Upphandlingen Stockholm City+Lidingö

Startat av HobAnton, 12 november 2013, 09:48:56 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Andreas91

Citat från: Johan Ek skrivet 16 februari 2014, 15:39:32 PM
Dom första rullar in redan i Maj månad

Aha - det låter spännande! :) tack för informationen!

Ted Selander

Citat från: Ted S skrivet 21 december 2013, 11:42:56 AM
Det länkade dokumentet ska inte blandas ihop med det linjenät Keolis har föreslagit för 2015. Det förslaget ska prövas i vanlig ordning av Trafikförvaltningen före beslut.
Och du Johan (som ju hoppades på Nobina som vinnare högt upp i denna tråd...), ett anbud är förstås en affärshemlighet, men att tala om censur känns överdrivet.

Keolis förslag till linjenät 2015 i avtalsområde E22 (buss i Stockholms innerstad och Lidingö) är nu diariefört hos SL/Trafiknämnden, och därmed offentlig handling.

Andreas91

Citat från: Ted S skrivet 17 februari 2014, 19:56:02 PM
Keolis förslag till linjenät 2015 i avtalsområde E22 (buss i Stockholms innerstad och Lidingö) är nu diariefört hos SL/Trafiknämnden, och därmed offentlig handling.

Vilket förslag syftar du på? Är det något dokument som det har länkats till tidigare i denna tråd, eller är det ett helt nytt dokument? Finns förslaget tillgängligt att läsa någonstans, ex. på webben?

Walter

Citat från: Andreas91 skrivet 18 februari 2014, 18:28:34 PM
Vilket förslag syftar du på? Är det något dokument som det har länkats till tidigare i denna tråd, eller är det ett helt nytt dokument? Finns förslaget tillgängligt att läsa någonstans, ex. på webben?

Dokumentet har diskuterats i denna tråd men det är först nu som det är tillgängligt för oss utanför kretsen inom Keolis och SL som arbetat med det. Dokumentet får begäras ut hos SL.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Andreas91

Citat från: Walter skrivet 21 februari 2014, 08:05:05 AM

Dokumentet har diskuterats i denna tråd men det är först nu som det är tillgängligt för oss utanför kretsen inom Keolis och SL som arbetat med det. Dokumentet får begäras ut hos SL.

Okidoke.. Då vet jag - tack för det!

CW66

Citat från: Walter skrivet 21 februari 2014, 08:05:05 AM

Nej nej, det ligger hur offentligt som helst på hemsidan för SLL - slutgiltiga versionen för etapp 1 är bara att ladda ner, och versionen för etapp 2 finns även där liksom lite andra intressanta dokument.

http://www.sll.se/SiteSeeker/Search.aspx?id=1073&quicksearchquery=stomn%C3%A4t

Anders N

Hej!

Kan någon hjälpa mig? Jag hittar inte någon karta för de linjer som inte är stomlinjer.

Ersa

Citat från: Anders N skrivet 27 februari 2014, 09:14:02 AM
Kan någon hjälpa mig? Jag hittar inte någon karta för de linjer som inte är stomlinjer.

De kanske inte dykt upp ännu? Röda linjer är ju i regel alltid lägre prioriterade än blå.

Leyland

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 27 februari 2014, 07:53:36 AM
Nej nej, det ligger hur offentligt som helst på hemsidan för SLL - slutgiltiga versionen för etapp 1 är bara att ladda ner, och versionen för etapp 2 finns även där liksom lite andra intressanta dokument.

http://www.sll.se/SiteSeeker/Search.aspx?id=1073&quicksearchquery=stomn%C3%A4t

Nja, dessa utredningar och planer som länken går till, är Trafikförvaltningens planer efter utredning under några år. Dessa skall inte förväxlas med Keolis förslag i deras anbud.

Bussmicke

Undrar vilket dokument som avhandlar de kommande linjenätet i innerstaden.
Det skulle ju ändras en del, var kan man läsa om vad sker i innerstaden i sommar eller om det var i höst?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Traesk

Om inlägget är sant så är detta det linjenät som Keolis föreslår:

http://stadsutvecklingen.blogspot.se/2014/03/nya-busslinjer-till-sommaren-2015.html

Det enda som fattas är nattlinjenätet.

Andreas91

Citat från: Traesk skrivet 06 mars 2014, 23:15:42 PM
Om inlägget är sant så är detta det linjenät som Keolis föreslår:

http://stadsutvecklingen.blogspot.se/2014/03/nya-busslinjer-till-sommaren-2015.html

Det enda som fattas är nattlinjenätet.

Om det är så det nya linjenätet ser ut - då är det nog rätt klokt att Keolis, eller ex. SL, sprider det via nyheterna inom en ganska snar framtid. Jag kunde se några få linjer som ser ut att ha samma, eller mer eller mindre samma, linjesträckning som idag. I min ögon var det här linjenätet rent generellt en total omkastning av dagens system. Vissa bitar bättre än idag, vissa bitar avsevärt mycket sämre än idag. Både bu och bä i mina ögon.
Finaste exemplet är väl nästan Jarlaplan. Idag gör 3 daglinjer uppehåll där (2, 42 & 43). I planen för nya nätet gör eventuellt en linje uppehåll där (oklart för mig huruvida stomlinjeb - 5:an? - går förbi Jarlaplan via Birger Jarlsgatan och ev. kanske inte gör uppehåll där..) Hur är det tänkt att resenärer till och från Värtahamnen på ett smidigt sätt skall ta sig runt? Kartorna i blogginlägget tyder ju på att sträckan mellan Frihamnen och Ropsten helt saknar SL-förbindelser! Kunde inte 76:an få gå kvar till Ropsten (från Karlaplan, eller nåt) tills åtminstone spårväg city är utbyggd?

För min egen del ser det inte så kul ut. Under dom första åren blir det att trängas i tuben (som idag..), alt. förlita sig till en omlagd 55:a.. 43:an ryker tydligen tråkigt nog från området, även så många bussar från Birger Jarlsgatan.. Jaja - man får "glädjas" med andra resenärer istället.

Förresten - skulle inte 1:an och 4:an byta sluthållplatser på Östermalm? På kartan verkar linjerna vara helt oförändrade om man tittar på hur linjerna går idag.

Adrian Langemar

Kartorna är nog tänkta att visa linjenätet efter att Spårväg City är klar. Fram till dess kommer man givetvis att lösa trafiken till Värtahamnen på något annat sätt. Tror knappast att man lägger om 76:an innan spårvägen har öppnats.

Till stor del tycker jag att förslaget är bra - men jag tror att man riskerar att tappa en del sällanresenärer som inte orkar lära sig det nya linjenätet. Ett stort frågetecken dock: förlängningen av linje 42 till Östhammarsgatan. Här hade jag förväntat mig en sammanslagning av nuvarande linje 4 och 72.

Nedläggningarna av linje 43 (norra delen) och linje 56 (östra delen) kommer definitivt inte att ske utan protester.

Leyland

Liksom inte heller södra delen av dagens linje 59 (kvarterslinje för funktionshindrade dagtid).

Andreas91

Adrian: ja, jag utgår mer eller mindre ifrån att linjenätet på hemsidan inte är det beslutade för 2015. Många bitar bra - absolut - men som sagt, vissa bitar ser inte alls bra ut.

Leyland: Nej, jag tänkte också på det. På kartan finns väl inte 59:an med överhuvudtaget? Boende kring Sveavägen (däribland jag) tappar efter många år sin direkt förbindelse mot KS (sjukhus + bussterminal). Klart man överlever ett byte, men jag undrar över varför man inte kunde låta 65:an (ny ändhållplats Kungsgatan??) fortsätta till Norra station som idag, och låta (om det nu blir 55:an) få gå även den sista korta biten till KS. Jättebra med 2 stomlinjer dit, men en linje till tror jag inte "skadar" någon. En av linjerna som ruttmässigt verkar lämnas som den är idag, är linje 77 KS - Liljeholmen. Kommer 77:an få högre turtäthet m.a.a. nybyggnationer + ev. avlastning för populära stomlinjer?