Neddragningar i SL:s busstrafik föreslås till den 11 januari 2016

Startat av Lars_L, 28 augusti 2015, 20:26:53 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin

Även Radio Stockholm har uppmärksammat detta och lagt upp det på sin förstasida.
//Fredrik

Fredrik Gelin

Intressant att 172:an klarade sig undan avkortning även denna gång, sträckan Hallunda-Norsborg har varit uppe flera gånger tidigare i samtal med SL.
Det är ju parallelltrafik med tunnelbanan och därmed populärt bland barnvagnsutrustade resenärer på samma sätt som tex 135:an i Nyboda.
//Fredrik

Nico

Blir däremot lite förvånad över att 503 ändå blir kvar. Den har under ganska långt tid nu gått från ingenstans till ingenstans och har oftast 0 resenärer per tur.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Trevligt besked! Då slipper man ifrån en massa extraarbete, planeringar, utredningar och dyra direktupphandlingar på kommunnivå i Norrtälje kommun. Om man framöver får för sig att skära i trafiken på ett liknande vis får man istället vara ute i god tid före både kommunens och landstingets nästa upphandlingar av skolskjuts resp linjetrafik.

virtual1

Citat från: Fredde skrivet 09 oktober 2015, 17:42:24 PM
Idag lade landstingets trafikförvaltning så fram sin beställning av busstrafiken för nästa år, och det är flera justeringar mot tidigare förslag.

503:an har inga passagerare, men 707:an som är full på helgerna mellan Fruängen - Skärholmen vill man fortfarande dra ned på? Rimlighetsfaktorn där = ????

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/stockholm/flera-bussar-klarar-sig-fran-neddragningarna

Lars_L

Citat från: Nico skrivet 09 oktober 2015, 18:05:28 PM
Blir däremot lite förvånad över att 503 ändå blir kvar. Den har under ganska långt tid nu gått från ingenstans till ingenstans och har oftast 0 resenärer per tur.

Fast förklaringen är väl E20-avtalet och dess konstruktion med VBP. Visserligen vill Arriva givetvis slippa köra linjen, men eftersom få åker med linjen, kostar den ju väldigt lite för SL. Särskilt som väl en stor del av resenärerna skulle åka 509 eller 540 istället.

Så även dessa avtal är ju till viss del konserverande.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Lars_L

Citat från: virtual1 skrivet 09 oktober 2015, 22:36:52 PM
503:an har inga passagerare, men 707:an som är full på helgerna mellan Fruängen - Skärholmen vill man fortfarande dra ned på? Rimlighetsfaktorn där = ????


Det är inte rättvist. Rättvisan är väl att många linjer kommer få en del stående på helger. Men det får väl också sägas finnas en skyldighet att upprätthålla trafik där det inte finns några alternativ. Mellan Fruängen och Skärholmen handlar det väl också rätt mycket om att få en bra fördelning gentemot 173. Det är kanske det egentliga problemet och särskilt från Skärholmen till Fruängen på eftermiddagarna, har ju 707 ett bättre hållplatsläge vid IKEA. Men går den en gång i halvtimmen, lär man väl få en viss överflyttning till 173. 
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

P.Ek

Citat från: eldani skrivet 09 oktober 2015, 16:37:35 PM
Trafikförvaltningen drar tillbaka sitt ursprungsförslag.

http://norrteljetidning.se/nyheter/nyheter/1.3194758-fem-av-sex-busslinjer-blir-kvar

Det här var bra för Norrtälje kommun invånare att vi inte drabbats så hårt av indragningar. Som det står i artikeln är vi beroende av en bra buss trafik.

Betyder detta att 621orna till/från Danderyd har chans att överleva ännu en gång?

Ersa

Citat från: P.Ek skrivet 11 oktober 2015, 15:59:34 PM
Betyder detta att 621orna till/från Danderyd har chans att överleva ännu en gång?

Det vore märkligt om den behölls, men inte ett dugg förvånande. För 659 samt 621 Åkersberga-Danderyd har ju som bekant varit på väg att läggas ner i 3-4 år i rad nu, och har absolut inget med nuvarande sparförlag att göra.
621 sades skulle få bibehålla sina totala kilometer och istället få fler avgångar Norrtälje-Åkersberga.

Ulf Berlin

"Fridströmmarna"får tycka vad dom vill,men jag anser att flera 639or borde kunna vända vid Söderhall
undantaget dom få turer som körs t/fr Hallstavik/Östhammar och under rusningtrafiken M-F,ty där skulle "SL"
kunna tjäna in många kilometrar som körs"i överkurs".../Ulf

Ersa

Citat från: Ulf Berlin skrivet 11 oktober 2015, 17:39:00 PM
"Fridströmmarna"får tycka vad dom vill,men jag anser att flera 639or borde kunna vända vid Söderhall
undantaget dom få turer som körs t/fr Hallstavik/Östhammar och under rusningtrafiken M-F,ty där skulle "SL"
kunna tjäna in många kilometrar som körs"i överkurs".../Ulf

Påstår du att någon på Fridströms skulle vara emot denna idé? Tvärtom är det ingen på något av de bägge bussföretagen som skulle ha åsikter om detta. Det viktigaste för alla underentreprenörer är att de får rätt betalt för rätt antal vagnskilometer.
Däremot skulle nog resenärerna sura till om de fick fler byten vid Söderhall, och SL skulle knappast godkänna fler omstigningar med dubbla VBP-utlägg som följd.

Annars kan man ju väcka upp det gamla förslaget från Busslinktiden (lagt fram på skoj från en Busslinkförare och/eller fackrepresentant)  att 676 förkortas till Norrtälje-Söderhall i lågtrafik, och alla Norrtäljebor får byta till 639 för färd söder om Söderhall! ;)

Lars_L

Citat från: Ersa skrivet 11 oktober 2015, 17:27:27 PM
Det vore märkligt om den behölls, men inte ett dugg förvånande. För 659 samt 621 Åkersberga-Danderyd har ju som bekant varit på väg att läggas ner i 3-4 år i rad nu, och har absolut inget med nuvarande sparförlag att göra.
621 sades skulle få bibehålla sina totala kilometer och istället få fler avgångar Norrtälje-Åkersberga.

En märklighet är väl att man verkar backa helt på de linjer som nu "räddas". På flertalet går det ju att göra besparingar, men inte rimligen i den omfattning som man föreslagit. Det är ju "okänsligheten" i förslaget som varit lite problematisk, inte att det inte skulle kunna gå att dra in turer.

På 621 är det väl framförallt morgonturen på helger som är lite känslig för dem som jobbar på Danderyds sjukhus. Tyvärr är det ju ofta så när man drar ner på något att man inte ändrar tidtabellen; avgången skulle i sådana fall behöva tidigareläggas en halvtimme för att de som börjar 7.00 ska hinna dit. Men justerar man bara det så är det väl inte värre än för andra som arbetar skift. Man kan ju inte räkna med att få ha direktbuss jämt, eller att den ska passa perfekt till arbetstidens slut/start.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Jonas Strömblad

Citat från: Ersa skrivet 11 oktober 2015, 18:01:49 PM
Annars kan man ju väcka upp det gamla förslaget från Busslinktiden (lagt fram på skoj från en Busslinkförare och/eller fackrepresentant)  att 676 förkortas till Norrtälje-Söderhall i lågtrafik, och alla Norrtäljebor får byta till 639 för färd söder om Söderhall! ;)

;D ;D ;D
/J

at1981

Hejsan!


Jag ser dock att SL på sin hemsida har förlängt giltigheten på nuvarande busstidtabeller till söndagen den 10/1-16!
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

P.Ek

Citat från: at1981 skrivet 28 oktober 2015, 20:30:24 PM
Hejsan!


Jag ser dock att SL på sin hemsida har förlängt giltigheten på nuvarande busstidtabeller till söndagen den 10/1-16!

Verkar gälla för Arrivas områden.