Upphandlingen Stockholm City+Lidingö

Startat av HobAnton, 12 november 2013, 09:48:56 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Martin Maltkvist

Citat från: Ersa skrivet 13 januari 2014, 22:02:15 PM
Men påståendet i Bussmagasinets artikel var ju inte fel. De röda tvåsiffriga innerstadslinjerna är faktiskt anonyma, och inte ens Stockholmarna själva har koll på fler av dem som de själva åker med. Vid de tillfällen då en röd tvåsiffrig linje går parallellt med en blå stomlinje längs många hållplatser, väntar de allra flesta ändå på en försenad blåbuss än tar den röda som åker förbi några minuter innan. Detta trots att de ska av vid en hållplats som även den röda linjen trafikerar.
Tycka vad man vill om blåa stomlinjer långt ute i skogen, men i innerstan tillför de faktiskt tydlighet, då de syns tydligt på linjenätets kartor.
Intressant  med det här att hålla koll, jag har själv sett att för för 72:ans del som ju i stort går parallellt med 4:an frågar folk ofta om föraren kör via Odenplan, Tekniska Karlaplan osv.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Delfinen76

Samma med linje 40 och 77 mellan Hornstull och Fridhemsplan!
Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

Frippe Fribas

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 14 januari 2014, 10:45:02 AM
Intressant  med det här att hålla koll, jag har själv sett att för för 72:ans del som ju i stort går parallellt med 4:an frågar folk ofta om föraren kör via Odenplan, Tekniska Karlaplan osv.
Jo, det där minns jag från tiden då jag körde på 72:an (före Busspc:n), man hade som flest resenärer när realtidssystemet för stomlinjerna låg nede, då vågade flera resenärer ta mod till sig och prova linjen mellan Tekniska och Odenplan efter att nogsamt ha försäkrat sig om detta genom ett antal kontrollfrågor.
Det intressanta är dock att de flesta resenärer valde bort 72:an trots sina nyvunna kunskaper om de visste att det skulle komma en fullproppad fyra någon minut senare medan jag körde nästan tom upp mot Odenplan...

Jag tror således att linjenätet i City mår bra av en reformering med större koncentration till stomlinjer som folk kan förhålla sig till.
//Fredrik

Martin Maltkvist

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 14 januari 2014, 15:59:50 PM
Jo, det där minns jag från tiden då jag körde på 72:an (före Busspc:n), man hade som flest resenärer när realtidssystemet för stomlinjerna låg nede, då vågade flera resenärer ta mod till sig och prova linjen mellan Tekniska och Odenplan efter att nogsamt ha försäkrat sig om detta genom ett antal kontrollfrågor.
Det intressanta är dock att de flesta resenärer valde bort 72:an trots sina nyvunna kunskaper om de visste att det skulle komma en fullproppad fyra någon minut senare medan jag körde nästan tom upp mot Odenplan...

Jag tror således att linjenätet i City mår bra av en reformering med större koncentration till stomlinjer som folk kan förhålla sig till.
//Fredrik
Ja sannerligen!
En annan typ av kontrollfrågor är de vid Västerbroplan söderut eller Högalidsgatan norrut; När folk återkommande frågar om föraren kör över Västerbron börjar man undra om det inte är knas någonstans.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Cero

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 14 januari 2014, 15:59:50 PM
//Fredrik

Med det resonemanget borde det bästa vara att bara ha stomlinjer. Då kan alla åka med samtliga linjer.

Det stora problemet tror jag är att vi har för dålig information om vart olika busslinjer går. De flesta vågar helt enkelt inte kliva på en okänd linje för man vet inte var man hamnar. Jämför med London, där det på varje hållplatsstolpe finns ett enkelt schema som beskriver bussarnas väg. Busenkelt, men antagligen för svårt att ta till sig för SL. Ett annat problem är många busslinjers glesa turtäthet. Få åker med en buss som går var tjugonde minut, inte minst därför att chansen att träffa på en minskar jämfört med en linje som har en turtäthet på 10 minuter eller mindre. En linje som man aldrig åker med är svår att lära sig.

Jag är övertygad om att busslinjenätet i Stockholm behöver reformeras, men vägen dit går inte genom ledbussar inom tullarna med tveksam turtäthet. Ledbussar sega att åka med, ger dålig trafikantcirkulation (förutom de snart utgångna Omnicity) och tar för stor fysisk plats i en trång stad. Det navorienterade synsätt vi har på all kollektivtrafik i Stockholm måste ses över och brytas upp. Det finns ingen anledning att betrakta innerstan som ett separat område. Varför ska alla som bor i Nacka/Värmdö åka till Slussen? Vill alla lidingöbor till Ropsten? Vill alla som bor i Haninge, Tyresö och Årsta till Gullmarsplan? Det gamla synsättet att mata trafikanter till olika terminaler utmed tunnelbanan var säkert bra på 50- och 60-talen, men fungerar inget vidare idag. Stockholm börjar bli så pass stort att det finns behov av att skapa ett kollektivtrafiknätverk istället för ett radiellt ekersystem. Jag tycker man borde ta ett helhetsgrepp på kollektivtrafiken istället för att dutta här och där.

Ersa

Citat från: Cero skrivet 14 januari 2014, 18:01:38 PM
Det navorienterade synsätt vi har på all kollektivtrafik i Stockholm måste ses över och brytas upp. Det finns ingen anledning att betrakta innerstan som ett separat område. Varför ska alla som bor i Nacka/Värmdö åka till Slussen? Vill alla lidingöbor till Ropsten? Vill alla som bor i Haninge, Tyresö och Årsta till Gullmarsplan? Det gamla synsättet att mata trafikanter till olika terminaler utmed tunnelbanan var säkert bra på 50- och 60-talen, men fungerar inget vidare idag. Stockholm börjar bli så pass stort att det finns behov av att skapa ett kollektivtrafiknätverk istället för ett radiellt ekersystem. Jag tycker man borde ta ett helhetsgrepp på kollektivtrafiken istället för att dutta här och där.

Precis. Och alla bussresenärer från Roslagen vill bara till Tekniska högskolan/Östra station? Nej, jag tror inte att alla pendlare skulle välja enbart Slussen, Gullmarsplan, Östra station och Ropsten som sitt enda alternativ, om det funnits fler alternativ och tvärförbindelser.
Ett exempel på en mycket populär tvärförbindelse är ju Tvärbanan. Misstänksamheten och skepticismen denna spårväg var ju rätt utbredd under både utredningen och byggandet, och det var först efter den stora succén (med så många resenärer att man fick bygga ut plattformarna på vissa stationer) som de mest ihärdiga kritikerna tystnade.
Detta nytänkande med tvärgående trafik är en bra start på ett större framtida arbete för att få bort dagens "ekerhjul" på linjekartorna.

Delfinen76

När det gäller Ledbussar, så handlar det hur stor och kraftig motor dom har! Dom gamla omnicity-bussarna har förliten motor. Dom orkar knapt upp för västerbron! Ledbussar behöver inte vara sega. Om man har tillräcklig stark motor. Fördelen med ledbussar är kontra bogiebussar är att dom är att dom har kortare axelavstånd och lättare svänga och att dom tar mycket folk.
Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

Delfinen76

Va jag vet har Keolis beställt 195 nya MAN-bussar. Av dessa är 141 ledbussar och 53 hybridbussar!
Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

Delfinen76

Nya linjenätet kräver 30 fler ledbussar och 43 färre normalbussar i innetan!
Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

Andreas91

Citat från: Ersa skrivet 13 januari 2014, 22:51:21 PM
Men hur mycket gemene man i Stockholm än håller med om eländet på dagens fyra, så finns det inget större stöd bland befolkningen att konvertera hela linjen till spårväg. Då sitter man hellre kvar i den slitna OmniCityn och drömmer om "den enda lösningen på fyrans trafikbekymmer i stan": Tunnelbana. ::)
Jag skulle verkligen uppskatta om du kunde försöka formulera ihop ett svar på den fråga jag nu ger dig: Vad föreslår du att vi, som gärna ser att ex. 4:an (kan även tänka mig andra mycket populära linjer i innerstan och förorterna) görs om från busslinje till spårväg, skall göra åt att ett "riktigt" politiskt beslut (jag har åtminstone inte hört något om det) aldrig tas om ev. omvandling? Skall vi ta saker och ting i egna händer o bygga spårvägen själva?

Det jag tror är en stor del av problemet är följande: i perioder tenderas det att snackas något infernaliskt från politiker, men det tar allt som oftast lång tid innan något sker - det vill säga om det ens sker. Jag tror tyvärr följande: Sker inget från politikerna, så är det liten chans att spårvägen byggs ut. Vi resenärer kan tycka och tänka vad vi vill om behov av spårvägar osv - det spelar tyvärr inte så stor roll, då slutgiltiga beslutet senare tas hos politikerna. En del politikers väg med en massa "promises, promises" om "guld och gröna skogar" tär till slut på förhoppningarna (jag är en av de som drabbats!) (och nej - i mitt fall kvittar det ifall det rör sig om borgerligt eller röd-grönt styre. För mig är det nämligen helt ointressant)

Delfinen76

Jag kan hålla med dig men nu är inte spårvagnarna byggs än! Så länge måste vi ha fungerande busstrafik i innestan. Jag tror inte på borgliga partier!
Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

Jo

Med det resonemanget borde det bästa vara att bara ha stomlinjer. Då kan alla åka med samtliga linjer.

Kanske är det så man ska göra för att göra det överskådligt för kunderna. Både minska ner på antalet linjer samtidigt som alla linjerna får låga nummer från 1 och uppåt. Jag tror inte att det är något jätteproblem om om någon busslinje har samma nummer som någon spårvagn eller tunnelbana.

Delfinen76

Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

Andreas91

Jag tycker det skall bli riktigt spännande att se vad mer för överraskningar det nya linjenätet har att bjuda på. Finns det någon form av information om vilka linjer som kan komma att läggas ner?

Ersa

Det stora problemet tror jag är att vi har för dålig information om vart olika busslinjer går. De flesta vågar helt enkelt inte kliva på en okänd linje för man vet inte var man hamnar. Jämför med London, där det på varje hållplatsstolpe finns ett enkelt schema som beskriver bussarnas väg. Busenkelt, men antagligen för svårt att ta till sig för SL. Ett annat problem är många busslinjers glesa turtäthet. Få åker med en buss som går var tjugonde minut, inte minst därför att chansen att träffa på en minskar jämfört med en linje som har en turtäthet på 10 minuter eller mindre. En linje som man aldrig åker med är svår att lära sig.

Jag förstår precis hur du menar, men tyvärr har jag nästan gett upp hoppet om att det någonsin kan komma ut bättre och tydlig kundinformation om de röda linjerna. Oavsett om det rör sig om innerstad eller landsbygd. Röda linjer är oftast lika lågt prioriterade oavsett om det rör sig om lokalbussen på Tynningö, linje 44 i innerstan eller tio mil långa 639. Är linjen röd så är det bara en lokal "matarbuss", och den syns då tyvärr inte tydligt på alla kartor, och får inte alla hållplatser åtgärdade utan tjat. Detta gäller även i vissa fall där de röda linjerna är kända och har ett större antal resenärer. Finns det då en blå linje i närheten så prioriteras denna nästan alltid högre.

Man kan inte göra precis varenda linje till stomlinjer, men om man skulle avskaffa sisådär fyra-fem st röda tvåsiffriga linjer i innerstan och lyckas ersätta dem med stomlinjerna 5 och 6, utan att detta påverkar resenärerna negativt, så skulle det i huvudsak vara bra.
Men detta förutsätter att SL och kommunen aktivt ser till att få signalprioriteringen och andra framkomlighetsbekymmer för stomlinjerna att börja fungera på allvar. Laga upp trafikljusens sensorer, och skicka ut bärgare och parkeringsvakter i första hand längs gatorna där blåbussarna går. Ledvagnar är så långsamma ändå, att stödåtgärder behövs varje dag för att få upp blåbussarnas medelhastighet.