Upphandlingen Stockholm City+Lidingö

Startat av HobAnton, 12 november 2013, 09:48:56 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Delfinen76

Jag hoppas att nån av bussarna kan genom Gamla stan
Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

Lars-Håkan_E

Citat från: krister.ekberg skrivet 17 januari 2014, 16:35:29 PM
Ja det åtestår att se! Men det står lite här: http://www.bussmagasinet.se/2014/01/nya-linjer-ny-foretagskultur-och-nya-bussar-ska-ge-keolis-lonsamhet-i-stockholm/

Kom ihåg att det stor skillnad på vad Keolis föreslår och vad som i realiteten kommer att genomföras till 2015/16, förslaget ska först ut på remiss till alla inblandade inkl berörda kommuner och slutresultatet kommer troligen att ligga bra långt från nuvarande förslag.

I tråden här känns det som att vissa skribenter får det till att förändringarna är klubbade.

Jo

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 17 januari 2014, 16:48:12 PM
Kom ihåg att det stor skillnad på vad Keolis föreslår och vad som i realiteten kommer att genomföras till 2015/16, förslaget ska först ut på remiss till alla inblandade inkl berörda kommuner och slutresultatet kommer troligen att ligga bra långt från nuvarande förslag.

I tråden här känns det som att vissa skribenter får det till att förändringarna är klubbade.

Dock är det ju så att den som läser artikeln lätt invaggas i tron att linjeförändringarna är en förutsättning för att Keolis ska få lönsamhet i trafiken.

Delfinen76

Vi får väl se! Än så länge är det väl bara förslag! I det nya avtalet är det så att Keolis får betalt pär passagerare som kliver på! Och så är det nu att oppratörerna får styra hur kollektivtrafiken ska se ut! Jag skälv tycker det är fel. Jag hoppas de rödgröna partierne vinner i hösens val och tar över Landstinget.
Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

Leyland

Citat från: krister.ekberg skrivet 17 januari 2014, 19:22:32 PM
Vi får väl se! Än så länge är det väl bara förslag! I det nya avtalet är det så att Keolis får betalt pär passagerare som kliver på! Och så är det nu att oppratörerna får styra hur kollektivtrafiken ska se ut! Jag skälv tycker det är fel. Jag hoppas de rödgröna partierne vinner i hösens val och tar över Landstinget.

Något förenklat och direkt felaktigt att påstå att "Och så är det nu att oppratörerna får styra hur kollektivtrafiken ska se ut!".

I grunden är det skattefinansierad kollektivtrafik och densamma styrs ytterst av Kollektivtrafikmyndigheten (Stockholms Läns Landsting och Trafiknämnden).

Tror just denna del som teknisk lösning, om incitament att säkerställa att passagerarna har biljett och betalar för sig, inte skiljer sig något beroende på majoritet i Landstinget. Tvärt om är det ju t o m så att opositionen är kritiska till att biljettintäkterna sjunker och detta har ju i sin tur bl.a. grund i att validering och försäljning av biljetter minskat av de som redan åker (i de fullsatta bussarna).

Martin Maltkvist

Citat från: P.Ek skrivet 17 januari 2014, 16:17:19 PM
Hur ska linje 2 och 3 då ta sig från Medis till Tegelbacken? ???

Om det blir Centralbron, hur tar man sig ner från den till Tegelbacken? Och sen ska 3an ta sig upp från Tegelbacken till Sergels torg, verkar bli lite krångligt.
Från Centralbron håller man ju höger och rundar Sheraton, sedan samma hållplats som 65:an vid Tegelbacken. Därefter kan man ju åka via Mäster Samuelsgatan/Klara Norra kyrkogata. Vänster upp på Klarabergsgatan så ligger Sergels torg ett par kvarter bort. (Givetvis med ev. dispens för ledbuss alt. otillåtna svängar)
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

MartinMartin

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 18 januari 2014, 01:07:21 AM
Från Centralbron håller man ju höger och rundar Sheraton, sedan samma hållplats som 65:an vid Tegelbacken. Därefter kan man ju åka via Mäster Samuelsgatan/Klara Norra kyrkogata. Vänster upp på Klarabergsgatan så ligger Sergels torg ett par kvarter bort. (Givetvis med ev. dispens för ledbuss alt. otillåtna svängar)

Inga förbjudna svängar den vägen och ledbusstillstånd finns nog då södernattbussarna går Mäster Samuelsgatan och 69;an har väl ledbusstillstånd.
Inga problem alls, helt enkelt.

Delfinen76

Jag frågade en busschaför om förslaget. Hon sa när Slussen byggs om så kan inte bussarna passera Slussen! Centralbron kommer vara den enda väg som går tt köra! Det betyder att bussarna måste åka via Folkungagatan och Centralbron till Tegelbacken tyvär!
Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

JDS

Citat från: krister.ekberg skrivet 21 januari 2014, 18:21:22 PM
Jag frågade en busschaför om förslaget. Hon sa när Slussen byggs om så kan inte bussarna passera Slussen! Centralbron kommer vara den enda väg som går tt köra! Det betyder att bussarna måste åka via Folkungagatan och Centralbron till Tegelbacken tyvär!

Vilket scoop! Denna förare borde tilldelas något journalistiskt pris! Vad vet hon mer om Slussenombyggnaden som ingen annan vet?

Delfinen76

69 ska få ledbusstillsånd presis som många andra stävkor i stan!
Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

J0han

Citat från: krister.ekberg skrivet 25 januari 2014, 12:47:10 PM
69 ska få ledbusstillsånd presis som många andra stävkor i stan!

Ska få?, 69an har haft ledvagnstillstånd i många år!

Ersa

Alla linjer som idag trafikeras med MAN-boggivagnar borde ju automatiskt ha fått "ledvagnstillstånd", då ju boggivagnar oftast tar upp mer manövreringsutrymme än ledvagnar.

Ted Selander

Citat från: Ersa skrivet 25 januari 2014, 20:07:34 PM
Alla linjer som idag trafikeras med MAN-boggivagnar borde ju automatiskt ha fått "ledvagnstillstånd", då ju boggivagnar oftast tar upp mer manövreringsutrymme än ledvagnar.
Så fungerar dock inte de lokala trafikföreskrifterna i Stockholms stad. Maxlängd för buss är 13,99 m, och då förutsätts styrande tredje axel. För längre bussar än så, krävs särskilt tillstånd. När stomlinjerna introducerades i innerstaden, ställdes också krav på icke styrbar axel på "släpet". Hur det är med den distinktionen idag är jag osäker på.

Nico

Tror inte den distinktionen om styrande eller icke-styrande tredje axel på ledvagn är kvar. Osvuret är dock alltid bäst, men jag kan i alla fall inte minnas mig ha sett någon lydelse i den stilen på senare tid. Kan ju även vara något som gällde specifikt för linjerna 1-4. Skillnad görs ju däremot mellan boggi- och ledvagn där sedan maxlängd för varje fordonstyp står angiven i respektive tillstånd.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

JDS

Citat från: Nico skrivet 26 januari 2014, 10:55:01 AM
Tror inte den distinktionen om styrande eller icke-styrande tredje axel på ledvagn är kvar. Osvuret är dock alltid bäst, men jag kan i alla fall inte minnas mig ha sett någon lydelse i den stilen på senare tid. Kan ju även vara något som gällde specifikt för linjerna 1-4. Skillnad görs ju däremot mellan boggi- och ledvagn där sedan maxlängd för varje fordonstyp står angiven i respektive tillstånd.

Varför envisas man egentligen med dessa undantag linje för linje, i stället för att ta in reglerna i de lokala trafikföreskrifterna?