Neddragningar i SL:s busstrafik föreslås till den 11 januari 2016

Startat av Lars_L, 28 augusti 2015, 20:26:53 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Tommy E

Citat från: Lars_L skrivet 10 september 2015, 20:56:12 PM
Förvisso, fast man har inte vågat föra fram det politiskt och man verkar inte velat göra det i övrigt i det här besparingsprogrammet - man gör det på Ekerö - som det ser ut - men där är det ju inte några 80+ sträckor, även om standarden blir lite dålig med ståplats i en kvart-tjugo minuter.

Faktiskt är det 80 km/h på vägen från Ekerö ut mot Munsö, men å andra sidan är det ju inga speciella ändringar föreslagna just där.

När det gäller trafiken på "min" ö Färingsö vet jag knappt vad jag ska säga. Dessa förslag är långt värre än vad jag hade kunnat föreställa mig. Större delen av ön kommer mer eller mindre tömmas på bussar utanför rusningstrafiken när avgångarna på 315, 316 och 338 dras in. Det enda som blir kvar i lågtrafiken på vardagar är ett fåtal turer på linje 317, som ska försörja hela norra och mellersta delen av ön. Denna linje går dessutom genom glest befolkade områden längs Sånga-Säbyvägen, medan orterna på öns östra sida berövas all busstrafik utanför rusningen. Man kunde väl åtminstone ha behållit några turer på 315 istället för att göra östra Färingsö helt bussfritt i lågtrafiken... :(

Det känns som om man bara har betraktat varje linje för sig, istället för att ta hänsyn till de kumulativa effekter som uppstår när samtliga busslinjer i ett område dras in. Om dessa förslag verkställs kommer man att vara tillbaka på en standard som är betydligt lägre än vid det senaste operatörsskiftet för drygt sex år sedan. Då gick det åtminstone att åka buss även i lågtrafiken, men nu blir detta i princip omöjligt på stora delar av Färingsö. Visserligen är denna ö ingen enormt tätbefolkad metropol, men resandet i lågtrafik är ändå betydligt större än att tre linjer kan dras in helt utanför rusningen. Jag vet inte hur långt tillbaka i tiden man måste gå för att hitta en så här låg trafikstandard på ön, räcker ens 15 år? :-X
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Lars_L

Citat från: Tommy E link=topic=66374.msg466062#msg466062 date

Det känns som om man bara har betraktat varje linje för sig, istället för att ta hänsyn till de kumulativa effekter som uppstår när samtliga busslinjer i ett område dras in. Om dessa förslag verkställs kommer man att vara tillbaka på en standard som är betydligt lägre än vid det senaste operatörsskiftet för drygt sex år sedan. Då gick det åtminstone att åka buss även i lågtrafiken, men nu blir detta i princip omöjligt på stora delar av Färingsö. Visserligen är denna ö ingen enormt tätbefolkad metropol, men resandet i lågtrafik är ändå betydligt större än att tre linjer kan dras in helt utanför rusningen. Jag vet inte hur långt tillbaka i tiden man måste gå för att hitta en så här låg trafikstandard på ön, räcker ens 15 år? :-X

Är väl lite oklart om det avser alla turer på 315 kvällstid, är inte helt tydligt formulerat. Som det står nu ska man annars köra en massa trafik på helgmorgnar, men inte på kvällen (om man jämför med texten på 317). Egentligen är ju 315 en tyngre linje än 317, om man ser till landsbygdstrafiken. Antalet boende i Sånga Säby och Illända är ju betydligt färre än kring Färentunavägen (Hilleshög), Stavsborg och Kungsberga.
Däremot blir det ju stor indragning när all trafik till Björkvik försvinner, och i princip helg trafik och all kvällstrafik till Eriksberg.

Det tragiska är ju när inte SL har några tydliga regler för landsortstrafiken. Sådana här saker får ju så stora konsekvenser (folk blir närmast tvungna att flytta). Nästan oansvarigt att dra in som panikåtgärd.

Nu har jag väl varit skeptisk till nuvarande trafikupplägg för att det varit en lite för dyr lösning. Ofta verkar det nästan vara en effekt av att entreprenörerna vill utnyttja fordonen effektivt och säljer in att köra en del nästan tomma avgångar - särskilt under mellantrafiktiden. Resultatet blir en "hattighet" som är förödande för landsbygden.

Den standard som fanns innan man drog in 315 till att vända vid Färjestadsvägen, var ganska väl avvägd (när det gäller fordonsbehov). För det är ju inte så att bussarna går tomma på alla av de föreslagna indragningarna. 338 kan ju även på helger ha ett 20-tal passagerare per tur. Den senare behövs väl alltså även utanför högtrafik- men måste gå att kombinera, så att omloppen används effektivt. Det senare är väl också ett problem med att 315/317 har samtida avgångstider. Det ger bra resmöjligheter på ön, men tar upp två fordon samtidigt, som inte kan utnyttjas så effektivt med de andra linjerna. Vitsen försvinner ju då om det är tre till fyra timmar mellan avgångarna som en konsekvens av ineffektivitet.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ersa

Idag kom reaktionerna längs 653ans sträckning:
www.norrteljetidning.se/nyheter/nyheter/1.3150351-de-rasar-over-indragna-busslinjer

Andreas91

Har kikat igenom trafikutbudet på både linje 652 och 653, och helt ärligt är det kanske inte så konstigt att linjerna har få resenärer. Den/de som fick i ansvar att planera trafikutbudet på dessa linjer tycks helt och hållet glömt bort begreppet arbetspendling. Båda linjernas första avgångar lämnar Norrtälje strax efter 08:40 (08:41 för 652, 08:43 för 653). Buss till skola + arbete?

Vid hemfärd måndag-fredag erbjuder 653 åtminstone en tur som kan vara lämplig för studerande + anställda i Norrtälje. Det är avgång 17:05. 652:ans motsvarande tur går kl. 19.15, men endast på helgfria fredagar. 653 står helt utan trafik helger, medan 652 har två avgångar lördagar och en enda avgång söndagar.

Summan av kardemumman: 652 och 653 är busslinjer man inte kan arbetspendla med, och jag misstänker att det kan vara åtminstone en av huvudorsakerna till att nästintill inga åker med bussarna.

Själv är jag som tur är inte beroende av 652:ans smala utbud, utan kan istället vända mig till 638:an. Om jag inte läste fel, drar man dessvärre in den tidiga morgonturen från Vätö, vilket i mitt fall omöjliggör ev. arbetspendling in till Stockholm. Turmässigt sätt borde ju annars 638 vara en betydligt mer attraktiv busslinje, med både hyfsad morgon- och eftermiddagspendling mån-fre.


Lars_L

652 och 653 har ju den lägsta formen av service. Är ju mer tänkt för att det ska gå att ta sig till kommuncentrum för att handla, besök på vårdcentral och annat. Till skolorna går ju skolskjuts.

Men då är ju samtidigt kostnaden för att köra linjerna rätt liten - även om de långa avstånden innebär viss kostnad ( för drivmedel etc). Traditionellt har de väl mer eller mindre tillkommit för att det funnits ledig kapacitet den tiden och man sett att man måste kunna erbjuda den här minimiservicen på landsbygden.

Om det inte tidigare funnits underlag för jobbpendling, så är det ju rätt svårt att arbeta upp den delen. Men allt beror ju givetvis på hur många permanentboende som finns i området (och som inte kan åka annan linje - såsom 638 istället för 652). Men ska man ha för arbetspendling blir ju trafiken dimensionerande för antalet bussar, och då får man ju driftskostnader på minst en miljon per år, även om man bara kör någon enstaka tur per vardag. 

Frågan om skolskjuts eller ordinär kollektivtrafik är ju en ständig fråga för diskussion. Enligt min mening bör väl dock antalet skolbarn vara så stort att det åtminstone krävs kortvagn för att köra dem. I annat fall finns ju knappast underlag för arbetspendling. Någonstans får man ju anpassa sig och bosätta sig efter var det finns kollektivtrafik också.

Däremot är det ju ett större problem på de platser där sådan möjlighet funnits och man väljer att tar bort den.

Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Adrian Langemar

#80
Vad ska man säga? SL har ännu en gång visat att heliga principer är viktigare än resenärerna, till och men om det innebär att vissa områden blir helt utan trafik. Det skulle gå att få en riktigt effektiv trafik om man bara ville. Man skulle kunna låta linje 176 fortsätta som 317 och som gamla 318 vid Solbacka, omloppstiden passar ju perfekt för varannantimmestrafik. Så kan man lägga ner 338 utanför rusningen och låta 315 vända i Svartsjö. Precis som det var förr, mycket effektivare. Men som sagt, SL:s heliga principer är viktigare än att folk ska kunna åka kollektivt. (Att det skulle bli störningskänsligt som någon skrev här är ju helt absurt. Det är inte på Färingsös landsbygd som köerna finns!)

Lars_L

Citat från: Adrian Langemar skrivet 12 september 2015, 02:43:05 AM
Vad ska man säga? SL har ännu en gång visat att heliga principer är viktigare än resenärerna, till och men om det innebär att vissa områden blir helt utan trafik. Det skulle gå att få en riktigt effektiv trafik om man bara ville. Man skulle kunna låta linje 176 fortsätta som 317 och som gamla 318 vid Solbacka, omloppstiden passar ju perfekt för varannantimmestrafik. Så kan man lägga ner 338 utanför rusningen och låta 315 vända i Svartsjö. Precis som det var förr, mycket effektivare. Men som sagt, SL:s heliga principer är viktigare än att folk ska kunna åka kollektivt. (Att det skulle bli störningskänsligt som någon skrev här är ju helt absurt. Det är inte på Färingsös landsbygd som köerna finns!)

Man behöver inte offra heliga principer heller. Dock håller jag med om att trafiken idag är mycket ineffektiv och därmed dyr. Att det krävs 4-5 omlopp för landsbygdstrafiken på Färingsö i mellantrafikstid, leder ju i slutändan till den här typen av drastiska besparingskrav.

I högtrafik idag så har man ju inte passning till 176, för att det blir för störningskänsligt. Visst - jag håller med om att förseningarna inte inträffar på Färingsö - men man måste ha bra vändmarginaler i sådana fall och det kostar i slutändan fordon om man vill ha en stabil trafik. I låg- och mellantrafik skulle det väl dock fungera relativt bra. Förseningen blir ju då inte mindre av att vänta in en försenad 176 för bussbyte.

Problemet är att även den lösningen blir för dyr i förhållande till vad SL vill spara. Körtiden är lite för lång för att det ska gå med bibehållen vändtid vid Solbacka för de avgångar på 176 som fortfarande skulle vända där och för att passa in i "20-minutersluckan". Det gör att vändtiden där måste ökas. Totalt behövs därmed alltså 4 fordon (inklusive avgångarna på en förkortat 315 och 313). Trots att man drar ner trafiken.

Vill man spara finns det dock en mycket mer effektiv lösning som ger en rimlig standard och bara kräver två omlopp under mellantrafikstid.

Det är att ha en ny linje utanför högtrafik - väl medveten om att det innebär lite otydligare trafik. Men här handlar det om att "rädda" trafiken.

Det är att låta en linje gå sträckan Svanhagen-Skå-Färjestadsvägen-Sånga Säby-Färentuna-Kungsberga-Jäsängen varannan timme. Denna kan kombineras med 313 varannan timme i ett och samma omlopp

338 kan då gå som idag men via Hilleshög kyrka i lågtrafik. På så sätt klarar man trafiken med 2 fordonsomlopp.

Innan 336 börjar gå på eftermiddagen, kan det dock i sådana fall behövas förbindelsemöjlighet mellan Stenhamra och Svartsjö för skoleleverna. Men det rör sig egentligen om ett par timmar mellan 13-15 på eftermiddagen, då det kan behövas ett ytterligare omlopp, alternativt att den nya linjen på någon avgång går via vändslingan vid Solbacka på sträckningen mellan Sånga-Säby och Svartsjö.




Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Lars-Håkan_E

Citat från: Adrian Langemar skrivet 12 september 2015, 02:43:05 AM
Vad ska man säga? SL har ännu en gång visat att heliga principer är viktigare än resenärerna, till och men om det innebär att vissa områden blir helt utan trafik. Det skulle gå att få en riktigt effektiv trafik om man bara ville. Man skulle kunna låta linje 176 fortsätta som 317 och som gamla 318 vid Solbacka, omloppstiden passar ju perfekt för varannantimmestrafik. Så kan man lägga ner 338 utanför rusningen och låta 315 vända i Svartsjö. Precis som det var förr, mycket effektivare. Men som sagt, SL:s heliga principer är viktigare än att folk ska kunna åka kollektivt. (Att det skulle bli störningskänsligt som någon skrev här är ju helt absurt. Det är inte på Färingsös landsbygd som köerna finns!)

Ja det var ju jag som nämnde problemet i peaktid med en förlängning av 176, nu har ju min namne Lars_L redan redogjort för dessa ingående så jag behöver ju inte upprepa detta :-)

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ulf Berlin

Citat från: Bussmicke skrivet 13 september 2015, 18:39:30 PM
Är inte 652 en sommarstugelinje...?

//Bussmicke www.bussmicke.se
...och många äldre konverterar sina sommarstugor till Åretrunt bostäder.../Ulf

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ulf Berlin


Ersa

Citat från: Ulf Berlin skrivet 16 september 2015, 12:17:11 PM
...som har varit likadan i minst 30år ;)/Ulf

44 år. Det var tydligen 1971 som 652 och 653 infördes i nuvarande form med trafik alla vardagar M-F. Lännadelen av 653 hette dock 651 i början.

Ersa

S och MP föreslår alternativa sätt att spara, framom nedläggningar av busslinjer:
www.dn.se/sthlm/s-och-mp-fler-sms-kontroller-ska-radda-busstrafiken/

ajox

Mitt i Haninge skriver i senaste numret att linje 810 ska kortas ner från december och endast trafikera sträckan Folkparken -Gullmarsplan
Linje 826 läggs ner och färre turer på linjerna 809, 809C, 835 och 847.

http://epaper.mitti.se/edoris?tem=epaper_miha