Automatiska dörrar......

Startat av sajola, 03 februari 2012, 22:30:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Håkan_E skrivet 04 februari 2012, 11:34:02 AM
Det Erik snurrat in sig i känns som dörrblockeringen som infördes av dåvarande SL Buss AB  (Nattknappen)

Med den aktiverad så går inte bakdörrarna upp när framdörren öppnas oavsett om man aktiverar stannarkretsen (höll på att skriva om man drar i snöret)

Sedan kan man välja att avaktivera funktionen som gör att bakdörrarna automatiskt går upp om stannarkretsen är aktiverad och framdörren öppnas.

Det brukar man ofta göra på landsbygdsbussar där avstigning även sker fram för att undvika onödig utkylning gm korsdrag, gissar att det är detta som Nobina gjort, då går dörrarna bara upp om fotoceller etc aktiveras, liknande europastandard.

Som 55xx-förare "snurrar" man inte in sig i något, då dessa vagnar strävar efter att gå rakt fram, även i kurvor. 8)

Det är således konstant aktiverad "nattknapp" på alla Norrtäljes 55xx, utan att det finns någon fysisk knapp att ändra tillbaka på.
Samma fenomen fanns även på 52xx-boggivagnarna och 53xx-kortvagnarna från Jönköping som kom till Umeå. Även där var det en kulturkrock och ledde till griniga passagerare som klagade på att förarna helt plötsligt slutade att öppnade bakdörrarna, som de gjorde förr.

Citat från: Carl Eric skrivet 04 februari 2012, 12:29:00 PM
Men fotocellens placering på MAN-vagnarna är tyvärr väldigt dålig då inga passagerare "vågar" gå närar dörren, trots att det finns stora dekaler med detta budskap....

Samma sak som på väldigt många Volvo B9S och 8500-boogi då. Fotocellerna är för nära dörren, så ingen bryter strålen.

sajola

Tror ni missuppfattade mig lite där.....

De jag menade var att jag sedan många år är van med dörrautomatiken, och hur den brukar fungera... Har funnits på alla bussar som körts på dåvarande UL807, och vidare även på de blåa B9s som kom 2008, där gick man ju även vidare och började med knappen som tändes upp om man behövde öppna dörrarna själv, Fantastiskt bra.....!!, fungerade jättedåligt i början då folk inte hajjade och istället stod och skrek om att dörren skulle öppnas, men de sista året fungerade de jättebra!!

Däremot sedan de nya B9s, kom i sommras så tycker jag att dörrautomatiken aldrig används, verkar som om föraren alltid öppnar för hand... jobbigt ute på åkrarna vid Åby vägsskäl, där det är knutpunkt och BLÅSIGT =)

Har sett att det verkar sitta fotoceller, begriper dock inte varför de inte används...

yngrot

Fotoceller är bra i stadstrafik men på låggolvsbussar sitter de ofta för nära dörren vilket gör att många inte fattar att man får gå fram tills näsan tar i dörren.. sitter fotoceller lite längre in är risken att dörr inte stängs då folk står för nära.. ju fler dörrar desto svårare för föraren att ha koll på att öppna och stänga dem manuellt..

Dörrbroms är väl numera standard på iaf Volvo och Scania .. i linjetrafik är dörrbroms kanonbra  dock när man bara har 1+1 i dörrar funkar det bra utan fotoceller.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Robert T

Citat från: yngrot skrivet 04 februari 2012, 21:30:42 PMi linjetrafik är dörrbroms kanonbra

Det VAR kanonbra. Nu är det bara irriterande när dörrbromsen gör att stoppen tar onödigt lång tid.
Äldre Volvo med elgas var de bästa. Där kunde man från att man börjat stänga dörrarna lägga lite gas så när dörrbromsen slog ifrån så började motorn gasa och bussen rulla direkt. Oftast var det så synkat att precis på millisekunden som dörrarna slog igen helt började bussen rulla.
Numera på moderna bussar måste dörrarna vara helt stängda ett tag innan man får nudda gasen. Är man för snabb börjar det endera pipa ilsket eller så händer ingenting och man måste släppa gasen helt och åter trycka ner den.
Sedan finns det vissa bussar som tar upp till sju sekunder för dörrbromsen att släppa.

I de fallen det går att stänga av dörrbromsen kör jag alltid med den avstängd. Förutom på våra gamla Säffle 2000 som är de enda bussarna med bra dörrbroms.

groenis

Vilken vagntyp var det som dörrbromsen var kopplad till vänsterblinkersen?

/Lennart

Lars-Håkan_E

Det verkar som skribenterna har olika uppfattning hur dörrarna fungerar i verkligheten där i Roslagen, vem har rätt?

Ersa

Citat från: Håkan_E skrivet 05 februari 2012, 00:07:40 AM
Det verkar som skribenterna har olika uppfattning hur dörrarna fungerar i verkligheten där i Roslagen, vem har rätt?

Nej, skribenterna talar om olika bussar. Jag har aldrig kört Nobinas 739x, så jag vet inte på vilket sätt dörrarna är kopplade på dessa, eller hur förarna tänker. Varför förarna verkar har ändrat rutiner kan förutom de nya bussarna även bero på att alla 677-omlopp nu körs enbart av Norrtäljeförare, medan de kördes enbart av Rimboförare på Busslinks tid.

Citat från: sajola skrivet 04 februari 2012, 18:35:16 PM
Däremot sedan de nya B9s, kom i sommras så tycker jag att dörrautomatiken aldrig används, verkar som om föraren alltid öppnar för hand... jobbigt ute på åkrarna vid Åby vägsskäl, där det är knutpunkt och BLÅSIGT =)
Har sett att det verkar sitta fotoceller, begriper dock inte varför de inte används...

De några år äldre röda B9S vi har i Rimbo (0026, 0028-0029) har en märklig egenhet när det gäller dörrarna, vilket är att när man öppnar bakdörrarna med den runda röda återfjädrande "automatikknappen", så stängs de inte automatiskt efter att folk gått av, trots att de brutit ljusstrålen. Dörrarna står kvar i öppet läge och måste således stängas med ytterligare ett tryck på den runda röda återfjädrande "automatikknappen". Dvs ingen skillnad alls mellan "automatikknappen" och vippbrytaren. En gissning är att det kanske kan vara nåt liknande med 739x?

Ersa

Citat från: groenis skrivet 04 februari 2012, 23:58:32 PM

Det är en specningsfråga. Jag har kört både Scania OmniCity och Volvo B10BLE Vega med denna funktion.

buskörare

Citat från: groenis skrivet 04 februari 2012, 23:58:32 PM

/Lennart

Vi hade det på alla våra bussar i Örebro oavsett märke. Nu rullar det ju några "örebroare" på Lidingö och då har dom kopplat bort den funktionen. Så det är som ersa skriver inte relaterat till bussmärket alls.

Andy

Citat från: Ersa skrivet 05 februari 2012, 03:00:33 AM
De några år äldre röda B9S vi har i Rimbo (0026, 0028-0029) har en märklig egenhet när det gäller dörrarna, vilket är att när man öppnar bakdörrarna med den runda röda återfjädrande "automatikknappen", så stängs de inte automatiskt efter att folk gått av, trots att de brutit ljusstrålen. Dörrarna står kvar i öppet läge och måste således stängas med ytterligare ett tryck på den runda röda återfjädrande "automatikknappen". Dvs ingen skillnad alls mellan "automatikknappen" och vippbrytaren. En gissning är att det kanske kan vara nåt liknande med 739x?
När de bussarna rullade i Nacka-Värmdö tror jag att dörrarna betedde sig så om "natt-knappen" var aktiverad. Slog man av natt-knappen stängdes de automatiskt. Jag kommer dock ihåg det som att stängningen ofta inte lyckades så bra, och dörrarna flög upp igen. Därför var det ofta bekvämare med att stänga manuellt och kika så att ingen klämdes.

Av de bussar jag kört, har SL Buss-specade Nobina 18-serien haft bäst dörrar. Dörrbromsen släppte fort, hade framdörren öppnats kunde bakdörrar öppnas med fotocell, vid förartryck på grön knapp öppnades alla bakdörrar och stängdes efter att folk klivit av. B9S av 2005 års modell är också bra, men sedan dess har dörrkonstruktionen försämrats ordentligt. Misstänker att nya myndighetskrav kräver hög känslighet,  långsamma dörrar och lång tid innan dörrbromsen kan släppas. Jag tror inte att dessa förändringar ökat passagerarsäkerheten särskilt mycket, dock minskas förar- och passagerarkomforten och hållplatstiderna ökas mycket. Eller så har Volvo (och Scania?) ett stort behov av att ändra om saker som redan funkat bra.

Fast jag skulle gärna vilja veta hur förändringen i dörrkonstruktionen de senaste åren varit till det bättre.

Andy

Citat från: Robert T skrivet 04 februari 2012, 23:44:58 PM
I de fallen det går att stänga av dörrbromsen kör jag alltid med den avstängd. Förutom på våra gamla Säffle 2000 som är de enda bussarna med bra dörrbroms.
På de bussar jag provat det på, har bakdörrarna låsts när dörrbromsen kopplats ur.

Robert T

Citat från: Andy skrivet 06 februari 2012, 09:37:27 AM
På de bussar jag provat det på, har bakdörrarna låsts när dörrbromsen kopplats ur.

Ja så blir det på ledvagnar, men inte kortare bussar.  ;D

homer

Citat från: Andy skrivet 06 februari 2012, 09:34:40 AM
När de bussarna rullade i Nacka-Värmdö tror jag att dörrarna betedde sig så om "natt-knappen" var aktiverad. Slog man av natt-knappen stängdes de automatiskt. Jag kommer dock ihåg det som att stängningen ofta inte lyckades så bra, och dörrarna flög upp igen. Därför var det ofta bekvämare med att stänga manuellt och kika så att ingen klämdes.

Av de bussar jag kört, har SL Buss-specade Nobina 18-serien haft bäst dörrar. Dörrbromsen släppte fort, hade framdörren öppnats kunde bakdörrar öppnas med fotocell, vid förartryck på grön knapp öppnades alla bakdörrar och stängdes efter att folk klivit av. B9S av 2005 års modell är också bra, men sedan dess har dörrkonstruktionen försämrats ordentligt. Misstänker att nya myndighetskrav kräver hög känslighet,  långsamma dörrar och lång tid innan dörrbromsen kan släppas. Jag tror inte att dessa förändringar ökat passagerarsäkerheten särskilt mycket, dock minskas förar- och passagerarkomforten och hållplatstiderna ökas mycket. Eller så har Volvo (och Scania?) ett stort behov av att ändra om saker som redan funkat bra.

Fast jag skulle gärna vilja veta hur förändringen i dörrkonstruktionen de senaste åren varit till det bättre.

fjollorna har aldrig haft någon nattauto, inte när dem var i björknäs iallafall, dörrarna fungerarde lika dant som på  b9s -2005:or med enda skillnaden att dem som sagt var inte hade nattauto

Andy

Citat från: homer skrivet 06 februari 2012, 11:15:41 AM
fjollorna har aldrig haft någon nattauto, inte när dem var i björknäs iallafall, dörrarna fungerarde lika dant som på  b9s -2005:or med enda skillnaden att dem som sagt var inte hade nattauto
Av citatet jag bifogade framgår att jag syftade på 00-ledvagnarna, inte på "55-fjollorna".

bjorn_k

Verkar som att automat-knappen (den röda) på 739x bara stänger dörrarna om det har vart avstigande i samtliga bakdörrar. Det är bara en gissning, de flesta använder inte denna knapp utan öppnar och stänger manuellt då automatiken är långsam och vad det verkar något okänslig...

Nattauto-knapp har vi bara på en enda buss i Norrtälje vad jag vet, 2192... Men på den står det å andra sidan i klartext "Nattauto" på ren svenska :-)