Huvudmeny

Taskigt läge

Startat av Martin Maltkvist, 07 februari 2008, 20:13:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martin Maltkvist

Såhär kan det gå när privatbilister ställer sig på olämplig platser.

Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Optimal

Eller så kör man förbi stolpen så blockerar man inte hela gatan  :)

Martin Maltkvist

Citat från: Optimal skrivet 07 februari 2008, 20:14:59 PM
Eller så kör man förbi stolpen så blockerar man inte hela gatan  :)
Så bakdelen i värsta fall smäller i bilen (vilket faktiskt hände) men ibland är det tufft i stadstrafiken. ;D
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Möllers

respekt löss bilförare  :-\

yngrot

Lika bra det bilen hade ju inte där att göra....
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Optimal

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 07 februari 2008, 20:19:58 PM
Så bakdelen i värsta fall smäller i bilen (vilket faktiskt hände) men ibland är det tufft i stadstrafiken. ;D

Sbs antar jag?, Man kör ju fram, sen svänger man in och hamnar rakt å fint. Det är bara mycket amatörmässigt av Bussföraren att parkera sådär

Optimal

Citat från: Mattias Möller. skrivet 07 februari 2008, 20:23:53 PM
respekt löss bilförare  :-\

Nej då, han står ju så pass långt bak att han inte stör bussen att kunna komma i en rak possition.

homer

det är en tillfällig hålplats som du ser och de är meningen att bussen inte ska köra länge fram än så, vad de beror på kan vi som inte har sett platsen bara spekulera i, emn det är alltså meningen att bussen ska stanna vid stoplen och inte längre fram, alternativet är ju att ställa hela bussen ute i körbanan då slipper man riskera att repa bilen å andra sidan måste fotfolket traska lite i slasket, alltid en avvägning man måste göra, är de friska vuxna människor kan man gott stanna mitt i vägen, är de däremot gamla som har ont i benen måste man kanske tränga sig in...

Möllers

Men bussen stör bilen bakom bussen ju typ.
Många som gör det i min stad med dom ställer sig hur som helt  :(

CS

Citat från: Optimal skrivet 07 februari 2008, 20:27:52 PM
Nej då, han står ju så pass långt bak att han inte stör bussen att kunna komma i en rak possition.
Vad jag kan se så lär det säkerligen vara stoppförbud där han står och han har alltså inte nått där att göra!
Fruktansvärt respeklöst och egoistiskt av billisten, ett beteende som man tyvärr aldrig slutar förvånas över som busschaffis.
Att ställa sig långt bak och säga att man "inte står i vägen" är bara egoistiskt, stoppförbuded finns av en anledning.
Står han där han inte ens får stanna finns det inget som ursäktar detta själviska beteende. Gissar att du inte själv kör buss med tanke på vad du skriver? Dessa felparkeringar ställer till det mer än det ofta verkar.

//CS

Ps. Därmed inte sagt att situationen inte hade kunnat lösas bättre, och att gå i med baken e ju lite oförsiktigt med tanke på att just en situation som ovan är ett typexempel på när man måste akta överhänget bak...

Optimal

Det jag menar är att om bilföraren var ett pucko och parkerade sådär, Så behöver inte bussföraren göra situationen värre. Hade Bussföraren kört 5-10 meter längre fram så hade bussen kommit nästan rakt

Optimal

Citat från: homer skrivet 07 februari 2008, 20:34:12 PM
det är en tillfällig hålplats som du ser och de är meningen att bussen inte ska köra länge fram än så, vad de beror på kan vi som inte har sett platsen bara spekulera i, emn det är alltså meningen att bussen ska stanna vid stoplen och inte längre fram, alternativet är ju att ställa hela bussen ute i körbanan då slipper man riskera att repa bilen å andra sidan måste fotfolket traska lite i slasket, alltid en avvägning man måste göra, är de friska vuxna människor kan man gott stanna mitt i vägen, är de däremot gamla som har ont i benen måste man kanske tränga sig in...

Ingen dör av att bussföraren kör lite längre fram. Kör man förbi stolpen så är det ingen sol helst fara

CS

Citat från: Optimal skrivet 07 februari 2008, 20:39:28 PM
Det jag menar är att om bilföraren var ett pucko och parkerade sådär, Så behöver inte bussföraren göra situationen värre. Hade Bussföraren kört 5-10 meter längre fram så hade bussen kommit nästan rakt
Det krävs i en sån situation bra mycket mer än 5-10 meter för att få en 15m lång buss rakt av flera anledningar.
Ett, stolpen står där så han kan inte gå över trottoaren, två bilen står fortfarande där och går man för nära så går man i med baken när man rätar ut.
Då blir det väldigt svårt att få bussen stå bra, nära folket som ska på och samtidigt inte så för långt ut i vägen.
Gissar också att billisten får ta kostnaderna för skador i sådant här fall?

//CS

homer

de är heller ingen som dör av att bussen står på snedden

Optimal

Jag gissar på att det kommer inte synas några skador på bussen och bussföraren lär inte skriva någon trafikhändelserapport, Så det blir nog så ja