Så var det dags igen! Mobilkoll under körning... (SVT)

Startat av Robert Brink, 01 december 2014, 10:02:02 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Merikarhu

Citat från: yngrot skrivet 06 december 2014, 09:30:50 AM
Att använda Rakel är ju inte ett dugg bättre ur trafiksäkerhet  dels tar det längre tid och  sen trassla med sladden .. De få gånger man behöver kontakt med trafikledning eller verkstad är det bättre stå still ringa med mobil med handsfree

Beror väl på hur man utformar det hela, går ju utmärkt att ha en pedal i golvet till sändarknappen och mikrofon av teleskoptyp monterad bakom förarstolen.
Samtidigt så skulle man kunna bli kvitt problemet med att många kollegor sitter och lyssnar på musik i hörlurar.

/Merikarhu

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 06 december 2014, 11:28:42 AM
Först och främst tar jag direkt avstånd från hur föraren i filmen handhar sin privata mobil. Där rör det sig knappast om något tjänsteärende som utförs.

Däremot kan det även gå till överdrift ibland, då jag minns en tillsägelse jag fick av en resenär under ett kort mottaget tjänstesamtal (där jag fick svara på frågor om position och anslutningar till min avgång) jag genomförde med handsfree och hade bägge händerna på ratten. Resenären var upprörd och hävdade att hon själv körde buss och "visste hur saker fungerade". Jag var dock kanske lite väl tydlig i mitt svar att om jag någon gång såg henne använda pekskärm eller stavmikrofon i en rullande SL-buss, och därmed bara skulle ha en hand på ratten, så kanske jag skulle säga till högljutt, eller rentav anmäla henne till hennes chef.
Hon blev inte glad! Men är det något jag inte tål, så är det dubbelmoralen i "generella SL-undantag" där alla SL-påhitt med sladdar inte alls sägs påverka, medan lösningar som tjänstesamtal i blåtands-handsfree är jättefarliga. :-X

Eller hur skulle det se ut om jag som förare på Swebus Express linje 801 nästan framme i Örebro skulle vägra ringa ett tjänstesamtal med bussens fast monterade sladdtelefon för att säkra anslutningen med linje 888, med hänvisningen att det ju är livsfarligt att svara i biltelefonen under färd på motorväg? Resenären som skulle med 888 och därför hade bett mig ringa, hade ju trott att de skulle vara nåt fel på en... ::)

I stora delar av vårt land är det just mobiltelefon som används för kontakt mellan buss och trafikledning etc. Att använda en mobiltelefon med handsfreeutrustning är avsevärt mkt trafiksäkrare jmf med en radio med sladdmic. Jag har själv på -80 talet varit nära att hamna i diket på Blidö när sladden i kurvorna snodde in sig mellan rattkåpan och ratten :-(

yngrot

Citat från: Merikarhu skrivet 06 december 2014, 12:23:32 PM
Beror väl på hur man utformar det hela, går ju utmärkt att ha en pedal i golvet till sändarknappen och mikrofon av teleskoptyp monterad bakom förarstolen.
Samtidigt så skulle man kunna bli kvitt problemet med att många kollegor sitter och lyssnar på musik i hörlurar.

/Merikarhu





Jo men den lösningen finns inte på våra bussar iaf..

Och precis som Lars-Håkan_E skriver  har jag själv upplevt därav min inställning till Rakel och andra komradioapparater
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

HJP

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 05 december 2014, 18:12:05 PM
Jag tror att Transportstyrelsen är lite rädda för att införa regler som inte är vetenskapligt underbyggda. Det finns egentligen ganska dåligt med belägg för att det skulle vara säkrare att prata telefon med handsfree än att hålla i telefonen. Teorin är väl att det stör koncentrationen på trafiken ungefär lika mycket i vilket fall. Skulle man införa en lag som tydligt förbjuder mobilprat utan handsfree skulle det kunna uppfattas som att det är ofarligt med handsfree ungefär och det ville man nog gärna undvika.

Därför blev det en lag som talar lite svävande om saker som påverkar trafiksäkerheten, utan att egentligen precisera med några exempel. Om den lagen fungerar i praktiken under längre tid får vi väl se framöver, men hittills verkar det faktiskt ha lagförts en del förare för lite diverse olika beteenden som verkat trafikfarliga, som t ex skickat sms eller e-mail, tittat på film, sökt adresser i GPS-en m m. Så visst hopp finns det nog ändå.
****
Kanske har du rätt. Men i så fall kan man undra varför en självklarhet måste vara vetenskapligt underbyggd.
Jag har haft körkort i drygt 50 år, och kört buss i många år. Aldrig har jag haft problem med att samtala med mina passagerare, när jag kör. Jag har aldrig heller åkt med någon som har sådana problem. Att tala med handsfree, förefaller vara ungefär som att tala med en passagerare.
Jag vet inte om det är vetenskapligt underbyggt, att det är säkrare om alla kör på höger sida, än om man får köra som man vill. Det är så självklart, att det inte behövs. Lika självklart är det, att det är skillnad på att tala med freestyle, och att hålla mobilen i handen. Har du manuell växellåda på bilen, så är trafikfaran uppenbar.
Jag vet inte hur många gånger, som jag har kört bakom en bil, och kunnat säga att föraren i bilen framför, pratar i mobilen. När jag kör om, så visar det sig att jag har rätt, praktiskt taget varje gång. Någon på Trafikverket/Transportstyrelsen bör ha körkort, och observerat samma sak. Har de inte körkort, så är de inte kompetenta att utfärda regler för körkortsinnehavare.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Merikarhu skrivet 06 december 2014, 09:06:00 AM
Svårt som passagerare att veta om det är tjänstesamtal eller ej.

/Merikarhu

Nej, det är det inte. Sitter man så man hör föraren framgår det oftast mycket väl. Ett samtal med trafikledningen inleds t ex inte så ofta med "Hej älskling! Vad skall vi ha till middag i dag". Man kan också i regel avgöra det på längden och om föraren talar ett icke-skandinaviskt språk med den i telefon.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Merikarhu skrivet 06 december 2014, 12:23:32 PM
Beror väl på hur man utformar det hela, går ju utmärkt att ha en pedal i golvet till sändarknappen och mikrofon av teleskoptyp monterad bakom förarstolen.
Samtidigt så skulle man kunna bli kvitt problemet med att många kollegor sitter och lyssnar på musik i hörlurar.

/Merikarhu
Hörlurar eller rättare sagt snäcka i vänster öra har gissningsvis uppkommit för att FM-radion i bussarna inte riktigt "hunnit med" i utvecklingen. På knappt åtta år har ju USB- samt 3,5mm-anslutning gått från lyx till minimikrav. Om då bussen inte har anslutning som man kan lyssna på mp3-filer eller internetradio via flashminne eller mobiltelefon... då dyker öronsnäckorna upp snabbt.
Kan iofs även bero på att föraren vill lyssna ostört, utan klagomål från resenärer över att FM-radion är igångsatt. Resenärer längst fram i bussen brukar ju ofta vara de som allra minst tål ljud från FM-radion, ironiskt nog.

Taunusch

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 december 2014, 13:49:07 PM
Nej, det är det inte. Sitter man så man hör föraren framgår det oftast mycket väl. Ett samtal med trafikledningen inleds t ex inte så ofta med "Hej älskling! Vad skall vi ha till middag i dag". Man kan också i regel avgöra det på längden och om föraren talar ett icke-skandinaviskt språk med den i telefon.

Det sistnämnda behöver inte ha någon betydelse i sammanhanget.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Taunusch skrivet 06 december 2014, 16:42:28 PM
Det sistnämnda behöver inte ha någon betydelse i sammanhanget.

Nej, och varför tror du jag skrev "i regel"? Men naturligtvis kan det vara så att trafikledaren råkar ha samma hemspråk som bussföraren och de därför använder detta. Det händer kanske i ett fall av hundra.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

mittlinje

Vi kan konstatera att tekniken har kommit långt men den passar inte alla. Själv använder jag numer hörapparat och det var svårt innan jag fann något som passade min "kropp" - det var lika svårt som när många kvinnor skall finna något inför kvällens fest  ;D . Så många av de produkter som finns på marknaden är inte formade för mitt öra, därför har jag aldrig örsnäcka. Den ger smärta.

Samtidig är inte alltid handfree aktuell, det händer att trafikledning vill att förare lyfter luren. Skall trafiken flyta enligt kundens önskemål måste det finnas möjlighet att föra dialog med trafikledning. Detta innebär givetvis inte att se på film och därför borde förbudet gälla smartphones, inte mobiltelefoner. Alltså två versioner för framtiden?

Funderar också om hur många man mött genom livet som sysslat med annat, och detta långt innan telefonernas intåg. Kvinnor som sminkat sig, män som ätit frukost osv. För att inte glömma alla vändningar av kassettband. Letande efter tändstickor/cigaretter osv.

Detta innebär inte att jag anser att det alltid är ok att prata i telefon under färd utan problemet är vad den "lagliga" gränsen skall sättas - det är difust!

Nico

Citat från: Taunusch skrivet 06 december 2014, 16:42:28 PM
Det sistnämnda behöver inte ha någon betydelse i sammanhanget.

Jo, det har det nog. Visst kan det förekomma undantag, men mig veterligt så är det normalt så att radiospråk i dessa fall är svenska. Oavsett om trafikledaren och föraren har ett gemensamt utländskt språk så ska kommunikation vida radio ske på svenska.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Taunusch

Citat från: Nico skrivet 06 december 2014, 22:02:13 PM
Jo, det har det nog. Visst kan det förekomma undantag, men mig veterligt så är det normalt så att radiospråk i dessa fall är svenska. Oavsett om trafikledaren och föraren har ett gemensamt utländskt språk så ska kommunikation vida radio ske på svenska.

Staffan skrev om telefonsamtal vilket jag replikerade, inte radio.

Lars-Håkan_E

Citat från: Nico skrivet 06 december 2014, 22:02:13 PM
Jo, det har det nog. Visst kan det förekomma undantag, men mig veterligt så är det normalt så att radiospråk i dessa fall är svenska. Oavsett om trafikledaren och föraren har ett gemensamt utländskt språk så ska kommunikation vida radio ske på svenska.

Nu var det väl mobiltelefonsamtal som avsågs och vissas dåliga svenska innebar redan för 10 år sedan att dessa scenarior förekom, även om det tillhör ovanligheterna. På öppna radiokanaler ska ju kommunikation i första hand ske på svenska.

Som någon annan kommenterade finns det ju ärenden som absolut inte kan skötas över en högtalarkopplad handsfree utan att man då måste be föraren att lyfta luren och det är ju inte alltid föraren kan eller får stanna för att kunna genomföra ett sådant tjänstesamtal.

Allt detta snack om att kunderna ska säga till och/eller filma föraren leder ju inte direkt till något vidare klimat mellan förare och kunder, jag har själv mottagit synpunkter från kunder på samtal via handsfree vid tillfällen när jag själv varit den som ringt upp resp. tagit emot samtal från föraren ifråga.

Nico

Missade att det var telefon som diskuterades där, måste ha blandat ihop det med något tidigare inlägg. Även via telefon så är det dock sagt att kommunikation i tjänsteärenden om möjligt ska ske på svenska.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa



Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 06 december 2014, 22:20:00 PM
Allt detta snack om att kunderna ska säga till och/eller filma föraren leder ju inte direkt till något vidare klimat mellan förare och kunder, jag har själv mottagit synpunkter från kunder på samtal via handsfree vid tillfällen när jag själv varit den som ringt upp resp. tagit emot samtal från föraren ifråga.

Ja, även det har man ju varit med om, från andra synvinkeln, ett antal gånger genom åren. Att resenärer kommit fram och haft åsikter om att jag svarat i telefonen, och man replikerat något i stil med "du kan ju alltid klaga till min chef, men då det var han/hon som ringde mig nyss, tror jag tyvärr inte att du får något gehör".

Merikarhu

Citat från: Ersa skrivet 06 december 2014, 13:55:29 PM
Hörlurar eller rättare sagt snäcka i vänster öra har gissningsvis uppkommit för att FM-radion i bussarna inte riktigt "hunnit med" i utvecklingen. På knappt åtta år har ju USB- samt 3,5mm-anslutning gått från lyx till minimikrav. Om då bussen inte har anslutning som man kan lyssna på mp3-filer eller internetradio via flashminne eller mobiltelefon... då dyker öronsnäckorna upp snabbt.
Kan iofs även bero på att föraren vill lyssna ostört, utan klagomål från resenärer över att FM-radion är igångsatt. Resenärer längst fram i bussen brukar ju ofta vara de som allra minst tål ljud från FM-radion, ironiskt nog.

Jag säger inte emot dig, men det ser inte bra ut, tänk om föraren sitter med alldeles för hög musik på i öronen och missar allt från meddelanden från trafikledningen eller runt omkring bussen.

/Merikarhu