Automatiska dörrar......

Startat av sajola, 03 februari 2012, 22:30:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

sajola

Citat från: Jacob skrivet 08 februari 2012, 00:35:58 AM
Jag tänkte väl, tyckte bilden var så lik min att vi måste fotat samtidigt från samma plats, men såg nu att det är min bild :P

//Jacob

ahh... sorry att jag inte skrev de Jacob... ska tänka på de nästa gång!

Lars

Citat från: Ersa skrivet 08 februari 2012, 00:16:08 AM
Jag är till 90% säker att den lampan indikerar att resenärerna kan öppna stängda dörrar om de kliver fram/ner och bryter fotocellen. Men gissningsvis lyser den grönt även när dörrarna spärrats upp manuellt.

Det är lite svårt när det inte finns en gemensam dörrstandard för alla fotocellsförsedda bussar i hela landet, som det var förr. Nu öppnas vissa bakdörrar med dörrknapp för passagerare, andra med stoppknapparna, vissa enbart med fotocellerna, och några (som dagens 677-B9S:er) verkar inte ha någon automatisk manövrering/stängning via fotocellerna alls, utan föraren måste alltid öppna och stänga alla bakdörrar manuellt.
Det var en lång debatt om dörrbroms!
Här är man uppfödd inom olika traditioner och dörrbromsfunktionerna är numera väldigt olika beroende på bussbeställare bussmärke och modell.
Jag tror faktiskt detta skulle standardiseras i det Helbilgodkännande inom EU som numera även gäller bussar.
Dörrknapparna som är en del av dörrfunktionen är standardiserade och ska sitta till höger om ratten detta kommer ursprungligen från tysk standard och som Mercedes grundade. I Norge kompletteras detta i de alla flesta fall till en egen standard med 2 röda knappar på panelen på vänster sida där de ska sitta. Då behövs ingen satellit på rattstången för att man ska slippa att böja sig framåt för att nå knappen på höger sida, i en Mercedes med den lite mer uppåtsittande tyska körställningen behöver man inte sträcka sig lika mycket framåt för att nå knappen på höger sida.

SL hade ju sin standard på hur en dörrbroms och dörrfunktion skulle fungera och den fungerade mycket bra så länge man körde just SL-bussar. Problemen uppstår när man ideligen växlar bussar och funktionen på dörrbroms hela tiden har förändrats, jag har ingen aning om vad det finns för krav på denna funktion från SL idag gentemot entreprenörerna men den lokala traditionen hos förarna har nog legat till grund hur de beställt funktionen på nya bussar. Numera hamnar de som köper in bussar alltmer längre från verkligheten och beställer den billigaste lösningen och då beror det lite på hur tillverkaren löser grundkraven.

Dörrbroms eller inte har inte så stor betydelse utan en standard över hela bussflottan skulle göra det mycket säkrare!