Neddragningar i SL:s busstrafik föreslås till den 11 januari 2016

Startat av Lars_L, 28 augusti 2015, 20:26:53 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Tommy E

Just nu pågår en undersökning av invånarnas resvanor i Stockholms län: http://www.sll.se/verksamhet/kollektivtrafik/hallbar-utveckling-for-attraktiva-resor/Resvaneundersokningen-2015

Syftet med undersökningen är enligt hemsidan "att tillsammans kunna planera framtidens resande på bästa sätt". Tydligen kom jag med i stickprovet, för i fredags fick jag en enkät med diverse frågor om hushållet samt en resdagbok som skulle fyllas i idag (söndag). Personligen tycker jag att det vore intressantare att veta hur invånarna reser på en vardag, men det kanske är så att olika personer i stickprovet tilldelas olika veckodagar.

Har denna undersökning något samband med nedskärningarna i busstrafiken, eller hade den gjorts även om det inte fanns något behov av besparingar? Ifall någon vet mer om detta vore det intressant att höra.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Lars_L

Citat från: Tommy E skrivet 04 oktober 2015, 22:01:27 PM
Just nu pågår en undersökning av invånarnas resvanor i Stockholms län: http://www.sll.se/verksamhet/kollektivtrafik/hallbar-utveckling-for-attraktiva-resor/Resvaneundersokningen-2015

Syftet med undersökningen är enligt hemsidan "att tillsammans kunna planera framtidens resande på bästa sätt". Tydligen kom jag med i stickprovet, för i fredags fick jag en enkät med diverse frågor om hushållet samt en resdagbok som skulle fyllas i idag (söndag). Personligen tycker jag att det vore intressantare att veta hur invånarna reser på en vardag, men det kanske är så att olika personer i stickprovet tilldelas olika veckodagar.

Har denna undersökning något samband med nedskärningarna i busstrafiken, eller hade den gjorts även om det inte fanns något behov av besparingar? Ifall någon vet mer om detta vore det intressant att höra.

Nä knappast. Brukar ju ske med jämna mellanrum och är väl bra för att prognoserna som används i modellerna i samband med trafikändringar ska bli bra (inte så mycket i samband med besparingar). Används ju främst för att räkna ut restidsvinster när man planerar större linjenätsändringar och nya spårförbindelser.





Inlägget är signerat Lars Lundqvist

rengmark

Tidningen MItti försöker förklara varför vissa områden drabbas hårdare av nedskärningarna.
http://www.mitti.se/sl-avtalen-ger-sparchock-for-nagra-fa/

ajox

Citat från: rengmark skrivet 07 oktober 2015, 12:41:48 PM
Tidningen MItti försöker förklara varför vissa områden drabbas hårdare av nedskärningarna.
http://www.mitti.se/sl-avtalen-ger-sparchock-for-nagra-fa/

Jag tycker att det är en väldigt bra förklaring, för så är det ju, SL tjänar inte en krona på att skära i VBP avtalen.

Ersa

Det extrainkallade krismötet mellan Norrtäljes kommunpolitiker och Landstinget sades tyvärr inte gett så mycket man önskat från kommunens håll. Nu på fredag den 9 oktober kommer beskedet.

http://norrteljetidning.se/nyheter/nyheter/1.3188987-ulrika-falk-s-hoppas-pa-gehor-for-busstrafikens-framtid

Lars_L

Citat från: Ersa skrivet 07 oktober 2015, 18:53:08 PM
Det extrainkallade krismötet mellan Norrtäljes kommunpolitiker och Landstinget sades tyvärr inte gett så mycket man önskat från kommunens håll. Nu på fredag den 9 oktober kommer beskedet.

http://norrteljetidning.se/nyheter/nyheter/1.3188987-ulrika-falk-s-hoppas-pa-gehor-for-busstrafikens-framtid

Är väl inte så konstigt när man tycks vara emot alla neddragningar. Man måste även i politiken välja sina strider.

Jag tycker man går lite för hårt fram på några av punkterna i Norrtälje. Men att dra ner 647 på helger är ju exempelvis knappast någon katastrof. Att ta bort 8.14 turen om alla inte kommer med 677, är ju i en helt annan dimension. Som exempel.


Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ersa

Citat från: Lars_L skrivet 07 oktober 2015, 20:41:10 PM
Är väl inte så konstigt när man tycks vara emot alla neddragningar. Man måste även i politiken välja sina strider.

Jag tycker man går lite för hårt fram på några av punkterna i Norrtälje. Men att dra ner 647 på helger är ju exempelvis knappast någon katastrof. Att ta bort 8.14 turen om alla inte kommer med 677, är ju i en helt annan dimension. Som exempel.

Ja, debatten har blivit snedvriden och prioriteringarna känns i många fall helt åt skogen. I en tryckt artikel i samma tidning står det t.ex att läsa att kommunen vill prioritera fyra av de sex nedläggningshotade linjerna, 644, 649, 653 och 659. Däremot nämns inte 652 alls. Om man på allvar hävdar att man vill kämpa för den folktomma blindtarmen 659 (som bara går om någon ringer och förbokar), framför den rätt omfattande 652:an, då har man rätt dålig koll på verkligheten. Dessutom har 659 varit föreslagen för avveckling två år innan sparpaketet kom ut, och har därmed inget med detta att göra.
En annan störande faktor är att det finns absolut noll debatt om att införa just mer av denna anropsstyrda trafik, och köra den med taxi, småbussar eller rentav färdtjänstfordon om så passar. Ty både kommun- och landstingspolitiker är så djupt inne i tankesättet "15-meter-boggie-och-lågentré" att man blir mörkrädd.

Gällande 8:14 Rimbo-Norrtälje håller jag med dig. Att som idag bara ha två st röda bussar som förstärker en enda blåbuss är redan nu en nerbantad lösning. Jag vill minnas att 2003-2006 var antalet röda förstärknings-647or 4-5 st, då två 648-bussar, en av två 646-bussar och en 639E från Edsbro alla skyltade om till 647 och drog in till Norrtälje innan 807:an började närma sig från Gottrörahållet. Och det finns inte färre gymnasieungdomar runtom Rimbo idag gentemot för tio år sedan.

Lars_L

Citat från: Ersa skrivet 07 oktober 2015, 22:10:09 PM
Ja, debatten har blivit snedvriden och prioriteringarna känns i många fall helt åt skogen. I en tryckt artikel i samma tidning står det t.ex att läsa att kommunen vill prioritera fyra av de sex nedläggningshotade linjerna, 644, 649, 653 och 659. Däremot nämns inte 652 alls. Om man på allvar hävdar att man vill kämpa för den folktomma blindtarmen 659 (som bara går om någon ringer och förbokar), framför den rätt omfattande 652:an, då har man rätt dålig koll på verkligheten. Dessutom har 659 varit föreslagen för avveckling två år innan sparpaketet kom ut, och har därmed inget med detta att göra.
En annan störande faktor är att det finns absolut noll debatt om att införa just mer av denna anropsstyrda trafik, och köra den med taxi, småbussar eller rentav färdtjänstfordon om så passar. Ty både kommun- och landstingspolitiker är så djupt inne i tankesättet "15-meter-boggie-och-lågentré" att man blir mörkrädd.

Gällande 8:14 Rimbo-Norrtälje håller jag med dig. Att som idag bara ha två st röda bussar som förstärker en enda blåbuss är redan nu en nerbantad lösning. Jag vill minnas att 2003-2006 var antalet röda förstärknings-647or 4-5 st, då två 648-bussar, en av två 646-bussar och en 639E från Edsbro alla skyltade om till 647 och drog in till Norrtälje innan 807:an började närma sig från Gottrörahållet. Och det finns inte färre gymnasieungdomar runtom Rimbo idag gentemot för tio år sedan.

Ja - fast då kommer det där med avtal och annat in. Men märk att i Haninge har man ju fler förslag i alla fall på beställningstrafik på landsbygdslinjerna när Nobina där får större möjlighet att bestämma.

Och det har ju aldrig varit problem tidigare att skapa tilläggsavtal - men man måste fortfarande hitta en helhetslösning, utan för mycket extra tomkörningar. I annat fall blir det ju fortfarande inte effektivt. Och Nobina vill nog inte köra det själv. Men där har man ju en bra partner som verkar vara villig att köra

644 är ju tråkigt att ta bort för att den ger en ganska snabb förbindelse till stan från Bergshamra. I senaste ATR mätningen har den ju dock väldigt få resenärer i genomsnitt (är väl också min uppfattning när jag studerat linjen IRL). Men man kanske skulle behålla en avgång i vardera riktning eller något liknande? Där finns ju ändå alternativ med 620/655

652 känns väl mer relevant än 653. Men ingen av dem är ju dimensionerande, det gör ju att man faktiskt bara sparar småpotatis. En lösning är väl att samordna dem, så att 652 går må,on,fr och 653 ti, to. Då skulle det räcka med ett omlopp istället för två. Ingen kan ju använda avgångarna till jobbresor eller sådant, så det handlar ju mer om att ha kvar möjligheten att ta sig till centralorten utan bil. Den behövs ju inte varje dag. 

Jo, det stämmer att det gick fler extravagnar förut till Norrtälje. Var åtminstone 3 extravagnar så sent som på Keolis tid i alla fall.



Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ersa

Att t.ex köra 652 mån+ons+fre, samt 653 tis+tors, och då bara under icke rusningstid vore en smidig lösning. Det vore väl nästan att återgå till hur dessa två linjer var innan 1971, då dagens fulltrafik infördes.
Men inte heller dylika kompromisser diskuteras. Det är svart eller vitt - Fulltrafik med boggivagn mån-fre eller nedläggning. Inga gråskalor...

ichessy

Man undrar om SL delvis låg bakom nedskärningarna i Norrort i december 2014 och inte bara Arriva? Uppfattar det när Sara Catoni intervjuas av SVT Stockholm
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/stockholm/de-tar-smallen-nar-sl-sparar
Software Developer

Adrian Langemar

Citat från: ichessy skrivet 08 oktober 2015, 09:55:05 AM
Man undrar om SL delvis låg bakom nedskärningarna i Norrort i december 2014 och inte bara Arriva? Uppfattar det när Sara Catoni intervjuas av SVT Stockholm
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/stockholm/de-tar-smallen-nar-sl-sparar
Det är SL som ligger bakom nedskärningarna eftersom det är de som har skrivit avtalet med Arriva. Det går inte att skylla på någon annan.

ajox

Citat från: ichessy skrivet 08 oktober 2015, 09:55:05 AM
Man undrar om SL delvis låg bakom nedskärningarna i Norrort i december 2014 och inte bara Arriva? Uppfattar det när Sara Catoni intervjuas av SVT Stockholm
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/stockholm/de-tar-smallen-nar-sl-sparar

Knappast troligt, SL bryr sig väl inte om entreprenören vill köra olönsam trafik?

Entreprenören å andra sidan är tvungen att effektivisera trafiken för att kunna tjäna pengar, det var knappast SL  som pressade Arriva att klippa i trafiken.

Lars_L

Citat från: ajox skrivet 08 oktober 2015, 11:03:52 AM
Knappast troligt, SL bryr sig väl inte om entreprenören vill köra olönsam trafik?

Entreprenören å andra sidan är tvungen att effektivisera trafiken för att kunna tjäna pengar, det var knappast SL  som pressade Arriva att klippa i trafiken.

I Norrort valde man ju också att utöka trafiken när man startade 2013 för att få till en resandeökning. SL ska ha varit rätt förvånade över Arrivas agerande, men resonerade ungefär som så att om nu Arriva tror på det, så får de väl försöka.

Vad som dock kommer bort i sammanhanget är ju att Trafikförvaltningen i avtalet såg till att säkra trafiken på landsbygden. Det är ju det som väl främst bör kritiseras i detta förslag till neddragningar. För - gör man bara det - så är ju den säkrare i VBP-avtal, eftersom SL inte behöver godkänna några neddragningar om den har reglerats på rätt sätt.

För det är ju inte så att det inte går att effektivisera mer. Jag vet inte hur man räknat ut hur de olika områdena ska spara, men helt klart finns ju mer att spara i Nacka/Värmdö och Stockholm Sydväst, om man ser på hur mycket man sparar i framförallt Järfälla/Upplands Bro och på Ekerö

Inlägget är signerat Lars Lundqvist

eldani

Trafikförvaltningen drar tillbaka sitt ursprungsförslag.

http://norrteljetidning.se/nyheter/nyheter/1.3194758-fem-av-sex-busslinjer-blir-kvar

Det här var bra för Norrtälje kommun invånare att vi inte drabbats så hårt av indragningar. Som det står i artikeln är vi beroende av en bra buss trafik.

Fredde

Idag lade landstingets trafikförvaltning så fram sin beställning av busstrafiken för nästa år, och det är flera justeringar mot tidigare förslag.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/stockholm/flera-bussar-klarar-sig-fran-neddragningarna