Huvudmeny

Taskigt läge

Startat av Martin Maltkvist, 07 februari 2008, 20:13:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

CS

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 07 februari 2008, 20:49:19 PM
Helt korrekt, skylten om stoppförbud sitter på stolpen drygt två billängder bakom Forden. Det finns värre exempel än detta, på samma gata ett stenkast bort har stadslinjerna sin tillfälliga uppställning där felparkerarna är tämligen frekventa.
Idag såg jag inga sådana men för ett par dagar sedan blev länsman kallad till platsen och fann två felparkerare, dörutöver motade de bort en, kanske två som var på väg att ställa ner och en annan blev tillsagd.

I sommras under spårvagnsersättningen i Göteborg hade vi reglerhållplats vid Vasaplatsen precis utanför två cafeer ett tiotal meter innan själva hållplatsen.
Där fanns under tiden stora och väl synliga tillfälliga skyltar med stoppförbud uppsatta och att det var reglerhållplats för buss.
Trots det stod det bilar konstant mitt i fickan. Vid ett tillfälle kunde jag tom se vems bil det var, personen satt och fikade precis bredvid på uteserveringen.
Det var bara att ställa sig bakom, stirra fast på personen och vänta. Efter ett tag reste han sig, tittade förundrat på mig vad han hade gjort för fel och flyttade bilen...
Själviska idioter är det enda jag kan säga, vi stoppade ju upp hela kollektivtrafiken på vasagatan när vi var tvugna att ögna bort dessa som tror dom äger stan först...

//CS

Optimal

Citat från: homer skrivet 07 februari 2008, 20:53:04 PM
De behövs inga förbudsskyltar vid buss hpl. det är automatiskt stoppförbud (möjligen parkeringsförbud)

20 meter bakom och 5 meter framför (tror jag, är inte exakt säker på metern)

Får man inte parkera direkt bakom en busshållplats. Det gör dom i stockholm, och parkeringsvakterna ger dom inte böter för det

Martin Maltkvist

De behövs inga förbudsskyltar vid buss hpl. det är automatiskt stoppförbud (möjligen parkeringsförbud)

Helt rätt och om det inte finns förbudsskyltar får man stanna för på- och avstigning endast om det kan ske utan hinder för busstrafiken.
Till alla här bjuder jag på tre bilder varav en från Stockholm (Kungsgatan) och resten från Trelleborg,
jag skriver inte mer utan upplåter materialet till församlingens beskådan.

Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

CS

Citat från: Optimal skrivet 07 februari 2008, 20:56:00 PM
Får man inte parkera direkt bakom en busshållplats. Det gör dom i stockholm, och parkeringsvakterna ger dom inte böter för det

Absolut inte, och detta är nått man såklart får lära sig när man tar körkort. Sen tror väl folk att det inte gäller dom.

Jag förstår inte riktigt vad det är som gör att folk tror reglerna inte gäller dom?
Är det för det inte påverkar dom eftersom dom aldrig åker kollektivt, eller vad är det? Lever vi i en annan värld enligt dom?

homer

Citat från: Optimal skrivet 07 februari 2008, 20:56:00 PM

Tyvärr är de väl byrokratin som inte fungerar som de ska i nämda fall, då parkeringsvakterna säkert har sina områden som dom ska bevaka och buss hpl ingår inte i området även om allt runt omkring gör de, istället kan de vara polisens sak att bötfälla bilar som står där...  >:(

Ulf Rådeström

Alltså...ursäkta...men 34 inlägg i detta ämne...räcker det inte nu?

Vi har fattat att det är dumt att ställa bilen där man inte får.
Vi har oxå fattat att det är ännu dummare o ställa bussen på det viset bussföraren gjort
Vi har även fattat att det är otroligt mycket dummare att köra på bilen för att den står dumt.

Alltså...är man bussförare och anser sig det minsta proffsig gör man inte på det viset, utan tänker ut nån smart, smidig och snabb lösning, istället för att ställa till det både för sig själv, resenärer och bilisten.

Vad för mer info behöver vi egentligen i detta ämne för att dra lite slutsatser?

Dessutom...är det inte lite svårt att sätta sig in hur en bussförare skall bete sig proffsigt om man inte ens placerat ändan på en förarplats i en buss?

sorry..men det blir faktiskt liiite enerverande med sådana här totalt onödiga evighetsinlägg...

så snälla...lägg av är ni snälla.

och jooo...mina 18 år som bussförare har definitivt lärt mig att inte bära mig åt på det viset!

Peter Elmheden

Du har nog vänt på det där något?
I stockholm gäller iaf följande:

CitatPå busshållplatser med gul markering på kantstenen får du bara stanna för på- och avstigning om det kan ske utan att hindra bussen.

Finns det ingen markering gäller stoppförbudet 20 meter före och 5 meter efter hållplatsmärket.

Optimal

Jojo, Utan markering. Men det jag pratade om var då det är gulmarkerat, Då hade jag rätt att man får parkera bakom en busshållplats som en Gulmarkerad.

Optimal

Jodå. Man får stanna på en busshållplats med sin personbil, För att lasta av folk. Men kanske bra att flytta på dig då en buss kommer.

Optimal

Citat från: homer skrivet 07 februari 2008, 21:02:27 PM
Tyvärr är de väl byrokratin som inte fungerar som de ska i nämda fall, då parkeringsvakterna säkert har sina områden som dom ska bevaka och buss hpl ingår inte i området även om allt runt omkring gör de, istället kan de vara polisens sak att bötfälla bilar som står där...  >:(

Jag menar när det är ute å vandrar å ska bötfälla det dom ser. Dom gör inte det, Eftersom det är fullt lagligt att stå där.

S Svensson

Det klart. Har någon bötfällt mig själv så skall jag gå och klaga och låta alla andra bötfällas också !!

Är det så, så kallade yrkesförare tänker??

Hagri

Jag kan inte se att det finns någon anledning att försvara bilförare som parkerar där de inte får.  Oavsett om bussföraren är en klant eller ett proffs hade det antagligen inte hänt något om inte bilen stått där.
Bilar som parkerar på hållplatser, vändzoner eller andra ställen reserverade för bussar hindrar inte bara trafiken utan medverkar också till att risken för olyckor ökar.