Upphandlingen Stockholm City+Lidingö

Startat av HobAnton, 12 november 2013, 09:48:56 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Nico

Citat från: JDS skrivet 26 januari 2014, 13:47:00 PMVarför envisas man egentligen med dessa undantag linje för linje, i stället för att ta in reglerna i de lokala trafikföreskrifterna?

Reglerna finns faktiskt i Stockholms stads LTF, i 10-12 §§ samt 16 och 17 §§. Man söker sedan inte undantag per linje utan man får kolla vilka linjer man kör, dvs. på vilka gator och vägar det gäller inom Stockholms stad. Sedan ansöker man om tillstånd för just dessa specifika  gator/vägar. Även i kranskommunerna finns ibland vissa undantag som kräver tillstånd, t.ex. för längd och vikt, men även här gäller ungefär samma procedur.

Tidigare meddelade man SL direkt så ansökte tjänstemännen där, men nu beror det även lite på avtal så att i vissa fall kan det även bli så att man får ansöka själv. I grund är det dock ändå bra att gå via SLL/TF (SL) istället för att de olika entreprenörerna söker enskilt för samma gator. Ofta är det även så att det ges dispens just för mera samhällsnyttig (SL) trafik... eller i alla fall att det är enklare att få, än vad det är för rent privat trafik.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

JDS

Citat från: Nico skrivet 26 januari 2014, 18:19:51 PM
Reglerna finns faktiskt i Stockholms stads LTF, i 10-12 §§ samt 16 och 17 §§.

Nej, inte "ledvagnstillstånden" eller vad det nu är ni kallar det för. De är ju, som du själv också bekräftar, undantag från de allmänna LTF.

Citat från: Nico skrivet 26 januari 2014, 18:19:51 PM
Tidigare meddelade man SL direkt så ansökte tjänstemännen där, men nu beror det även lite på avtal så att i vissa fall kan det även bli så att man får ansöka själv. I grund är det dock ändå bra att gå via SLL/TF (SL) istället för att de olika entreprenörerna söker enskilt för samma gator. Ofta är det även så att det ges dispens just för mera samhällsnyttig (SL) trafik... eller i alla fall att det är enklare att få, än vad det är för rent privat trafik.

Det måste gå att formulera reglerna så att det inte behövs undantag för att bedriva samhällsnyttig linjetrafik på i förväg bestämda, lämpliga gator.

Nico

Reglerna för längre fordon kan ju klart om än indirekt uttydas direkt ur LTF:en så för min del så står det jag behöver veta faktiskt där så att säga.

Kruxet är att det är det som du efterlyser, dvs. att detaljreglera allt i LTF:en, som sannolikt skulle bli för luddigt och omfattande. Bättre då att själv ange behoven än att riskera att få något serverat som råkar vara halvdant och kanske ändå kräver en massa handpåläggning för att fungera.

Många av de gator/vägar som vi kör på är inte heller alltid lämpliga per definition, därav behovet att söka tillstånd för att få köra på de undantagna partierna.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

JDS

Citat från: Nico skrivet 26 januari 2014, 19:01:52 PM
Kruxet är att det är det som du efterlyser, dvs. att detaljreglera allt i LTF:en, som sannolikt skulle bli för luddigt och omfattande. Bättre då att själv ange behoven än att riskera att få något serverat som råkar vara halvdant och kanske ändå kräver en massa handpåläggning för att fungera.

Nej. Undantag är, som namnet avslöjar, något som ska användas i undantagsfall. Men hanteringen av "ledvagnsundantag" har blivit så omfattande att den bär klara drag av normaltillstånd. Så ska det inte vara när det allmänna är i farten. Man ska konsolidera föreskrifterna och lyfta in så mycket som möjligt av det som ändå gäller år ut och år in, så att det blir lättare att överskåda vad som egentligen gäller. Undantag kommer naturligtvis ändå att behövas, just för den "handpåläggning" som du beskriver, men det är ingen ursäkt för att ha allmänt dålig ordning i kommunala föreskrifter!

Nico

Jag vet inte riktigt var du vill komma då jag faktiskt inte alls hänger med i dina tankegångar. För mig handlar detta just om undantagsfall då vi inte kör led- eller boggivagn överallt där det bedrivs busstrafik.

Själv tycker jag att det är ganska lätt (jobbar visserligen med det ganska återkommande) att se att det rör sig om undantag då det ändå handlar om ett begränsat antal gator inom en enda kommun i detta fall. Stockholms stad är ju sedan bara 1 av 26 st. kommuner i länet. Normalläget inom just Stockholms stad är sedan som Ted skrev en maxlängd på 13,99 m med styrande tredje axel.

Att det sedan finns enstaka undantag inom de andra kommunerna är inte heller det något större problem. Lite handlar det även om vad man är van vid och då är det lättare att korrigera vid behov.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Hela innerstans busskarta föreslås ritas om.
Förändringarna är planerade att kunna införas tidigast sommaren 2015.
13 innerstadslinjer får ändrad sträckning, varav fem byter nummer.
En ny stombusslinje, nummer 5, körs från västra Kungsholmen via Fridhemsplan och S:t Eriksplan till Karolinska sjukhuset.
3:an går från Tegelbacken via Sergels Torg, Stureplan, Odenplan och Norrtull till Karolinska.
2:an går via Medborgarplatsen, Tegelbacken, Norra Bantorget, Odenplan, Roslagstull och Uni­versitetet till Stora Lappkärrsberget.
Ytterligare två linjer skapas: 41, som täcker in västra Kungsholmen och 93, som blir en nattlinje.
Stombuss 1 och 4 plus fyra andra innerstadslinjer blir kvar.
Källa: Keolis


http://www.mitti.se/?p=66465

Traesk

Alla de här andra busslinjerna som byter sträckningar och nummer samt den nya nattbusslinjen; finns någon som helst detaljinformation kring dessa?

P.Ek

Citat från: Ersa skrivet 28 januari 2014, 20:20:48 PM
Hela innerstans busskarta föreslås ritas om.
Förändringarna är planerade att kunna införas tidigast sommaren 2015.
13 innerstadslinjer får ändrad sträckning, varav fem byter nummer.
En ny stombusslinje, nummer 5, körs från västra Kungsholmen via Fridhemsplan och S:t Eriksplan till Karolinska sjukhuset.
3:an går från Tegelbacken via Sergels Torg, Stureplan, Odenplan och Norrtull till Karolinska.
2:an går via Medborgarplatsen, Tegelbacken, Norra Bantorget, Odenplan, Roslagstull och Uni­versitetet till Stora Lappkärrsberget.
Ytterligare två linjer skapas: 41, som täcker in västra Kungsholmen och 93, som blir en nattlinje.
Stombuss 1 och 4 plus fyra andra innerstadslinjer blir kvar.
Källa: Keolis


http://www.mitti.se/?p=66465

Säkert Citybanan som är anledningen till att Odenplan nu får tre stomlinjer (2an, 3an och 4an) istället för två (2an och 4an) som i dagsläget, och S:t Eriksplan (Karlberg) får en stomlinje (4an) istället för dagens två (3an och 4an).

Resenären

Nya stombuss 5 är väl också planerad att gå via S:t Eriksplan som dagens 3:a

P.Ek

Citat från: Resenären skrivet 30 januari 2014, 13:35:45 PM
Nya stombuss 5 är väl också planerad att gå via S:t Eriksplan som dagens 3:a

Hoppsan, den glömde jag... Aja Odenplan får hursomhelst fler stomlinjer än idag :)

Delfinen76

Jag såg det! Det betyder att stomlinje 3 inte kommer köra på Södermalm alls!
Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

P.Ek

Har tidigare läst nånstans att linjenätet i framtiden skulle se ut så här:

52/52K Fridhemsplan-Blockhusudden/Kaknästornet (gamla 69/69K, min personliga åsikt är att denna sträckning åter får nummer 69/69K)
53 Roslagstull-Tegelbacken (kortas av och går ej till Henriksdalsberget)
69 Tomteboda-Henriksdalsberget (tar över 53ans sträckning till Henriksdalsberget, min personliga åsikt är att denna sträckning istället får nummer 53)

Men enligt dessa källor som dykt upp nu på senaste tiden skulle inte 53an behövas, då 2ans nya sträckning täcker åtminstone på sträckan Tegelbacken-Odenplan. Alternativt att 53an fortsätter att utgå från Roslagstull och sedan dras någon annanstans.

Nico

Om det blir så radikala linjeförändringar på sina håll är det väl nästan fråga om det ens är värt att behålla vissa nuvarande nummer. Bättre då kanske att använda nygamla nummer som legat i träda ett par år bara för att på så vis markera förändringen riktigt tydligt. Det är ju inte så att det råder brist på lediga tvåsiffriga nummer.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Andreas91

Har någon av er möjligtvis en idé om när Sthlms nya bussar kan tänkas nå staden? Det är kanske för tidigt att svara på i nuläget, men fråga kan man ju alltid göra.

(PS! Sen också ett ärligt tack till den person som valde att radera två inlägg från denna dags arla timmar. Två inlägg som "flaxade iväg" lite väl långt.)

J0han

Citat från: Andreas91 skrivet 16 februari 2014, 15:31:44 PM
Har någon av er möjligtvis en idé om när Sthlms nya bussar kan tänkas nå staden? Det är kanske för tidigt att svara på i nuläget, men fråga kan man ju alltid göra.

(PS! Sen också ett ärligt tack till den person som valde att radera två inlägg från denna dags arla timmar. Två inlägg som "flaxade iväg" lite väl långt.)

Dom första rullar in redan i Maj månad