Gästrikland - upphandling

Startat av CR, 13 mars 2012, 14:46:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

CR

Landstinget i Gävleborg har idag beslutat om att tilldela KR-trafik trafiken i Gästrikland med trafikstart den 9 december 2012.

Det handlar om regionlinjerna 25, 26, 41, 42, 43, 44, 46, 47, 48, 49, 95, 97, 99 och 195 och stadstrafiken i Sandviken. Stationeringsorter för bussar är Hofors, Sandviken, Gysinge, Ockelbo, Norrsundet och Gävle. Antalet tursatta bussar är 41.

Övriga anbudslämnare var Sambus och Nobina.

Nobina får därmed lämna trafiken efter att i många år ha kört den.

Der_löwe

Det är bara att gratulera KR, nu har man hela Gävleborg.

Samtidigt är det en epok som går i graven, men jag tror ändå i slutändan att det kan behövas en förändring och nytänkt, Nobina har ju via GDG, Swebus, SJ osv haft trafiken sedan tidernas begynnelse.

Är dock stolt över att ha varit en del av Swebus (på den tiden den hette så) i Gästrikland under nästan 4 år och har många postiva minnen från det jobbet.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Överlid skrivet 13 mars 2012, 15:47:22 PM
Det är bara att gratulera KR, nu har man hela Gävleborg.


Inte stadstrafiken i Gävle dock eftersom KR Trafik har sålt sin andel i Stadsbussarna Sverige till Nettbuss. Men KR och Nettbuss är väl ändå minst kusinföretag om inte rentav halvsysterbolag.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

Finns det några uppgifter om prisskillnad ?  ???

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 mars 2012, 17:00:31 PM
Inte stadstrafiken i Gävle dock eftersom KR Trafik har sålt sin andel i Stadsbussarna Sverige till Nettbuss. Men KR och Nettbuss är väl ändå minst kusinföretag om inte rentav halvsysterbolag.

På papperet är de väl numera helt åtskilda, även om några enstaka personer kan vara involverade i båda företagen. Men någon konkurrens mellan de två företagen lär knappast förekomma framöver. Tvärtom lär de fortsätta att samarbeta vad gäller nyinköp samt överskrivningar av bussar till varandra. T.ex om KR Trafik får tätortsbussar över, som Stadsbussarna kan behöva.
Dessutom har de ju alltid haft olika inriktningar. KR Trafik lär fortsätta inrikta sig på att satsa på vinna landsbygdstrafik i Norrland, Dalarna och Uppland, medan Nettbuss Sverige AB inriktar sig på landsbygdstrafik söder om dessa län. Samt att Nettbuss helägda dotterföretag Stadsbussarna Sverige AB satsar på ren tätortstrafik i hela landet, med specialinriktning på nettoavtal.

Bese001

Har jag drömt det eller ville inte Nobina dra sig ur i Gästrikland? Har för mig att jag läst något sådant.

Der_löwe

Citat från: Bese001 skrivet 13 mars 2012, 18:27:13 PM
Har jag drömt det eller ville inte Nobina dra sig ur i Gästrikland? Har för mig att jag läst något sådant.

Egentligen inte, man hade helt enkelt ett kontrakt som gav för lite pengar i kassan. Man hade enligt kontraktet rätt att säga upp avtalet inom 4 år och helt lagligt bjuda på det nya.

Der_löwe

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 mars 2012, 17:00:31 PM
Inte stadstrafiken i Gävle dock eftersom KR Trafik har sålt sin andel i Stadsbussarna Sverige till Nettbuss. Men KR och Nettbuss är väl ändå minst kusinföretag om inte rentav halvsysterbolag.

Absolut! Kanske dåligt formulerat, men menade såklart "landsortstrafiken" i Gävleborg.

Bese001

Citat från: Överlid skrivet 13 mars 2012, 18:49:33 PM
Egentligen inte, man hade helt enkelt ett kontrakt som gav för lite pengar i kassan. Man hade enligt kontraktet rätt att säga upp avtalet inom 4 år och helt lagligt bjuda på det nya.

OK! Tack för svaret. Visste att det var något.

Beppe

Någon som vet hur mycket dyrare Nobina var?

AO

KR-trafik: 80,7 miljoner
Sambus: 81,2 miljoner
Nobina: 89 miljoner

Det var alltså på håret att det blivit Sambus istället. Kanske försöker Sambus överklaga när man var så nära?
Tydligen kommer var femte buss drivas på förnyelsebart bränsle, undra vad det kan bli för bränsle.

En artikel om det hela:
http://arbetarbladet.se/nyheter/sandviken/1.4502452-kr-tar-over-busstrafiken



Der_löwe

Citat från: AO skrivet 13 mars 2012, 20:29:55 PM
KR-trafik: 80,7 miljoner
Sambus: 81,2 miljoner
Nobina: 89 miljoner

Det var alltså på håret att det blivit Sambus istället. Kanske försöker Sambus överklaga när man var så nära?
Tydligen kommer var femte buss drivas på förnyelsebart bränsle, undra vad det kan bli för bränsle.

En artikel om det hela:
http://arbetarbladet.se/nyheter/sandviken/1.4502452-kr-tar-over-busstrafiken

Var femte buss innebär ju ca 8 bussar, gissar på att det blir gas (kanske centrerat kring stadsbussarna i sandviken) eftersom en infrastrukturen för gas finns etablerad. Kanske kan det bli RME, men troligen inte etanol.

AO

Citat från: Överlid skrivet 13 mars 2012, 23:12:18 PM
Var femte buss innebär ju ca 8 bussar, gissar på att det blir gas (kanske centrerat kring stadsbussarna i sandviken) eftersom en infrastrukturen för gas finns etablerad. Kanske kan det bli RME, men troligen inte etanol.

Gas känns rätt troligt, men då är kanske det mer rimligt att dessa busar blir stationerade i Gävle där det finns tankstation för biogas. Det saknas väl i Sandviken?

Ersa

Citat från: Överlid skrivet 13 mars 2012, 23:12:18 PM
Var femte buss innebär ju ca 8 bussar.

Åtta bussar till att börja med.
"Från och med trafikstarten ska en av fem bussar drivas av förnyelsebart bränsle, och andelen ska successivt öka."
Undra hur mycket andelen ska öka med fram till avtalets slut?

Gasbussar vore ju smidigt på lågentrébussar för kortare linjer. Kanske rentav för Sandvikens tätortstrafik om tillgång till gas ordnas av kommunen. RME fungerar på landsbygden, men orsakar som de flesta vet stort slitage på bussarna, samt fungerar inte alls bra när temperaturen faller under +5 grader.

swedebear

På tal om KR och Gästrikland, om jag inte såg fel så såg jag en Gästrikelackerad KR-buss (Inte säker så här i efterhand om det var godsare eller inte)  i Övik häromdagen. Tyvärr hann jag inte kolla regnummer eller inventarienummer, tillfälligt lån eller permanent inflyttad?
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours