Metropol: The End 1968

Startat av Gunnar D, 08 februari 2010, 18:25:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JDS

Citat från: Mr H skrivet 10 augusti 2010, 15:10:01 PM
Snöspåret heter faktiskt officiellt Snöspåret på SL-språk då det anlades för detta ändamål. Snön tippades vid spårets slut. Det används väl för det nu igen om det finns kvar?

Det diagonala spåret (spår 15) är numera anslutet till spårsystemet utanför verkstaden och fungerar därmed som vändslinga, och kallas väl oftast "slingan". Det här spåret har förstås inte något slut att tippa snö vid, så "snöspåret" skulle vara en ganska konstig benämning men sådana förekommer ju här och var. Jag har dock aldrig hört den.

Om man egentligen tippar snö någonstans alls vet jag inte, först måste man ju ploga och det har jag aldrig sett att man gör. Oftast blir den nog kvar där den ursprungligen nedföll, tills töväder inträder!  8)

Mr H

Jag ser på Eniro att det skett vissa förändringar ja på området! ;D
Man kanske skulle ta och gräva där lite! ;D ;D ;D

Mr H

JDS

Citat från: Mr H skrivet 13 augusti 2010, 00:01:23 AM
Jag ser på Eniro att det skett vissa förändringar ja på området! ;D
Man kanske skulle ta och gräva där lite! ;D ;D ;D

Mr H

Hehe, här får du två något modernare bilder som inspiration:

http://i34.photobucket.com/albums/d105/lilldanil/2678_ho.jpg
http://i34.photobucket.com/albums/d105/lilldanil/898_ho.jpg

Mr H

Katarr.katarr! ;D

Var det inte prat om någon gång att det skulle bli bussuppställning på den gamla skrotplatsytan, alltså funktionella bussar?

Mr H

AGR

Citat från: Mr H skrivet 13 augusti 2010, 09:24:59 AM
Katarr.katarr! ;D

Var det inte prat om någon gång att det skulle bli bussuppställning på den gamla skrotplatsytan, alltså funktionella bussar?

Mr H

Var det inte Fotbollsplanen och det område som en gång i tiden trafikerades av HÖJ som det handlade om?
Mvh AGR

christian berg

Skrotningen i Högdalen pågick fortfarande hösten 1979. Efter "bussbrasan" trycktes dock bussarna ihop före de las på "högen". Jag tog en mängd bilder vid detta besök och några visade Fredrik Klint här på forumet för några år sedan. Det fanns en stor mängd H32,H34 och H65 som väntade på skrot, men även två H33 dubbeldäckare(4285 och 4292), en H35 (4550), den ovan nämnda Metropolen och ett Höghus H15 som användes som lager. Skrotningen av bussar på Högdalen fortsatte till slutet av 1980, men många av de uppställda bussarna flyttades till Hölö för skrot. Så sent som våren 1983 användes Högdalen som mellanstation för bussar som skulle skrotas i Hölö. I mitten av 80-talet flyttades hela den enorma högen av ihoppressade och halvt utbrända bussar till Hölö för skrot (eller skars de ned i Högdalen?). Vid denna tid började SL skrota bussar i Arboga istället (hur länge pågick detta?)

Hälsningar
Christian B

Gunnar D

Tack för uppgifterna om avvecklingen av skrotningen i Högdalen!

Här ovan ses H19 75015 i Högdalen feb 1973. Notera även andra färgglada bussar!

Spännande att se om mysteriet med "de försvunna" Metropolerna löses nångång!

Mvh Gunnar

Fredrik Klint

Den blå i bakgrunden, är det nån f.d. plattformsbuss från Arlanda månntro?

christian berg

Ja kanske det, fanns det inte några ombyggda SJ-bussar som övertogs av SL och gick på Arlanda med beteckningen H83 elller något sådant och nummer i 69-serien?

Hälsar
Christian B

Gunnar D

Citat från: christian berg skrivet 15 augusti 2010, 11:04:20 AM
Ja kanske det, fanns det inte några ombyggda SJ-bussar som övertogs av SL och gick på Arlanda med beteckningen H83 elller något sådant och nummer i 69-serien?

Hälsar
Christian B

I så fall torde det vara H83 och någon av 6965, 6966, 6968 el 6987 enl spvmuseets vagnförteckning.

Mvh Gunnar

Anders S.

Metropol The End 1968.................

Dog ämnet kanske ut redan 1968? 
Ingen tråd här inte att börja nysta i för att försöka bringa någon form av klarhet i vad som hände med dom "försvunna" Metroplerna!!!

I ett tidigare inlägg i frågan, om jag nu minns rätt, var det "någon" som kände "någon" som arbetade på AB Demonteringar och som var med på den tiden då Metropolerna skrotades.

Har denne "någon" kontaktat denne "någon" på ABD för att om möjligt få veta vad som hände ute i Högdalen i slutet av -60 och början av 70-talet.
Åren drar iväg, minnen bleknar och många av dom som var med kanske har vandrat vidare in i busshimlen.

Tyvärr kan jag själv inte bidraga med så mycket mer men det finns kanske andra läsare som kan vaska fram något intressant.
Så, än en gång, låt inte dette ämne försvinna i glömska.

Anders S.

Gunnar D

Citat från: Anders S. skrivet 16 december 2010, 14:06:36 PM
Så, än en gång, låt inte dette ämne försvinna i glömska.

Anders S.

Kan bara instämma!

Få se om jag hittar någon mer Metropolbild i arkivet.

/Gunnar

Mats Karlsson

Citat från: Fredrik Klint skrivet 10 augusti 2010, 22:22:07 PM
Ni har givetvis kollat Svensk Busshistoria? Iof stämmer inte verkligheten alltid överens med papperet men enligt SBH så hamnade samtliga hos Silverdalen förutom:

5015 > FFV, Eskilstuna > Statens Väginstitut, Stockholm
5022 > E4722 > H282 > L862 > DNR352. FFV, Esilstuna > AB Be-su, Virserum > Osby Pannan AB, Osby
5032 > FFV, Eskilstuna > Statens Väginstitut, Stockholm. Senare EFH043 (Spårvägsmuseét).
5089 > AB Demonteringar
5092 > Okänt öde
5095 > Okänt öde
5104 > AB Demonteringar
5112 > AB Demonteringar
5121 > Okänt öde
5122 > D122 > FOM292 Svenska Spårvägssällskapet, Malmköping
5129 > AB Demonteringar
5131 > AB Demonteringar
5132 > AB Demonteringar
5133 > AB Demonteringar
5134 > AB Demonteringar
5135 > FSG042. Scania Bussar, Katrineholm
5137 > AB Demonteringar
5138 > Okänt öde
5139-5142 > AB Demonteringar
5143 > Okänt öde
5144 > AB Demonteringar
5145 > Okänt öde
5146-5155 > AB Demonteringar
5157-5162 > AB Demonteringar
5163 > Okänt öde
5164-5170 > AB Demonteringar
5172-5175 > AB Demonteringar
5179 > Okänt öde
5182 > R392 > HKW471. FFV > Silverdalen > Lennart Johnsson, Mölltorp (Tibro Buss)
5183 > AB Demonteringar
5190 > AB Demonteringar
5191 > Okänt öde
5193 > AB Demonteringar
5195-5203 > AB Demonteringar

-------------------------------
5033 hade först reg-nr B956, tillhörde Scania ca tre månader innan den levererades till SS.

5060+5061 utlånade till Göteborgs Spårvägar 540331 - 550228

Lennart Johansson i Tibro köpte (ca 1971) ytterligare en Metropol, utöver 5182, som han hade som reservdelsförråd. Den skrotades sedemera.

Björn Forslund

Frågan är som förut, var skrotades huvuddelen av de Metropoler som ej såldes till Silverdalen eller andra köpare? Även om det i slutändan var AB Demonteringar som som skötte skrotningen av de bussar som plockades på reservdelar till Pakistan-Capitolerna (hydrauliksystemet) så skedde detta inte på skrotplatsen Högdalen, där endast ett mindre antal Metropol skrotades.
En så stor ansamling Metropoler borde ha fastnat i någons minne...

Anders S.

Japp,,,

,,,precis vad jag menar.

Ett så stort antal Metropolbussar borde som sagt "någon" komma ihåg.

Metropolerna var ju stora bussar och dessutom såg dom speciella ut så "någon" borde ha sett dom var än dom nu stod uppställda / slaktades på reservdelar.

Helt klart är att Silverdalen slaktade inga Metropoler på reservdelar till Pakistan, detta vet jag med bestämdhet efter att jag själv vid flera tillfällen personligen talat med Bengt Sundberg på SMV.
Om det nu var ABD som slaktade bussarna kvarstår frågan, var höll man till med denna verksamhet?
Inte ute i Hödalen och inte nere i Hölö...

Att skrota bussar är en ganska omfattande och utrymmeskrävande hanteringen vilket jag vet av egen erfarenhet och det är inget som sker i det fördolda.

/// Är det "någon" på detta forum som kan bringa klarhet i frågan vad det var för Stockholmsbussar, Metropol eller Capitol är okänt, som fanns i trafik i Gambia på -70 och kanske in på 80-talet.
En kompis till mig har med bestämdhet åkt med sådana bussar i Gambia vid denna tidpunkt, gamla Stockholmsbussar, röda med vit kil framtill, med skyltar på svenska vid förarplatsen ///

Anders S.