Borås: Kammarrätten underkänner dom

Startat av Svemicke, 29 augusti 2014, 10:27:08 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Merikarhu

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 14 september 2014, 17:18:16 PM
Centrumavtalet drog ju igång sommaren 2012 samtidigt som man tappade det andra, 2013 års siffror innehåller därför enbart denna trafik.
Om man jämför med Borås Lokaltrafik som i några år visat väldigt goda resultat kan man med rätt ifrågasätta om det inte vore bättre för skattebetalarna att sälja ut hela koncernens driftverksamhet för att på så sätt bli av med busstrafiken.

GS tappade Hisingen 2013 och därför är siffrorna som rör verksamhetsår 2014 de som är intressanta att se, då man enbart står med ett trafikavtal.

/Merikarhu


Jan Sjöberg

Att dem aldrig ger sig!  Detta ger ingen fördel till  dem anställda som skall gå och vara oroliga!
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 19 september 2014, 23:05:15 PM
Att dem aldrig ger sig!  Detta ger ingen fördel till  dem anställda som skall gå och vara oroliga!

Oron blir väl i och för sig inte mindre om någon annan tar över. Men det är ju bra om den begränsas till period.

Fortfarande förstår jag inte. Kammarrätten har gett Västtrafik rätt och därför bett förvaltningsdomstolen att titta på några saker som de tydligen missat i sin första dom. Just beslutet att återremittera till förvaltningsdomstolen kan väl i  och för sig överklagas men det torde vara närmast obefintlig chans att högsta förvaltningsdomstolen tar upp ärendet.

Jag antar att gången om ärendet får löpa på utan överklagan är att förvaltningsdomstolen antingen säger "visst, vi tänkte inte på det" och kammarrättens dom alltså gäller. Eller också att de säger "jo, vi menade så här" och returnerar det till kammarrätten, som på nytt tittar på ärendet och fastställer domen till endera partens förmån. Först då torde det vara läge för BL att överklaga om domen inte går deras väg (eller motsvarande för Västtrafik). Genom att överklaga redan nu frånsäger sig BL den möjligheten så vitt jag förstår.

Dessutom om vd Holmqvist är rätt citerad så har han missförstått vad frågan gäller. Den gäller inte BL:s överlevnad utan den gäller att ge boråsarna en så bra tätortstrafik som möjligt.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bernt Talbrant

#49
Enligt SR Sjuhärads nyhetssändning idag kl. 13.30 tar inte Högsta förvaltningsdomstolen upp ärendet.

Edit: Borås Tidning har nu en artikel i ämnet.

BT: BL får inte prövningstillstånd

pegee

Börjar inte BL´s beteende likna det vi brukar beskriva som Rättshaverist?
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Staffan Sävenfjord

Citat från: pegee skrivet 07 oktober 2014, 12:23:59 PM
Börjar inte BL´s beteende likna det vi brukar beskriva som Rättshaverist?

Jo! Frågan gäller inte längre vem som bäst och billigast kan köra tätortstrafiken i Borås under nästa avtalsperiod utan om Borås Lokaltrafik skall fortleva. Det är inget som man skall avgöra i domstol tycker jag.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Håkan_E

Nu har det till Förvaltningsrätten återförvisade målet avgjorts i sin helhet, domen som kom häromdagen gick Borås Lokaltrafik emot, nu återstår bara att ännu en gång överklaga till kammarrätten.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 26 november 2014, 12:49:49 PM
Nu har det till Förvaltningsrätten återförvisade målet avgjorts i sin helhet, domen som kom häromdagen gick Borås Lokaltrafik emot, nu återstår bara att ännu en gång överklaga till kammarrätten.

Och om någon av parterna är missnöjda med domen att begära prövningstillstånd hos Högsta förvaltningsdomstolen. Fallet kan också tas upp i EU-domstolen men det hindrar i alla fall inte att avtal kan skrivas innan saken är prövad där.

Jag gissar att det slutar med att Västtrafik kommer att få göra om upphandlingen oavsett vad Kammarrätten kommer fram till vid ett eventuellt överklagande.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Håkan_E

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 november 2014, 17:30:17 PM
Och om någon av parterna är missnöjda med domen att begära prövningstillstånd hos Högsta förvaltningsdomstolen. Fallet kan också tas upp i EU-domstolen men det hindrar i alla fall inte att avtal kan skrivas innan saken är prövad där.

Jag gissar att det slutar med att Västtrafik kommer att få göra om upphandlingen oavsett vad Kammarrätten kommer fram till vid ett eventuellt överklagande.

En överprövning i Högsta Förvaltningsdomstolen brukar ytterst sällan förknippas med avtalsspärr, sedan är det inte alls säkert att BL får prövningstillstånd ens i Kammarrätten.

Av vilken anledning skulle Västtrafik få göra om upphandlingen om nu förvaltningsrättens dom står sig alternativt fastställs av Kammarrätten?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 26 november 2014, 17:35:29 PM
En överprövning i Högsta Förvaltningsdomstolen brukar ytterst sällan förknippas med avtalsspärr, sedan är det inte alls säkert att BL får prövningstillstånd ens i Kammarrätten.

Av vilken anledning skulle Västtrafik få göra om upphandlingen om nu förvaltningsrättens dom står sig alternativt fastställs av Kammarrätten?

Därför att situationen har ändrat sig rätt rejält under de cirka tre års dröjsmål det varit innan Nobina i så fall skulle få trafiken. Men om Nobina vill acceptera detta så är det inget jag har något att invända mot - tvärtom.

Borås Lokaltrafik har avtal med Västtrafik att få fortsätta köra nio månader efter det domen vunnit laga kraft. Så det blir alltså allra minst till augusti 2015 de får köra. Under den tiden kommer det att komma nio nya bussar till Borås och tätortstrafiken på linjerna 2, 5 och 7 kommer att få betydligt tätare trafik under maxtimmarna.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)