Upphandlingen Stockholm City+Lidingö

Startat av HobAnton, 12 november 2013, 09:48:56 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Leyland

Citat från: homer skrivet 20 december 2013, 10:07:15 AM
Våra två svenska tillverkare får nog kasta in handduken och koncentrera sig på Lastbilar för de verkar ju inte som om någon (förutom förarna) vill ha deras prouker

Sorgligt, men sant!

Adrian Langemar

Vad ska man med så många ledbussar till?

J0han

Linje 76 och Linje 69 ska köras med ledvagn!

Adrian Langemar

Citat från: Johan Ek skrivet 20 december 2013, 11:05:41 AM
Linje 76 och Linje 69 ska köras med ledvagn!
Bussar som ska ersättas av de 141 nya MAN-ledbussarna:
45 blå Omnicity-ledbussar
11 röda Omnicity-ledbussar
29 boggibussar för linje 76 och 69
totalt 85

Vad ska man använda resterande 56 ledbussar till?

Cero

En sorglig dag för Stockholm. Trots att vi är ett litet land har vi två världsledande producenter av tunga fordon. Ingen av dem har fordon som duger till svenska försvaret eller att transportera huvudstadens innevånare och besökare. Vad blir nästa steg? Tyska plan i Flygvapnet?

MAN kan bara konstatera att den vurm svenskarna har för VW:s produkter sprider sig snabbt även till bussbranschen. Tyvärr delar jag inte entusiasmen.

Jag känner inte mycket stolthet över Stockholm idag.

Leyland

Citat från: Adrian Langemar skrivet 20 december 2013, 12:28:07 PM
Bussar som ska ersättas av de 141 nya MAN-ledbussarna:
45 blå Omnicity-ledbussar
11 röda Omnicity-ledbussar
29 boggibussar för linje 76 och 69
totalt 85

Vad ska man använda resterande 56 ledbussar till?

Vem har sagt att alla kommer första året? Torde vara fler omlopp/linjer som skall gå med ledbuss. 70, 77, Lidingö, Volvogasare på Söder bytts inom 5 år, linjeändringar, 71, 74, m m

J0han

Det ska ju bli ett helt nytt linjenät i innerstan 2015, där bla Stomlinje 6 ska börja köras, alla bussar kommer inte levereras samma år, Hybridbussarna kommer först iaf sen får vi se :)

Ersa

Citat från: homer skrivet 20 december 2013, 10:07:15 AM
Våra två svenska tillverkare får nog kasta in handduken och koncentrera sig på Lastbilar för de verkar ju inte som om någon (förutom förarna) vill ha deras produkter

Nåja, frågar man precis alla busschaufförer i Sverige (inkl de mellanstora helsvenska bussbolagens ägare) lär det nog finnas en hel del som uppskattar t.ex MAN, Solaris, Mercedes och Setra framför Scania och Volvo. Jag säger inte att de är i absolut majoritet, utan bara att de finns.

Citat från: Cero skrivet 20 december 2013, 12:59:31 PM
En sorglig dag för Stockholm. Trots att vi är ett litet land har vi två världsledande producenter av tunga fordon. Ingen av dem har fordon som duger till svenska försvaret eller att transportera huvudstadens innevånare och besökare. Vad blir nästa steg? Tyska plan i Flygvapnet?

MAN kan bara konstatera att den vurm svenskarna har för VW:s produkter sprider sig snabbt även till bussbranschen. Tyvärr delar jag inte entusiasmen.

Jag känner inte mycket stolthet över Stockholm idag.

Frågan är väl hur gediget svenska Scania och Volvo kommer att förbli ännu längre framåt i tiden, då mer och mer tillverkning flyttas till Polen, medan ägarbilden sakta men säkert dras mot Tyskland och/eller Kina.
Vad gäller Flygvapnet lär nog Gripen kunna uppdateras i många år, men det är nog det sista helsvenska stridsflyplanet.

Bussmicke

Oj oj,  bara att gratulera MAN till den orden.  För en annan som gillar Volvo tycker jag att det är synd att det inte blev någon Volvo.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Cero

Citat från: Ersa skrivet 20 december 2013, 15:36:49 PM
Frågan är väl hur gediget svenska Scania och Volvo kommer att förbli ännu längre framåt i tiden, då mer och mer tillverkning flyttas till Polen, medan ägarbilden sakta men säkert dras mot Tyskland och/eller Kina.

Kvalitet har ganska lite med tillverkningsland att göra. Däremot styrs det av vem eller vilka grupper inom företaget som bestämmer. Finns en ambition att tillverka produkter med hög kvalitet och jobba med långsiktiga kundrelationer kommer man att sätta upp sin produktion för att motsvara de kraven, oavsett var i världen den fabriken ligger. Styrs företaget av bönräknare kommer kvaliteten att hamna i botten även om fabriken ligger på "fina gatan". Kvalitet är inte gratis och tillgången till kvalitetsprodukter styrs av kundernas tidshorisont och betalningsvilja. Tyvärr sitter det idag allt för många bönräknare ute i näringslivet och bortsett från deras kostnadsfokus är tidshorisonten ofta väldigt kort. Vinst typ igår. Om företaget finns kvar imorgon eller om kunderna är nöjda är ointressant. Alltså köper man billigast möjliga produkt. Gäller ofta även oss privatpersoner.

I en affär som trafikavtalet för Stockholms innerstad skulle jag mycket väl kunna tänka mig att Keolis inte kan skapa lönsamhet utan väldigt billiga bussar och då kan man tänka sig att MAN lagt sig platt på rygg för att köpa marknad. Om det skulle visa sig att produkten håller så låg kvalitet att den inte håller ut i 16 år är antagligen inte något problem för Keolis, utan man poppar upp som gubben ur lådan efter 8 år med någon snyfthistoria som får politikerna i Landstinget att öppna plånkan en gång till så att nya bussar kan köpas i halvtid. Vinnare; politiker och Keolis, förlorare; Stockholms läns skattebetalare samt de anbudsgivare som eventuellt tänkte mer långsiktigt och lade ett högre bud från början.

Ted Selander

Tack Svensk Busshistoria för länkandet. Befinner mig i dansk/tysk exil idag.

5783

Hur bra har de blå Omnicity-ledvagnarna hållt då? Det tog bara några år innan de började se ut som rullande skrothögar och de har gått så nu i över tio år. Inga bussar att vara direkt stolt över. MaxCi har visserligen hållt bättre men de har ser bedrövliga ut idag. Kollar man på de blå Keolis MAN-ledvagnarna som rullar på 172/173 så ser de i stort nya ut idag trots att de gått i trafik i snart 2,5 år. 172 är dessutom en bitvis mycket tuff linje. Så jag kommer inte att ligga sömnlös över tanken på att MAN-bussarna inte kommer att hålla mer än 8 år i trafik i innerstaden...

Frippe Fribas

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 19 december 2013, 09:51:42 AM
Dock skall väl förtydligas att inköpet till "upphandlingsresultatet" med hybrider och laddhybriderna som skall testas på linje 74 är två helt olika saker och inte direkt har med varandra att göra som vi inte skall blanda ihop- åtminstone som jag förstått saken.
Helt riktigt, laddhybriderna är ett EU-projekt som kommer att köras "separat" från Frihamnen varför jag misstänker att det nog snarare blir linje 73 än 74 som kommer i fråga för dessa bussar som linjenätet ser ut just nu iaf.
Till en början körs samma trafik med biogasbussar, men när laddhybriderna kommer flyttas åtta biogasbussar sannolikt till andra depåer eftersom jag misstänker att de inte får plats med både hybrider och nämnda biogasbussar.
//Fredrik

Leyland

Citat från: Johan Ek skrivet 20 december 2013, 13:18:35 PM
Det ska ju bli ett helt nytt linjenät i innerstan 2015, där bla Stomlinje 6 ska börja köras, alla bussar kommer inte levereras samma år, Hybridbussarna kommer först iaf sen får vi se :)

Finns detta förslag på nytt linjenät att läsa om någonstans, för den oinvigde? Är linjenätet beslutat av Trafikförvaltningen?

Buss-busen

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 20 december 2013, 09:54:23 AM

52st MAN A37 hybridbussar
71st MAN A23 ledbussar som drivs av biogas
70st MAN A23 ledbussar som drivs av biodiesel
2st MAN A47 kortbussar som drivs av biodiesel

Ledbussar, kortbussar och hybridbussar. Är hybridbuss ett mellanting mellan en kortbuss och en ledbuss? En boggibuss kanske?