Så var det dags igen! Mobilkoll under körning... (SVT)

Startat av Robert Brink, 01 december 2014, 10:02:02 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Citat från: Merikarhu skrivet 07 december 2014, 13:23:51 PM
Jag säger inte emot dig, men det ser inte bra ut, tänk om föraren sitter med alldeles för hög musik på i öronen och missar allt från meddelanden från trafikledningen eller runt omkring bussen.

/Merikarhu

Jag skulle nog vilja påstå att en förare som sitter med dubbla öronsnäckor lyssnandes på musik eller talböcker under körning eller kundkontakt skulle jag ta ett allvarligt snack med, det ser jag som en trafiksäkerhets- och servicefråga.

Olof Lagerkvist

Citat från: HJP skrivet 06 december 2014, 13:45:17 PM
Kanske har du rätt. Men i så fall kan man undra varför en självklarhet måste vara vetenskapligt underbyggd.
Jag har haft körkort i drygt 50 år, och kört buss i många år. Aldrig har jag haft problem med att samtala med mina passagerare, när jag kör. Jag har aldrig heller åkt med någon som har sådana problem. Att tala med handsfree, förefaller vara ungefär som att tala med en passagerare.

Problemet är väl att man inte vill bygga ett regelverk för trafiksäkerhet på den här typen av känslomässiga argument. Att det känns som en "självklarhet" eller "sunt förnuft" eller liknande är alltså inga godtagbara argument. Särskilt med tanke på att det finns forskning som alltså visar att det inte är riktigt jämförbart med att samtala med en passagerare, utan att tala i telefon med eller utan handsfree stjäl mycket mer uppmärksamhet. Forskningsresultaten är inte entydiga, men det räcker för att man inte vill skapa ett regelverk som får människor att tro att det är ofarligt med handsfree, man vill att det ska vara lika förbjudet om det är trafikfarligt oavsett teknisk lösning eller hur farligt det "känns".

Det märks också på att en del länder som tidigt införde krav på handsfree för att tala i telefon under körning nu har infört förbud, eller börjar titta på att förbjuda, även handsfree eller åtminstone mycket mer långtgående krav än att bara titta på händerna så att säga. Detta efter att man konstaterat att olyckor på grund av bristande koncentration, troligen orsakat av telefonsamtal, fortfarande inträffar i hög grad trots att personerna använt handsfree.

Jag vet inte om det är vetenskapligt underbyggt, att det är säkrare om alla kör på höger sida, än om man får köra som man vill. Det är så självklart, att det inte behövs. Lika självklart är det, att det är skillnad på att tala med freestyle, och att hålla mobilen i handen. Har du manuell växellåda på bilen, så är trafikfaran uppenbar.

Jo, men det är koncentrationen som är problemet i stor grad. Rent fysiska problem som att sköta en växelspak med en telefon i handen gör givetvis inte saken bättre, men problemet med koncentration på körningen när man talar med någon i telefon, det har man ändå.

Jag vet inte hur många gånger, som jag har kört bakom en bil, och kunnat säga att föraren i bilen framför, pratar i mobilen. När jag kör om, så visar det sig att jag har rätt, praktiskt taget varje gång. Någon på Trafikverket/Transportstyrelsen bör ha körkort, och observerat samma sak. Har de inte körkort, så är de inte kompetenta att utfärda regler för körkortsinnehavare.

Jag kan bara hålla med dig, jag har fått samma uppfattning. Framförallt fram till sisådär för fem år sedan var nog min uppfattning väldigt klar. Men det verkade intressant att forskning verkade komma fram till andra slutsatser. På senare år har jag börjat titta lite noggrannare. Jag får nog säga att det i allt större grad på senare år visat sig att personen i själva verket visserligen troligtvis pratat i telefon men har haft en bluetoothsnäcka eller liknande i örat. Den lite långsamma, fumliga, ryckiga, oplanerade och märkliga körstilen verkar uppträda på samma sätt i alla fall. Hursomhelst ska man nog vara lite försiktig med att dra slutsatser från sådana här iakttagelser. Det behöver inte vara något representativt man ser och det behöver inte precis visa att annat, det man inte sett, skulle varit ofarligare.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Lars-Håkan_E

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 08 december 2014, 15:59:19 PM

Jag kan bara hålla med dig, jag har fått samma uppfattning. Framförallt fram till sisådär för fem år sedan var nog min uppfattning väldigt klar. Men det verkade intressant att forskning verkade komma fram till andra slutsatser. På senare år har jag börjat titta lite noggrannare. Jag får nog säga att det i allt större grad på senare år visat sig att personen i själva verket visserligen troligtvis pratat i telefon men har haft en bluetoothsnäcka eller liknande i örat. Den lite långsamma, fumliga, ryckiga, oplanerade och märkliga körstilen verkar uppträda på samma sätt i alla fall. Hursomhelst ska man nog vara lite försiktig med att dra slutsatser från sådana här iakttagelser. Det behöver inte vara något representativt man ser och det behöver inte precis visa att annat, det man inte sett, skulle varit ofarligare.

Vi har ju i huvudsak högtalarkopplade HF anläggningar och jag upplever inte någon större skillnad att samtala i denna jmf med samtal med passagerare, snarare tvärtom. Vid de tillfällen man behöver sekretess får man lyfta luren om det kan ske trafiksäkert, t.ex vid stillastående

HJP

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 08 december 2014, 15:59:19 PM
Problemet är väl att man inte vill bygga ett regelverk för trafiksäkerhet på den här typen av känslomässiga argument. Att det känns som en "självklarhet" eller "sunt förnuft" eller liknande är alltså inga godtagbara argument. Särskilt med tanke på att det finns forskning som alltså visar att det inte är riktigt jämförbart med att samtala med en passagerare, utan att tala i telefon med eller utan handsfree stjäl mycket mer uppmärksamhet. Forskningsresultaten är inte entydiga, men det räcker för att man inte vill skapa ett regelverk som får människor att tro att det är ofarligt med handsfree, man vill att det ska vara lika förbjudet om det är trafikfarligt oavsett teknisk lösning eller hur farligt det "känns".

Det märks också på att en del länder som tidigt införde krav på handsfree för att tala i telefon under körning nu har infört förbud, eller börjar titta på att förbjuda, även handsfree eller åtminstone mycket mer långtgående krav än att bara titta på händerna så att säga. Detta efter att man konstaterat att olyckor på grund av bristande koncentration, troligen orsakat av telefonsamtal, fortfarande inträffar i hög grad trots att personerna använt handsfree.

Jo, men det är koncentrationen som är problemet i stor grad. Rent fysiska problem som att sköta en växelspak med en telefon i handen gör givetvis inte saken bättre, men problemet med koncentration på körningen när man talar med någon i telefon, det har man ändå.

Eftersom jag inte kan bevisa, att kocentrationen är mindre farlig, med handsfree, än om man håller telefonen i handen, så lägger jag ner det resonemanget. Att det blir svårt att växla, blinka m.m, när man håller en telefon i handen, är väl uppenbart, oavsett vad forskningen kommer fram till. Jag vet, för jag har gjort misstaget, och slutat med det. De, jag har sett, vingla i trafiken, har alla hållit telefonen i handen.
Återstår förbud mot mobilpratande, vid bilkörning.