Automatiska dörrar......

Startat av sajola, 03 februari 2012, 22:30:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Andy skrivet 06 februari 2012, 09:37:27 AM
På de bussar jag provat det på, har bakdörrarna låsts när dörrbromsen kopplats ur.

Det är strömbrytaren för dörrkretsarna du beskriver. Finns på stadsbussar och SL-landsbygdsvagnar med fotoceller vid mitt- och bakdörr.
Denna brytare är inte samma sak som avaktivering av dörrbroms, som finns på högre bussar typ Volvo 9700, MAN Lions Coach och andra bussar som räknas som turistbussar i Stockholms län, och som vanliga landsbygdsvagnar i övriga Sverige.

Andy

Citat från: Ersa skrivet 06 februari 2012, 11:52:43 AM
Det är strömbrytaren för dörrkretsarna du beskriver. Finns på stadsbussar och SL-landsbygdsvagnar med fotoceller vid mitt- och bakdörr.
Denna brytare är inte samma sak som avaktivering av dörrbroms, som finns på högre bussar typ Volvo 9700, MAN Lions Coach och andra bussar som räknas som turistbussar i Stockholms län, och som vanliga landsbygdsvagnar i övriga Sverige.
Jag har aldrig förstått vad det är för "krets" som avses. Är det en elektrisk krets för fotocellerna; en elektrisk krets för dörrstyrning; en elektrisk krets för styrning av dörrbromsen; eller är det en pneumatisk bromskrets för dörrbromsen? Den knappen möjliggör körning med öppen framdörr (vilket jag anser vara en avaktivering av dörrbromsen). Att den sedan stänger och låser bakdörrarna är ett säkerhetstillägg som finns på många bussar.

Ersa

Citat från: Andy skrivet 06 februari 2012, 13:06:49 PM
Jag har aldrig förstått vad det är för "krets" som avses. Är det en elektrisk krets för fotocellerna; en elektrisk krets för dörrstyrning; en elektrisk krets för styrning av dörrbromsen; eller är det en pneumatisk bromskrets för dörrbromsen? Den knappen möjliggör körning med öppen framdörr (vilket jag anser vara en avaktivering av dörrbromsen). Att den sedan stänger och låser bakdörrarna är ett säkerhetstillägg som finns på många bussar.

Att stänga av dörrkretsarna är en nödlösning för kortare flytt av fotocellsförsedda stadsbussar med dörrfel. Det innebär att dörrbromsen kopplas ur, att fotocellerna samt klämlisterna vid bakdörrarna kopplas ur, samt att bakdörrarna tvångsstängs oavsett dörrströmbrytarnas läge. Dessutom kopplas alla barnvagns- och stoppknappar ur. Det går inte att köra normal i linjetrafik med avstängda dörrkretsar.
Strömbrytaren för dörrkretsen måste sitta uppe på baksidan av skyltskåpet, så att den ej kan nås av en sittande förare.

Att stänga av dörrbromsen på en långlinjevagn (utan fotoceller och klämlister) betyder att enbart dörrbromsen för fram- resp bakdörrar påverkas. Alla andra ovan nämnda funktioner som stoppknappar och öppning av bakdörrar fungerar ändå. Däremot piper i de flesta fall en ilsket högljudd summer om bussen börjar rulla med öppen bakdörr. Det går alldeles utmärkt att köra i långlinjetrafik med detta urkopplat.
Strömbrytaren för dörrbromsen får placeras precis vart som helt. På Swebus MAN Lion's Coach sitter den nere på instrumentbrädan.

JDS

Citat från: Andy skrivet 06 februari 2012, 13:06:49 PM

Precis, det är därför det står DörrkretsAR på brytaren. Enkelt uttryckt stänger den av allt som har med dörrar och dörrbroms att göra, utom framdörren som fortfarande kan öppnas och stängas som vanligt. Se i övrigt Ersas inlägg.

Andy

Citat från: Ersa skrivet 06 februari 2012, 18:30:57 PM
Att stänga av dörrkretsarna är en nödlösning för kortare flytt av fotocellsförsedda stadsbussar med dörrfel. Det innebär att dörrbromsen kopplas ur, att fotocellerna samt klämlisterna vid bakdörrarna kopplas ur, samt att bakdörrarna tvångsstängs oavsett dörrströmbrytarnas läge. Dessutom kopplas alla barnvagns- och stoppknappar ur. Det går inte att köra normal i linjetrafik med avstängda dörrkretsar.
Strömbrytaren för dörrkretsen måste sitta uppe på baksidan av skyltskåpet, så att den ej kan nås av en sittande förare.

Att stänga av dörrbromsen på en långlinjevagn (utan fotoceller och klämlister) betyder att enbart dörrbromsen för fram- resp bakdörrar påverkas. Alla andra ovan nämnda funktioner som stoppknappar och öppning av bakdörrar fungerar ändå. Däremot piper i de flesta fall en ilsket högljudd summer om bussen börjar rulla med öppen bakdörr. Det går alldeles utmärkt att köra i långlinjetrafik med detta urkopplat.
Strömbrytaren för dörrbromsen får placeras precis vart som helt. På Swebus MAN Lion's Coach sitter den nere på instrumentbrädan.
Citat från: JDS skrivet 06 februari 2012, 18:59:41 PM
Precis, det är därför det står DörrkretsAR på brytaren. Enkelt uttryckt stänger den av allt som har med dörrar och dörrbroms att göra, utom framdörren som fortfarande kan öppnas och stängas som vanligt. Se i övrigt Ersas inlägg.
Bra förklarat, men jag vill ändå tycka att "dörrkretsar" är ett dåligt och förvirrande ord även om jag förstår att det är så "säker-av-och påstignings-anordningen" kallas. Jag tror att dåvarande (2007) Swebus' 38-vagnar i Björknäs kan ha haft en knapp för dörr-(broms)/(kretsar) på instrumentpanelen, men jag är osäker.

Hursomhelst undrar jag fortfarande varför moderna dörrar måste vara så förbaskat långsamma? Om de vore snabba på att reagera på saker som finns i vägen borde tillverkaren kunna ställa in dem på att röra sig fortare. Eller har 2005 års bussar visat sig vara farliga?

Ersa

Citat från: Andy skrivet 06 februari 2012, 22:17:01 PM
Hursomhelst undrar jag fortfarande varför moderna dörrar måste vara så förbaskat långsamma? Om de vore snabba på att reagera på saker som finns i vägen borde tillverkaren kunna ställa in dem på att röra sig fortare. Eller har 2005 års bussar visat sig vara farliga?

För att Sverige är trygghetsnarkomanernas rike. Allt kan vara farligt.
Jag rekommenderar lite kvällsläsning:
http://www.boksidan.net/bok.asp?bokid=5199

Det enda som slår undan maximal trygghet och säkerhet i kollektivtrafiken, är tillgängligheten. Ty när rullstolar och permobiler ska rullas in i bussar och inte kunna spännas fast, glöms säkerheten snabbt bort, då ingen vill vara den som "diskriminerar".

Ersa

Citat från: Andy skrivet 06 februari 2012, 22:17:01 PM
Bra förklarat, men jag vill ändå tycka att "dörrkretsar" är ett dåligt och förvirrande ord även om jag förstår att det är så "säker-av-och påstignings-anordningen" kallas. Jag tror att dåvarande (2007) Swebus' 38-vagnar i Björknäs kan ha haft en knapp för dörr-(broms)/(kretsar) på instrumentpanelen, men jag är osäker.

Med "dörrkretsar" i pluralis menas säkerligen allt du räknade upp innan. Dvs kretsarna för alla fotoceller, för alla dörrars klämlister, för styrning av mitt- och bakdörr, samt kretsen för dörrbromsen.
Samlingsordet för all denna väl tilltagna elektronik för säkerhetsbruk fick bli "dörrkretsar".

Vissa enstaka vagnar har strömbrytaren för dörrkretsarna på någon panel nära föraren, vilket kan underlätta en hel del vid dörrkrångel, om föraren vet vad denne sysslar med. Men det är egentligen inte tillåtet att ha det så. Antagligen leder den placeringen till en "2:a" på besiktningen.

bjorn_k

yngrot

En 2a på bes om knappen sitter på panelen tror jag inte gäller. När jag körde i Borås hade alla vagnar knappen för dörrkretsar på panelen nära dörr knappar  dock när vi fick MaxCi satt knappen uppe på sklytskåpet vilket iaf jag tycker är en dum placering för som vi hade det kopplat på Säffle bussar så släppte dörrbormsen när man slog av dörrkretsen och skulle man då stå upp och bussen börjar rulla är det inte så lyckat.. På MaxCi däremot släppte dörrbrosmen först efter man gasat  och då gär det inte så mkt att knappen sitter däruppe .. Men om man behövde stänga dörrar snabbt är dte inte bra ha knapp i taket..

På de bussar vi kör idag är det dörrbroms knapp uppe i elcentralen stängs den av går bakdörr inte att öppna och stannarsignal är ur funktion
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

lil-sis

Jo det gäller att komma ihåg att lägga i parkeringsbromsen innan man reser sig upp och stänger av dörrkretsarna  ;D

På våra stadsbussar fungerar för övrigt stanna-signalen trots avstängda dörrkretsar.

JDS

Citat från: lil-sis skrivet 07 februari 2012, 08:30:40 AM
På våra stadsbussar fungerar för övrigt stanna-signalen trots avstängda dörrkretsar.

Hur får man den att slockna då?

bjorn_k

Citat från: JDS skrivet 07 februari 2012, 11:24:28 AM
Hur får man den att slockna då?
Det är väl bara att klicka av den med klocksymbolen? (eller annan motsv knapp...)

sajola

Citat från: Ersa skrivet 05 februari 2012, 03:00:33 AM
Nej, skribenterna talar om olika bussar. Jag har aldrig kört Nobinas 739x, så jag vet inte på vilket sätt dörrarna är kopplade på dessa, eller hur förarna tänker. Varför förarna verkar har ändrat rutiner kan förutom de nya bussarna även bero på att alla 677-omlopp nu körs enbart av Norrtäljeförare, medan de kördes enbart av Rimboförare på Busslinks tid.

De några år äldre röda B9S vi har i Rimbo (0026, 0028-0029) har en märklig egenhet när det gäller dörrarna, vilket är att när man öppnar bakdörrarna med den runda röda återfjädrande "automatikknappen", så stängs de inte automatiskt efter att folk gått av, trots att de brutit ljusstrålen. Dörrarna står kvar i öppet läge och måste således stängas med ytterligare ett tryck på den runda röda återfjädrande "automatikknappen". Dvs ingen skillnad alls mellan "automatikknappen" och vippbrytaren. En gissning är att det kanske kan vara nåt liknande med 739x?

Tror nog att det kan vara något sådant som du skriver på slutet här även på de nya Nobina B9s, som går på 677.... Vad betyder den gröna lampan ovanför dörrarna, den såg jag alldrig på någon busslink buss.... ?

Ersa

Citat från: sajola skrivet 07 februari 2012, 23:26:58 PM
Tror nog att det kan vara något sådant som du skriver på slutet här även på de nya Nobina B9s, som går på 677.... Vad betyder den gröna lampan ovanför dörrarna, den såg jag alldrig på någon busslink buss.... ?

Jag är till 90% säker att den lampan indikerar att resenärerna kan öppna stängda dörrar om de kliver fram/ner och bryter fotocellen. Men gissningsvis lyser den grönt även när dörrarna spärrats upp manuellt.

Det är lite svårt när det inte finns en gemensam dörrstandard för alla fotocellsförsedda bussar i hela landet, som det var förr. Nu öppnas vissa bakdörrar med dörrknapp för passagerare, andra med stoppknapparna, vissa enbart med fotocellerna, och några (som dagens 677-B9S:er) verkar inte ha någon automatisk manövrering/stängning via fotocellerna alls, utan föraren måste alltid öppna och stänga alla bakdörrar manuellt.

Jacob

Citat från: sajola skrivet 03 februari 2012, 22:30:28 PM
Hej!

Åker dagligen på SL linje 677.... har nu sedan Nobina tog över trafiken undrat över varför de nya bussarna inte har eller använder automatiska dörrar? Drar något så enormt igenom bussen då dörrarna jämt är öppna.....

Någonting som Nobina inte använder?

Föregångarna körde ju till och med med knapp för passagerarna som då öppnade dörrarna....  http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Trafikvardag/2008/08_Augusti/slides/080818_Busslink_6388_Uppsala_centralstation.html

Jag tänkte väl, tyckte bilden var så lik min att vi måste fotat samtidigt från samma plats, men såg nu att det är min bild :P

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!