Gästrikland - upphandling

Startat av CR, 13 mars 2012, 14:46:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jesper Persson

Citat från: swedebear skrivet 14 mars 2012, 06:31:02 AM
På tal om KR och Gästrikland, om jag inte såg fel så såg jag en Gästrikelackerad KR-buss (Inte säker så här i efterhand om det var godsare eller inte)  i Övik häromdagen. Tyvärr hann jag inte kolla regnummer eller inventarienummer, tillfälligt lån eller permanent inflyttad?

Buss 116 flyttades från Hudiksvall till Umeå under tisdagen. Om det var en Volvo 8700LE 6x2 du såg...

Der_löwe

Citat från: Ersa skrivet 14 mars 2012, 03:10:41 AM
Åtta bussar till att börja med.
"Från och med trafikstarten ska en av fem bussar drivas av förnyelsebart bränsle, och andelen ska successivt öka."
Undra hur mycket andelen ska öka med fram till avtalets slut?

Gasbussar vore ju smidigt på lågentrébussar för kortare linjer. Kanske rentav för Sandvikens tätortstrafik om tillgång till gas ordnas av kommunen. RME fungerar på landsbygden, men orsakar som de flesta vet stort slitage på bussarna, samt fungerar inte alls bra när temperaturen faller under +5 grader.

-15 är temperaturen där det börjat bli tufft, sedan efter -20 kan det bli svårt. Det går dock att lösa genom att utforma avtalet som tex i Jämtland där man kör på diesel i samma busser under december-februari. Det är inte optimalt, men att köra på RME under 9 månader om året är ändå rätt bra, kanske kompenserar man genom att man sätter in 25% fler bussar med RME totalt sett. Dock bara vilda spekulationer här!

Der_löwe

Citat från: AO skrivet 13 mars 2012, 23:51:17 PM
Gas känns rätt troligt, men då är kanske det mer rimligt att dessa busar blir stationerade i Gävle där det finns tankstation för biogas. Det saknas väl i Sandviken?

Det jag menar är att biogasproduktion finns etablerad i Gävle, men som du säger så krävs det ju i så fall att man måste etablera en biogasstation även i Sandviken. 

Lars-Håkan_E

Citat från: Överlid skrivet 14 mars 2012, 10:40:23 AM
-15 är temperaturen där det börjat bli tufft, sedan efter -20 kan det bli svårt. Det går dock att lösa genom att utforma avtalet som tex i Jämtland där man kör på diesel i samma busser under december-februari. Det är inte optimalt, men att köra på RME under 9 månader om året är ändå rätt bra, kanske kompenserar man genom att man sätter in 25% fler bussar med RME totalt sett. Dock bara vilda spekulationer här!

Flertalet avtal är skrivna så att man räknar procentuellt på årsbasis, då är det inga problem att köra med diesel nov-mars eller med en låg inblandning RME och sedan 100% RME övrig tid.

Att teckna avtal om 100% RME är inte lyckat, i a f inte med Volvobussar.

swedebear

Citat från: Jesper Persson skrivet 14 mars 2012, 10:17:33 AM


Buss 116 flyttades från Hudiksvall till Umeå under tisdagen. Om det var en Volvo 8700LE 6x2 du såg...

Är inte säker vad det var jag såg...men det kan det mycket väl ha varit, den gick iaf på någon av landsortstrafiken här i Övik
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours

Lars

Nettbuss Stadsbussarna kommer att köra ungefär hälften av trafiken för KR-Trafik. Det är området Sandviken Gävle som Nettbuss kommer att trafikera.

AO

Där ser man! Intressant! Det måste ju vara en av anledningarna till att KR kunde lägga det billigaste budet. Men detta öppnar ju även upp för att det förnyelsebara drivmedlet kan komma att bli biogas då stadsbussarna ju redan kör med detta bränsle.

>Blir ju intressant att se vilka fordon man väljer. MAN känns ju som en rätt kvalificerad gissning för bussarna som kommer vara stationerade i Gävle. Hoppas man inser att det vore väldigt bra att flytta över en del av de ledvagnar som KR får över i Uppland med.

Ersa

Intressant upplägg, som även kan bidra till mer varierande tjänster för förarkåren.

Lars

Citat från: Ersa skrivet 17 mars 2012, 01:45:52 AM
Intressant upplägg, som även kan bidra till mer varierande tjänster för förarkåren.
Ja just detta med varierad körning är något som ofta saknas i de moderna upphandlingarna då allt blir så specialiserat och dessutom borde trafiken i många fall totalt sett bli billigare om en del körning kan blandas vilket jag förmodar är uträkningen i Gästrikland.
Själv kör jag på ett schema med en blandning av expressbuss, vanliga linjer, stadsbuss och separata skolkörningar!

Ersa

Citat från: Lars skrivet 17 mars 2012, 09:34:36 AM
Ja just detta med varierad körning är något som ofta saknas i de moderna upphandlingarna då allt blir så specialiserat och dessutom borde trafiken i många fall totalt sett bli billigare om en del körning kan blandas vilket jag förmodar är uträkningen i Gästrikland.
Själv kör jag på ett schema med en blandning av expressbuss, vanliga linjer, stadsbuss och separata skolkörningar!

Varierande tjänster är ju ett sätt att kunna locka fler nya förare. Många yngre tänkbara bussförare drar sig nog för att söka heltidsjobb på bussföretagen om trafiken t.ex är indelad så att tre olika företag kör tre separata linjer, helt utan utbyten sinsemellan. Samt att ett fjärde bolag kör skolkörningarna och ett femte kör expressbussarna.

Lars

Citat från: Håkan_E skrivet 14 mars 2012, 11:09:07 AM
Flertalet avtal är skrivna så att man räknar procentuellt på årsbasis, då är det inga problem att köra med diesel nov-mars eller med en låg inblandning RME och sedan 100% RME övrig tid.

Att teckna avtal om 100% RME är inte lyckat, i a f inte med Volvobussar.
Att teckna avtal med 100% RME är total okunskap om bränslets egenskaper då detta tjocknar vid kall väderlek oberoende bussfsbrikat!
Jag har själv ägt en väl inkörd Volvo S80 som var byggd för RME och gick sin första tid som Taxi i Stockholm, i instruktionerna stod det klart och tydligt att under den kalla årstiden (under 0° C) gällde vanlig diesel som bränsle då RME inte håller sig flytande i kall väderlek.

Klaverdörr

Hej!

Kan det kanske bli så att man flyttar några kortvagnar från Gävle till Sandviken och sedan ersätter dom i Gävle med ledbussar alt. boggiebussar då behov föreligger i Gävle med fler större bussar ?

AO

Finns det några uppgifter om vilka bussar som kan tänkas att köpas in till Gästrikland samt vilka som kan tänkas flyttas från andra områden?

Gavlis

Citat från: Lars skrivet 17 mars 2012, 00:22:06 AM
Nettbuss Stadsbussarna kommer att köra ungefär hälften av trafiken för KR-Trafik. Det är området Sandviken Gävle som Nettbuss kommer att trafikera.


Vad innebär det för oss chaufförer som kör där idag?

Lars

Hur det blir i Gästrikland med anställning av förare kan jag inget om men det kanske finns någon annan här som vet?
Men troligtvis blir det väl som i övriga Sverige utom Stockholm att de som vinner anbud fritt väljer vilka chaufförer man vill anställa, sedan så kanske Nobina erbjuder sina förare anställning någon annanstans i Sverige där de har trafik.