Upphandlingen Stockholm City+Lidingö

Startat av HobAnton, 12 november 2013, 09:48:56 AM

0 Medlemmar och 9 gäster tittar på detta ämne.

Peter Rost

När beräknas den sista av det nu dryga 40 kvarvarande MaxCi i Hornsberg vara ur trafik?

/Peter

P.Ek

Vågar man gissa på att innerstans nya MAN-ledvagnar kommer hamna i Keolis 71-serie och börja vid 7132? Eller ska det levereras ännu fler MAN-ledvagnar till Nacka-Värmdö och Sydväst som hinner före?

Adrian Langemar

Citat från: P.Ek skrivet 30 december 2013, 20:39:13 PM
Vågar man gissa på att innerstans nya MAN-ledvagnar kommer hamna i Keolis 71-serie och börja vid 7132? Eller ska det levereras ännu fler MAN-ledvagnar till Nacka-Värmdö och Sydväst som hinner före?
Hittills har ju 70/71-serien används för biogasledbussar oavsett typ, så de nya biogasledbussarna kanske kommer att hamna i 71/72-serien? Eller så kanske man vill skilja på de nya bussarna för innerstadstrafik och regionalbussarna i Nacka-Värmdö och Gubbängen (rakt söder om Sergels torg), de har ju trots allt helt olika användningsområden?
Biodieselledbussarna kanske hamnar i någon helt annan serie?

Ersa

Ingick framtida ersättningstrafik av Lidingöbanan/Cityspårvägen i denna upphandling av innerstans busstrafik?
Eller tas detta i och med den framtida upphandlingen av denna två spårvägar (som planeras bli en enda ihopslagen)?

Ted Selander

Nej och ja. Ingår också i nuvarande spårvägsavtal.

Ted Selander

Citat från: Leyland skrivet 20 december 2013, 19:31:04 PM
Finns detta förslag på nytt linjenät att läsa om någonstans, för den oinvigde? Är linjenätet beslutat av Trafikförvaltningen?

Keolis vd lättar litet på förlåten i en "öppenhjärtlig" intervju i Bussmagasinet (och som sagt än så länge Keolis förslag):
http://www.bussmagasinet.se/2014/01/nya-linjer-ny-foretagskultur-och-nya-bussar-ska-ge-keolis-lonsamhet-i-stockholm/

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ted S skrivet 13 januari 2014, 09:53:37 AM
Keolis vd lättar litet på förlåten i en "öppenhjärtlig" intervju i Bussmagasinet (och som sagt än så länge Keolis förslag):
http://www.bussmagasinet.se/2014/01/nya-linjer-ny-foretagskultur-och-nya-bussar-ska-ge-keolis-lonsamhet-i-stockholm/

Intressant och det visar väl att Keolis har tänkt till rejält. Det är bara att hoppas att det får sin belöning i form av fler resenärer och gott ekonomiskt utfall.

Men nog är det märkligt att "Sveriges kunnigaste journalist inom buss- och kollektivtrafik" inte kan stava till boggibuss utan flera gånger stavar det fel. Fadäsen med öppenhjärtlig när det skall vara öppenhjärtig får väl tillskrivas kontot fadäsfel.

virtual1

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 januari 2014, 11:14:15 AM
Intressant och det visar väl att Keolis har tänkt till rejält. Det är bara att hoppas att det får sin belöning i form av fler resenärer och gott ekonomiskt utfall.

Att ta bort fem+tre vanliga busslinjer känns vanskligt dock! Är man i Stockholms innerstad får man inte direkt känslan av att staden är överfull med bussar om man inte är i city, även om man planerar så att man täcker upp samtliga hållplatser som finns idag med en hyfsad turtäthet så riskerar man ju ännu mer problem då trafikstockningar/demonstrationer/snö/rån/felparkerade bilar redan idag kan stoppa upp trafiken alltför väl om man har otur. Väljer man då att ta bort sträckningar/alternativa rutter vilket färre linjer med största sannolikhet innebär så minskar ju inte problemen, snarare tvärtom. Nåväl, den somlever får se...

Anders N

Hej!

Någon som vet om man kan se det förslag som nu är ute på remiss någonstans?

Ersa

Citat från: virtual1 skrivet 13 januari 2014, 14:09:52 PM
Att ta bort fem+tre vanliga busslinjer känns vanskligt dock! Är man i Stockholms innerstad får man inte direkt känslan av att staden är överfull med bussar om man inte är i city, även om man planerar så att man täcker upp samtliga hållplatser som finns idag med en hyfsad turtäthet så riskerar man ju ännu mer problem då trafikstockningar/demonstrationer/snö/rån/felparkerade bilar redan idag kan stoppa upp trafiken alltför väl om man har otur. Väljer man då att ta bort sträckningar/alternativa rutter vilket färre linjer med största sannolikhet innebär så minskar ju inte problemen, snarare tvärtom. Nåväl, den somlever får se...

Men påståendet i Bussmagasinets artikel var ju inte fel. De röda tvåsiffriga innerstadslinjerna är faktiskt anonyma, och inte ens Stockholmarna själva har koll på fler av dem som de själva åker med. Vid de tillfällen då en röd tvåsiffrig linje går parallellt med en blå stomlinje längs många hållplatser, väntar de allra flesta ändå på en försenad blåbuss än tar den röda som åker förbi några minuter innan. Detta trots att de ska av vid en hållplats som även den röda linjen trafikerar.
Tycka vad man vill om blåa stomlinjer långt ute i skogen, men i innerstan tillför de faktiskt tydlighet, då de syns tydligt på linjenätets kartor.

virtual1


Äh, en buss är en buss - oavsett färg. Du kan väl inte påstå att 47an på sin tid var obesatt med folk, 69, 70 och 76 är det helt klart inte heller. Alla som bor på söder har nog rätt bra koll på 43, 55 och 66 och fyller de också då de går via södra stations östra del där ingen blåbuss går. Innan stomlinjerna fanns var det knappast så att folk inte åkte buss heller. På de sträckor där blå och röda går parallellt så väljer självklart de flesta de blå då man både vet att det är ledbussar där en sittplats är troligare sant att den förhoppningsvis inte stannar på lika många hållplatser och då kanske går snabbare i slutänden. f.ö.så är stomlinjerna inte det givna valet om du bor i ett område där båda typerna passerar, då lär du dig ju linjen som passar din normala rutt oavsett färg. Jag vill inte säga på nåt sätt att stomlinjerna är ett dumt påfund, tvärtom.  Men jag tror inte det är så stora problem som du menar. Min poäng var ju snarare at med färre linjer så tror jag inte det gör saker bättre ur framkomlighetssynpunkt.

JDS

Sen är det ju inte så konstigt att ledbusslinjerna blir tydligare om man ritar dem med tjockare streck på kartan. I verkligheten har man ju dessutom lattjat runt lite med linjenummer och sträckningar på parallellgående linjer för att om möjligt skrämma över folk till ledbusslinjerna, så att man ska kunna visa vad bra det är med ledbussar med ensiffrigt linjenummer.  Men det är ändå bara linje 4 som riktigt lever sig in i sin roll, och den är så eländig att åka med att folk faktiskt verkar börja hitta tillbaka till 64:an, förlåt 72:an menar jag ju!

Ersa

Citat från: JDS skrivet 13 januari 2014, 22:36:01 PM
Men det är ändå bara linje 4 som riktigt lever sig in i sin roll, och den är så eländig att åka med att folk faktiskt verkar börja hitta tillbaka till 64:an, förlåt 72:an menar jag ju!

Men hur mycket gemene man i Stockholm än håller med om eländet på dagens fyra, så finns det inget större stöd bland befolkningen att konvertera hela linjen till spårväg. Då sitter man hellre kvar i den slitna OmniCityn och drömmer om "den enda lösningen på fyrans trafikbekymmer i stan": Tunnelbana. ::)

Delfinen76

Bogiebussrna flyttar till Lidingö och ersatts av nya ledbussar
Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

Delfinen76

Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com