Metropol: The End 1968

Startat av Gunnar D, 08 februari 2010, 18:25:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

...eller skrotades fler H19 i Högdalen än de 11 st som sagts?

Det jag "vet" och kan "bevisa" om specifika H19-individers placering hösten-67 är endast detta:

Okt-67: 75145 i Brommahallen.
Nov-67: 75191 i Högdalshallen (tillsammans med ett antal okända H19)
Dec-67: 75202 i Sörentorp (tillsammans med en mängd H21 o några andra udda bussar)

Ovan ses 75202 i Sörentorp 3 dec 1967 (delförstoring).

Mvh Gunnar

Björn Forslund

Sörentorp var ju militärt område på den tiden, så en spekulation är ju att bussarna slaktades på delarna på någon Miloverkstad (eller vad det hette på den tiden) innan Demonteringar skar ner resterna. Kanske fann man det enklare att göra det på plats?

Vad gäller Gambia så vet jag att en del gamla SJ-bussar hamnade där, men det var inte så tidigt som på 70-talet. Snarare 90-tal.  Metropolerna såldes av Silverdalen till Nigeria, ca 100 st, men om sedan nigerianerna sålde dem vidare har jag ingen aning om. Vad gäller Capitol är det ju inte omöjligt att SIDA skickade några till Gambia också, allt kanske inte gick till Pakistan? Fast det verkar långsökt att man isåfall skulle skicka relativt komplicerade bussar som Capitol till Gambia, bättre hade det väl varit med BF:ar isåfall.

Mr H

Citat från: Björn Forslund skrivet 17 december 2010, 17:20:50 PM
Sörentorp var ju militärt område på den tiden, så en spekulation är ju att bussarna slaktades på delarna på någon Miloverkstad (eller vad det hette på den tiden) innan Demonteringar skar ner resterna. Kanske fann man det enklare att göra det på plats?

Det där är en tanke som jag också har och förutom fördelarna som du nämner så kunde man ju lasta in reservdelarna direkt i några H21:or! Egentligen så är det ju nästan dumt om man skulle gjort på något annat sätt och då ställde man väl upp skrotmetropolerna bland Capitolerna förstås! Frågade du Leffe någon gång på Demonteringar om han kommer ihåg det här?

Mr H

BengaB40

Hej! Samma år som högertrafiken infördes jobbade jag på ett svenskt linjerederi som räknade på frakten av gamla vänsterbussar till Pakistan från Stockholms Frihamn. Ett norskt rederi knep till slut transporten och satte in ett kombinerat malm/tankfartyg, troligen det största lastfartyg som anlöpt Stockholm genom tiderna. Lastluckorna var små, så bussarna fick surras på däck (ett stuveris dröm eller mardröm!). Säkert var fraktraten förmånlig både för avlastare och rederi, alternativet för rederiet var en kostsam ballastresa. Skulle man kunna tänka sig att det fanns ett antal Metropoler på däck, i boken ALLA VÅRA BUSSAR finns ett flygfoto av fartyget med många som det ser ut riktigt långa bussar? Hälsn. BengaB40

Mr H

Citat från: BengaB40 skrivet 17 december 2010, 19:24:32 PM
Hej! Samma år som högertrafiken infördes jobbade jag på ett svenskt linjerederi som räknade på frakten av gamla vänsterbussar till Pakistan från Stockholms Frihamn. Ett norskt rederi knep till slut transporten och satte in ett kombinerat malm/tankfartyg, troligen det största lastfartyg som anlöpt Stockholm genom tiderna. Lastluckorna var små, så bussarna fick surras på däck (ett stuveris dröm eller mardröm!). Säkert var fraktraten förmånlig både för avlastare och rederi, alternativet för rederiet var en kostsam ballastresa. Skulle man kunna tänka sig att det fanns ett antal Metropoler på däck, i boken ALLA VÅRA BUSSAR finns ett flygfoto av fartyget med många som det ser ut riktigt långa bussar? Hälsn. BengaB40

Hoegh Ray eller något liknande hette väl fartyget? Men nix Metropolerna skeppades ut från Oskarshamn till Nigeria.

Mr H

BengaB40

Hej! Stämmer att fartyget hette Hoegh Ray. Rederiet Hoegh hade linjetrafik med "normala" lastfartyg från Oskarshamn på Västafrikanska hamnar dessutom. Hälsn. BengaB40

BengaB40

Hej! Tack Ola för bilden av Hoegh Ray! Såg henne live passera Oxdjupet inbound Stockholm för lastning av bussarna till Pakistan! Hälsn. BengaB40

Peter Rost

Läste en DN artikel (1/10-68) på spårvägsmuseets arkiv för något år sedan, där stuvarbasen Boris Söderström i Stockholms frihamn berättar att ett arbetslag på 23 man arbetade med lastning av 210 av sidas gåvobussar till Pakistan på fartyget Höegh Ray. Han berättar att arbetet med att lasta alla dessa 210 fordon tog fyra dagar, med hjälp av pontonkranen Lodbrook. Dessförinnan hade cirka 100 bussar redan skeppats i väg till Karachi.

/Peter

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 17 december 2010, 18:07:40 PM
Det där är en tanke som jag också har och förutom fördelarna som du nämner så kunde man ju lasta in reservdelarna direkt i några H21:or! Egentligen så är det ju nästan dumt om man skulle gjort på något annat sätt och då ställde man väl upp skrotmetropolerna bland Capitolerna förstås! Frågade du Leffe någon gång på Demonteringar om han kommer ihåg det här?

Mr H

Vad gäller Sörentorp tror jag knappast att alla Capitolerna fanns samlade här och den enda Metropol jag kunde se var nämnda 75202. Fast jag vet ju inte hur stort området var. Bilden är tagen från den södra sidan av det inhängnade området.

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 18 december 2010, 08:45:02 AM
Vad gäller Sörentorp tror jag knappast att alla Capitolerna fanns samlade här och den enda Metropol jag kunde se var nämnda 75202. Fast jag vet ju inte hur stort området var. Bilden är tagen från den södra sidan av det inhängnade området.

/Gunnar

Det kan ju vara så enkelt som att Metropolen råkade komma fel när bilkåristerna körde bort bussarna från SL:s garage.

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 18 december 2010, 12:30:15 PM
Det kan ju vara så enkelt som att Metropolen råkade komma fel när bilkåristerna körde bort bussarna från SL:s garage.

Mr H

Så kan det förstås vara.
Jag vill minnas att det var en artikel med bild i någon dags/kvällstidning ett antal dagar tidigare som fick mig att åka ut till Sörentorp den 3 dec -67. Om den artikeln hittas kan kanske vidare bildanalys ge något.

/Gunnar

Mr H

Kanske det var den här (översta) artikeln du såg då ur Expressen. Nu andas den ju inte sådär mycket höst och vinter och det anges som Ing 1 förstås...

Mr H

Mr H

Några urklipp till från Capitolemigreringen!
Som framgår så renodlade man först och skickade iväg 100 st f.d
SS-Capitoler och sedan skickade man resten av bussarna senare.

Den främre H21:an i nedre klippet är skyltad "132".
Kanske skyltningen är autentisk och då kanske den sista
H21-resenären mötte den sista H19-resenären den sista v-natten d.v.s
Gunnar! Har du några minnen av att det var en H21 ute på 132:an Gunnar?
:D :D :D

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 18 december 2010, 15:50:13 PM
Kanske det var den här (översta) artikeln du såg då ur Expressen. Nu andas den ju inte sådär mycket höst och vinter och det anges som Ing 1 förstås...

Mr H
Jag tror jag måste ha blivit uppmärksammad senare än i mitten av oktober i och med jag dröjde till början av december med att åka dit. Dessutom måste det framgått att det var militärens anläggning i Sörentorp. Men kanske E4 och järnvägen skymtar i bakgrunden på bilden i artikeln så det kanske är Sörentorp.

Ovan en översikt av Sörentorp (notera även ett par godsvagnar t.v.) 3 dec-67.

Citat från: Mr H skrivet 18 december 2010, 15:57:00 PM
Den främre H21:an i nedre klippet är skyltad "132".
Kanske skyltningen är autentisk och då kanske den sista
H21-resenären mötte den sista H19-resenären den sista v-natten d.v.s
Gunnar! Har du några minnen av att det var en H21 ute på 132:an Gunnar?
:D :D :D

Mr H
Tyvärr inget minne av H21 på 132:an den natten!

Jag har ju tidigare här yrat om ett antal Metropoler som stod uppställda i Högdalen nov-67 (kanske något dussin, enda säkra 75191) utan att riktigt kunna precisera platsen. Det har här antytts att det kunde vara en del av Söderhallens Metropoler som stod uppställda där efter Dagen H. Nu tror jag iaf att jag kan identifiera platsen till att vara ytan mellan SSS-område och hallbyggnaden längst t.v. i bildlänken:
http://www2.sl.se/Templates/FMS/FMS_photo_result.aspx?id=3742&recid=165082

75191 blev ju kvar i Högdalen e.u. men vart tog de övriga vägen? De kan ju inte ha varit "Hornsbergsmetropolerna" som ju kom dit våren-68 e.u.

Mycket detta,

Gunnar