Metropol: The End 1968

Startat av Gunnar D, 08 februari 2010, 18:25:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 10 augusti 2010, 15:10:01 PM
Snöspåret heter faktiskt officiellt Snöspåret på SL-språk då det anlades för detta ändamål. Snön tippades vid spårets slut. Det används väl för det nu igen om det finns kvar? Jag tycker att det skulle vara missvisande att kalla det för "Spårvagnsskrotspåret" då det ju var en funktion som det ju bara hade i ca 5 år och till råga på 40 år sedan dess.Dessutom heter det som sagt var Snöspåret. Men strunt i det, vi har viktigare saker att bena ut! :D :D :D

Följande Metropoler ingick i "Hornsbergsligan" som landade på skroten i Högdalen:

5092, 5095, 5121, 5143, 5145, 5163, 5191, 5197 och 5202 (samt H21 5231). Summa 9 st Metropoler. Senare tillkom även 5015 från Handen samt 5179 (som någon privatperson senare köpte av Demonteringar för att använda som överbyggnad på en båt. Han uppgav aldrig namnet men betalade för bussen men hämtade den aldrig vilket medförde att den fick ett långt liv på skrotplatsen som förråd! Johansson kunde ju inte gärna skrota en försåld buss!)

Mr H

OK, då vet jag spårets namn på SL-språk!  :)

Just nu har jag bara en liten invändning ang "Hornsbergsligan":
75145 fanns i Bromma i okt-67 se denna länk:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=36485.0
samt att 75202 fanns i Sörentorp i början av dec-67 bland massa Capitoler.

Samt att åter understryka att 75191 fanns i Högdalen redan i nov-67.

Mvh Gunnar

Anders S.

"FÖRSVUNNA METROPOLER"

Någon skrev och frågade om det var de nyaste Metropolerna som skrotades för reservdelar?

Vid mitt besök på Länsstyrelsen var det ingen serie av Besiktningsinstrument som saknades. Det var i grupper från några enstaka instrument till en handfull eller kanske några fler än så.
Om de försvunna instrumenten har något samband med dom "Försvunna" vet jag inte.

Är det någon som vet exkat hur många Metropoler som verkligen skrotades i Högdalen och är det någon som kan ange inv nr på dom som är "försvunna"
Är det någon som har koll på om det efter hand trots allt "droppade in" in vagnar under kommande år till Högdalen för skrot.
Fanns det fysikskt kvarvarande Metropoler in på 70-talet?
Var stod de i så fall uppställda?

Hösten -69 hade SMV i alla fall massor med Metropoler uppställda i Silverdalen.
De bussar som SMV slaktade på reservdelar slutskrotades på Kisa Skrot och där finns inget kvar.

Besökte personligen SMV på 80-talet och köpte deras resterande reservdelslager av Metropoldelar.
Samtidigt besökte jag även förre ägaren till SMV, Bengt Sundberg, i dennes bostad för höra med honom om det sålts Metropoler till andra köpare.
Han blev först lite reserverad när Metropolfrågan dök upp men sade att de enda som köpt bussar var en person som skulle använda den som skolbuss samt om de var en eller två till Nordarmatur.
Några andra bussar hade man inte sålt.
Nordarmatur hade haft stora problem med bussarna varför SMV till slut tog tillbaka dom och senare hamnade dom som övningsobjekt på flyget i Linköping.

Har någon förutom jag noterat att 75121 redan i Hornsberg saknar vindrutetorkare, inte bara torkare och torkararmar utan även hela axeln som kommer inifrån hydraulmotorn som driver torkarna?
Samma sak tycks gälla övriga Metropoler uppställda i Högdalen.
Varför har dessa komponenter demonterats på detta tidiga skede? Hårdvaluta?

Och, som sagt låt inte ämnet dö ut. Vi är säkert många som vill veta vad som verkligen hände med dom "Försvunna".

Anders S.

Björn Forslund

Enligt tidigare korrespondens mellan Mr H och mig så har vi benat ut rätt mycket. Drygt 130 Metropoler såldes till SMV, varav 99 gick till Nigeria, några såldes i Sverige (de som nämns ovan), samt resten blev troligen plockade på delar och skrotade.
En såldes till England, två bevarades (Scania och SSS) samt ytterligare två hamnade hos VTI
Ca 10 vet vi skrotades på Högdalen. Intressant att torkarmotorerna var plockade, det kan tyda på att de skulle utgöra reservdelar till Capitolerna. Någon annan anledning att spara dem fanns ju inte.
Kan det vara så att verkstaden på Hornsberg lät demontera detaljer från 10 bussar, kanske undervisade man annan personal, som sedan fick slakta de övriga "försvunna" bussarna?

robergh

Apropå Anders S inlägg så kan vi ju alltid pigga upp oss lite med en tidningsartikel om Bengt Sundberg och hans "nyförvärv". Artikeln är faktiskt så sen som 1969!

Mr H

Expressen 23/8 1969:

Fredrik Klint

Ni har givetvis kollat Svensk Busshistoria? Iof stämmer inte verkligheten alltid överens med papperet men enligt SBH så hamnade samtliga hos Silverdalen förutom:

5015 > FFV, Eskilstuna > Statens Väginstitut, Stockholm
5022 > E4722 > H282 > L862 > DNR352. FFV, Esilstuna > AB Be-su, Virserum > Osby Pannan AB, Osby
5032 > FFV, Eskilstuna > Statens Väginstitut, Stockholm. Senare EFH043 (Spårvägsmuseét).
5089 > AB Demonteringar
5092 > Okänt öde
5095 > Okänt öde
5104 > AB Demonteringar
5112 > AB Demonteringar
5121 > Okänt öde
5122 > D122 > FOM292 Svenska Spårvägssällskapet, Malmköping
5129 > AB Demonteringar
5131 > AB Demonteringar
5132 > AB Demonteringar
5133 > AB Demonteringar
5134 > AB Demonteringar
5135 > FSG042. Scania Bussar, Katrineholm
5137 > AB Demonteringar
5138 > Okänt öde
5139-5142 > AB Demonteringar
5143 > Okänt öde
5144 > AB Demonteringar
5145 > Okänt öde
5146-5155 > AB Demonteringar
5157-5162 > AB Demonteringar
5163 > Okänt öde
5164-5170 > AB Demonteringar
5172-5175 > AB Demonteringar
5179 > Okänt öde
5182 > R392 > HKW471. FFV > Silverdalen > Lennart Johnsson, Mölltorp (Tibro Buss)
5183 > AB Demonteringar
5190 > AB Demonteringar
5191 > Okänt öde
5193 > AB Demonteringar
5195-5203 > AB Demonteringar

-------------------------------
5033 hade först reg-nr B956, tillhörde Scania ca tre månader innan den levererades till SS.

5060+5061 utlånade till Göteborgs Spårvägar 540331 - 550228

robergh

Det där är ett drygt 50-tal vagnar som står överskrivna på Demonteringar.
Jodå vi har sett det där förut men den mängden kan aldrig ha skrotats i Högdalen.
Då kan vi iofs uppta en annan teori som vi har haft, att Demonteringar skrotade Metropoler
också på en annan plats än Högdalen. Hölö redan då?

Det där borde ju Björn och Leif på Demonteringar komma ihåg i så fall.

Observera en speciell märklighet i Fredriks lista! 7 av de 9 Metropoler som vi tillsammans konstaterat verkligen skrotades i Högdalen står angivna som "okänt öde". Endast 5197 och 5202 står faktiskt som övertagna av Demonteringar! Samma gäller för 5179 som ju stog i åratal i Högdalen! Apropå 5179 förresten när kom den till Högdalen? Kanske den också tillhörde Hornsbergsgänget?

Mr H  

Björn Forslund

Frågan är ju var de skrotades. Det är ju inget att förvånas över att Demonteringar  skrotat även de "försvunna" bussarna, men var skedde detta? En så stor mängd Metropol har inte funnits vid Högdalen, så troligen skars de ner på samma plats där man plockade reservdelarna.
Hölö var nog inte på tapeten redan då. Flytten dit skedde ju pga "bussbrasan" som ledde till stoppet i skrotningen vid Höh.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Björn Forslund

Citat från: Bussmicke skrivet 12 augusti 2010, 13:24:14 PM
bussbrasan?

Ja, bussbrasan bokstavligt talat. "Long John" tände på en stor hög med skrotbussar, röken drev in över Högdalens C, sedan var det sluteldat!

robergh

Om ryktet är sant så första gången han anmäldes och fälldes fick han ett vite på 250 000 kr om han fortsatte med bränningen. John betalade då in 250 000 kr och satte fyr på skrothögen igen! Men det här var ju naturligtvis inte hållbart i längden. Framförallt så var det väl bussdäcken som var det största problemet och jag har för mig att det var mest Fagersjöborna som klagade. (Kan tänka mig att han inte ville tutta på när röken låg mot Högdalen!)

Mr H

Björn Forslund

Det var så att "Long John" hade tuttat på när vinden låg i en riktning där det inte fanns så mycket bebyggelse. Men när det tagit fart ordentligt (det var nog skumgummi i stolar och liknande som rykte värst, hjulen plockades nog bort innan) vände vinden och det stinkande rökmolnet vällde in i Högdalens C....

Gunnar D

Vilket år upphörde skrotningen av fordon i Högdalen?

Mvh Gunnar

Peter Rost

Har för mig att skrotning av bussar i Högdalen upphörde omkring åren 1980/81. Finns förresten en del intressanta tidningsklipp på Spårvägsmuseet om just bussbränning i Högdalen. Boende i både Fagersjö som redan nämnts, samt Rågsved, Bandhagen, och i vissa fall även delar av Stureby som klagade på brandrök.

/Peter

Fredrik Klint

Var det så tidigt? Men vraken och högen måste ha legat kvar ett par år innan det försvann, 1983-84?
Har det inte visats H32:or här som skrotades i Hölö, tagna 1983? Men det måste ha varit bland de första att skrotas där?

Björn Forslund

Jag tror man skrotade parallellt på Hölö ett bra tag innan man fått bort jättehögen på Högdalen.
Jag har också den uppfattningen att det inte hände något synbart med skrotet på Högdalen under ett par år.