Borås: Kammarrätten underkänner dom

Startat av Svemicke, 29 augusti 2014, 10:27:08 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svemicke

Det har nått mig ryktesvägen från två oberoende håll att besked från Kammarrätten har kommit gällande stadstrafiksupphandlingen i Borås. Det påstås att Kammarrätten underkänt Förvaltningsrättens dom och återsänt ärendet dit. Jag tycker det är konstigt att man återsänder ett ärende till lägre instans. Någon som vet mer?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Walter

Citat från: Svemicke skrivet 29 augusti 2014, 10:27:08 AM
Det har nått mig ryktesvägen från två oberoende håll att besked från Kammarrätten har kommit gällande stadstrafiksupphandlingen i Borås. Det påstås att Kammarrätten underkänt Förvaltningsrättens dom och återsänt ärendet dit. Jag tycker det är konstigt att man återsänder ett ärende till lägre instans. Någon som vet mer?

Om man återsänder ett ärende beror väl på att den högre instansen anser att den lägre instansen inte behandlat ärendet korrekt, dvs gör om gör rätt.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!


Svemicke

Antingen blir det Nobina eller så blir det en ny upphandling. Borås Lokaltrafik är ju ingen garanterad vinnare oavsett vilket. Det enda man vinner på från deras håll är ju denna utdragning. Som med landsortstrafiken och färdtjänsten.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Borås Lokaltrafik har beslutat att överklaga till Högsta Förvaltningsdomstolen, enligt de källor jag har. Det kan bli segdraget det här.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 04 september 2014, 11:34:08 AM
Borås Lokaltrafik har beslutat att överklaga till Högsta Förvaltningsdomstolen, enligt de källor jag har. Det kan bli segdraget det här.

Detta går inte ihop. Den 29 augusti meddelades att Kammarrätten skickade tillbaka ärendet till Förvaltningsdomstolen. Man lär få invänta utslaget från denna innan man tar beslut om att överklaga. Och den proceduren torde kräva betydligt mer än en vecka.

Däremot är det riktigt att detta kommer att bli segdraget.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Håkan_E

#6
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 september 2014, 11:47:19 AM
Detta går inte ihop. Den 29 augusti meddelades att Kammarrätten skickade tillbaka ärendet till Förvaltningsdomstolen. Man lär få invänta utslaget från denna innan man tar beslut om att överklaga. Och den proceduren torde kräva betydligt mer än en vecka.

Däremot är det riktigt att detta kommer att bli segdraget.

Ja och en sådan överprövning kommer då att äga rum i Kammarrätten.

Dock kan ju Borås kommun givetvis söka prövningstillstånd hos Högsta Förvaltningsdomstolen för Kammarrättsdomen att underkänna underliggande dom, även om man skulle få prövningstillstånd vilket är ganska osannolikt kommer utgången där knappast att påverka någon kontraktskrivning om ärendet skulle hinna klaras av innan, då blir det fråga om skadestånd istället.

Man kan notera att BL:s invändningar rörande Transparens och utvärderingskriterier helt sågas i kammarrättens dom, att ärendet återförvisas till underliggande domstol beror enbart på att rätten var oeniga om det var korrekt att även pröva sådana invändningar som inte prövats i Förvaltningsdomstolen.

Domarna i sin helhet: http://www.kkv.se/beslut/201408281432.pdf

Svemicke

Jag får inte heller ihop det, men jag har fått informationen vidaresänd till mig, dock enbart från ett håll denna gång. Jag har rätt många kontakter som vidaresänder informationen till mig, och då kan jag per automatik verifiera dess sanningsgrad, men om det nu vore fallet att styrelsen beslutat att söka prövningstillstånd hos högre ort så känner man antingen redan nu att det lär gå mot förlust. Eller så har man beslutat att överpröva enkom för att dra ut på tiden ännu mer.

Frågan är om Västtrafik inte hade kunnat dra igång det nya avtalet vid det datum som sagts. Kört med Nobina fram till slutligt domslut och därifrån tagit beslut om ny upphandling. Som det är nu så kan ju BL överpröva hur många gånger som helst bara för att vinna produktionstid.

Hade BL däremot varit garanterad vinnare om överklagan går deras väg hade ju läget varit ett annat, men nu gäller det antingen Nobina eller ny upphandling. Och det är ju inte säkert att det blir BL då heller. Nu vet ju dessutom de andra vad det kostar då BL lade det lägsta budet och dessutom påstår sig vara de enda med kompetensen att köra i Borås. Därtill bör väl då även vetskapen om kostnaden inräknas?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 05 september 2014, 01:05:34 AM
Jag får inte heller ihop det, men jag har fått informationen vidaresänd till mig, dock enbart från ett håll denna gång. Jag har rätt många kontakter som vidaresänder informationen till mig, och då kan jag per automatik verifiera dess sanningsgrad, men om det nu vore fallet att styrelsen beslutat att söka prövningstillstånd hos högre ort så känner man antingen redan nu att det lär gå mot förlust. Eller så har man beslutat att överpröva enkom för att dra ut på tiden ännu mer.

Man kan naturligtvis inte ta beslut om överprövning förrän man har något konkret att begära överprövning av. Dessutom drar man ju ut på processen ännu mer - om det nu är syftet - genom att överklaga så sent som möjligt. Men med en styrelseordförande som enligt tidningsuttalande prioriterar sin egen julledighet framför Borås Lokaltrafiks framtid så vet man ju aldrig. Dock har ju BL en mycket förnuftig vd...

Citat från: Svemicke skrivet 05 september 2014, 01:05:34 AM
Frågan är om Västtrafik inte hade kunnat dra igång det nya avtalet vid det datum som sagts. Kört med Nobina fram till slutligt domslut och därifrån tagit beslut om ny upphandling. Som det är nu så kan ju BL överpröva hur många gånger som helst bara för att vinna produktionstid.

Vid överklagande till Förvaltningsdomstolen brukar de först av allt utfärda ett förbud mot att fullfölja upphandlingen. Hur många gånger som helst går inte att överklaga. Man kan alltid överklaga till Förvaltningsdomstolen men vill man gå vidare till Kammarrätten så krävs prövningstillstånd. Vill man sedan gå vidare till Högsta förvaltningsdomstolen så krävs också prövningstillstånd, vilket brukar vara svårt att få. Man kan sedan ytterst ta frågan till EU-domstolen men den kan inte stoppa upphandlingen utan endast utdöma skadestånd. Att processen tagit så lång tid beror på domstolarnas tröghet och det är inget som BL råder över. Visst har de fått till ett hyfsat avtal med Västtrafik om att de får köra minst nio månader efter det att domstolarnas beslut vunnit laga kraft men det torde väl ändå inte ligga i deras intresse att inte få detta klart.

Nu lär väl BL få byta styrelseordförande efter valet eftersom den nuvarande har bytt parti - och gjort bort sig totalt i en helt annan politisk fråga. Om det innebär någon ändring får vi väl se.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Jag roade mig med att läsa domen igår och som jag tolkade det så hänger allt och väger på huruvida poängsystemet är korrekt eller ej och det är där som BL har en chans att ro hem detta och få till stånd en ny upphandling. Det var väl också den enda frågan som var oklar? I övrigt hade inte BL mycket bevisföring att komma med för att stärka sin sak.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Professorn

Den här debattartikeln återfanns i dagens BT och innehöll väl inte så många rätt, men meddelas ändå i detta forum nu:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10153168802052796&set=a.10153058502272796.1073741828.820027795&type=1&theater


Adrian Langemar

Citat från: Professorn skrivet 05 september 2014, 15:16:54 PM
Den här debattartikeln återfanns i dagens BT och innehöll väl inte så många rätt, men meddelas ändå i detta forum nu:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10153168802052796&set=a.10153058502272796.1073741828.820027795&type=1&theater
Debattören hoppas alltså att BL vinner överklagandet och vill då att Borås stad ska ta över ansvaret från Västtrafik och köra trafiken i egen regi, istället för att göra om upphandlingen. Kan ju bli sämre samordning med kollektivtrafiken i resten av Västra Götaland men håller i övrigt med det som skrivs i artikeln.

Svemicke

Citat från: Professorn skrivet 05 september 2014, 15:16:54 PM
Den här debattartikeln återfanns i dagens BT och innehöll väl inte så många rätt, men meddelas ändå i detta forum nu:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10153168802052796&set=a.10153058502272796.1073741828.820027795&type=1&theater

Jag skrev ett svar på artikeln till BT:

"Vänsterpartisterna Lennart Andreasson och Ida Legnemark skriver i debattartikel att det vore bäst för Borås stad att Borås Lokaltrafik (BLAB) fortsätter bedriva stadstrafiken i staden och hoppas därmed att BLAB vinner överklagan och att upphandlingen, där Nobina tilldelats entreprenörskapet, ogiltigförklaras. Något jag ställer mig frågande till.

Tydligen kandiderar de båda till riksdagen. Då kommer de ju ut lite och får se att det inte finns så många kommuner kvar som bedriver kollektivtrafik i egen regi och det finns kanske en anledning till det?

Nobina har sina rötter i SJ-Buss. Det företaget grundades 1911, alltså 33 år innan BLAB. De kör stads- och regiontrafik på många orter i landet, bland annat i Malmö, där man avvecklade BLAB:s motsvarighet, Malmö Lokaltrafik, redan år 1993.

I vår regions största stad, Göteborg, vill man avveckla det kommunala bolaget, Göteborgs Spårvägars, bussdivision. Man har lämnat över den mesta trafiken till privata aktörer utan att "springa till mamma", det vill säga överklaga tilldelningsbeslut.

I Borås har vi en djurpark i kommunal regi som inte är självgående. Därför behöver vi inte ännu ett bolag som måste sponsras via skattsedeln.

BLAB väl beprövat? Må så vara, men det är Nobina också. Med fler år och fler verksamhetsorter i bagaget. Dessutom har Nobina högre krav på vagnpark (bussarna), personalen och deras kundbemötande. Det går inte att bete sig otrevligt mot kunder gång på gång i ett företag som Nobina, för då får man till slut se sig om efter nya arbetsuppgifter.

De båda vänsterpartisterna kunde inte heller komma med konkreta argument för ett bevarande av kommunens trafikbolag. År 2006 fick kommunen skjuta till skattemedel för att bolaget inte skulle gå i konkurs. Visserligen har BLAB hämtat sig ur detta och är idag rätt så välmående, men hur länge? Dessutom elimineras risken för att ett sådant slöseri med skattemedel eventuellt skall upprepas om trafiken tas över av Nobina. Då fråntas Borås stad det ekonomiska ansvaret för verksamheten.

Det är inte många kommuner som valt att behålla sina trafikbolag. Det finns ej heller någon anledning att göra det, då det finns aktörer på marknaden som kan sköta det lika bra - om inte bättre. Nobina kör många fler bussar i många fler städer än vad Borås Lokaltrafik någonsin kommer att göra. De har en helt annan kunskap och kompetens vad gäller att bedriva linjetrafik, så argumenten att behålla BLAB är inget annat än tafatta och helt baserade på traditionalism. Det är dags för en förändring av kollektivtrafiken i Borås och nu har vi chansen att få till den! Kasta då inte bort det! Dessutom tror jag att det hade varit smidigast om man avvecklat BLAB och flyttat över tillgångarna till den andra kommunala verksamheten redan innan upphandlingen.
"
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Ja, det är ett bra svar, Micke! Ungefär det jag också hängde upp mig på i artikeln.

En liten notering: Ida Legnemark står på första plats för Vänsterpartiet på riksdagslistan för Västra Götalands läns södra. Lennart Andreasson står på 13:e och sista plats på den listan. Valkretsen brukar inte få något mandat för Vänsterpartiet överhuvudtaget så ingen av dem lär komma in i riksdagen. För att Andreasson skall ha en chans så krävs det alltså att han får massor med personröster. Visserligen gjorde den populäre BL-föraren Mehmet Kaplan (inte att förväxla med miljöpartisten med samma namn) en motsvarande sådan sak för ett par år sedan men då gällde det kommunfullmäktige.

Fru Legnemark är för övrigt i blåsväder nu efter sitt något slarviga sida att hantera siffror. Några miljarder hit eller dit tycks inte beröra den 32-åriga läraren så mycket.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=5957234


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Jag väljer att inte gå vidare med politisk diskussion i detta forum. Min formulering avseende ovan var för att trycka på det jag ville få fram. Jag har hört till leda nu hur oumbärligt BLAB är samtidigt som man tycks blunda för det faktum att det funkar utmärkt i de flesta städer utan kommunalt ägda bussbolag. Jag har jobbat i två städer och i tre bolag.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -