag kan identifiera platsen till att vara ytan mellan SSS-område och hallbyggnaden längst t.v. i bildlänken:
http://www2.sl.se/Templates/FMS/FMS_photo_result.aspx?id=3742&recid=165082

75191 blev ju kvar i Högdalen e.u. men vart tog de övriga vägen? De kan ju inte ha varit "Hornsbergsmetropolerna" som ju kom dit våren-68 e.u.

Mycket detta,

Gunnar

Ja du menar fotbollsplan mellan SSS område och tunnelvagnsverkstaden då. Där ställde mycket riktigt Söder upp sina vänstervagnar dagen H, stog bl.a H20 där vilket ju kan sägas vara Söders signum! Bussarna kördes ju bort undan för undan under hösten. Nyboda ställde upp i Nyboda vid tennisplanerna, Hammarby vid Hammarby, Bromma i Spånga men var ställde Hornsberg upp sina övertaliga vänstervagnar?

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 18 december 2010, 18:45:09 PM
Ja du menar fotbollsplan mellan SSS område och tunnelvagnsverkstaden då. Där ställde mycket riktigt Söder upp sina vänstervagnar dagen H, stog bl.a H20 där vilket ju kan sägas vara Söders signum! Bussarna kördes ju bort undan för undan under hösten. Nyboda ställde upp i Nyboda vid tennisplanerna, Hammarby vid Hammarby, Bromma i Spånga men var ställde Hornsberg upp sina övertaliga vänstervagnar?

Mr H

OK tack, då har jag fått klarhet i att dessa bussar i Höh nov-67 kom från Söh.

Hbh hade väl inga H19 sep-67 (eller?) och H21 kördes väl iväg till bl.a. Sörentorp fvb Pakistan. H25-H29, H31? Jag vet inte.

/Gunnar

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 18 december 2010, 15:57:00 PM
Några urklipp till från Capitolemigreringen!
Som framgår så renodlade man först och skickade iväg 100 st f.d
SS-Capitoler och sedan skickade man resten av bussarna senare.

Mr H

Bra urklipp!
Jag var ute i Frihamnen den 8 jan-68 som jag minns var en riktigt smällkall dag och bevittnade bl.a. 75411 som lastades ombord. Enligt anteckningar.

/Gunnar

Björn Forslund

Jag var o kikade på den stora bussuppställningen nära infarten på HÖH, bredvid SSS- området. Så vitt jag såg var det bara Capitoler och H20 som stod där. Senare kördes allt bort, utom en vagn som var hårt smälld baktill, denna fick göra den korta resan till Demonteringars domäner.
Undrar om inte uppsortering skedde redan från början, och Metropol koncentrerades till Rissne. Anledningen kan vara att Capitol och H20 ansågs ha ett visst värde och skulle stå skyddade på bevakat inhägnat område, till skillnad från Metropolerna som mer eller mindre betraktades som skrot.

K R

Citat från: Gunnar D skrivet 19 december 2010, 09:53:12 AM
Jag var ute i Frihamnen den 8 jan-68 som jag minns var en riktigt smällkall dag och bevittnade bl.a. 75411 som lastades ombord.
/Gunnar

Hej!

75411, Capitolen som i a f nummermässigt varande den 181:a C70 Capitolen
utgjorde kompensation för den uteblivna 200:e Metropolen till SS.
Jag har i samlingarna en bild på 75411, när den formellt överlämnas till SS' tekniske direktör Olof Kekonius
av Scania-Vabis representant (Nyström?). Herrarna skakar hand framför den flaggprydda bussen,
som är skyltad "181" med hemmagjord pappersskylt utanpå skyltskåpet.

mvh K R

Cero

Finns det några som helst bildbevis för att alla dessa bussar faktiskt kom till användning i de länder dit de skickade? Med tanke på hur förbrukat material tas om hand i många länder där miljömedvetenhet och kanske ekonomisk kapacitet inte är i topp borde det kanske till och med finnas rester kvar i någon sophög i Afrika eller Asien.

Gunnar D

Citat från: Björn Forslund skrivet 19 december 2010, 12:11:47 PM
Jag var o kikade på den stora bussuppställningen nära infarten på HÖH, bredvid SSS- området. Så vitt jag såg var det bara Capitoler och H20 som stod där. Senare kördes allt bort, utom en vagn som var hårt smälld baktill, denna fick göra den korta resan till Demonteringars domäner.
Undrar om inte uppsortering skedde redan från början, och Metropol koncentrerades till Rissne. Anledningen kan vara att Capitol och H20 ansågs ha ett visst värde och skulle stå skyddade på bevakat inhägnat område, till skillnad från Metropolerna som mer eller mindre betraktades som skrot.

Jag hävdar ("vet") att nov-67 fanns det (även) Metropoler på denna plats i Höh (bl.a. 75191).

Citat från: K R skrivet 19 december 2010, 12:37:49 PM
Hej!

75411, Capitolen som i a f nummermässigt varande den 181:a C70 Capitolen
utgjorde kompensation för den uteblivna 200:e Metropolen till SS.
Jag har i samlingarna en bild på 75411, när den formellt överlämnas till SS' tekniske direktör Olof Kekonius
av Scania-Vabis representant (Nyström?). Herrarna skakar hand framför den flaggprydda bussen,
som är skyltad "181" med hemmagjord pappersskylt utanpå skyltskåpet.

mvh K R

Vore mycket intressant att få se den bilden! Kan du lägga ut den här?

Mvh Gunnar

Anders S.

Hej o hå,

Blir imponerad av alla bilder och alla kunniga inlägg i frågan om Metropol- Capitolbussarnas öden.

Att det är så många som på ett så tidigt skede i samband med högertrafikomläggningen intresserade sig för vad som skulle hända och senare hände med våra gamla vänstertrafikbussar och att det fortfarande efter så många år fortfarande finns så många sparade bilder och artiklar är mycket glädjande.

I min enfald trodde jag, innan jag hittade detta forum, att jag var nästintill ensam om att intressera mig för detta ämne men tydligen lever minnet fortfarande starkt hos många när Capitol och Metropol nämns.

Med tanke vilket samlat materilal och kunnande som finns i frågan Capitol/Metropol,
hur många vi tydligen var/är som då sent 60-och tidigt 70-tal intresserade oss i ämnet är det förvånande att ingen av oss verkar ha den minsta susning om vad som hände med dom "försvunna" Metropolbussarna...
Är inte detta minst sagt konstigt?

Ett 50-tal Metropolbussar parkeras inte var som helst utan att en enda bussintresserad själ noterar och kommer ihåg detta.
Kommer vi någonsin att få svar på denna fråga? Själv tror jag att håller vi bara ämnet vid liv så kommer vi att finna ett svar som verkar troligt och som vi kan acceptera.

Anders S.

K R

Citat från: Gunnar D skrivet 19 december 2010, 14:04:03 PM
Vore mycket intressant att få se den bilden! Kan du lägga ut den här?
Mvh Gunnar

Hej!

Nej, jag kan tyvärr inte av olika skäl (bl a är det inte min bild) lägga ut den här...
Men en tanke som dyker upp är att det kanske skulle kunna ordnas ett "Metropol/Capitol-seminarium" vid lämpligt tillfälle,
t ex på Spårvägsmuseet, d v s att de som är intresserade av dessa bussar kunde träffas där "på riktigt" och diskutera
detta outtömliga ämne. Kan det vara nåt?

mvh K R

Gunnar D

Citat från: K R skrivet 19 december 2010, 17:12:12 PM
Men en tanke som dyker upp är att det kanske skulle kunna ordnas ett "Metropol/Capitol-seminarium" vid lämpligt tillfälle,
t ex på Spårvägsmuseet, d v s att de som är intresserade av dessa bussar kunde träffas där "på riktigt" och diskutera

mvh K R

Låter mycket angeläget!

/Gunnar

Anders S.

Träff / Seminarium i frågan Metropol - Capitol kanske inte vore helt fel.
Vem vet, kanske är det lättare att klargöra vissa frågor "live".

I några tidigare inlägg frågade någon om det var känt vad som hände exportbussarna efter framkomst till sina nya hemländer.

Hur det gick i Nigeria har jag ingen aning om.
Ser det som osannolikt att några av "Nigeriametropolerna" skulle ha exporterats vidare till Gambia. De Stockholmsbussar som ska ha varit i trafik i Gambia hade vit kil i fronten och om jag har uppfattat det hela rätt så hade ingen av Metropolerna som exporterades till Nigera någon fronkil efter omlackering.

Capitolerna i Pakistan rönte nog i stort sett samma öde som dom övriga "svenskbussarna" däröver.
Det var ytterst få av dessa bussar som överhuvudtaget alls kom i trafik och av dom som gjorde det togs de flesta ur trafik ganska omgående.
Orsaken var främst att bussarna hela tiden drabbades av olika haverier.
När bussarna först anlände till Karachi fanns ingen plats att ställa upp dom vare sig i hamnområdet eller hos det lokala transportföretaget varför bussarna direkt efter lossning kördes eller bogserades ut till en jättelik uppställningsplats i ett ökenliknande område.
Redan i detta skede förstördes automatlådorna i många av de Capitoler som måste bogseras.
Väl i trafik överhettades motorerna pga värmen, bromsarna fungerade ibland dåligt då bussarna konstant överlastades samtidigt som dom kördes förhålladevis hårt då chaufförerna var ovana vid hästkraftstarka motorer och utnyttjade dessa till fullo. Flera olyckor inträffade just av dessa anledningar.
Merparten av bussarna lämnade aldrig uppställningsplatsen.

Pakistan har gamla traditioner av skrothantering av bl a fartyg så några hundra bussar var inte något stort problem.
Tydligen slutade hela biståndsgåvan med att det var mer eller mindre fritt fram för vem som helst att bege sig ut i öknen och hämta en buss men de flesta slukades säkert av någon skrothandlare med resurser att forsla bort alla bussarna, dom var ju trots allt gratis.

Dock har tydligen några överlevt, inte som bussar men som förråd, bostäder och liknande. För bara några år sedan var det en bekant till mig som hade sett en gammal Capitol invid en gård ute på "vischan".  Det såg ut som att den användes som bostad med gardiner för fönstren.
Den hade tydligen sett förvånansvärt intakt ut om än väldigt solblekt.
Vid samma tillfälle hade han även sett en en gammal Scania-Vabis, det stod så på stötfångaren fram sade han och vad jag har förstått av hans beskrivning med Hägglundskaross. Den hade haft stora kromade lister på tvären i fronten och ett emblem med ett "H". Den var ljusgul eller beige till färgen och på den högra sidan som fortfarande var orörd fanns något gammalt bussbolagsmärke där det hade stått Timråbussarna eller något sådant, han mindes inte exakt. Den bussen stod intill en bilverkstad och användes som förråd och raststuga.

Men, ett 50-tal Metropolbussar är fortfarande en gåta.

Anders S

Peter Rost

Citat från: K R skrivet 19 december 2010, 17:12:12 PM
Hej!

Nej, jag kan tyvärr inte av olika skäl (bl a är det inte min bild) lägga ut den här...

mvh K R

Kul initiativ! Hoppas att iden går hem.

/Peter

Björn Forslund

Citat från: Peter Rost skrivet 20 december 2010, 08:49:01 AM
Kul initiativ! Hoppas att iden går hem.

/Peter

Jo, det vore väl kul. Men då behövs det några som verkligen vet något mera i frågan också. Vi verkar ju ha "kört fast", och spekulationer ger inget konkret. Kanske någon med militär bakgrund vet mera, eftersom Sörentorp var militärt område på den tiden.
Jag mailade min namne på Hölö, men han verkar inte veta något. "Long John" kunde nog berättat mer om detta, men han har tyvärr passerat yttersta ändhållplatsen.

K R

Hej!

Om vi som är intresserade skulle träffas på Spårvägsmuseet för att snacka Metropol & Capitol kommer här ett preliminärt förslag:

Söndagen den 16 januari kl. 11.00 på Spårvägsmuseet, Tegelviksgatan 22.
Vi tittar igenom museets utställningar när vi ändå är där, fikar i museets café
och för våra djupare diskussioner i ämnet M & C finns nog möjlighet att samlas i avskildhet.

Synpunkter och kommentarer mottages tacksamt.
Om vi sedan bestämmer oss för att göra detta kommer samlad info att finnas i en ny tråd.

mvh K R