Så var det dags igen! Mobilkoll under körning... (SVT)

Startat av Robert Brink, 01 december 2014, 10:02:02 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JH

Citat från: Jo skrivet 02 december 2014, 18:41:00 PMPå Göteborgs bussar blir du utskälld och avkastad om du har synpunkter på att föraren talar i telefon när de kör.

Nä, det filmen visar är att det har hänt en gång. Det är en sak att säga att många chaufförer är asociala testpiloter (fakta), en annan att alla chaufförer i Göteborg är det (generalisering). Det förolämpar alla som inte gör som snubben i filmen.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jo skrivet 02 december 2014, 18:41:00 PM
På Göteborgs bussar blir du utskälld och avkastad om du har synpunkter på att föraren talar i telefon när de kör.

http://www.youtube.com/watch?v=kxeDTmYN2DU

På en av Göteborgs bussar blev man faktiskt det. Men det innebär ju inte att det är något som gäller generellt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Kortsiktigt tänkt av resenärer kanske de tror att filmer överlämnande till media ska kunna förändra något. Eller så är de mest ute efter tipspengar från kvällsblaskorna.
Dock tror jag att detta filmande av förare inte alls tillför något i att få upp standarden på bussförarkåren i storstadsområdena. Snarare kan det påverka situationen att gå ännu mera nedåt, då ännu fler seriösa förare kanske väljer att satsa på andra yrken, och då ersätts av omotiverade arbetslösa som enbart kör för att de hotas av Fas 3.

Björn Ax

Citat från: Jo skrivet 02 december 2014, 18:41:00 PM
På Göteborgs bussar blir du utskälld och avkastad om du har synpunkter på att föraren talar i telefon när de kör.

http://www.youtube.com/watch?v=kxeDTmYN2DU

Jag skulle då hellre bli avkastad än att åka en meter mer med denne chaufför om han talar i telefon och dessutom skäller ut den som säger till. Då har man inget att göra bakom en bussratt och jag skulle inte vilja åka med denne chaufför. Då är det läge att filma och sedan lämna över denna film till aktuellt bolag. INTE till media. Det bör man endast göra om bolaget struntar i att utreda ärendet.

Merikarhu

Kör man spårvagn i Göteborg så är mobilförbudet strikt, inte ens vid hållplatsuppehåll är det tillåtet att pilla på telefonen. Förstår inte varför Västtrafik inte ställer samma krav på bussförare, så kan man enkelt göra proceduren kort med förare som skämmer ut oss andra.

/Merikarhu

Staffan Sävenfjord

Citat från: Merikarhu skrivet 05 december 2014, 14:04:00 PM
Kör man spårvagn i Göteborg så är mobilförbudet strikt, inte ens vid hållplatsuppehåll är det tillåtet att pilla på telefonen. Förstår inte varför Västtrafik inte ställer samma krav på bussförare, så kan man enkelt göra proceduren kort med förare som skämmer ut oss andra.

/Merikarhu

Motsvarande krav finns såväl hos Västtrafik som Veolia. Bussföraren får bara använda mobiltelefonen för tjänstesamtal och med handsfree-utrustning. Underförstått när det vanliga kommunikationssystemet inte fungerar.

Men det finns ju alltid folk som tror att bestämmelser inte är till för dem utan att just de får göra som de vill.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

HJP

Citat från: Björn Ax skrivet 01 december 2014, 18:59:00 PM
Om jag inte minns helt fel står det att det är förbjudet om det menligt påverkar din bilkörning på ett negativt sätt.

Kör man som man brukar göra utan mobil i handen och inte gör några farliga saker som att glida ur sin fil eller liknande så är det absolut inte förbjudet.
Dom som blivit bötfällda och har fått indragna körkort har troligen kört på ett sådant sätt att dom varit en trafikfara.
Just precis. Därför är det förbjudet att bete sig som bussföraren gör. Man kan inte följa en film i mobilen, samtidigt som man har fullt fokus på trafiken. Klart trafikfarligt.

Citat från: Björn Ax skrivet 01 december 2014, 18:59:00 PMFör mig är det en helt meningslös lag. Det ska vara böter så fort du har mobilen i handen under körning. Inte bara om du kör trafikfarligt. För vad säger att om du kör hur bra som helst när polisen kör förbi och då kan dom inte göra något men 2 minuter senare så är du nära att köra in i en bil.
Ja, lagen är tandlös och luddig. Det förefaller finnas en feghet på Trafikverket/Transportstyrelsen.
Förvånansvärt nog, tycks ingen på dessa myndigheter ha körkort, så att de kunde se själva, hur mobilpratande bilister kan bete sig.

Olof Lagerkvist

Citat från: HJP skrivet 05 december 2014, 17:36:25 PM
Just precis. Därför är det förbjudet att bete sig som bussföraren gör. Man kan inte följa en film i mobilen, samtidigt som man har fullt fokus på trafiken. Klart trafikfarligt.
Ja, lagen är tandlös och luddig. Det förefaller finnas en feghet på Trafikverket/Transportstyrelsen.
Förvånansvärt nog, tycks ingen på dessa myndigheter ha körkort, så att de kunde se själva, hur mobilpratande bilister kan bete sig.

Jag tror att Transportstyrelsen är lite rädda för att införa regler som inte är vetenskapligt underbyggda. Det finns egentligen ganska dåligt med belägg för att det skulle vara säkrare att prata telefon med handsfree än att hålla i telefonen. Teorin är väl att det stör koncentrationen på trafiken ungefär lika mycket i vilket fall. Skulle man införa en lag som tydligt förbjuder mobilprat utan handsfree skulle det kunna uppfattas som att det är ofarligt med handsfree ungefär och det ville man nog gärna undvika.

Därför blev det en lag som talar lite svävande om saker som påverkar trafiksäkerheten, utan att egentligen precisera med några exempel. Om den lagen fungerar i praktiken under längre tid får vi väl se framöver, men hittills verkar det faktiskt ha lagförts en del förare för lite diverse olika beteenden som verkat trafikfarliga, som t ex skickat sms eller e-mail, tittat på film, sökt adresser i GPS-en m m. Så visst hopp finns det nog ändå.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Ersa

Å andra sidan kan man ju inte lagstifta för hårt gällande handhållna kommunikationsutrustningar heller, för då blir det ju förbjudet för förarna att handha stavmikrofonen och pekskärmen i alla 1900 st SL-bussar över en natt.

danneh

Jag skulle personligen sitta och be att man inte krockar i det fallet. Skulle absolut inte våga säga till en förare, får man blicken "varför f-- pratar du med mig?" när man säger "God morgon" så undrar jag hur de reagerar om man kritiserar dem. Ingen generalisering, men det händer minst några gånger i veckan för mig.
Här på forumet är nog de flesta så smarta och erfarna att de aldrig använder mobil under körning, och dessutom ser sitt jobb som ett serivceyrke, och då kan det kännas naturligt att en resenär ifrågasätter t.ex. mobilanvändning. Men när en stor del av en förarkår (iaf på Veolia i Gbg:s stadstrafik) är rätt otrevliga, så skulle jag personligen inte säga att det är naturligt.
Det är väldigt många gånger som jag är intresserad av att säga till förare det är en 90-sträcka och inte 50-sträcka t.ex., men vågar gör man aldrig.

yngrot

Sitta och be att man inte krockar .. Nej du danneh bättre tala med oss som kör men det beror på hur du som resenär gör när du talar med oss som kör .
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Merikarhu

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 december 2014, 14:18:26 PM
Motsvarande krav finns såväl hos Västtrafik som Veolia. Bussföraren får bara använda mobiltelefonen för tjänstesamtal och med handsfree-utrustning. Underförstått när det vanliga kommunikationssystemet inte fungerar.

Men det finns ju alltid folk som tror att bestämmelser inte är till för dem utan att just de får göra som de vill.

Svårt som passagerare att veta om det är tjänstesamtal eller ej, enklare då att förbjuda det helt, i vart fall i de områden där Rakel är infört. Det verkar fungera bra på spårvagnssidan.

/Merikarhu

yngrot

Att använda Rakel är ju inte ett dugg bättre ur trafiksäkerhet  dels tar det längre tid och  sen trassla med sladden .. De få gånger man behöver kontakt med trafikledning eller verkstad är det bättre stå still ringa med mobil med handsfree
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Först och främst tar jag direkt avstånd från hur föraren i filmen handhar sin privata mobil. Där rör det sig knappast om något tjänsteärende som utförs.

Däremot kan det även gå till överdrift ibland, då jag minns en tillsägelse jag fick av en resenär under ett kort mottaget tjänstesamtal (där jag fick svara på frågor om position och anslutningar till min avgång) jag genomförde med handsfree och hade bägge händerna på ratten. Resenären var upprörd och hävdade att hon själv körde buss och "visste hur saker fungerade". Jag var dock kanske lite väl tydlig i mitt svar att om jag någon gång såg henne använda pekskärm eller stavmikrofon i en rullande SL-buss, och därmed bara skulle ha en hand på ratten, så kanske jag skulle säga till högljutt, eller rentav anmäla henne till hennes chef.
Hon blev inte glad! Men är det något jag inte tål, så är det dubbelmoralen i "generella SL-undantag" där alla SL-påhitt med sladdar inte alls sägs påverka, medan lösningar som tjänstesamtal i blåtands-handsfree är jättefarliga. :-X

Eller hur skulle det se ut om jag som förare på Swebus Express linje 801 nästan framme i Örebro skulle vägra ringa ett tjänstesamtal med bussens fast monterade sladdtelefon för att säkra anslutningen med linje 888, med hänvisningen att det ju är livsfarligt att svara i biltelefonen under färd på motorväg? Resenären som skulle med 888 och därför hade bett mig ringa, hade ju trott att de skulle vara nåt fel på en... ::)

Ersa

Citat från: danneh skrivet 06 december 2014, 01:11:58 AM
Jag skulle personligen sitta och be att man inte krockar i det fallet. Skulle absolut inte våga säga till en förare, får man blicken "varför f-- pratar du med mig?" när man säger "God morgon" så undrar jag hur de reagerar om man kritiserar dem. Ingen generalisering, men det händer minst några gånger i veckan för mig.
Här på forumet är nog de flesta så smarta och erfarna att de aldrig använder mobil under körning, och dessutom ser sitt jobb som ett serivceyrke, och då kan det kännas naturligt att en resenär ifrågasätter t.ex. mobilanvändning. Men när en stor del av en förarkår (iaf på Veolia i Gbg:s stadstrafik) är rätt otrevliga, så skulle jag personligen inte säga att det är naturligt.

Det är ju ett resultat av alla dessa besparingar som lett till att bussföraryrket gått neråt i kvalitet i storstadsområdena. Vilket gemene man i media (genomsnittsresenären) verkar tro att man lätt kan ordna med att skicka förarna på "charmkurs" eller filma dem och skicka filmen till media. Om man sparkar mobiltelefonföraren kommer det väl "automatiskt" en jättebra förare och ersätter denne? Eller?  ::)

I verkligheten är ju problemet betydligt större än så, men det vill få erkänna, då samhällsproblemet i sin helhet verkar vara alldeles för stort för dem att greppa. "Det är inte mitt problem" hävdar folk... tills de hamnar i Sollentuna istället för Vaxholm...