Gästrikland - upphandling

Startat av CR, 13 mars 2012, 14:46:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

CR

Det blir sannolikt några få ledbussar (2-3 st) trots allt och då på de mest utsatta skolturerna. I själva anbudet var det boggi med lågentré rakt av för regiontrafiken och 12-meters stadsbussar till stadstrafiken i Sandviken (3 st?).

Sen lär det även pågå diskutioner om dubbeldäckare på linje 41 Gävle - Sandviken och någon enstaka tur ända till/ från Hofors.

Eftersom det verkar tämligen klart att KR-trafik ska köra depåerna Ockelbo, Hofors, Gysinge och Norrsundet, VS-Trafik Sandvikendepån och Stadsbussarna får Gävledepån, så kanske vi får se MAN från Gävlehållet och VDL från övriga depåer? Om det nu blir dubbeldäckare, så kanske Stadsbussarna genom sin moder vill ha Scanior för dessa likt det man har i Göteborgsområdet medans VS-Trafik genom sin moder Björkskoncernen tar in VDL?

AO

Citat från: CR skrivet 30 maj 2012, 19:48:50 PM
Det blir sannolikt några få ledbussar (2-3 st) trots allt och då på de mest utsatta skolturerna. I själva anbudet var det boggi med lågentré rakt av för regiontrafiken och 12-meters stadsbussar till stadstrafiken i Sandviken (3 st?).

Där ser man. Det blir alltså troligen 2-3 ledbussar som Stassbussarna köper in menar du?

CR

Citat från: AO skrivet 31 maj 2012, 09:08:07 AM
Där ser man. Det blir alltså troligen 2-3 ledbussar som Stassbussarna köper in menar du?
Stadsbussarna köper inget, men däremot får KR-trafik ledbussar över i Uppland....

AO

Det låter ju mycket smart att flytta över några av dem till Gästrikland! Får hoppas  på att de får ett besök på rekonden först, de är ju rätt slitna. Men det är ju ett halvår mellan trafikslutet i Uppland och uppstarten i Gästrikland så det torde ju hinnas.

MrH

Citat från: CR skrivet 30 maj 2012, 19:39:51 PM
Det ryktas om att X-trafik jobbar på en ny design för Gästrikland för att få det hela nytt och fräscht, dock INTE Stadsbussarnas gula design. Nobina har väl tyvärr kört trafiken i Gästrikland i botten de senaste åren, med undermåliga fordon och många trasiga bussar som stått med 4-blinkers utmed vägarna inom landskapet. Så en nytändning kanske vore vettig.

Ska bli spännande och se en ny länstrafiklack!

Hmm, skumt..! Om detta stämmer. Det är ju inte särskilt länge sedan nuvarande design infördes och fortfarande finns många fordon i länet (läs Hälsingland) som har kvar den tidigare designen med gamla X:et. Ska ännu en design införas blir det i mitt tycke plottrigt så det förslår i länet..! Inte nog med att Stadsbussarna har sin egen design, ska vi ha 3-5 till (nuvarande och gamla tätortslacken inräknad)..?  ???

/MrH

AO

Finns det något mer nytt om vilka bussar som kan tänkas köpas in? Jag har hört att även VS kommer att köpa in MAN, samt att 10 st av de MAN-bussar Stadsbussarna kommer att köpa in kommer drivas på biogas. Vet dock inte detta säkert, någon som kan bekräfta?

Dson

Citat från: AO skrivet 22 juli 2012, 21:53:21 PM
Finns det något mer nytt om vilka bussar som kan tänkas köpas in? Jag har hört att även VS kommer att köpa in MAN, samt att 10 st av de MAN-bussar Stadsbussarna kommer att köpa in kommer drivas på biogas. Vet dock inte detta säkert, någon som kan bekräfta?
Har av en god vän som jobbar på Nobinas depå i Sandviken också hört det ryktet - men tyvärr kan jag varken bekräfta eller dementera, bara förtydliga att han också hört det som ett rykte.

AO

Och jag hörde det från en chaufför på Stadsbussarna så då har det hörts från två håll då:)

AO

Finns det någon säker info än om vilka bussar som har beställts för trafiken i Gätrikland? PÅ KRs depå i Söderhamn finns ett antal gamla ledbussar från Uppland fortfarande uppställda, de känna ju ganska aktuella iaf vad det gäller begagnade bussar.

MrH

Citat från: AO skrivet 29 augusti 2012, 21:37:33 PM
Finns det någon säker info än om vilka bussar som har beställts för trafiken i Gätrikland? PÅ KRs depå i Söderhamn finns ett antal gamla ledbussar från Uppland fortfarande uppställda, de känna ju ganska aktuella iaf vad det gäller begagnade bussar.

3 av dem kördes ner till Uppland igår (tror jag det var), utlånade till Nobina som har både personal- och vagnbrist.

/MrH

AO

Minst en av de gamla ledbussarna rullar hos Tierp med.