Borås: Kammarrätten underkänner dom

Startat av Svemicke, 29 augusti 2014, 10:27:08 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Bara för att de flesta kommunala bussbolagen är borta idag, behöver det ju inte innebära att vi inte ska värna om de få som finns kvar, min personliga uppfattning om Borås Lokaltrafik är dock, utan att gå in på detaljer, att man alltid har utmärkt sig som att vara ett lite udda kommunalt bussbolag.  :)

Adrian Langemar

Citat från: Svemicke skrivet 05 september 2014, 19:42:31 PM
Jag väljer att inte gå vidare med politisk diskussion i detta forum. Min formulering avseende ovan var för att trycka på det jag ville få fram. Jag har hört till leda nu hur oumbärligt BLAB är samtidigt som man tycks blunda för det faktum att det funkar utmärkt i de flesta städer utan kommunalt ägda bussbolag. Jag har jobbat i två städer och i tre bolag.
Vilka är det som äger stadsbussbolaget i den stad som har haft Sveriges nöjdaste kunder 10 år i rad?

S Svensson

I dag fanns i BT en debattartikel att BL och trafiken  skulle behållas i kommunens regi. Två (V)-partiseter föreslog detta.
En kommun kan alltså ta hand om och planera tätortstrafik om nu kommunen vill och västtrafik godkönner detta.
Förslag fanns tidigare från Ingvar Carlen om att Borås kommun skulle planera sin busstrafik själv.
Om jag förstått en del rätt så är det stort intresse från många parter att behålla trafiken och planera den själv. Men den ekonomiska sidan är kanske inte så gynnsam att göra det.
Som exempel på kommuner som har egen planering av trafik brukar nämnas Karlstad.

Walter

Citat från: S Svensson skrivet 05 september 2014, 23:34:18 PM
I dag fanns i BT en debattartikel att BL och trafiken  skulle behållas i kommunens regi. Två (V)-partiseter föreslog detta.
En kommun kan alltså ta hand om och planera tätortstrafik om nu kommunen vill och västtrafik godkönner detta.
Förslag fanns tidigare från Ingvar Carlen om att Borås kommun skulle planera sin busstrafik själv.
Om jag förstått en del rätt så är det stort intresse från många parter att behålla trafiken och planera den själv. Men den ekonomiska sidan är kanske inte så gynnsam att göra det.
Som exempel på kommuner som har egen planering av trafik brukar nämnas Karlstad.

Karlstad planerar trafiken själva,dvs utanför Värmlandstrafik men de har entreprenörer som kör trafiken. I Borås vill ju politikerna att även utförandet ska ske av kommunens ägda bolag.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 05 september 2014, 23:34:18 PM

Länk till artikeln finns längre upp i tråden.

Ingvar Carlén var ekonomichef på SJ Göteborg och om han uttryckt någon åsikt om hur tätortstrafiken i Borås skall planeras så har han gjort det som privatperson. Ingvar är för övrigt far till Stefan Carlén, tidigare chef för Swebus Express och Nettbuss Express samt grundare till Bus4You. Bland mycket annat.

Som jag ser det är Karlstad ett föredöme när det gäller planering av tätortstrafiken. Man jobbar tätt ihop med stadsbyggnadskontoret och redan när en ny stadsdel planeras gör man också en planering för busstrafiken. Och båttrafiken. Men man driver inte trafik i egen regi utan upphandlar den. I många år var det Swebus/Nobina som körde och gjorde det med den äran. Lite ironiskt med tanke på vad Legnemark/Andreasson skrev i debattartikeln om detta företag.

Karlstadsmodellen skulle mycket väl kunna passa i Borås. Men ingen lokal politiker har väl ens läst om den.

Svemicke

Även Lund och Helsingborg planerade sin egen trafik fram till mitten av 2000-talet. Lionjebuss körde åt Lund och Swebus åt Helsingborg.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

1896

Citat från: Adrian Langemar skrivet 05 september 2014, 21:22:27 PM
Vilka är det som äger stadsbussbolaget i den stad som har haft Sveriges nöjdaste kunder 10 år i rad?

Luleå ?  ???  :D

Adrian Langemar

Citat från: Kung Vasa skrivet 06 september 2014, 17:15:11 PM
Luleå ?  ???  :D
Precis!
Kundnöjdhetstoppen i senaste mätningen:
1. Luleå (Kommunen kör i egen regi)
2. Karlstad (Kommunen planerar men trafiken upphandlas)
3. Västerås (Landstinget kör i egen regi)

http://www.bussmagasinet.se/2014/05/vasterasbornas-nojdhet-rusar-i-hojden/

Staffan Sävenfjord

Citat från: Adrian Langemar skrivet 06 september 2014, 19:19:21 PM
Precis!

Samtidigt som Borås, som det här handlar om, inte ens är med i den översta halvan av listan. Många av de städer där Nobina kör är med på listans övre halva.

Lars-Håkan_E

Citat från: Adrian Langemar skrivet 06 september 2014, 19:19:21 PM
Precis!

Man ska komma ihåg att detta inte avser tätortstrafik enbart utan all trafik inom resp kommun och där är det väl enbart Västerås kommun som gm VL kör allt i egen regi.

Hur nöjda man är beror även till stor del på hur mkt pengar som resp kommun satsar på trafiken och ytterst lite om det är kommunen själv som driver trafiken eller om den sköts av en entreprenör.

Kikar man på listan som gäller 2013 så toppas den av LLT, Förenade Buss, VL, Veolia, Bergkvarabuss.

Ersa

Intressant lista. Noterar att Norrtälje med sin "historiskt höga SL-kundnöjdhet" inte ens platsar in bland de 24 översta på denna lista, medan Stockholms kommun finns med.
Dessutom hamnar Skellefteå bara på 14:e plats, vilket även det talar mot att trafik i egen regi alltid skulle vara bättre.

I ärlighetens namn vet jag inte om jag tror vare sig på denna lista eller på SL:s egna kundnöjdhetsundersökningar. ::)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 06 september 2014, 20:28:23 PM
Intressant lista. Noterar att Norrtälje med sin "historiskt höga SL-kundnöjdhet" inte ens platsar in bland de 24 översta på denna lista, medan Stockholms kommun finns med.
Dessutom hamnar Skellefteå bara på 14:e plats, vilket även det talar mot att trafik i egen regi alltid skulle vara bättre.

I ärlighetens namn vet jag inte om jag tror vare sig på denna lista eller på SL:s egna kundnöjdhetsundersökningar. ::)

Uddevalla, Borås och Göteborg är inte alls med på den del av listan som publiceras utan kommer alltså på plats 25 eller lägre. Det kommunalägda Uddevalla Omnibus kör dessutom nästan all trafik i hela kommunen.

Att Luleå Lokaltrafik hamnar högt beror på att det är ett välskött företag. Deras vd i många år kom för övrigt från - ja, just det: Swebus.

Adrian Langemar

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 september 2014, 21:16:20 PM
Uddevalla, Borås och Göteborg är inte alls med på den del av listan som publiceras utan kommer alltså på plats 25 eller lägre. Det kommunalägda Uddevalla Omnibus kör dessutom nästan all trafik i hela kommunen.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 september 2014, 19:47:27 PM
Samtidigt som Borås, som det här handlar om, inte ens är med i den översta halvan av listan. Många av de städer där Nobina kör är med på listans övre halva.
Detta är irrelevant eftersom den regionala trafikmyndigheten upphandlar trafiken i dessa kommuner precis som i vilka kommuner som helst. Det var inte det som insändaren ville. Jag tror inte att kommunala bolag skulle vara extra bra på att bedriva upphandlad trafik.

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 06 september 2014, 20:04:18 PM
Man ska komma ihåg att detta inte avser tätortstrafik enbart utan all trafik inom resp kommun och där är det väl enbart Västerås kommun som gm VL kör allt i egen regi.
VL kör nästan(?) all trafik i Västerås kommun i egen regi.
Citat från: Ersa skrivet 06 september 2014, 20:28:23 PM

Skellefteå hamnar på 14:e plats av 42, det är ganska bra. Trafik i egen regi är långt ifrån alltid bäst.

Svemicke

Jag fick minsann artikeln publicerad på http://www.bt.se/debatt/traditionalism-att-behalla-boras-lokaltrafik%284439385%29.gm

(Länken korrigerad av admin)

Citat från: Svemicke skrivet 05 september 2014, 17:47:11 PM
Jag skrev ett svar på artikeln till BT:

"Vänsterpartisterna Lennart Andreasson och Ida Legnemark skriver i debattartikel att det vore bäst för Borås stad att Borås Lokaltrafik (BLAB) fortsätter bedriva stadstrafiken i staden och hoppas därmed att BLAB vinner överklagan och att upphandlingen, där Nobina tilldelats entreprenörskapet, ogiltigförklaras. Något jag ställer mig frågande till.

Tydligen kandiderar de båda till riksdagen. Då kommer de ju ut lite och får se att det inte finns så många kommuner kvar som bedriver kollektivtrafik i egen regi och det finns kanske en anledning till det?

Nobina har sina rötter i SJ-Buss. Det företaget grundades 1911, alltså 33 år innan BLAB. De kör stads- och regiontrafik på många orter i landet, bland annat i Malmö, där man avvecklade BLAB:s motsvarighet, Malmö Lokaltrafik, redan år 1993.

I vår regions största stad, Göteborg, vill man avveckla det kommunala bolaget, Göteborgs Spårvägars, bussdivision. Man har lämnat över den mesta trafiken till privata aktörer utan att "springa till mamma", det vill säga överklaga tilldelningsbeslut.

I Borås har vi en djurpark i kommunal regi som inte är självgående. Därför behöver vi inte ännu ett bolag som måste sponsras via skattsedeln.

BLAB väl beprövat? Må så vara, men det är Nobina också. Med fler år och fler verksamhetsorter i bagaget. Dessutom har Nobina högre krav på vagnpark (bussarna), personalen och deras kundbemötande. Det går inte att bete sig otrevligt mot kunder gång på gång i ett företag som Nobina, för då får man till slut se sig om efter nya arbetsuppgifter.

De båda vänsterpartisterna kunde inte heller komma med konkreta argument för ett bevarande av kommunens trafikbolag. År 2006 fick kommunen skjuta till skattemedel för att bolaget inte skulle gå i konkurs. Visserligen har BLAB hämtat sig ur detta och är idag rätt så välmående, men hur länge? Dessutom elimineras risken för att ett sådant slöseri med skattemedel eventuellt skall upprepas om trafiken tas över av Nobina. Då fråntas Borås stad det ekonomiska ansvaret för verksamheten.

Det är inte många kommuner som valt att behålla sina trafikbolag. Det finns ej heller någon anledning att göra det, då det finns aktörer på marknaden som kan sköta det lika bra - om inte bättre. Nobina kör många fler bussar i många fler städer än vad Borås Lokaltrafik någonsin kommer att göra. De har en helt annan kunskap och kompetens vad gäller att bedriva linjetrafik, så argumenten att behålla BLAB är inget annat än tafatta och helt baserade på traditionalism. Det är dags för en förändring av kollektivtrafiken i Borås och nu har vi chansen att få till den! Kasta då inte bort det! Dessutom tror jag att det hade varit smidigast om man avvecklat BLAB och flyttat över tillgångarna till den andra kommunala verksamheten redan innan upphandlingen.
"
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 09 september 2014, 14:05:18 PM
Jag fick minsann artikeln publicerad på http://www.bt.se/debatt/traditionalism-att-behalla-boras-lokaltrafik%284439385%29.gm

Inte nog med det. Du föräras också en länk till din debattartikel på www.busstidningen.se  Scrolla en bit nedåt.